[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:10

Net is de bekapper weer geweest. Hij was tevreden met wat hij zag. In de toon zit duidelijk de resten van de oude ontsteking. Dat moet langzaam uitgroeien en zal nog wel een half jaartje duren. De hoef is nu rustig en groeit mooi naar beneden.

Na het bekappen even stappen op harde weg en dat deed ze heel netjes. Geen gevoeligheid en goede ruime stap.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:40

Isapaardje: Fijn dat de bekapper tevreden is, maar nog belangrijker dat Isabella en jij dat zijn.
Houd nog even eventuele gevoeligheid in de gaten. Helaas heb ik erg veel ervaring met gevoelige hoefjes en daardoor weet ik dat je dat niet meteen ziet, maar een dag later wel.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:48

Oh ja ik weet helaas ook alles van gevoelige voetjes. Maar ons (mij en de bekapper) verbaasde het dat ze gelijk zo keurig wegliep. De voetjes zijn toch weer korter, stukje van de zool eraf, teen fiks ingekort en niet te vergeten, het is hier kletsnat en de hoeven zijn nu erg zacht.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:46

Leerzaam hoor, al die verhalen. Mijn paard is bevangen geweest, half oktober jl, een week of drie geleden een thermografie laten maken waar op te zien was dat er nog ontstekingsactiviteit in 1 hoef zat. Ze liep toen al beter. De afgelopen drie weken gaat het heel goed, op zachte bodem loopt ze zonder dat er ook maar iets aan te zien is, op harde bodem, asfalt of stenen, loopt ze voorzichtig. Langzamer ook. Volgens mij is de onsteking echt wel weg nu, hoeven voelen ook koel aan. Ze staat op break over ijzers met zooltjes, dit omdat ze waarschijnlijk bevangen is geraakt door te korte hoeven. (denken we) Hebben de ervaringsdeskundigen een idee waarom ze nog steeds niet echt goed loopt op harde bodem?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 00:21

dat zal zo blijven ben ik bang,de meeste paarden lopen voorzichtig op harde bodem als ze hoefbevangen zijn geweest,het zal te maken hebben met het hoefbeen,wat waarschijnlijk toch iets gekanteld kan zijn,dan is de zool veel gevoeliger
misschien dat z'on natuurlijke bekapper er iets mee kan,die heb ik hier in frankrijk jammergenoeg niet.....
het is trouwens nog vrij recent jou hoefbevangenheid,normaal duurt het toch wel een jaar voordat de hoef helemaal weer nieuw is en dan kun je pas zeggen dat het stabiel is en of er geen losse wand is(kan ook nog...)
Maar bevangen door korte hoeven?dan moet ze er echt heel beroerd bij hebben gestaan,erg naar achterhangend vanwege de pijn,door de ongelijke belasting en het gebrek aan gewicht op de voorbenen kan een paard dan ook hoefbevangen worden,maar het komt niet vaak voor
dan heeft je hoefsmid ze wel heel erg kort gemaakt,arm beest!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:08

Volgens mij kan het nog alle kanten op met dat lopen. Half oktober is nog geen twee maanden terug natuurlijk, dus ik denk dat je nog even geduld moet hebben. De hoeven hebben natuurlijk een behoorlijke opdonder gehad en de lamellen hebben het hoefbeen losgelaten. Voordat dat allemaal weer goed vast zit en alle pijntjes verdwenen zijn ben je toch snel een paar maanden verder. Misschien blijft hij gevoelig misschien komt het ook wel weer helemaal goed.

Ik vraag me trouwens af of paarden bevangen kunnen worden door alleen maar te kort bekappen, aangezien hoefbevangenheid uiteindelijk een stofwisselingsziekte is die ontstaat door een teveel aan fructanen in (meestal) in combinatie met een fors overgewicht. Of een overgevoeligheid voor corticosteroïden. Of een nageboorte dat er niet helemaal is afgekomen. En nog een aantal dingen.

Uit jouw verhaal is ook moeilijk op te maken wat nu de oorzaak is geweest. Wat voor ras is het? Was hij te dik? Stond ie nog in het gras? Merrie? Voer veranderd? Noem maar op, en misschien was het wel de combinatie van verschillende dingen. Het is op zich wel goed om te de oorzaak te achterhalen om voor de toekomst de kans op herhaling te verkleinen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:27

Je hebt naast de traditionele hoefbevangenheid ook nog een mechanische bevangenheid.
Deze kan ontstaan door overbelasting van 1 of meerdere hoeven. Zelfs een langdurige draf over de harde weg kan zo'n bevangenheid oproepen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:30

Wat is het verschil tussen gewone en mechanische hoefbevangenheid? Ik had er nog nooit van gehoord, maar goed, dat zegt natuurlijk ook niets Knipoog . Is dat de oorzaak of heeft het ook met het proces te maken wat in de hoeven plaatsvindt?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:10

In het ziektebeeld is er geen verschil. Het verschil zit in de oorzaak. Een paard dat mechanisch bevangen is geraakt, heeft het niet door voeding gekregen, maar door overbelasting van de (meestal) voorhoeven. Dit kan zijn doordat het paard een pijnlijk been ontlast en dus het andere overbelast. Het kan ook komen door lang reizen op boot of trein waarbij het paard gedurende lange tijd niet kan lopen/liggen en daarmee de voorbenen overbelast. Maar ook na lange dagritten (in het leger scheen het vroeger nogal eens voor te komen onder oorlogsomstandigheden).

Al deze genoemde oorzaken hebben niets met voeding te maken. En derhalve vallen ze onder de noemer "mechanisch" bevangen.

Mijn bekapper denkt ook dat Isabella dat de tweede keer heeft gehad. Ze had toen een hoefzweer in 1 voorhoef, heeft toen haar andere been (waar ze op hinkte) erg overbelast; is daar toen aan bevangen geraakt, waardoor ze het andere been wat meer wilde belasten en uiteindelijk waren we weer terug bij af.

Een te lange toon kan volgens hem ook een bevangenheid oproepen, zeker als de witte lijn wat is overrekt. Je prikkelt iedere keer de kroonrand bij lopen en daardoor kan een ontsteking ontstaan en heb je uiteindelijk ook te maken met een mechanische bevangenheid.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:17

Klinkt logisch. Dank je voor de uitleg!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:26

Bij Indiana is haar hoefbevangenheid naar voren gekomen, elke keer na het bekappen. Ik geloof niet dat ze door het bekappen zelf direct ziek is geworden. Waarschijnlijk was het proces van hoefbevangenheid toen al wel aan de gang.
Elke keer na het bekappen liep ze minimaal 2 weken heel erg gevoelig. Zo gevoelig (soms) dat ze in de paddock bleef staan en niet een klein stukje over de stenen de stal in wilde.
Op een gegeven moment heb ik besloten om foto's te laten maken omdat ik moest weten of ze te kort bekapt was, of dat ze toch hoefbevangen was. Van hoefbevangenheid had ze verder geen verschijnselen.
Ja, en toen was het wel duidelijk, een hoefbeenkanteling van 5% en een van 10%. Haar klachten kwamen dus eigenlijk alleen opzetten na het bekappen. Zo'n 4 weken daarna liep ze volgens mij weer goed. En dan kwam de hoefsmid alweer en begon het verhaal van voren af aan.
Ik moet er wel bijvertellen dat het een hele harde tante is voor zichzelf.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:59

eigelijk kun je er vanuit gaan dat als het bloedvat net boven de kogel aan de binnenkant van het been,pompt,als het paard niet meer wil draven,de voorbenen om de beurt ontlast,met omdraaien de achterbenen zo goed als laat staan en ietwat naar achteren gaat hangen,dat er hoefbevangenheid op komst is of al bezig is.
Dit geld niet voor de accute vorm,dan verzet het paard geen stap meer,en hangt compleet naar achteren.
Maar ik heb het idee dat als ze het eenmaal gehad hebben,er vaak ook tegen aan hangen,dus de symptomen als hierboven,zodra je dat goed in de gaten houdt kun je snel ingrijpen,nou denk ik dat zeker hier iedereen zo gefocusd is op zijn paard dat dat wel goed komt
Ik vind het heel leerzaam hier,we kunnen echt wat leren vanelkaar,hartstikke goed!!!!
Oja,nog een vraagje,mijn paard heeft ook weleens mindere dagen...mij valt op dat er dan extra veel van dat grijze stof op zijn hals ligt,dat is voor mij ook weer een teken dat ik weer te veel hooi geef,ja die van mij kan zelfs niet veel hooi eten!!!(tweejarig hooi nog wel....)Het is een wonder dat ie er nog zo goed uit ziet....Hij krijgt z'on 5x per dag kleine porties

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:02

Grijze stof? Bedoel je dan een soort huidstof ofzo?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:19

ja,het ligt er gewoon op,en best wel veel,en als ik hem gewoon geborsteld heb na een paar uur weer.
Ik heb eens van een homeopaat gehoord dat het te maken heeft met de stofwisseling....nou dat klopt wel natuurlijk

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:23

Ben het trouwens met je eens dat dit een nuttig en leerzaam topic is, ben er ook blij mee! Maar dat van die stof.... Ik heb wel eens met poetsen dat ik hem wat schilferig vind, da's dan ook een beetje grijzig, maar lijkt meer op huidschilfers dan stof. Bedoel je dat is is het echt heel fijn net als huis tuin en keuken stof?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:36

nee het is gewoon dat huid stof,maar dan opvallend veel.
Ook nog even over dit toppic,ik vind het super dat niemand elkaar veroordeeld hier,ik zit ook weleens op andere medische zaken en die discussies eindigen altijd met had je de da maar eerder moeten bellen enzo,en het word dan echt niet gezellig meer,gelukkig is dat hier niet zo,gewoon respectvol met elkaar omgaan en elkaar te helpen!!top!!!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:45

Dat met dat stof is me nog nooit opgevallen, maar ik zal der eens op letten. Over dit topic; waarom zou je elkaar verwijten maken? Alsof iemand dit met opzet z'n paard of pony aandoet!? Voor mij is het in ieder geval heel prettig ervaringen uit te wisselen. Heb dr al een hoop van geleerd! En het is ook prettig dat mensen snappen wat je doormaakt en snappen waar het over gaat.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:17

Kymalin schreef:
Voor mij is het in ieder geval heel prettig ervaringen uit te wisselen. Heb dr al een hoop van geleerd! En het is ook prettig dat mensen snappen wat je doormaakt en snappen waar het over gaat.

Ook mijn gedachte!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:21

Ik heb een zwarte pony, dus zou "stof" snel opvallen, maar dat heb ik nog nooit gezien. Wel eens dat haar vacht doffer kijkt als anders. Dat is wel een teken dat ze niet lekker in haar (inwendige) vel zit (volgens homeopaat duidelijk teken zelfs).

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:03

Indiana is Red Roan, dus stof zie ik ook niet.

Ik heb ook heel erg veel gehad aan dit topic maar speciaal aan Isapaardje. Ik heb in 2005 zomaar iemand per pb benaderd en dat was Isapaardje. Sindsdien hebben we regelmatig mail contact. Heel erg bedankt!!!
Je wilt zo graag iemand die snapt wat je doormaakt, die hetzelfde voelt, een lotgenoot.
De verschijnselen die zouden kunnen duiden op hoefbevangenheid (wat Geerke schreef) zijn heel herkenbaar, echter bij Indiana sloop het er zo geleidelijk in, dat het me niet direct is opgevallen. Wel zag ik dat ze wat sloom was, erg erg braaf, maar het is al geen fanatiekeling, dus ik dacht dat ze gewoon een dagje ouder werd, dat het erg warm weer was enz.
Daar komt nog bij dat Indiana keihard is voor zichzelf.
Ik heb herfst 2005 er een Bach-Bloesem therapeut bij gehad en die zei ook nog dat Indiana zich groot hield voor mij, om mij te ontzien. (Tranen met tuiten heb ik gejankt).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:17

romeorowan schreef:
Ik heb ook heel erg veel gehad aan dit topic maar speciaal aan Isapaardje. Ik heb in 2005 zomaar iemand per pb benaderd en dat was Isapaardje. Sindsdien hebben we regelmatig mail contact. Heel erg bedankt!!!

En dit jaar was het omgekeerd ... ik heb weer contact met jou gezocht; gewoon weer om ervaringen uit te wisselen, maar nu de andere kant op. Even steun zoeken bij een lotgenoot; iemand die weet wat je echt doormaakt, niet alleen het verdriet kent om het zien van de pijn bij je paard, maar ook iemand om je angst mee te delen (had jij dat nou ook dat gevoel?), maar zeker ook je schuldgevoel (het is me verdorie weer overkomen). Enz. enz.
Dus Romeorowan jij ook heel erg bedankt Afgod

Zelf vind ik dit trouwens ook een prettig topic. Ik heb veel meegemaakt met mijn paardje, dacht zelf het ergste, maar door dit topic zag ik dat het (helaas) nog veel erger kan. Daarvan kan ik weer leren, maar je leeft ook zeker met elkaar mee. We weten tenslotte allemaal wat een ieder van ons heeft doorgemaakt of nog doormaakt. Maar ook hoe de "buitenwereld" er vaak over denkt, wat de standaard meningen/adviezen zijn van mensen die het goed bedoelen, maar dat van die uitspraken zijn waar je oh zo weinig aan hebt Tong uitsteken

Laten we vooral zo doorgaan op deze manier in dit topic. Dus eigenlijk allemaal bedankt voor de tips, adviezen en het meeleven met elkaar Ach gut

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:21

ja,de sfeer is hier hartstikke goed ondanks alle ellende...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:10

Sfeer hier is zeker goed, die laat nog weleens te wensen over op de rest van bokt. Daar kom ik dus ook niet zo vaak. Om nog even op mijn paardje terug te komen: Ze was niet te kort bekapt, maar haar hoeven waren behoorlijk kort afgesleten, ik rijd altijd op zandpaden, maar dat schijnt toch ook enorm te slijten. Hoor ik nu opeens ook van verschillende anderen, bijv endurance ruiters, die moeten soms nog zooltjes ook, naast ijzers, terwijl ze dan toch grotendeels op zand trainen. Omdat anders, met name de zolen te dun worden. Dat was dus bij mijn paard ook het geval. We maken wel flinke tochten, maar toch geen dagmarsen.
Verder: ze is een IJslander, absoluut niet te dik, nooit geweest ook, staat maar een paar uur per dag op de wei, de rest van de tijd thuis in paddock. Ook nog de hele zomer strookbegrazing toegepast, dus fructaan kan het haast niet zijn. Zowel d.a. als hoefsmid denken dus, mechanische overbelasting inderdaad. Ze stond en liep niet in de typische hoefbevangen stand, aan de manier waarop ze stond kon je helemaal niet zien dat ze bevangen was, 't zat hem puur in het lopen.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:12

sfeer is hier inderdaad erg goed. Heb jammer genoeg niet zoveel tijd om te posten, maar lees wel alles mee hier Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:47

Zand schuurt enorm !!
Daar moet je inderdaad rekening mee houden als je veel op zand loopt. Misschien is je paard "gewoon" gevoelig geweest op een te dunne zool. Het lopen zal zich ook uiten als "op eieren" lopen, net als een lichte bevangenheid.

De witte lijn kan overigens ook uitrekken bij een te lange toonwand, hoorde ik gister van de hoefbekapper. Een van de pony's van mijn kennis had dat. Volgens een andere hoefbekapper kwam dit door eerdere bevangenheid, maar beestje was nooit kreupel geweest. Dus een verbrede witte lijn is niet altijd aan een eerdere bevangenheid toe te schrijven.

Oh ja vergat ik nog. Het feit dat Isabella op een kleine volte licht hinkt is waarschijnlijk omdat ze een beginnende vorm van hoefkraakbeenverbening heeft. Wat het precies inhoudt weet ik niet, wil ik me nog in verdiepen Tong uitsteken