[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:25

Tancreda4 schreef:
Shania laatste filmpje van sed is wel beter maar ikzelf zou nog niet afbouwen met de medicijnen. Dat lijkt mij nog te vroeg. Idd eerst langer stabiel zijn.

Lauret, hihi dat filmpje. Lekker rollen! Hoe waren de glucose waarden?

Angs fijn dat sky ok beter gaat! Wat balen van de uitslag van je hooi zeg.... Mogelijk dat de droogte van afgelopen jaar daar in heeft geholpen? Ik heb helaas ook hooi met veel suikers. ... Ze krijgt nu alleen graszaadhooi en een handje weidehooi voor het idee...

Vind het wel jammer dat je eigenlijk nergens hooi met analyses kan vinden. En om eerst alles zelf te testen is zo'n dure bedoeling.....

Hier gaat pony nog als een tierelier *klopt af*. Als ze zo blijft kijk ik of ik dr van het weekend kan inspannen voor 15 minuten stappen op de weg.

In Dongen (Noord-Brabant) zit een bedrijf wat enkel geanalyseerd hooi verkoopt!

Idefix2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:54

Hey allemaal, helaas mag ik mij ook melden in dit topic. Ik ben vroeger een fanatiek bokt gebruiker geweest maar de laatste 8 jaar niet meer. Mijn shetlander Idefix van 13 is helaas ook bevangen geraakt 3-4 weken geleden. Eerst aan de metacam geweest 10 dagen en toen weekje zonder wat best goed leek... tot hij op zondag niet meer in de benen wilde. Toen spoed DA erbij, pijnstillers in het bloed en weer metcam. Het wil nu alleen niet genoeg opknappen. Hij loopt wel maar draven is erg kreupel. Nu in overleg overstap naar de Buut en volgende week donderdag naar de kliniek voor fotos. Ik vind het zo naar en spannend allemaal. Gelukkig vind ik jullie verhalen (laatste 5 paginas gelezen) nog best hoopvol :)

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 06:52

Idefix2006 schreef:
Hey allemaal, helaas mag ik mij ook melden in dit topic. Ik ben vroeger een fanatiek bokt gebruiker geweest maar de laatste 8 jaar niet meer. Mijn shetlander Idefix van 13 is helaas ook bevangen geraakt 3-4 weken geleden. Eerst aan de metacam geweest 10 dagen en toen weekje zonder wat best goed leek... tot hij op zondag niet meer in de benen wilde. Toen spoed DA erbij, pijnstillers in het bloed en weer metcam. Het wil nu alleen niet genoeg opknappen. Hij loopt wel maar draven is erg kreupel. Nu in overleg overstap naar de Buut en volgende week donderdag naar de kliniek voor fotos. Ik vind het zo naar en spannend allemaal. Gelukkig vind ik jullie verhalen (laatste 5 paginas gelezen) nog best hoopvol :)

Geduld, geduld,geduld, na 10 dagen metacam kan het bijna niet 'over' zijn. Veel te vroeg gestopt denk ik. De ontsteking is waarschijnlijk na stoppen metacam weer opgelaaid omdat ie nog niet weg was. En zeker nog niet laten draven!

Idefix2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 08:03

Oke! *\o/*

Ik had een flesje metacam gekregen met verhaal erbij dat het daarna over moest zijn ....
Heb inmiddels nog wat verder terug kunnen lezen in dit topic en die inderdaad dat de meeste paarden en ponys ook weken lang aan de pijnstillers zitten zonder stop, goed om te weten!

Hij staat met 2 andere ponys in een (natte) paddock, als die gaan rennen loopt hij er achter aan maar ik kan hem dan dus beter alleen zetten? Savonds gaat hij gewoon op stal dus dan kan hij wel rusten.

Ipsilonka

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 08:18

Ik zou er ook ascal bij geven, niet alleen bute.

Idefix2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 08:45

Ipsilonka schreef:

Ik lees dat dat pijnstilling en bloedverdunner is?
Wat voor voordeel heeft dat op het alleen gebruiken van de bute? :Y)

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:24

Stukje apart afzetten zodat ie rustig op eigen tempo kan lopen. Ik heb ook betere resultaten met bute dan metacam.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:33

Idefix2006 schreef:
Ipsilonka schreef:

Omdat de haarvaatjes in de voetjes beschadigd zijn, door ascal te gebruiken heb je meer doorbloeding (althans zo heb ik het begrepen)

Idefix2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:28

Ipsilonka schreef:
Idefix2006 schreef:

Omdat de haarvaatjes in de voetjes beschadigd zijn, door ascal te gebruiken heb je meer doorbloeding (althans zo heb ik het begrepen)

Klinkt logisch inderdaad. Ik ga het met de DA overleggen, dankjewel!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:57

Mijn pony heeft ruim 3 weken pijnstillers gehad ondanks dat ze na 3 dagen pijnstillers al goed liep. Idd tegen de nog sluimerende ontsteking. 2flesjes metacam uiteindelijk. Ik moest doorgaan zolang de hoeven nog warm waren bijvoorbeeld

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 18:42

Meiden, het is voor mij nu inmiddels bijna een jaar geleden dat Zhuf op haar allerslechtste was. In mijn eigen hoofd had ik het al 100x opgegeven maar uiteindelijk toch doorgezet. En de weg naar waar we nu zujn was werkelijk waar een hel. En nog steeds is en blijft het zoeken, en dat zal het ook de rest van haar leven blijven. Toch wil ik jullie deze fotos en filmpje niet onthouden, gewoon om te laten zien dat zelfs na 1,5 jaar ellende het toch nog goed kan komen.Zhuf afgelopen week voor het eerst weer onder zadel!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://m.youtube.com/watch?v=owbkKykW6Uo

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:19

Dank je wel voor het delen aukelizzy, dat heb ik wel nodig. Hier zijn we echt al een aantal maanden onderweg.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:36

Wat fijn Aukelizzy!! en zo te zien genoot ze er net zo van als jij!! een echt 'werkpaard' <3 .

Wij zijn nu ook ruim een'jaar 'bezig'met de gevolgen van HB. (tevens PPID en IR).

Het gaat best goed, ijzers heb ik noodgedwongen er niet meer onder, gingen er steeds af, wel jammer maar het gaat zo ook wel, ze draaft nog steeds niet zuiver maar ik vermoed ook artrose, familiekwaaltje.
Met ijzers ging dit wel goed, maar ja moet dan zo maar, want telkens een ijzer eraf is ook ellende.
Ze hoeft ookniks meer, heeft genoeg gedaan in haar leven en vind het zo wel best, voelt zich wel goed.
Ze ziet er ook goed uit en staat inmiddels, sinds een week, weer een paar uur op de wei, dit bekijk ik echt per dag, hangt van 't weer af.

Hb is echt een kwestie van lange adem, iedereen heel veel sterkte!!

Afbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:29

Dank voor 't hart onder de riem bericht Aukelizzy, ik zit met Raya nu op 13 maanden en sinds 2 weken wéér een dikke dip. Ik kan echt wel janken, ze ging zó goed, liep op de paddock met blote voeten zelfs over de plekken waar nog grind ligt, we hebben kort voor de sneeuw een wandeling van dik een uur gemaakt (met schoenen) en dat ging super, ik dacht echt dat we er doorheen waren. Pippa wilde wel weer draven zelfs... En twee weken geleden storten ze beiden weer volledig in en ik snap niet hoe het kan, want er is hier niks om van in te storten. Pippa was het ergst, die knapt nu voorzichtig weer op, Raya was minder slecht maar nog steeds heel beroerd, loopt vrijwillig nagenoeg niet. Ik ben nu vooral op darmflora en opschonen van het lijf aan't focussen en heb haar sinds gisteren op monnikspeper, omdat ik links en rechts hoor dat dat ook bij EMS kan werken. Dit is nu de derde echte terugval (afgezien van de ups en downs tijdens het herstel) en het is echt de laatste... Ze moet nu echt opknappen en ook niet meer terugvallen, anders trek ik de stekker er uit...

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:30

Bedankt Aukelizzy voor je verhaal, hopelijk kan ik dat ook over een jaar schrijven.
Hier ging het vorige week redelijk en waren begonnen met een paar minuten stappen. Zaterdag is de hoefsmid geweest en heeft der blijkbaar te kort bekapt, met als gevolg een pony die nauwelijks meer kan en wil lopen. Nou ik kan wel janken. Gister is mijn andere smid geweest (voor de grote paarden) en zei dat hij der zowel te kort heeft bekapt maar ook te veel heeft weg gehaald van de zool. Dit begreep hij helemaal niet, juist omdat het al zo dun was. Ik had al woorden met de smid, die van zaterdag, aangezien hij met een fixeertang op de zool wilde drukken om te kijken hoe gevoelig ze erop was. Nou als je naar die voeten kijkt, springt ze al omhoog. Dus ik heb hem vriendelijk verzocht dit niet te doen, maar hoe haal je het in je hoofd.
Pony was tijdens bekappen enorm gevoelig, logisch, maar volgens hem was het een "wedstrijd/strijd" wie het het langst vol zou houden. Ook wel knap tegen een ontzettend zieke pony met mega gevoelige voeten. Deze beste meneer hoeft dus niet meer te komen, maar ik zit er vervolgens mee. Ik voel me zo schuldig naar het lieve dier toe. Ik heb werkelijk waar nog nooit zo'n vechter gezien. Niet kunnen lopen, maar zo lief en vrolijk blijven. Ik heb vanmorgen zool verharder erop gedaan. Vast ook niet ideaal maar die zool moet iets harder worden. Hopelijk groeien ze snel wat aan en heeft ze wat minder pijn, want dit is echt te zielig om aan te zien.

@Francis, weet je ook waar ze hebben beschreven dat monnikspeper kan werken bij EMS? Ben erg benieuwd of het werkt. Wel ontzettend vervelend dat hij weer een dip heeft.
Laatst bijgewerkt door lauret op 21-02-19 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:51

Schoenen kunnen veel goed doen!

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:55

judithM schreef:
Schoenen kunnen veel goed doen!

Die had en heeft ze helaas al aan. Zonder schoenen kan ze helemaal niks..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:04

Angs, wat fijn dat je die deal met die hooiboer hebt kunnen sluiten. Hopelijk is dat beter hooi voor je ponys!

LinSa, helaas niet echt in de buurt... maar wel goed te weten dat die dus bestaan! En wie weet, als ik niet anders kan vinden, kan ik er altijd nog eens heen rijden met een trailer....

Idefix, vervelend dat je pony bevangen is... hopelijk knapt hij met de buut goed op.

Assebassie, fijn dat het goed met haar gaat :)

Aukelizzy, wat fijn dat je er weer op mocht klimmen! Vast een bijzonder moment na zo'n lange tijd ellende...

Ik vind dat toch wel echt lastig, dat het zo'n ontzettend lange adem soms nodig heeft, en zoveel ellende en pijn. Ik snap heel goed dat dat echt lastig is te bepalen 'wanneer is het klaar' omdat je ook weet dat je na zo'n enorm diep dal toch wel weer stabiel kunt worden uiteindelijk...

Francis, enorm veel sterkte. Ik snap dat je echt machteloos er van bent met die dippen.... Ik hoop echt dat ze weer goed opknappen en zo blijven...

Lauret, oh wat balen dat het bekappen wat verkeerd is gevallen :(:) Klinkt alles behalve een fijne meedenkende hoefsmid.... Klinkt toch echt een beetje lomp, vooral dat stukje over 'strijd wie het het langs vol houdt', pony had gewoon pijn :( Verdrietig zeg, snap dat je er klaar mee bent. Hopelijk gaat het snel weer wat beter!

Idefix2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:19

Lauret; wat balen dat die smid zo handelde... maar niet jezelf mee kwellen, jij bent niet degene die haar te kort heeft bekapt!

Francis; ik kan mij ook goed voorstellen dat je de hoop op verbetering op hebt gegeven. Lijkt mij ook een hele moeilijke, wanneer is het genoeg en wanneer ga je nog er voor vechten. Je wilt je vriendje toch een paard waardig bestaan geven

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:32

Idefix2006 dat weet ik ook wel, maar ondertussen ben ik al vanaf halverwege november bezig en ging het sinds vorige week eindelijk wat beter... Je wordt er gewoon zo moedeloos van. En ik ben van mening dat ik haar niet eindeloos pijn wil laten lijden. Ik merk gewoon dat ik er slecht van slaap en de hele dag met dat beestje bezig ben. Ik heb werkelijk waar alles gedaan (kokos als ondergrond, klompen, hoefschoenen, Medical hoof boots, naar een holistisch dierenarts, ander voer en hooi, een stuk voor haar laten afgraven zodat ze gekoeld kon staan, een schuilstal gemaakt, dekens gekocht omdat ze zo ontzettend stijf is net als een recuptex gekocht) en ik krijg der maar niet uit de bevangenheid.

Ik zie dat je de jouwe bij de rest hebt lopen. Heb je de mogelijkheid om de voeten te koelen, in een beetje blubber of een plas? Die van mij heeft ook bloedverdunners gehad, helaas heeft weinig geholpen.
Heb je een idee waardoor je shetlander bevangen is geraakt?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:33

Lauret, ik heb niet je hele verhaal gelezen maar ik lees dat je paard al langer HB is en dat je nog koelt in blubber... Ik kan natuurlijk niet oordelen zonder te zien, maar ik weet wel dat 'nat' voor mijn merrie juist twee keer de rede is geweest van een dikke terugval. Koelen is alleen zinvol als er echt een actief ontstekingsproces gaande is. Dat is in de eerste acute dagen maar na zoveel maanden echt niet meer.
Wat je dan met weken doet is de zool en hoefwand weker maken en daardoor komt er nog meer druk op de toch al beschadigde verbinding van de lamellen. Vorig najaar toen het zo veel ging regenen na een lange droge zomer was dat voor mijn merrie echt bijna dodelijk (letterlijk, dat was de terugval dat ik de rendac al gebeld had), je zag haar bijna door haar hoeven zakken. Je krijgt dan meer een mechanische hoefbevangenheid. Ik gebruik nu sinds kort Hoof Armor om invloed van vocht juist uit die voeten te houden. De zool wordt harder en slijt minder en vocht van buitenaf heeft geen invloed meer (is ook niet nodig, het is een fabel dat je vocht in dode hoorn kunt brengen, net zo min als vochtinbrengende creme iets voor jouw eigen nagels doet... voeding en vocht komt van binnenuit.
Doorbloeding stimuleren is daarnaast een belangrijke en als lopen nog niet goed wil kun je in ieder geval ginkgo bilboa geven (bestanddeel van podo comp maar de ginkgo is een heel belangrijke en puur gegeven doe je dus meer én is het een stuk goedkoper). Ik zag bij mijn merrie echt flink verschil in die periode, als het flesje bijv. leeg was en ik nog geen nieuwe had. Ze krijgt nu spagyrische middelen en ook daar zit de ginkgo in.

Ik zeg niet dat dit aan de orde is bij jouw paard, maar zéker het onderzoeken waard, want het zou wel erg jammer zijn als jij die voeten maar aan't weken en nat maken bent terwijl dat juist averechts werkt.

Gisterenavond verplichte rondjes paddock gewandeld en Raya liep soepeler! Vanmorgen weer en ook nu, eerst moeizaam opstarten en daarna toch redelijk ruim - maar wel voorzichtig - stappen. Pippa draafde nog net niet mee, wel op d'r schoentjes maar die gaat ook vlot vooruit nu. Ze krijgen beiden sinds 3 dagen ActiSaf, een speciaal probiotica-product wat als grondstof in veel 'gut'-producten zit maar ik geef het dus puur (in engeland besteld bij een heel meedenkende dame die me ook nog de tip gaf om toch ook monnikspeper te voeren voor haar vetpockets... ook gaan doen, sinds 2 dagen nu...
Please laat dit het zijn zodat we hier uit komen...

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:07

Francis, bedankt voor je tips. Ik heb alleen gekoeld In de acute fase. Nu al een poos dus niet. Ze loopt nu met de Medical hoof boots aan, die zijn Zacht en lijken wat te dempen.

Ik hoop voor je dat de monnikspepeter en de ActiSaf aanslaan.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:34

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:36

Angs1989 schreef:
In mijn oude hooi zat ruim 13% en in het nieuwe hooi tussen de 8% en de 10%, niet perfect, maar wel al beter!

Gaf je onbeperkt? Mijn ex-HB'er (behoorlijk acuut geweest, heeft denk ik maar 2 weken op pijnstiller gestaan) heeft voordroog met 14% en hooi met 12% suiker gehad deze winter (weliswaar afgewisseld met luzernehooi met amper 7%), en gelukkig totaal geen terugval gehad, leidt nu weer normaal paardenleven met weidegang, deze week zelfs een buitenrit gemaakt, en ze zoekt zelf het harde op, krijg haar amper de berm in als er auto's langskomen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:01

hwn wat fijn dat het zo goed gaat met je pony. Had die van jou ook een kanteling?

Mijn pony gaat ook goed en ben ik qua beweging weer voorzichtig aan het oppakken. Gisteren voor het eerst sinds maanden weer een tuigje op en heeft ze wat rondjes de bak gesleept (stap). Ze brieste er op los zo blij dat ze was. Vandaag een paar rondjes met haar verzorgmeisje rond gestapt en van het weekend wil ik haar even inspannen voor de sulky voor een stapstukje van 15 minuten, kijken hoe dat gaat.