Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:59

Hephaistos schreef:
Fabersmid: Nee, dat zou mooi zijn als we dat er ook nog bij gingen doen :D Mijn klanten houden hun paarden gelukkig voornamelijk in de buitenlucht .... Verschil zie je duidelijk in de hoeven.

Wat zal het tarief om hoog gaan.
Gelukkig komt het niet veel voor, loopstallen waar de groepen opfok voor de nacht staan. Of iemand die niet netjes uitmest. Dat is dan ook weer aan de hoeven terug te zien.
Ja de hoeven laten veel zien, meer dan sommige lief is.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:01

Needje schreef:
Ik vind de ijzers er onder zitten alsof ze hoognodig weer gedaan moet worden. (Lange teen en krap ijzer) Maar aan de onderkant te zien zit ie er nog niet eens zo lang onder, of wel?

Ik dacht dat het tegen eind juli gebeurd is? Rond de 20e meen ik me te herinneren. Nog niet zo erg lang, maar toch wel zeker 5 weken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:04

Afbeelding
Dit is overgens mijn eigen werk. Ik vijl haar hoeven regelmatig bij om de hoef zo compact mogelijk te houden.

Zack

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:05

Ik vind de hoeven van jou paardje echt met sprongen vooruitgaan peelie!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:07

Dankjewel :oo

Ik doe mijn best.

Maar je ziet de knik zitten en die is er nu uit aan het groeien.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:08

Zack heeft precies hetzelfde!
Maar bij hem zijn het de flares.

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:15

Ziet er netjes uit Peelie vanuit dit standpunt. Misschien dat wanneer de ring wat lager zit dat de hoefwand wat wil gaan brokkelen, maar zolang jij het zelf zo netjes bijraspt zal het best goed gaan!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 00:01

Zack schreef:

Mijn fjord heeft dus ook last van flares.
Zwak puntje bij de fjorden? Echter zie je de flares pas duidelijk na enkele weken na de bekapping.

Oja...om mensen op de hoogte te houden van het hoefzweer paardje: Ondanks dat de eigenaar erg blij was met mijn verkregen informatie is er nog niks gebeurd. De wond is nu wel droog maar paard begint nu wel duidelijk pijn te krijgen en er begint een bult op te komen(kroonrand lifting).
Ben bijna zover om het dier maar over te nemen..maar ja de kosten ervan , straks weer stalling , het dier is 21 en ik heb al 2 paarden pffff ;(

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 01:26

Myour schreef:
Afbeelding

Dit beslag is dacht ik van eind juli, maar kan ik niet met zekerheid zeggen. Paard is sinds het voorjaar meen ik me te herinneren in bezit van deze eigenaren.

Het ijzer is duidelijk te klein: geen garnituur :( ... hielen die eroverheen groeien + takken zijn veels te kort = hetgeen het hoefmechanisme verruineert en voor ondergeschoven verzenen zorgt.
Netjes er onder getikt? Nou nee, graag de nagels op 1 lijn.

Daarnaast is de hoef volledig uit balans: het punt waar de hielen de grond raken, vanuit dat punt trek je een rechte lijn omhoog en dan komt deze lijn halverwege de kroonrand uit. Verkeerde drukverdeling dientengevolge: er ontstaat onnodig hoge druk in het verzenen-gedeelte.
Kortom onnodig veel druk op het achterste gedeelte van de hoef + geen garnituur (te klein ijzer).

Ik vind het werkelijk dramatisch slecht en kan er geen enkel positief puntje aan vinden.
Deze hoefsmid mag wat mij betreft gewoon stoppen met zijn beroep. Schandalig slecht.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 01:27

Halosie! Kom even binnenvallen in dit topic (alhoewel ik al wat langer meelees ;) ). Die draver, die is beslagen zoals de meeste dravers: tenen lang laten omdat het idee is dat ze daarmee harder lopen, en takken van het ijzer inkorten om vangen te voorkomen.
Ik beweer overigens niet dat dit juist of goed is, maar wil even melden dat deze manier van beslaan in de draverswereld als 'gewenst' wordt gezien door de meeste lieden. Gevolg is vaak een gebroken voetas (door de flaptenen en ondergeschoven verzenen).

Nog een opmerking over WLD: naar mijn mening hét voorbeeld van zachte heelmeesters, stinkende wonden. Behandeling zou moeten bestaan uit zo radicaal mogelijk wegfrezen wan alle aangetaste hoefwand. Desnoods nog een paar mm's gezond ook meenemen. Daarna geduld, geduld, geduld om de gezonde hoefwand weer te laten afgroeien. Maar bij het behandelen van de hoefwand ook de stand van het hoefbeen t.o.v. de grond proberen te normaliseren. Dus met behulp van een zijdelingse röntgenfoto stand van het hoefbeen evalueren, en door het inkorten van de toon én het laten zakken van de verzenen een rotatie zoveel mogelijk proberen uit te corrigeren. Door zo de stand van het hoefbeen te 'normaliseren' zullen de mechanische krachten die uitgeoefend worden vanaf het hoefbeen via alle lamellaire verbindingen naar de hoefschoen afnemen (piekbelasting althans) en ben je de mechanische component voor het ontstaan van WLD kwijt.

Vraagje aan de smeden hier (hoop niet dat het oude kost is, heb niet het héééle topic bijgehouden): andalusiërs hebben bijna allemaal smalle steile voetjes. Is dit een raseigenschap of is dit ten gevolge van de manier van bekappen (of beide?)?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:21

Myour schreef:
@ Hephaistos: te klein ijzer dus? Zou niet voor het eerst zijn. Deze smid had ook mijn bijrijdpony beslagen, en de nieuwe smid heeft daar bij de voorbenen een maat groter ijzer onder geslagen. Best wel... erg.. als je bedenkt dat de vorige smid 20 jaar ervaring heeft... en de nieuwe pas examen heeft afgelegd.

breek me de .ek niet open als het gaat om krappe ijzers en ervaren hoefsmeden!!
en als klap op de vuurpijl heeft hij dan ook nog praktijk aan een paardenkliniek en is geregistreerd bij de hoefsmedenvereniging.

heb het al eens vaker gezegd: ook voor de hoefsmeden net als de APK keurmeester:
elke 2 jaar verplicht 1 dag bijscholen.
en toezicht houden door middel van een steekproef.

Nou FS, kun je daar wat mee, bij de hoefsmedenvereniging? :D

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:26

@ scoxxx: hihi dan had je het andere paard van die eigenaren niet moeten zien :o die vond ik persoonlijk nog slechter. Helaas bleek gisteren dat het ijzers onder voet was verschoven en hij in de lip was gaan staan (dubbellips) dus moesten ze er onder vandaan en heb ik geen foto's gemaakt. Ben ik toch heel blij dat ik het ijzerwerk door de stalsmid heb laten doen.
@ Suzan1: toch wel heel erg toch?

Die Draver loopt overigens geen koersen (meer).

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:29

Cowgirl schreef:
Zack schreef:

Mijn fjord heeft dus ook last van flares.
Zwak puntje bij de fjorden? Echter zie je de flares pas duidelijk na enkele weken na de bekapping.

Oja...om mensen op de hoogte te houden van het hoefzweer paardje: Ondanks dat de eigenaar erg blij was met mijn verkregen informatie is er nog niks gebeurd. De wond is nu wel droog maar paard begint nu wel duidelijk pijn te krijgen en er begint een bult op te komen(kroonrand lifting).
Ben bijna zover om het dier maar over te nemen..maar ja de kosten ervan , straks weer stalling , het dier is 21 en ik heb al 2 paarden pffff ;(

Lekker dan..
wat was precies de informatie die je doorgegeven hebt?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:30

Citaat:
en ben je de mechanische component voor het ontstaan van WLD kwijt.

eigenlijk heeft niemand me kunnen vertellen hoe en waarom WLD ontstaat.
wel dat het steeds meer voorkomt.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:58

Ben ik ook wel benieuwd naar!

@Cowgirl
Op de momenten dat zack weinig buiten komt en dus zijn hoeven redelijk groeien kan ik de flares wel in toom houden met eigen onderhoud zeg maar.
Maar als hij opt het land staat en ik haal hem naar voren is het al niet mogelijk meer.
En dan kan ik niks meer van de hoeven halen en dan worden de flares van kwaad tot erger.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:39

Hephaistos schreef:
Ik heb heel kunstig pijltjes gezet waar je het begin van de WLD kunt zien:

Voor de MN-ers (mieren**kers ;) ): deze foto is gemaakt voordat ik de hoefwand afgerond heb, dan kun je het iets duidelijker zien.

Bedankt Hephaistos, erg duidelijk voorbeeld :D
Ik sta bij alle bekapbeurten van m'n paarden mee te kijken en ga de volgende keer eens extra hierop letten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:52

Knavia schreef:
Vraagje aan de smeden hier (hoop niet dat het oude kost is, heb niet het héééle topic bijgehouden): andalusiërs hebben bijna allemaal smalle steile voetjes. Is dit een raseigenschap of is dit ten gevolge van de manier van bekappen (of beide?)?

Ben geen smid, maar heb wel een Anda dus ben ook wel benieuwd :D
Dit fotomodel wordt nu 2 jaar ge-NB't, hij had wel steilere voeten toen ik hem kocht maar helaas weet ik dus niet hoe zijn hoeven voor die tijd eruit zagen of hoe ze bekapt werden. Aangezien zijn voeten wel steiler waren (smaller weet ik eigenlijk niet zeker maar ik denk dat ze niet breder zijn geworden) zal het dus ook met de manier van bekappen te maken hebben.

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:38

Moderatoropmerking:
Het topic gaat weer open. Wel meteen het verzoek ontopic te blijven. Dit is niet het topic voor een discussie tussen traditioneel bekappen/beslaan en natuurlijk bekappen. Het zou jammer zijn als er door een aantal mensen een permanent slotje op dit topic komt.
Daarnaast wil ik jullie verzoeken respectvol naar elkaar te blijven.
Bedankt :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:39

Jeeej ik ben weer gelukkig!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:44

scoxxx schreef:
Myour schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RHCJWPLP.jpg

Dit beslag is dacht ik van eind juli, maar kan ik niet met zekerheid zeggen. Paard is sinds het voorjaar meen ik me te herinneren in bezit van deze eigenaren.

Het ijzer is duidelijk te klein: geen garnituur :( ... hielen die eroverheen groeien + takken zijn veels te kort = hetgeen het hoefmechanisme verruineert en voor ondergeschoven verzenen zorgt.
Netjes er onder getikt? Nou nee, graag de nagels op 1 lijn.

Daarnaast is de hoef volledig uit balans: het punt waar de hielen de grond raken, vanuit dat punt trek je een rechte lijn omhoog en dan komt deze lijn halverwege de kroonrand uit. Verkeerde drukverdeling dientengevolge: er ontstaat onnodig hoge druk in het verzenen-gedeelte.
Kortom onnodig veel druk op het achterste gedeelte van de hoef + geen garnituur (te klein ijzer).

Ik vind het werkelijk dramatisch slecht en kan er geen enkel positief puntje aan vinden.
Deze hoefsmid mag wat mij betreft gewoon stoppen met zijn beroep. Schandalig slecht.

welk garnituur inderdaad :+ dat zit verstopt ergens onder de hielen in de verte :(

Er is ook duidelijk te zien dat de haarlijn bij de hielen in een boog lopen ipv in een rechtere lijn.

Als je deze foto van Peelie naast die van het andere paard legt zie je wat ik bedoel;
AfbeeldingAfbeelding

Dit plaatje (ik haal 'm maar weer eens aan omdat ie zo super duidelijk is), laat goed zien wat scoxxx bedoelt in haar tekstje over uit balans:

Afbeelding

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:02

Bedoel je de voetas Arabesk, daar heb je gelijk in goed gezien.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:31

Knavia schreef:
Halosie!

Beide, het is een raseigenschap die vaak extreem gecultiveerd word,net als bij Quarters en aanverwanten.
De ecotoop waarop ze leven brengt wel een andere hoefvorm met zich mee als onze extreem zachte bodem(in vergelijk) maar het word ook extreem gecultiveerd.
Hoewel hier ook een aantal hoefsmeden in NL rondlopen die een grote voeten fetish hebben.
Dwz de voet moet almaar groter waardoor hij uiteindelijk uitelkaar zakt.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:04

even een vraagje tussendoor: kunnen paarden rotstraal krijgen van een bepaalde weide? de weide is momenteel niet nat en toch krijgen ze het daar steeds als ik dat niet in de gaten hou. nu heb ik bv een week wat minder tijd en heb ik niet gereden omdat ik een herexamen heb en nu betrapte ik gisteren bij mn kleine pony al rotstraal; van een week niet op het harde te komen en niet stipt elke dag de hoeven uit te krabben.
op de winterweide hebben ze dat echter nooit, ookal is die de helft modder tegen het einde van de winter...

t wordt trouwens wel meteen behandeld hoor, maar ik verbaas me er gewoon over dat geen van de drie hier op de kleine weide last van heeft en in de zomer op het zomerland plots wel...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:48

Hephaistos, heb je ook voorbeelden van WLD in verschillende stadia?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:29

Hephaistos schreef:
Ziet er netjes uit Peelie vanuit dit standpunt. Misschien dat wanneer de ring wat lager zit dat de hoefwand wat wil gaan brokkelen, maar zolang jij het zelf zo netjes bijraspt zal het best goed gaan!

Dat denk ik zelf ook. Ik ga er binnekort weer een stukkie af halen. Door de regen van laatst groeien haar hoeven weer heel hard.

Van dat brokkelen. Ik ga haaf hoef gewoon goed kort houden. Ik denk dat als het gaat brokkelen dat het niet omhoog scheurt oid omdat de hoef er boven echt heel sterk is. Lekker mustangroll er in. Dan heb ik ook minder kans dat de teen gaat scheuren.