Firefly4 schreef:Hallo, ik meld me ook op dit topic.
Ik weet namelijk nog niet zeker of mijn lieve oude pony het heeft, maar ik ben er bang voor. Zit op telefoon DA te wachten op dit moment.
eergisteren liep mijn pony al wat moeilijk, gaf dit op haar HKO af en gaf haar iets meer medicijnen. Gistermiddag liep ze helemaal gek, dus hoefsmid gebeld voor een 'spoed' afspraak, die kon gisteravond meteen komen, haar hoeven even nagekeken en zagen er goed uit, helaas stond ze wel wat gek maar hij dacht ook dat dit de HKO kon zijn. Ze stond nog niet in een typische HB stand en op modderige ondergrond liep ze redelijk. Vanmorgen werd ik gebeld dat ze mijn pony de wei niet in kregen, erheen gegaan en ze lag in haar stal. Met beetje moeite omhoog gekregen en haar even naar de buitenbak geloodst.
Nu heb ik dus eigenlijk een kleine vraag. Op harde ondergrond doet het haar erg veel pijn, dit kan ik zien aan hoe ze loopt. (kan niet echt een onderscheid maken bij haar uit HKO of HB, lijkt redelijk veel op elkaar als ik haar oude HKO symptomen ken en nu wat ik lees van HB).
Maar in de buitenbak, die erg modderig is en dus ook koel van water, loopt ze ineens stukken beter. Ze loopt dan ook gewoon weer rond, je ziet dat ze niet goed loopt, maar niet dat giga erge kreupelheid als op steen.
Heb haar ook gewoon in de wei gezet bij haar maatjes. Ze word als Alpha merrie gek als ze alleen en apart staat.
Maar dit wat ik schrijf over harde ondergrond super slecht en in de bak redelijk goed, kan dit dan gewoon nog HB zijn?
In de wei loopt ze ook niet heel erg moeilijk met heel veel pijn. Dit alleen op steen/stal.
Wacht nog op telefoon van de DA en die wil ik ook langs laten komen zometeen.
Hetgeen waar ze eventueel HB van gekregen kan hebben weet ik echt niet. Valt me wel op dat ze de laatste tijd erg veel (koud) water drinkt uit de waterbakken. En lees in de OP dat dit ook een reden kan zijn.
Ze staat elke dag op de wei, ongeveer van half8 tot 7uur en heb ook nooit iets gehad met haar (behalve haar HKO).
Ze is ook niet ineens op ander voer over gegaan. Ze krijgt gewoon haar portie en dit is niet veranderd de laatste 2 maand. Dus vermoed niet echt dat het daarvan kan komen.
Kan HB ook gewoon iets zijn door 'ouderdom en dus de grote hoeveelheid koud water?'
Bedankt voor de reactie. Hopelijk kan ik dit topic binnenkort toch weer achter me laten en is het gewoon een verergerde HKO aanval, maar ik hou jullie op de hoogte.
Welkom hier
Het grootste verschil tussen een paard met HKO en een paard met HB is de manier waarop de voeten worden neergezet.
een paard met HKO is een teenlander, hij plaatst dus eerst de tonen op de grond en daarna pas de gehele voet.
Het straalbeen is in dit geval het gevoeligst en de ontsteking zit achterin de voet .
een paard met HB is een uitgesproken hiellander, eerst dus de hielen en daarna pas de rest van de voet, vaak flapt ook nog de teen omhoog voordat de voet neergezet wordt, hier kun je oa uit afleiden dat er een geroteerd hoefbeentje is en dat in ieder geval juist het voorste gedeelte van de hoef het pijnlijkst is.
Als jouw pony met gestrekte benen en teenontlastend op de straat "loopt" is de kans dus aanwezig dat ze nu HB heeft
Het feit dat ze zoveel drinkt is een symptoom van insuline resistentie,
je pony moet echt warm zijn (zweterig) en vervolgens veel ijskoud water drinken wil hij acuut HB hiervan krijgen .
Ouderdom en EMS komt veel samen voor, heeft ze ook kenmerken van Cushing ?