[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:30

Jazeker weet ik nog wie jullie zijn! Een jaar verder and still going strong!! Dat is toch supergaaf. We weten inmiddels dat het niet altijd zo afloopt....vind het ook leuk te lezen van de zooltjes. We (ik iig) zijn soms zelf zo bang voor veranderingen in het beleid van een (ex)HB-er, bang dat die negatief uit gaan pakken, en dan ben je er niet, gaat het anders dan je had gepland, maar blijft het tóch goed gaan. Dat is een mooie opsteker voor het vertrouwen.
Nu kan je Dynamiek een hadn geven, die is ook aan het bijrijden geslagen, leuk joh! Wat een groot peerd heb je nu. Lekker in beweging blijven, is goed!!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:03

@ Dennis Wat een leuke foto, zo met middagdutjestijd ;)

@ Lucyknol Fijn te horen dat het goed blijft gaan!! :)

Vraag : Hebben jullie bij je ex-HBer een verandering gemerkt? Positief of negatief?

Flavio is deze zomer namelijk een totaal ander paard! Of beter gezegd, hij is de Flavio die ik in de winter ken..Zomers is hij altijd niet de snelste, wel heel braaf, liever lui dan moe...dacht ik. In de winter is hij supervlot en eigenlijk ook best vervelend, rennerig/schrikkerig, ik dacht door het weer (kou, wind, regen). Ik reed hem vroeger ook nooit de winter door, zodra het weer slechter werd bouwde ik het af, gaf Flavio nog wel beweging (losgooien, longeren, wandelen), maar niet meer rijden.
Alleen deze zomer, na zijn hoefbevangenheid, is hij dus anders. Het is voor het eerst dat Flavio dun is in de zomer (eerder te dun dan te dik), normaal was hij echt te dik en ik denk nu dus dat hij in de zomer heel vaak tegen hoefbevangenheid heeft aangezeten en dat dit doordat ik hem ben blijven rijden/beweging geven niet heeft doorgezet. Dat het, door het strenge dieet de afgelopen tijd, nu voor het eerst is dat Flavio in de zomer ook goed in zijn vel zit :) Zelfs na een hele dag op de wei is hij echt vlot.
Dus best positief eigenlijk, alleen moet ik er wel aan wennen. Nu vroeg ik me dus af of meer mensen die hebben meegemaakt. Verder is hij gewoon zichzelf, lekker vrolijk en blij, dat is altijd al hetzelfde geweest, zomer of winter (behalve afgelopen winter...). Hij is dus niet zo sloom als ik dacht ;) ik hoef nu weinig moeite meer te doen om hem te laten lopen, uit zichzelf is hij ineens heel actief.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:18

geerke schreef:
het valt mij wel tegen dat je hem nog niet op gewicht hebt binnen de 24 uur dat je hem hebt :+

We doen ons best 8-) ...
Net een flinke wandeling gemaakt met hem; hij houdt van stevig doorstappen (en wij dus drijfnat van het zweet, want het is hier hartstikke benauwd).
Morgen eens zien wat hij in het tuig doet ... is mij vandaag te warm.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:31

Update Image; ze loopt lekker in stap en draf. Al wat werk aan de longe gedaan en so far so good. Fijn nieuws hier dus.

Even off topic
Gisteren districtskampioenschappen met de Haflinger gereden: in de Z dressuur hebben de impulsknop niet kunnen vinden en dat leidde tot slechte punten. Helaas. Wij hadden zo graag naar de Nederlandse Kampioenschappen gegaan. Maar 55,5% is niet genoeg, moest minimaal 60% zijn.

Maar *\o/* wij mogen wel door in de M vaardigheid. Dus nu een paar weken trainen op de vaardigheid; dat is met de koets op snelheid door het parcours met pylonen en balletjes erop. Ieder balletje is 3 strafpunten. Wij verliezen op snelheid, dus we moeten proberen foutloos te blijven.
Dus naar de Hippiade.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:32

MiniLoe schreef:
hier is vanmorgen ons hooi veregend, kan wel janken.
Ik had het er persoonlijk nog op laten staan maar donderdag middag is het gehooit, savonds regen gehad.
vrijdag droog en 3x schudden, gister droog en 3x schudden en hadden gehoopt het vandaag droog binnen te kunnen halen maar helaas, vanmorgen stond ik op met flinke regenbuien....

Balen zeg! Ik zit in Arnhem-noord en bij mij heeft het iets geregend. Met de wind en warmte van daarna is het nu weer droog. Ze gaan zo persen!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:35

mamaloe heeft rond half twaalf even net iets langer dan tien minutjes dr benen mogen strekken in de grote kale weide, ff de paddock uit. Ze ging wat grazen en draven, na de draf een klein stijf galloptje. erna weer wat grazen en erna uitgebreid rollen, waarna een paar flinke bokken volgde met een mega sprint. toen ging ze weer wat struinen naar gras, minime hield haar in beweging alsof ie wist dat ze niet alleen mocht vreten. erna was ze pissed dat ze de paddock weer in moest hihi, hoop haar dit toch een paar keer per week te kunnen gunnen.... even zien hoe ze nu dus reageerd hierop

wuswa: bij jullie weer droog? hoop dat ze het bij mn schoonpa ook droog krijgen zo en binnen halen, knmi geeft code oranje af....

http://www.nu.nl/binnenland/2594471/knm ... osten.html

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:47

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:58

verhuis naar de kust miniloe, hier is het al de hele dag droog, wel enorm benauwd indd en ook hier hoofdpijn.
en fijn dat ze even 10 minuten op het gras kon.

janouk: gefeliciteerd met je promovatie naar de M. lijkt me ook heel gaaf om te doen, maar volgens het wedstijd regelement van de Knhs is tango te klein :(

Gister even ook een stukje met tango gestapt op het zachte, heb het geweten, meneer is echt een bommetje af entoe, hij verveelt zich enorm en gaat dan lopen etteren.
dus hoop dat ik echt wat meer kan doen met hem na dinsdag, zou voor hem wel zo fijn zijn, ff zn gedachten op iets anders dan zand en hooi :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:59

_Elaine_ schreef:
wel enorm benauwd indd en ook hier hoofdpijn.

Ben blij dat het dus niet alleen aan mijn hoofd lig. :o

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:02

nee haha mijn hoofd is ook vervelend, tis vies benauwd en klam, met weide mestvrij maken dreef ik het land uit.
wou minime nog naast de fiets laten lopen maar kan ik hem niet aan doen, mamaloe was ook bek af van dr kleine sprintjes, in de paddock deed ze ook nog ff gek maar dr neusgaten stonden wijd open haha.

hoop dat het mee gaat vallen hier in het oosten, stalgenootje staat op scherp en standby voor noodweer, zelf zit ik in het zuiden straks, familiefeest in brabant, maar ook daar code oranje hihi, ben al als de dood voor onweer

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:11

ja die pony's hebben ook zn enorme vacht al, die staan hier met dit weer zowat te pompen op t land :=

veel plezier vanavond :) hoop voor je dat het weer meevalt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:50

het is hier nu 35 graden...paarden staan in de schaduw onder de nevelaar en ik zit weg te smelten op de bank kijkend naar duitsland 1....kur op muziek.
Paarden staan met hun voeten in de blub,ideaal :j

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:11

Ben al een lange tijd niet meer actief geweest in dit forum. Dus even kleine update. Bij mijn Fjordenruin hebben we gelukkig nog geen last weer gehad van hoefbevangenheid. We blijven hem natuurlijk in de gaten houden en hij gaat niet zomaar het hoge verse gras in en ook niet onbeperkt eten op de schrale wei. We doen aan strookbegrazing. En daarnaast gaan ze per dag ongeveer een uur in het hoge gras. Hij moet wel in conditie blijven en wordt goed in de gaten gehouden door ons en de hoefsmid. Hier ben ik heel erg blij mee, dat het zo goed met hem gaat.

Daarnaast had mijn Shetlanderruin vorig jaar ook accuut hoefbevangenheid. Net in een week gekregen toen ik afwezig was. Tijd bij huis gehad, natuurlijke pijnstillers en natuurlijk medicatie om afvalstoffen af te voeren. Ging na een tijdje beter. Nu ging het voor een tijdje terug weer mis. Mijn beide shetlanders staan bij iemand anders in het weiland. Zij hebben gras over en vinden dieren om de boerderij wel leuk. Weer in een week dat ik er niet was is het verkeerd gegaan. Zag het direct toen ik er weer was. Frits liep bijna niet meer. Zo zielig. Nu blijkt uit controle dat hij insulineresistent is (hoefbevangenheid en spierbevangenheid zijn hier ook symptomen van). Heb hem samen met zijn vriendje Babe nu weer bij huis staan. Krijgt weer natuurlijke pijnstillers en natuurlijke medicatie voor de afvoer van afvalstoffen. Op zachte ondergrond in de uitloop loopt hij goed, op harde ondergrond (tegels in de inloopstal en ervoor) loopt hij erg gevoelig. Heeft wel wat kleine bloeduitstortingen in zijn hoef, maar lijkt nog goed te gaan. Blijven dus met zorgenkindjes zitten.

Zijn er meer mensen die voor homepatische/natuurlijke medicatie kiezen of hebben jullie toch een beter restultaat met reguliere medicatie?

Het is erg vervelend en jammer dat er zoveel paarden zijn met hoefbevangenheid. Je hoort er steeds meer over. Wel goed dat er wel steeds meer onderzoek naar gedaan is en nu ook veel meer informatie over is.

Verders iedereen succes en sterkte ermee...

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:23

Heb hier al eventjes niet meer gepost, maar wilde toch even reageren op het geweldige nieuwe paardje van Ingrid :D Wat een leuke bonte hopelijk heb je veel plezier met hem. Ben zo benieuwd hoe hij er over een aantal maanden uit ziet als er wat kilootjes af zijn.

@Miniloe zoals je weet uit een ander topic leef ik met je mee, want mij overkomt hetzelfde. Vanmorgen regen, maar de zon ging goed schijnen, de wind waaien en ook fikse temp dus het was droog, maar een kwartier voordat de loonwerker zou komen persen weer regen :( Wij hopen morgen te persen. Gaan alles maar voor de zoveelste keer wenden. Gelukkig hebben wij een geweldige boer die dat voor ons doet en ook echt meeleeft. Hij woont daar nu zowat :D. Ze zijn nu weerhopen (had er nog nooit van gehoord) aan het maken zodat alleen het bovenste gedeelte nat wordt (zo hard regent het niet) en morgen schudt hij alles weer los. Pfff wat een ellende dit jaar. En ik wil koste wat het kost pakjes, want kan niks met geplastificeerd spul doen, maar een ex bevangen shet en een fjord die toch al aan de zware kant is.

Gisteren smid trouwens weer bij Ulvy gehad. Haar hoeven groeien razendsnel. Ik kreeg een compliment dat ze er zo veel beter uit zag als vorig jaar (niet meer zo'n rollade in een eczeemdeken geperst singels zitten gemiddeld 20 cm korter dan vorig jaar, toen zaten ze op zijn langst) De graaskorf overdag en haar stal met uitloop 's nachts doen haar goed :D

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:29

Deedee: hier ook hoefbevangen shetter, wil ook geen plastic.
Haha we zitten aardig in hetzelfde schuitje, betreft hooi en paardjes

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:37

Als we het morgen binnen hebben dan doen we samen een vreugdedansje via pb oké? :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:44

Citaat:
janouk: gefeliciteerd met je promovatie naar de M.

Niet duidelijk opgeschreven van mij: wij zijn DOOR naar de Nederlandse kampioenschappen in de M vaardigheid. *\o/* Wij waren al een paar maanden geleden gepromoveerd. En nu mag Janouk proberen zich te meten op de Hippiade met de toppers. (alleen hadden wij het liever in de dressuur gedaan; dat is meer ons ding :o )

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:23

@Paars,Dat het anders kan aflopen bezef ik maar al te goed en maakt dat ik van elk ritje met Luus nog meer geniet dan voor het hele gebeuren.
Veranderingen, brrrr, praat me er niet van, bijna net zo erg als op vakantie gaan en de zorg van je paard aan een ander overlaten....Ik voelde het wel een beetje aankomen hoor, dat de zolen eronderuit zouden gaan. Vorige beslagbeurt stelde de smid het al voor maar toen heb ik ze, lekker veilig, er toch onder laten doen. Omdat ik nu op vakantie was heb ik het aan hem overgelaten (ook lekker veilig, zelf geen beslissing te hoeven maken :o )
Ik vind het superleuk de grote reus bij te rijden, het is erg leerzaam en ik vind het zelfs fun om in de bak te rijden, niet gedacht dat ik dat ooit zou zeggen!Tis wel een andere manier van rijden dan dat ik gewend ben, A. de Both, maar dat is wel een uitdaging. En ik maak haar baasje er ook nog blij mee!

@Vlaflip, Luus is ook veranderd, ik denk door het afvallen(heb haar nooit slank gekend)Voorheen was ze een stuk minder vlot, kortademig bij iets warm weer en ze wordt nu echt hengstig. En....tegenwoordig heeft ze een snorretje, haha, slijt nu niet af door het grasmasker!

@Janouk,misschien niet helemaal jullie doel, maar hartstikke leuk en een uitdaging lijkt mij!Gefeliciteerd *\o/*

Voor de dames die het hooi nog binnen moeten halen, ik duim voor droog weer voor jullie!

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:25

ow janouk, dat is nou helemaal een super uitdaging dan.
ook al is het niet helemaal jullie ding toch leuk dat je daar naar toe mag :)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:20

deedee19 schreef:
Als we het morgen binnen hebben dan doen we samen een vreugdedansje via pb oké? :D

Die gaan we zeker samen doen, het moet gewoon. hooi vanaaf binnen halen is ook niet gelukt, opnieuw regen en onweer gehad een uur terug.....

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:28

Ik ben blij want het is gewikkeld! 20 mooie droge pakken en 7 wat natter (bosrand). Al met al best een mooie opbrengst van 1,75 ha. Ik blijf het een machtig mooi gezicht vinden, dat persen en wikkelen. Netje erover tegen de kraaien en lekker laten gaan!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:33

Super dat je het binnen hebt, vind altijd een hoop rust geven als je weet dat je de winter door gaat komen.
Je wilt ook niet zonder komen te zitten en die vijf euro per baal vind ik ook niet echt leuk. Plus als ik bij de boer moet halen weet ik niet waar het vandaan komt, met mamaloe pas ik nu echt op met wat ik voer

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:43

ik heb nog 9 balen liggen,
als die op zijn ga ik nieuwe halen
ik kan dr helaas niet meer dan 10 kwijt, ligt in een lege box op stal

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:22

elaine: die pech heb k ook, alleen nu het geluk dat ik het bij mn schoonpa kan laten liggen en steeds per tien kan ophalen. is het niet een optie om ergens een wat grotere ruimte te huren zodat je meer kan opslaan?

schoonpa gesproken net en die zei dat er weinig regen was gevallen, verwachting is als het nu droog blijft en morgen overdag ook met een bries dat we morgen avond alles kunnen binnen halen

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:04

een ruimte huren kost hier een gods vermogen
en de balen hooi die ik hier kan krijgen van vorig jaar zijn hier op t moment enorm duur.
gelukkig eet hij niet zoveel en kan ik een week met 1 baal doen. dus dan is het wel te doen.
hoef er maar 1 pony van te voeren