Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Klara16 schreef:Kom op jongens, zitten we hier echt te discussieren over de vraag of zoiets barbaars als het "strasseren" van een paard een plaats heeft in de normale praktijk?
(
Kymalin schreef:@Opala; volgens mij plaats jij zelf ook regelmatig offtopic reacties, vaak komt nu eenmaal het 1 van het ander.
opala schreef:henny_w schreef:Bovenstaand was een reactie op de vraag waarom mensen zelf hun paarden willen bijhouden.
Ik zeg niet dat je bovenstaand niet in 1 dag kunt leren.
Tuurlijk op een dode ondervoet is dat geen probleem.
Echter zodra je een paard in levende lijve gaat bekappen is het wel zo handig om te weten waarom er bijv. flares ontstaan. Zeker wanneer ze eenzijdig aan een hoef ontstaan.
Scheef afslijten bijv. zoja waarom???
Veel dingen aan de hoeven zijn af te lezen aan de bewegingen van het paard.DAAROM vind ik het oefenen op een dode ondervoet zo flut.
Een cursus daarentegen met je eigen paard, ook al is het maar 1 dag is al een heel ander verhaal.
Ik denk dat je het andersom bedoelt
suleilitha schreef:En ach, als onze Hiltrud vrij spel krijgt, komt dat receptenboek voor paardenvleesliefhebbers er echt nog wel.... vlees genoeg dunkt me...
suleilitha schreef:@Opala:
Dus daarom zet ze bijna standaard alle verzenen laag, zodat de voetas breekt, het paard steeds slechter gaat lopen, aha!!!
Er zijn ook mensen die boeken schrijven puur voor het geld en in dit geval ook nog om mensen zonder een kritische mening over het wel en wee van paardenhoeven een boek aan te smeren. Die boeken zullen vast niet gratis zijn. Natuurlijk is er altijd een categorie die deze boeken toch koopt en er van overtuigt raakt dat de Strasser methode goed is. Met name mensen die pas op latere leeftijd met paarden in aanraking zijn gekomen en er nog niet veel verstand van hebben omdat ze dat van huis uit niet hebben meegekregen, die categorie is ook het gemakkelijkst te brainwashen.
En ach, als onze Hiltrud vrij spel krijgt, komt dat receptenboek voor paardenvleesliefhebbers er echt nog wel.... vlees genoeg dunkt me...
opala schreef:Ik ben blij dat ik het boek van de hand van Dr. Hiltrud Strasser "Een paardenleven lang gezond" (vertaling) in het bezit heb. Zij vertelt daar geen verhaal, maar heel verhelderende informatie over o.a. de anatomie en fysiologie van het paard, informatie die je niet te lezen krijgt in "standaard" paardenverzorgingsboeken. Een persoon die zo'n boek schrijft, is in mijn eigen allesbehalve een doelbewuste dierenbeul/-hater, dan zou ze wel een paardenvleesreceptenboek hebben geschreven
suleilitha schreef:P.S. Denk aan de boeken van Sonja Bakker. Gaat ook alleen maar om het geld. Goed, mensen vallen er giga van af als ze doen wat Sonja zegt maar gezien het feit dat een gezond mens met een volledige werkweek niet kan leven van het voorgeschreven rantsoen uit de boeken, tja dan gaat er bij menigeen wel een lampje branden, dacht ik zo.
suleilitha schreef:Dan wordt op de één of de andere manier de strasser methode totaal verkeerd opgevolgd door een aantal mensen die er zelf mee aan de gang zijn gegaan!!!
Ik ken meerdere hoefsmeden die de handen vol hebben aan het weer goed krijgen van paarden die er totaal door waren verpest.
opala schreef:Sorry, op dit moment vind ik je niet meer geloofwaardig. Meerdere hoefsmeden zouden hun handen vol hebben. Volgens mij zijn de eigenaren welke hun paard nog laat bekappen volgens de Strasser-methode in NL minimaal.
Laat deze eigenaars opstaan.
opala schreef:Je bedoelt dus "de beweging van het paard is af te lezen aan het uiterlijk van de hoeven".
Slijt je paard scheef af, zet je paard die hoef niet optimaal belast neer.
Een hoef functioneert het meest optimaal wanneer het optimaal belast wordt.
Wel maak ik -op persoonlijke titel- de kanttekening dat iets wat scheef is, niet recht hoeft te zijn om goed te functioneren.
suleilitha schreef:Ik heb het uit de eerste hand, hoor Opala, al gebruik ik het woord Strasser misschien wat ongelukkig. Het gaat niet alleen om het repareren van Strasserpatienten maar ook aan paarden die ten prooi zijn gevallen aan andere manieren van doehetzelven.
opala schreef:Je bedoelt dus "de beweging van het paard is af te lezen aan het uiterlijk van de hoeven".
Slijt je paard scheef af, zet je paard die hoef niet optimaal belast neer.
Een hoef functioneert het meest optimaal wanneer het optimaal belast wordt.
Wel maak ik -op persoonlijke titel- de kanttekening dat iets wat scheef is, niet recht hoeft te zijn om goed te functioneren.
Even speciaal voor Janderegelaa