Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:24

Bij een paard dat goed loopt, Strasser toepassen en het dier eerst door een hel laten gaan, vind ik het pure dierenmishandeling.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:28

Yup, zou naast het brandmerken en staarten couperen gewoonweg verboden moeten worden. Valt in dezelfde categorie imo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:32

Normaal gesproken loopt men in Nederland aardig voorop kwa dierenwelzijn, ik ben dan ook verbaasd dat de Strassermethode hier nog gewoon is toegestaan en men van overheidswege het geen halt toe roept. Ik vind het eerlijk gezegd nog erger dan brandmerken en couperen, als je bedenkt dat er paarden zijn geweest die een jaar lang hebben moeten revalideren om de gevolgen te boven te komen na het toepassen van Strasser. Van een brandmerk hebben ze geen jaar last...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:40

De Strasser-methode staat in dit topic niet ter discussie. Er bestaat geen eendagscursus Strasser-bekappen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:46

Klara16 schreef:
Kom op jongens, zitten we hier echt te discussieren over de vraag of zoiets barbaars als het "strasseren" van een paard een plaats heeft in de normale praktijk?
(

Ik mag hopen van niet!!! Ik ben anti Strasser, zoals ik al eerder zei, ik vind het een eng mens en godzijdank is het in een paar landen ook verboden. Ik vroeg me alleen af wie hier in Nederland die methode toepast en wat hun achtergrond is.

@Opala; volgens mij plaats jij zelf ook regelmatig offtopic reacties, vaak komt nu eenmaal het 1 van het ander Knipoog .
Laatst bijgewerkt door Kymalin op 07-07-08 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:48

Ik ben blij dat ik het boek van de hand van Dr. Hiltrud Strasser "Een paardenleven lang gezond" (vertaling) in het bezit heb. Zij vertelt daar geen verhaal, maar heel verhelderende informatie over o.a. de anatomie en fysiologie van het paard, informatie die je niet te lezen krijgt in "standaard" paardenverzorgingsboeken. Een persoon die zo'n boek schrijft, is in mijn eigen allesbehalve een doelbewuste dierenbeul/-hater, dan zou ze wel een paardenvleesreceptenboek hebben geschreven Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:49

Kymalin schreef:
@Opala; volgens mij plaats jij zelf ook regelmatig offtopic reacties, vaak komt nu eenmaal het 1 van het ander Knipoog .

Je hebt gelijk Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:50

opala schreef:
henny_w schreef:
Bovenstaand was een reactie op de vraag waarom mensen zelf hun paarden willen bijhouden.

Ik zeg niet dat je bovenstaand niet in 1 dag kunt leren.
Tuurlijk op een dode ondervoet is dat geen probleem.
Echter zodra je een paard in levende lijve gaat bekappen is het wel zo handig om te weten waarom er bijv. flares ontstaan. Zeker wanneer ze eenzijdig aan een hoef ontstaan.
Scheef afslijten bijv. zoja waarom???

Veel dingen aan de hoeven zijn af te lezen aan de bewegingen van het paard.DAAROM vind ik het oefenen op een dode ondervoet zo flut.

Een cursus daarentegen met je eigen paard, ook al is het maar 1 dag is al een heel ander verhaal.

Ik denk dat je het andersom bedoelt Knipoog

Ik snap niet wat je bedoelt.
Gaat het om de zin die vet gedrukt is ?

Als er aan de hoeven iets niet oke is. Al is het maar minimaal dan zul je dat het eerst opmerken aan de bewegingen/gangen van je paard. Hetzij verkorte gangen, hetzij rug vasthouden enz. enz...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:52

@Opala:
Dus daarom zet ze bijna standaard alle verzenen laag, zodat de voetas breekt, het paard steeds slechter gaat lopen, aha!!!
Er zijn ook mensen die boeken schrijven puur voor het geld en in dit geval ook nog om mensen zonder een kritische mening over het wel en wee van paardenhoeven een boek aan te smeren. Die boeken zullen vast niet gratis zijn. Natuurlijk is er altijd een categorie die deze boeken toch koopt en er van overtuigt raakt dat de Strasser methode goed is. Met name mensen die pas op latere leeftijd met paarden in aanraking zijn gekomen en er nog niet veel verstand van hebben omdat ze dat van huis uit niet hebben meegekregen, die categorie is ook het gemakkelijkst te brainwashen.
En ach, als onze Hiltrud vrij spel krijgt, komt dat receptenboek voor paardenvleesliefhebbers er echt nog wel.... vlees genoeg dunkt me...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:57

suleilitha schreef:
En ach, als onze Hiltrud vrij spel krijgt, komt dat receptenboek voor paardenvleesliefhebbers er echt nog wel.... vlees genoeg dunkt me...

Misschien hebben A&A nog wat poten in de vriezer liggen waar ze soep van kan trekken Clown .
Sorry, beetje melig Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:58

P.S. Denk aan de boeken van Sonja Bakker. Gaat ook alleen maar om het geld. Goed, mensen vallen er giga van af als ze doen wat Sonja zegt maar gezien het feit dat een gezond mens met een volledige werkweek niet kan leven van het voorgeschreven rantsoen uit de boeken, tja dan gaat er bij menigeen wel een lampje branden, dacht ik zo.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:59

Je bedoelt dus "de beweging van het paard is af te lezen aan het uiterlijk van de hoeven".
Slijt je paard scheef af, zet je paard die hoef niet optimaal belast neer.
Een hoef functioneert het meest optimaal wanneer het optimaal belast wordt.
Wel maak ik -op persoonlijke titel Clown - de kanttekening dat iets wat scheef is, niet recht hoeft te zijn om goed te functioneren.

Even speciaal voor Janderegelaa Sigaar
Laatst bijgewerkt door opala op 07-07-08 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:01

suleilitha schreef:
@Opala:
Dus daarom zet ze bijna standaard alle verzenen laag, zodat de voetas breekt, het paard steeds slechter gaat lopen, aha!!!
Er zijn ook mensen die boeken schrijven puur voor het geld en in dit geval ook nog om mensen zonder een kritische mening over het wel en wee van paardenhoeven een boek aan te smeren. Die boeken zullen vast niet gratis zijn. Natuurlijk is er altijd een categorie die deze boeken toch koopt en er van overtuigt raakt dat de Strasser methode goed is. Met name mensen die pas op latere leeftijd met paarden in aanraking zijn gekomen en er nog niet veel verstand van hebben omdat ze dat van huis uit niet hebben meegekregen, die categorie is ook het gemakkelijkst te brainwashen.

In het boek heb ik niet kunnen lezen wat de bekapping inhoudt, ik kan daar dus geen uitspraak over doen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:02

opala schreef:
Ik ben blij dat ik het boek van de hand van Dr. Hiltrud Strasser "Een paardenleven lang gezond" (vertaling) in het bezit heb. Zij vertelt daar geen verhaal, maar heel verhelderende informatie over o.a. de anatomie en fysiologie van het paard, informatie die je niet te lezen krijgt in "standaard" paardenverzorgingsboeken. Een persoon die zo'n boek schrijft, is in mijn eigen allesbehalve een doelbewuste dierenbeul/-hater, dan zou ze wel een paardenvleesreceptenboek hebben geschreven Haha!

Dat boek heb ik dus ook en ik zie er geen problemen in, alleen maar verhelderende info inderdaad.
Wat Strasser betreft: Onbekend maakt onbemind en degene die in Nederland volgens deze methode bekappen zijn echt geen dierenbeulen. Wel doel ik dan op de normale bekapmethode van Strasser.
Op internet doen helaas alleen de grootste horrorverhalen de ronde.
Het gewone bekapwerk is heel anders dan de medische methode die ze op ernstige gevallen toepast.
Mijn vriendin heeft een volbloed Trakhner die loopt al een paar jaar als een tierelier op de normale Strassermethode.

Afijn dat was nog even offtopic Bloos

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:04

suleilitha schreef:
P.S. Denk aan de boeken van Sonja Bakker. Gaat ook alleen maar om het geld. Goed, mensen vallen er giga van af als ze doen wat Sonja zegt maar gezien het feit dat een gezond mens met een volledige werkweek niet kan leven van het voorgeschreven rantsoen uit de boeken, tja dan gaat er bij menigeen wel een lampje branden, dacht ik zo.

Ik ken de boeken van Sonja Bakker niet. Geld maak je, wanneer je een gat in de markt vindt. Ik ben wel dol op geld Tong uitsteken en dan vooral het uitgeven ervan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:04

Dan wordt op de één of de andere manier de strasser methode totaal verkeerd opgevolgd door een aantal mensen die er zelf mee aan de gang zijn gegaan!!!
Ik ken meerdere hoefsmeden die de handen vol hebben aan het weer goed krijgen van paarden die er totaal door waren verpest.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:09

suleilitha schreef:
Dan wordt op de één of de andere manier de strasser methode totaal verkeerd opgevolgd door een aantal mensen die er zelf mee aan de gang zijn gegaan!!!
Ik ken meerdere hoefsmeden die de handen vol hebben aan het weer goed krijgen van paarden die er totaal door waren verpest.

Sorry, op dit moment vind ik je niet meer geloofwaardig. Meerdere hoefsmeden zouden hun handen vol hebben. Volgens mij zijn de eigenaren welke hun paard nog laat bekappen volgens de Strasser-methode in NL minimaal.

Laat deze eigenaars opstaan.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:12

opala schreef:
Sorry, op dit moment vind ik je niet meer geloofwaardig. Meerdere hoefsmeden zouden hun handen vol hebben. Volgens mij zijn de eigenaren welke hun paard nog laat bekappen volgens de Strasser-methode in NL minimaal.

Laat deze eigenaars opstaan.

Zijn daar statistische gegevens over bekend dan????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:13

Ik heb het uit de eerste hand, hoor Opala, al gebruik ik het woord Strasser misschien wat ongelukkig. Het gaat niet alleen om het repareren van Strasserpatienten maar ook aan paarden die ten prooi zijn gevallen aan andere manieren van doehetzelven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:16

***Suleilitha gooit achteloos nog wat voer om over na te denken neer***

Wie kan verklaren dat het veelal mensen zijn die pas op latere leeftijd met paarden beginnen, die beginnen met DHZ-bekappen?
Wie kan verklaren dat er geen sportruiter is die zelf met kapmes en vijl aan het doehetzelven gaat (nou ja, ik ken er twee en die zijn beide tevens rijksgediplomeerd hoefsmid)
Wie kan verklaren dat oudere mensen, die hun hele leven tussen de paarden zitten, het nog steeds helemaal van de gekke vinden dat je tegenwoordig na het volgen van een cursusje van een dag, het lezen van een boekie en het kijken van een DVDtje vogelvrij bent om zelf met je paard aan het manicuren te slaan??? (dit zijn de mannen die uit families komen die al generaties lang paarden hebben gehouden en niet weten hoe een DVD=speler werkt, laat staan dat ze weten wat het is en hooguit voor noodgevallen een nietenkapper en een vijl hadden liggen)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-07-08 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:17

opala schreef:
Je bedoelt dus "de beweging van het paard is af te lezen aan het uiterlijk van de hoeven".
Wel maak ik -op persoonlijke titel Clown - de kanttekening dat iets wat scheef is, niet recht hoeft te zijn om goed te functioneren.

Stel een paard slijt inenen scheef af met 1 of meerdere hoeven.
Volgens NB mag je een ouder paard niet corrigeren en blijf je de zool volgen.
Wat nou als dat paard zich versprongen heeft en het bekken scheef heeft staan.
Dat kan al een oorzaak zijn tot scheefslijten.
Idem als er een andere ruiter op komt die het paard scheef rijd.
Dat zal je terug kunnen zien in de hoeven.

Wat ik zelf bemerk is dat de paarden niet lekker lopen (vasthouden in de rug) als de straal 1 a 2 mm. boven de hoefwand uitkomt.
Ze zijn dan nog rad maar in de rug is het voelbaar. Zou je dan nog een dag doorrijden dan gaan daarna de passen iets verkort worden. Ben je dan zo stom om nog niks te merken dan zal het paard op een gegeven moment niet meer rad gaan.

Dit zijn dingen waar je het paard in beweging bij moet zien of voelen om te ontdekken waarom zus of zo met de hoef aan de hand is.
Als er een probleem is zie je meestal diagonaal de andere hoef ook niet goed gaan of dat been niet lekker neergezet worden.
Wordt 1 van de achterbenen/ hoeven meer belast dan zie je meestal diagonaal een voorbeen/hoef ook meer belast worden.

Deze zaken zie je niet met enkel oefenen op een dode ondervoet.

Helaas kom ik maar al te vaak tegen dat paarden niet lopen zoals ze horen te lopen.
Veel ruiters zijn bang dat het te hard gaat en laten paarden vaak onder hun tempo lopen.
Sloffen of niet voldoende achterbeen gebruik ten spijt.
Weggedrukte rug en extra risico voor kissing spines, het ligt allemaal op de loer.
Laat staan dat deze ruiters bemerken of hun paard zich wat extra vasthoud in de rug of ietwat verkorte passen maakt omdat er met de hoeven iets niet oke is.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:23

suleilitha schreef:
Ik heb het uit de eerste hand, hoor Opala, al gebruik ik het woord Strasser misschien wat ongelukkig. Het gaat niet alleen om het repareren van Strasserpatienten maar ook aan paarden die ten prooi zijn gevallen aan andere manieren van doehetzelven.

Ik denk inderdaad dat het aantal mensen wat Strassert in Nederland sterk in de minderheid is vergeleken bij de NB'ers van de 1 dags cursussen.
Niettemin wordt menig paard de dupe van het 'doehetzelven' op welke methode dan ook Boos!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:24

Natuurlijk bekappen
Wat zijn dat voor naieve grappen?
Natural in NL is natuurlijk quatsch
Hoeveel paarden zijn nu er in de rats?
Strasser zegt me echt geen fluit
Maar leg me de zin van NB nu eens uit?
Hoe veel ik hier ook lezen mag
Voor NB heb ik geen ontzag
Er zijn vast paarden die het trekken
Maar ik ken er die serieus verrekken
Door verkeerde standen en gedoe
Zijn die dieren aan ECHTE smeden toe!
Dus geen doe-het-zelvers met misplaatste idealen
'k Zou als paard dus echt flink balen
Want hey- welke natuurlijke bodem hebben wij dan?
Dat een paard zo maar zonder verzenen lopen kan..

Schiet mij maar lek, ben geen techneut
Maar vind het weinig wol en veel geleut. Bloos

Op dat de dieren het toch mogen leren
Natural te lopen op land wat wij al eeuwen cultiveren!
Ode aan onze flexibele lieve viervoeters. Ach gut

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:28

opala schreef:

Even speciaal voor Janderegelaa Sigaar

Probeer je nu net als Arno door schreeuwen je gelijk te krijgen? Feit dat je niet eens de foto's van de hoeven van je eigen paard durft te plaatsen zegt genoeg lijkt me. Als iets dan al scheef is en toch goed kan functioneren komt dit in jouw geval niet door professionaliteit maar valt in de categorie "zelfs een blinde eekhoorn vindt wel eens een nootje".

Overigens is "goed functioneren" een heel rekbaar begrip en het ligt maar net aan jouw referentiekader hoe goed "goed" eigenlijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:28

Het levende voorbeeld loopt bij naaste familie van mij in de wei, een schattig C-ponytje. Komt bij een familie vandaan die vanuit het Westen waren verhuisd en het diertje kochten voor hun kinderen. Ze hadden altijd al graag paardjes gewild en toen dat bewuste gezin, niet gehinderd door enige paardenkennis naar het Noorden verhuisde, werd deze pony aangeschaft. Meneer de eigenaar heeft een cursusje gedaan, bij wie weten we niet. Het kan ook zijn dat hij zijn "kennis" uit boeken heeft of bij elkaar heeft gegoogled.
Om een lang verhaal kort te maken, de pony liep allerbelabberdst. Mijn familie heeft het dier laten keuren en daar kwam uit dat dat kwam door het onvakkundig bekappen. Ze hebben de pony dus wel gekocht en nog mazzel gehad, want de hoefjes en ook de gangen waren al na een jaartje weer normaal.