Hoefkatrolontsteking

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

laulau85

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:47

Wat ze bij Toy gedaan hebben is een combi van ontstekingsremmers en een soort smeermiddel.
Door het direct in het gewricht in te spuiten komen alle werkzame stoffen op de juiste plek.
De ontstekingsremmer moet de ontsteking de kop in drukken en het smeermiddel zorgt dat het minder snel opnieuw geirriteerd raakt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:20

india schreef:
toen ben ik zelf maar de hoef eens goed gaan bekijken en bevoelen , en kwam erachter dat er een warme plek op de hoef dicht bij de kroonrand binnenkant rechtvoor richting de hoefballen zeg maar(zijn jullie me al kwijt?)

ik heb direct de smid gebeld voor een hoefzweer controlle,
en die heeft gezocht en gesneden maar niks gevonden.
wel vond hij de hoef ook warm en voelde de pols kloppen dus hij verwacht welk ergens in de ondervoet een ontsteking,

nu ben ik natuurlijk gelijk gaan gooogelen en bokken en heb bedacht dat het een slijmbeurs ontsteling of een diepe buiger probleem kan zijn?

heeft 1 van jullie dit ook?
en kan je dit idd als warme plek in de hoef (bovenkant )voelen?

Mijn merrie had vorige dus ook zo'n warme hoef en het bleek uiteindelijk bevangenheid te zijn aan dat been (andere voorbeen niet). Ze liep ook slecht op het harde en hoef was warm. Bevangenheid kwam in dit geval door te dunne zool door te kort bekapt zijn.
Hoefzweer, waar we eerst aan dachten, werd direct door smid uitgesloten. Volgens DA was het ook niet de HKO die opspeelde en was er geen aanleiding voor fotos. Ze kreeg metacam.
(het gaat nu overigens al weer beter, alleen op zachte bodem (gras, paddock mits niet bevroren) en 3x per dag koud afgespoten)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:21

laulau85 schreef:
Wat ze bij Toy gedaan hebben is een combi van ontstekingsremmers en een soort smeermiddel.
Door het direct in het gewricht in te spuiten komen alle werkzame stoffen op de juiste plek.
De ontstekingsremmer moet de ontsteking de kop in drukken en het smeermiddel zorgt dat het minder snel opnieuw geirriteerd raakt.

Laulau: is dat middel Tildren? Want daar hoor je tegenwoordig veel van als behandeling bij HKO ...

Bij mij op stal is ook een paard met HKO daarmee behandeld en die wordt inmiddels weer bereden. Was wel een heel kostbare behandeling vertelde stalgenoot mij.

Vervelend dat je nu zelf ook beurs bent ... :(:)

india

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:53

helaas is dat bij mijn merrie niet het geval, hoefbevangen is uitgesloten, door smid en VA,

ik ga waarschijnlijk vrijdag naar de VA voor nader onderzoek,
ik houd jullie op de hoogte

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:38

Simodi het was inderdaad zeer kostbaar maarja het is de laatste mogelijkheid... Dat heb ik er dan zeker voor over. Hoe het heet het spul weet ik niet. Zou ik als je het graag wil weten op moeten zoeken op de rekening als het daar al op staat.

Zal zo eens rontgenfoto's van Toy plaatsen.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:43

Bij mijn paard is op 15 jarige leeftijd Hoefkatrol, versleten sesambeentjes, artrose en spat geconstateerd. Hij liep op dat moment ook slecht. Na 3 mnd stappen met ontstekingsremmers liep hij weer goed. Hij kreeg ander beslag en voila.
Nu wordt hij bijna 20. Hij heeft Cytec beslag en krijgt Artri sport. Ik hou met rijden het rechtrichten heel erg in de gaten. Het is een westernpaard dat internationaal gelopen heeft en zelfs nu nog een showtje kan lopen.
Het kan dus allemaal best goedgaan met veel aandacht.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:48

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Rechts heeft Toy 3 a 4.
Links een zware 4.

Vooral vanuit het zijaanzicht zie je de rare deuk die er in Toy zijn straalbeen zit. Hierdoor is het bijna onmogelijk dat hij er geen last van heeft met werken..
Wonderbaarlijk genoeg liep hij alleen in de korte bochten niet recht tot nu toe.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden

Edit: foto's groter gemaakt zodat het duidelijker te zien is.
Laatst bijgewerkt door laulau85 op 28-01-09 09:54, in het totaal 2 keer bewerkt

laulau85

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:49

Aaagh zie dat de foto's best wel klein zijn geworden. Ga ze nog eens uitknippen denk...

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:00

Hoi laulau85, mijn paardje is ook ingespoten. Toen hij 5 of 6 jaar was voor het eerst.
De DA zei wel tegen mij dat het zeer waarschijnlijk was dat het dan elk jaar zou moeten (erg duur) en daarna zou het kunnen dat het steeds vaker moet.
Wij hebben hier een geluksgeval denk ik want hij is in het totaal (hij was toen 5 of 6, nu is hij 12) 3x ingespoten geweest. Zo om het jaar denk ik.

Nu heeft hij al bijna 3 jaar nergens meer last van. Ik ben ook degene die nog met hem springt. Zijn sommige mensen het niet mee eens maar ik merk dat hij gewoon geen last heeft. Hij had volgens mij toendertijd op beide voeten een 3.

Het kan dus.. Goed dat je de hoop niet op geeft.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:08

wow laulau, ik durf mijn foto's niet te laten zien, die zijn heel anders
vind het wel heel duidelijk bij de jouwe!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:10

LetsgoKelly Ja het kan ook wel maar volgens de dierenarts was bij Toy de kans heel klein..
Als je ook naar de foto vanaf de zijkant kijkt dan zie je links echt die inkeping zitten. Dat is precies waar de pees langs gaat en dat oppervlak is verre van egaal...
Maar ik geef de hoop ook echt niet op. Toy is voor mij heel speciaal mede omdat ik hem heb gekregen van iemand die als een oma voor mij was en het was haar laatste wens mij een paard te geven. En dat is dus Toy geworden..

@ India Ja Toy heeft het heel extreem. Zou toch ook graag jou foto's zien zodat ik eens kan vergelijken.
Ik had hiervoor ook foto's van Toy van een jaar eerder maar die zijn vanuit de verkeerde hoek genomen (andere DA) en daar zie je echt bijna niks op...
Maar zou je de foto's willen sturen?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:14

laulau85 schreef:
Simodi het was inderdaad zeer kostbaar maarja het is de laatste mogelijkheid... Dat heb ik er dan zeker voor over. Hoe het heet het spul weet ik niet. Zou ik als je het graag wil weten op moeten zoeken op de rekening als het daar al op staat.

Zal zo eens rontgenfoto's van Toy plaatsen.

Nee hoor, je hoeft het nu niet speciaal op te gaan zoeken. Mocht ik het nodig hebben dan weet ik je hier wel weer te vinden! ;)

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:15

Is goed! Zou ook niet weten waar ik de rekening heb gelaten haha.
Vind dat wel heel goed van mijn DA die maakt altijd een verslagje van wat ze gedaan hebben en hoe je de komende weken verder moet. Dit krijg je netjes uitgeprint mee bij de rekening.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:18

Laulau: wat een duidelijke fotos! Maar waar let je nou precies op? Ik begrijp dat het binnen de rode circkel zit, maar wat wijkt er nu af van een gezonde hoefkatrol?

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:21

Als je bij die foto's van voren kijkt. Zie je in die cirkel de onderkant van het botje. Bij een gezond paard loopt deze lijn vloeiend. Bij Toy zie je, vooral links, veel inkepinkjes en donkere plekjes. Dit zijn allemaal botbeschadigingen.
Bij de andere van de zijkant zie je dat kleine botje. Dat is hetzelfde botje maar van de zijkant. Deze moet aan de achterkant een "rechte" lijn naar beneden zijn dus zonder inkepingen. Dus zoals je rechts ziet maar daar zijn er met inzoomen ook haperingen te zien. Maar als je links kijkt zie je een deuk zitten. Dit is dus die deuk waar hij zo een last van heeft.

Hoop dat het zo duidelijk is

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:25

Is helemaal duidelijk! Mijn merrie heeft nl ook op beide voorbenen 3/4, dat vertelde de verkoper toen we haar kochten naar we hebben niet de fotos, dus vandaar dar ik het heel interessant vind om nu te zien hoe dat er ongeveer uitziet van binnen.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:27

Wel jammer dat je er zelf geen foto's van hebt.
Weet je nog waar ze is gekeurd want anders kan je de foto's opvragen bij die DA.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:37

Dat is wel een goed idee, dat kan ik zo navragen bij de vorige eigenaar. Kan handig zijn als wij in de toekomst opnieuw een keer fotos moeten maken om dan te vergelijken.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:38

Afbeelding
Afbeelding

gelukt!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:48

India: wat heeft jouw paard voor waardering (3 of 4)?

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:52

1 eigenlijk!

er is niks met het straalbeen,
ik vermoed het in de weke delen,

zie jij iets op de foto dan?

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:16

Nee op het straalbeen zie ik zo ook niks hoor.
Je ziet een heel klein donker plekje op de voorkantfoto zeg maar. Maar dit is echt zo klein dat het niks zegt volgens mij..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:29

Wow, wat een duidelijke foto's hebben jullie geplaatst.
Ik heb de foto's ook nog thuis, alleen niet digitaal (of hadden jullie ze ook niet digitaal?)
Mijn paard was vergelijkbaar met de eerste foto van Laulau en had er ook nog artrose bij.....

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:32

ik heb ze laten doormailen door Bodegrave,
om te laten zien aan iemand

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:26

Ja dat kan je altijd doen maar denk dat er niet heel veel op gevonden zal worden. Want ze zien er best netjes uit.

Goof Toy heeft er ook atrose bij inderdaad.