[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:25

Ziet er goed uit Geerke!

Mijn ventje staat dag en nacht buiten, vandaar dat hij z'n uggs mocht houden toen ik hem te lijf ging met het scheer apparaat. Met de vorst heeft hij met 2 halsdekens (en 2 gewone dekens, hij was dus goed ingepakt ;) ) gestaan en als het sneeuwde vouwde hij z'n oren in z'n (1 maatje te grote) hals deken zodat z'n oren niet koud werden :+.
Heb wel de neiging om z'n benen alsnog te scheren zodat ik beter kan voelen voor pulsatie, maar hij krijgt nog het voordeel van de twijfel. Hij oogt te fit en blij om weer bevangen te zijn.

De MSM krijgt hij op aanraden van mijn VA omdat hij vorige week zo twijfelachtig deed (en nog steeds wel).

Hij krijgt van die pavo ongeveer de helft van wat hij volgens de verpakking nodig zou hebben. Hij kreeg de gewone hoeveelheid tot hij begon te kwakkelen en bij werk een half handje muslie er bij. Hij krijgt dus pas sinds vorige week weer minder, neem aan dat hij geen flinke te korten aan vitamine E krijgt in een week.
Oh ja, hij heeft tot 1,5 week terug ook nog wat equitop forte gehad er bij, naar aanleiding van het bezoekje van de VA in januari, niet omdat er tekorten waren, maar wel om hem te ondersteunen voor de zekerheid.
Begin januari is hij uitgebreid bloed getest en daar kwamen geen tekorten uit. Zijn schildkier is ook extra na gekeken naar aanleiding van een tip van de holistisch therapeute die er bij geweest is van het najaar.

Ik vind het ook zo moeilijk om er weer de VA bij te halen. In januari had ze ook al een gezond paard (glimmend, blij, mooi op gewicht, kwa bloed prima) voor zich waar ik over zat te miepen. En nu is het weer niet aanwijsbaar wat het nu is.

laura1986

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:09

Hmm. Ik zie wel duidelijk dat hij zijn rug erg strak houdt en korte pasjes maakt in draf. De galop is ook erg ´hakkelend´. Vind het geen prettig beeld geven. Of de DA hier iets mee kan (anders dan pijnstiller / poedertje / supplement voorschrijven) weet ik niet, mijn eigen ervaring is van niet. Osteopaat heb ik wel goede ervaringen mee, weet niet of je daar al aan gedacht had?

Dat artikel over MSM lijkt me erg interessant, zou ik dat per pb mogen ontvangen of wil iemand hier een linkje neerzetten (of de samenvatting?)?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:40

Ik zie ook geen bevangen pony maar wel een hele stijve pony die idd zijn rug vast houdt en wss niet loopt zoals anders. Hij houdt zijn hals ook zo stijf. Wat het is weet ik niet maar bevangen lijkt mij sterk.....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:50

@ Geerke: Pablo ziet er prima uit zeg! Krijgt hij nu pergolide? En zo ja, kan dat samen met dat schildkliermedicijn?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:12

mysa schreef:
@ Geerke: Pablo ziet er prima uit zeg! Krijgt hij nu pergolide? En zo ja, kan dat samen met dat schildkliermedicijn?

dankje :o
hij krijgt vanaf drie december 1 mg per dag(daarvoor heb ik langzaam opgebouwd)
S'ochtends krijgt hij zijn levothyroxine,geen probleem gelukkig ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:49

Osteopaat is ook om raad gevraagt. Sla me zelf nu voor m'n hoofd, ze was vorige week nog bij me voor een van m'n andere pony's (maar toen toonde hij alleen alsof hij wat bevangen was, wat hij dus niet is).
Hij heeft nooit problemen gehad, maar sinds hij bevangen geweest is sukkelt hij een beetje. Allemaal niet meteen accuut, maar van dit soort vage dingen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 09:32

Vage klachten zijn wel de lastigste.. je weet gewoon niet waar je moet beginnen..
Ik heb nog even naar je filmpjes gekeken: heeft hij nou hoefschoentjes aan of is dat haar? Ik kan het op mijn scherm niet goed zien..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:50

Dat is haar :+.
Hij had (en heeft op zijn benen) haar van meer dan 10 cm, daarom had hij er ook zo'n last van. Voor het werk wat hij doet (2x per week een kinderlesje en soms nog een rondje naast de wagen of fiets) hoeft hij in principe echt niet kaal.

Staat hij meteen stok kreupel, grote wond, duidelijk koliek oid dan kan je er wat mee. Maar het is allemaal zo vaag. Hij rolt ook van het een in het ander lijkt wel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:04

Hier nog een stap filmpje van vanmorgen, richting ontbijt :Y) .

Hier stapt hij rechts achter duidelijk minder ruim en ook voor niet zo als het zijn moet.
Maar loopt op het zachte net zo goed als gister.

Heb echt de nijging om hem weer op een klein beetje metacam te zetten, maar vind hem daar eigenlijk weer te goed voor.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:33

he dat met dat achterbeentje doet me heel erg aan Isabella denken ...
Daar wordt dus gedacht aan te losse kniebanden, wat opvalt nadat ze wat in spierkracht verminderd omdat ze minder beweegt of minder voer krijgt en omdat ze voorhand probeert of heeft geprobeerd te ontlasten.
Heb haar al diverse malen laten onderzoeken, maar 'men' is het niet met elkaar eens wat het zou kunnen zijn. Zie ook vaak rondom die achterknie na inspanning dat de spieren 'trillen'. Wat niet wil zeggen dat ze niet kan lopen, maar dan lijken ze daar oververmoeid te zijn.
Mogelijk bij Dennis ook iets dergelijks?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 10:55

... en dat doet mij weer denken aan EPSM of EMND..
therapie in beide gevallen.. Vitamine E hoog doseren.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:01

@dennis, Ligt een hoefzweer/kneuzing rechtsachter niet het meest voor de hand? Hij belast wel de voorkant van de achterhoef, maar lijkt de bal/achterkant te ontzien. Al de hoef gevisiteerd achter?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:59

Hij heeft nooit problemen gehad richting knieen. Knieen zijn in z'n leven een aantal keer nagevoeld door VA's (ivm zijn goedkeuring). Ik heb pony's met knie problemen op stal gehad, maar dit lijkt er niet op.

Heb al z'n voeten helemaal na gekeken. Gister waren ze voor iets warm, achter niet. Heb ze helemaal met een visiteertang na gezocht, ook nergens rare reactie. Heb hem dus na gekeken op een zweer en kan niets vinden (wil natuurlijk niet 100% zeggen dat er niets zit). Gister wel even steunsels iets terug gehaald, teen iets rond en fractie van de hiel af geveild, maar voor en na was het beeld het zelfde.
Hij heeft getrut aan z'n voeten nooit leuk gevonden, maar hij heeft nu echt (rond om) moeite of pijn met ze op te tillen. Links, rechts, voor, achter allemaal het zelfde.

Bij EPSM (heb ff snel gegoogled) geeft een beetje spierbevangen idee? Spier verzuring/spier bevangen achtig kan ik me wel in vinden. Maar vind hem nog steeds aardig fit.
Bij EMND ook, las ergens dat kwa leeftijd er een piek rond 16 jaar zit (meneer word 15 dit jaar).

Ik weet wel dat het niet (alleen) in z'n voeten zit. Zal iig kijken of ik nog een pot vitamine E ergens vandaan kan halen, is een van de weinige dingen die ik niet (meer) in huis heb.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 12:13

Ik heb hier nog een emmertje Vit E Premium staan.. ik kan dat niet gebruiken vanwege het suikergehalte omdat Pauli IR is..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:17

Heb de ruitersportzaak hier om de hoek ff een SMSje gestuurd (is ook m'n instructrice geweest) of die wat heeft staan. Dan kan ik het waarschijnlijk straks op halen.
Zal wel weer iets worden samen met selenium, zit volgens mij bijna altijd samen in supplementen.

Edit: Krijgen volgende week pas binnen -O- .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 12:34

Ik heb uiteindelijk met veel moeite Vitamine E zonder selenium en suikers gevonden: Vitaflex E5000 ( is dus hoog gedoseerd). Erg duur..voor een 2 kg emmer betaal je al gauw 123 euro. Grrrr - maar goed, alles voor het beestje en het is een goed opneembaar product (als je wat olie toevoegd)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:19

Kom weer uit mijn meelezershoekje gekropen.
Zit nu al een beetje te tubben over voeren van de zomer van haf. Wanneer ik er uit ben hoe of wat dan kan ik vast op stal overleggen.

Ik zit met het volgende qua voerhoeveelheid en tijden.

situatie nu:
O: 3 kg hooi
T: S&S + supplement
M: In de paddock krijgen ze niks ( 5 uurtjes buiten ongeveer)
VA: 2 kg hooi
A: S&s + suplement
N: 3 Kg hooi

Hij gaat dan langer naar buiten in de paddock.
gemiddeld zo'n 10 uur.
In de middag moet ik dat ook extra hooi voeren maar hoe ga ik dat dan verdelen qua hoeveelheid hooi? En soms ben ik niet in de gelegenheid om in de middag te geven dus meot ik het de avond ervoor al klaar leggen.
Wat vinden jullie hoe moet ik dit oplossen?

Maak me wel nu al druk om de zomer. Staat hij weer helemaal alleen :(

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:27

Jannepauli schreef:
... en dat doet mij weer denken aan EPSM of EMND..
therapie in beide gevallen.. Vitamine E hoog doseren.

Eerste is het volgens bloedonderzoek bij Isabella niet.
Tweede heb ik even over gelezen op google, maar kan haar er, op de spiertrilling en -zwakte na, niet in plaatsen.
Bij haar was het vorig jaar veel erger namelijk dan nu (gelukkig maar), dus het wordt niet erger, hoewel paar jaar geleden kampte ik met Isa ook met van die vage klachten waar niemand wat mee kon, maar die alleen ik als eigenaar zag.
Zoals niet komen aandraven voor het voer, maar gewoon stappen. Niet even dat gekke dribbeltje als ze iets engs moest passeren, maar meelopen als een braaf beleerd paard ... dingen waardoor een ander dus niets zag bedoel ik. Beetje het idee als nu bij Dennis. Niet direct oorzaak/gevolg kunnen aanwijzen, maar wel 'voelen' dat er wat loos is.

Combinatie bij Isa is zeker ; hoeven voor, zwakke spieren achterhand, zwakke kniebanden (erfelijk bepaald) en snel vastzittende lendenpartij (moet osteopaat altijd los maken). Goede voeding en juiste beweging is dus heel belangrijk, maar dat is zo afhankelijk van diverse factoren, dat ik het niet altijd constant kan houden hier.
Wat dat betreft ben ik zo blij met Yoob .. even geen zorgen (hoewel, toen hij laatst tijdens een rit een steen vrij diep in de straalgroeve had zitten EN eentje diep in de witte lijn, ik direct zoiets had 'en nu komen er hoefschoenen'. ... hij liep niet eens gevoelig hoor, hij kan echt veel hebben, maar de angst dat hij wat aan zijn voeten krijgt zit diep merk ik wel :o ) ...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 15:19

Even geen zorgen maken.. lijkt me heerlijk!
Zojuist hebben we al het zand weer uit de schuilstal gehaald ( ben ongeveer gebroken) en vervangen nu door houtschaafsel. Zand werkte in het begin wel goed maar beide paarden dachten dat ze er nu ook gewoon konden piesen en poepen - werd een smerige bende en door het vocht een harde laag.

Wie van jullie heeft ervaring met die styrofoam pads? Gisteren een site gevonden in de US met handige filmpjes erop.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:44

Indiana heeft december 2010 pads gehad die ik zelf sneed uit grote blokken styrofoam. Bij haar gaf het toen niet genoeg verlichting van de pijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:46

Ash_ schreef:
Kom weer uit mijn meelezershoekje gekropen.
Zit nu al een beetje te tubben over voeren van de zomer van haf. Wanneer ik er uit ben hoe of wat dan kan ik vast op stal overleggen.

Ik zit met het volgende qua voerhoeveelheid en tijden.

situatie nu:
O: 3 kg hooi
T: S&S + supplement
M: In de paddock krijgen ze niks ( 5 uurtjes buiten ongeveer)
VA: 2 kg hooi
A: S&s + suplement
N: 3 Kg hooi

Hij gaat dan langer naar buiten in de paddock.
gemiddeld zo'n 10 uur.
In de middag moet ik dat ook extra hooi voeren maar hoe ga ik dat dan verdelen qua hoeveelheid hooi? En soms ben ik niet in de gelegenheid om in de middag te geven dus meot ik het de avond ervoor al klaar leggen.
Wat vinden jullie hoe moet ik dit oplossen?

Maak me wel nu al druk om de zomer. Staat hij weer helemaal alleen :(

vijf uur zonder ruwvoer is vrij lang denk ik.Niet goed voor de maag.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:46

Sorry staat er niet duidelijk bij hij krijgt nu in de middag wel hooi hoor maar dat is wanneer ik op stal ben tussen de middag.

Dus kan ik beter van de zomer hooi voor overdag verdelen over 2 keer? Maar hoe kan ik dan de goede hoeveelheid aanhouden? Steeds kleine porties? En dan voor de nacht iets meer in zijn slowfeeder?

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:12

vamorgen loop ik na me knollie met de pijnstilling, mevrouw loopt weg dus ik dacht loop der achter na want zo snel is ze niet, maar ze ging in draf bij me vandaan dus heb een vermoeden dat ze toch de goede kant op gaat.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:22

Hihi, als ze weg lopen voor pijnstilling gaat het goed.
Die sukkels van mij vochten er om. Met een voerbak tussen ze door lopen gaf minder onrust dan met een metacam spuitje.

Ik weet het echt niet meer met Dennis. Vanmiddag ging hij als de brandweer, merries pesten enzo. En liep ook gewoon weer goed.
Vind het zo moeilijk, hij doet niets anders dan op en af.
Holistisch therapeute wil hem wel door meten, denkt dat bloed prikken door het wisselende beeld niet meteen zin heeft. Osteopaat denkt juist dat het uit z'n voeten komt dat hij daarom verkrampt in zijn lijf.
En ik weet het helemaal niet meer omdat hij vanmiddag zo stout en blij was......

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:59

Weet niet of vanmiddag een goede graadmeter was, met die aankomende wind (en lente).
Hier ook twee maffe pony's, waaronder ook een zwarte, die af en toe duidelijk ergens haperde omdat ze met een 'schok' los leek te komen (kan dan ook nooit zien waar het zit), maar op rechte stukken ging ze me toch een partij draven !!! ... Heb haar maar zelden zo hard en zo ruim zien lopen eigenlijk.
En kwamen ze elkaar dan tegen, dan even miepen natuurlijk (jammer dat de foto wazig is).

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6RYIRLES.jpg

Maar ik weet bijna zeker dat het hier echt komt door het weer. Ze was altijd al 'wauws' als er wind aan zat te komen. Misschien dat dit bij Dennis ook meespeelde.