Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 09:41

Laats bij een onbeleerde 3-jarige wezen kijken. Die stond met een paar strijkijzertenen :oo ... dat wil je niet weten. "Ja de smid was vorig weekend niet op komen dagen"... nou dat was niet van één week te lang ;(

LBLGypsyCobs

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 09:47

Ik heb vaak het idee dat men denkt dat jonge onbeleerde paarden en Shetjes maar 2x per jaar bekapt hoeven te worden.
Want je rijdt er toch niet op.
Dat ze zelf wel heel de dag op die hoeven moeten staan en er nog een heel leven mee moeten doen, is blijkbaar niet belangrijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 09:53

Idd die indruk krijg ik ook.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 09:54

Treurige bedoeling. Lastige vind ik wel. Hier in de buurt staan veel paarden en pony's. En met name de Shetlanders.
Denk soms. Zouden ze al bekapt zijn. Maar nog steeds niet. Bij 1 denk ik nu. Zal ik briefje in de bus drukken.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 10:00

Ik moet bekennen dat ik een merrie heb die max 2 keer per jaar wordt gedaan maar haar hoeven groeien zo traag dat ze na een half jaar amper gedaan moeten worden. Ze is verder helemaal gezond en loopt stuiterend door de weide.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 10:01

Dat is mooi makkelijk :D

Ik heb gister zowaar een rondje zonder schoenen kunnen doen; de hoeven zijn momenteel kneiterhard.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 10:02

'Ja maar ze slijten af op de tegels.'

En dan denk ik: 'Ja maar niet genoeg en de steunsels slijten ook niet en drukken nu de kwartieren naar buiten. Daarbij gaat je jaarling shetje steeds rotter staan en moet nu al steeds z'n rug aan spannen omdat z'n achterbenen krom staan...'

Die van mij hebben ook zulke knetterharde hoeven, ik draafde van de week over het asfalt, klonk zowat of er ijzer onder zat :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:00

Het lot van vele Shetjes, net als dat men denkt dat die dieren helemaal geen verzorging nodig hebben, alleen water en voer.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:27

Kinke schreef:
Het lot van vele Shetjes, net als dat men denkt dat die dieren helemaal geen verzorging nodig hebben, alleen water en voer.

Indd heel frustrerend om te zien gebeuren. Men koopt er wel een shetje bij, want die beesten kosten toch niets. Maar hebben vervolgens geen geld meer voor als het zadel van hun pony niet blijkt te passen.

On topic: Iedereen heeft het er altijd over dat de steunsels keihard zijn en moeilijk bij te snijden. Nu zijn de zolen bij mijn paard aan het "vervellen" maar de steunsels brokkelen gewoon mee af. Is dit normaal?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:42

Een steunsel kan wel eens scheuren, maar brokkelen heb ik ze nog nooit zien doen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:53

Dat kan gewoon weidebloem :) Er zijn af en toe paarden waar bijna nooit wat aan de steunsels gedaan moet worden, ook al leven ze alleen op zand of beton of gras... Weet niet of er dan per se iets verkeerd mee is, zoals brokkelvoeten die ook afbrokkelen, ook al zijn ze niet te lang :) Maar ze mogen dan zeker niet verward worden met 'mijn paard heeft geen steunsels' terwijl ze over heel de zool gegroeid zijn ofzo :/

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:58

Thanks voor jullie antwoord, steunsels zijn ook nog duidelijk aanwezig, verder mooie hoeven. Ze zijn alleen smal. Dus ben er eigenlijk wel blij mee dat de steunsels zo makkelijk in te korten waren. De hoefsmid snijdt ze voor de duidelijkheid nog verder terug. Ik durf er zelf niet echt aan te komen dan een beetje rond veilen en losse stukjes van de straal weghalen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:24

Hier een onbeleerd paard en shet... Maar als ze 4 weken eens niet gedaan zijn is dat veel (en komt zelden voor).

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:23

Marjo89 schreef:
Maar nog steeds niet. Bij 1 denk ik nu. Zal ik briefje in de bus drukken.

Ja, gewoon een foldertje in de bus drukken. ;)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:03

Pff schrok vandaag wel.. Paardlief heeft in het glas gestaan, ze liep prima maar tijdens het uitkrabben zag ik een harde punt in haar zool zitten. Nadat ik met een hoevenkrabber er alleen een afgebroken stukje glas uit kreeg heb ik 't mesje gepakt en voorzichtig wat weggesneden. Nu is het er helemaal uit en het was uiteindelijk helemaal niet diep maar de zool bloedde wel behoorlijk. Hetgeen wat mij nog het meeste opvalt hieraan is dat ik dus vrij snel al op de levende zool zit, dit terwijl haar zool vrij plat begint te worden in haar achterhoef. Straal draagt al erg veel mee maar nu dus ook een steeds grotere stuk zool dat meedraagt terwijl haar hoefwand weinig lijkt te groeien.

Wat denken jullie, zou je met een hoef dat 10u per dag op verharding staat ook een concave vorm moeten nastreven of is dit een aanpassing op de ondergrond? De hoef was voorheen wel wat concaver maar de zool gaat steeds meer meedragen maar is daarbij blijkbaar niet erg dik.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:15

Zit dan de zoollederhuid niet gewoon niet helemaal goed vast? Want hoefbeentje is hol dus als de zool goed aan het hoefbeentje zit zou die ook gewoon hol moeten zijn zover ik weet

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:33

Eeuuhh slijt ze haar hoeven dan niet te ver af? Als dat rondom rond plat slijt kan dat ook te dun worden hoor? Zat het in het platte stuk ?
Een concave vorm nastreven ja, maar dat is dan voor mij nl. zien dat de steunsels niet overgroeien en aangestampt worden op de zool waardoor je 1 betonnen vlakke voet krijgt met 'straalgroeven' langs de straalapex... Maar als ze de periferie plat slijt dan moet je die niet gaan uithollen, dan denk ik eerder dat er al meer gesleten is dan dat zou moeten ?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:58

Nou precies GaelleS dat is dus nu mijn gedachte, normaal zit ik niet aan de zool maar schrok dus nogal dat het zo snel ging bloeden door dat stukje glas waardoor ik dus wel een stukje in de zool ben gegaan. Het zit wel in het platte stuk inderdaad. Steunsels zijn niet overgroeid, straal draagt nu in mijn ogen teveel mee maar daar ga ik niet aan snijden. Zal binnenkort een bekapper laten komen, weet nog 1,2,3, niet wat ik moet doen mocht ze idd te korte voeten hebben achter. Voorhoeven is een ander verhaal, daar heeft ze wel gewoon wat hoogte in haar hielen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 22:06

Kinke schreef:

vooral ook veel voer,en vet gras :7

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 23:44

Als ik het mij goed herinner had jouw paard mooie voeten Kasmir, ik denk niet dat bij jou de steunsels overgroeid zijn maar het was maar als voorbeeld :P
Loopt ze niet gevoelig/kort dan achteraan? Als straal nu te veel uitsteekt kan die ook wel last gaan bezorgen maar weet niet of het dan een goed plan is om die in te korten terwijl de rest misschien te kort is en niet de straal te dik...

Moest het mij gebeuren zou ik opteren voor periodes hoefschoenen aan (op de paddock/wei/beton/vul aan..), schoen plakken of laagje vettec aanbrengen door de handige mens? Alleen is dat wel kostelijker :P

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 09:22

Ze had idd super fijne voeten maar worden nu steeds platter en dat staat me niet aan xD. Ga er weer eens iemand bijhalen die met mij mee kan kijken. Ze loopt niet gevoelig, ja soms op gestort puin maar denk dat ieder paard daar wel eens gevoelig op loopt (staat ze net op n harde steen).

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:55

Zou graag jullie mening horen. Mijn paard was paar maanden terug hoefbevangen. Tijd op pijnstillers gestaan en alleen hooi. Nu weer beetje krachtvoer en veel hooi. Andere smid laten komen die mij was aangeraden en veel ervaring heeft met hb paarden.
Hij is diverse keren geweest maar omdat ik nu mijn twijfels heb toch weer andere smid gevraagd. Die heeft gekeken maar kon nu niets doen ivm korte hoeven. Over 7 weken komt hij bij buren en wil dan ook de mijne wel doen. Hij neemt eigenlijk niemand meer aan maar die 2 van de buren staan 50m verderop dus kleine moeite om mijne erbij te doen.

Ik heb geen verstand van hoeven dus wil mijn smid gewoon vertrouwen maar deze smid bleef maar hameren op veel meer steunzels weghalen en dat hij niet hb is geweest maar ontstekingen had in de hoef. Paard is 2 weken na diagnose op de foto geweest trouwens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 14:15

Waarom was die hoefbevangen? Zou sws geen krachtvoer meer geven als je een paard hebt die al is HB geweest is. Als je graag iets bij geeft van brokjes voor de lol zou ik zoeken naar iets laag in suikers (geen idee wat jij verstaat onder krachtvoer dus, suikergehalte kan variëren van 8 - 60 %, sommigen zelfs 4%).

Waarom twijfel je bij degene die nu komt ? Groeiringen indiceren HB maar geen verbreedde witte lijn fzo. Of dat zie ik toch niet op de foto's. Wanneer was die laatst bekapt hier?

edit:
Weet ook niet of je met korte hoeven iets negatiefs bedoeld. Voor een HB paard zou ik mss zelfs meer wand aan de teen weghalen. Ze zijn kort, niet per se te kort voor het paard, maar wel te kort om er nog veel aan te kunnen bekappen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 14:37

Hij krijgt arm hooi dus wil in ieder geval wat bijvoeren. Hij is erg afgevallen en dat is prima maar moet niet meer worden.

Hij kreeg meusli en basisbrok. Nu krijgt hij beetje marstall vito en vitamine e selenium.

Hij gaat naar mijn mening teveel zakken van achteren zeg maar. Qua stand.

2 weken voor foto bekapt ongeveer

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 14:43

Zou je is een goede foto van onderen willen maken. Schoon gepoetst en wel.

Vind de foto's onduidelijk omdat ze iets wat uit verkeerde hoek genomen zijn.