Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:47

Gho arabesk, dat is er dus zo eentje, die shet.. als de eigenaars er niks om geven en er niks aan willen doen is hij beter af in de diepvriezer denk ik. Korte pijn..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:26

jeetje zeg... en dat mensen dat 'zo laten'... ongelofelijk.

overigens heb ik zelf ooit eens voor vergelijkbare shettenhoeven de AID gebeld, die gaan dan zowiezo een kijkje nemen en indien nodig een waarschuwing of proces-verbaal uitdelen...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:55

omg... wat kom je toch een hoeven tegen Arabesk ..schandalig.
Ik heb nu sinds 3/4 jaar een 18jarige kwpn'er, met net zulke hoeven als 2 pagina's terug... hoog, heel hoog, stijl en vervormd door de jarenlange ijzers. Met zijn 18 jaar staan zijn benen ook niet in de meest nette stand helaas. Beetje bij beetje gaat er een heel klein stukje af, maar 18 jaar schade is niet zo op te lossen...
Zo jammer dat er zoveel paarden rondlopen met dit soort hoeven.

De hoeven van mijn Belg zien er momenteel ook heel 'fijn' uit... stukken afgebrokkkeld door de harde vorst en mega harde grond, maar idd na wat vijlen en doen zie je er gelukkig niet heel veel meer van...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:25

merrieveulen schreef:
jeetje zeg... en dat mensen dat 'zo laten'... ongelofelijk.

overigens heb ik zelf ooit eens voor vergelijkbare shettenhoeven de AID gebeld, die gaan dan zowiezo een kijkje nemen en indien nodig een waarschuwing of proces-verbaal uitdelen...

heb ik ook overwogen ja Lips are sealed

maar ik wil mijn klant niet opzadelen met sociale druk omdat ík geweest ben en er wat van gezegd heb. Ergens vind ik ook dat ik eerst de eigenaren zelf zou moeten inlichten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:59

Kun je die shet niet overnemen?

Dan maak je je eigen project van.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:39

Cowgirl schreef:
Kun je die shet niet overnemen?

Dan maak je je eigen project van.

nee we hebben al vier paarden, en dat was ook al niet de bedoeling, drie was maximum, maar ja... de vorige eigenaar is overleden Verdrietig dan zet je zo'n dier ook niet op straat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:58

Opknappen en als weidemaatje weggeven of vekopen voor eerlijk bedrag, of is dat niet meer mogelijk met zulke hoeven??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:18

russel schreef:
Opknappen en als weidemaatje weggeven of vekopen voor eerlijk bedrag, of is dat niet meer mogelijk met zulke hoeven??

Dan blijf je bezig. Er zijn echt wel 1000x meer zielepoten dan je ooit zou kunnen redden. Wat Arabesk gedaan heeft is toch prima? Je bied aan er naar te kijken, dat wordt vervolgens geweigerd, dan is het triest maar einde verhaal.
Je kunt eigenlijk alleen maar hopen dat ze hem dan maar zo snel mogelijk naar de gehakt fabriek brengen, dat is een stuk eerlijker dan hem maar gewoon te laten staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:52

russel schreef:

voeten zijn prima te genezen dat is het punt niet

Enkele jaren geleden is er nog een hele rel geweest over een natuurlijk bekapper die een paard had overgekocht en daarna weer verkocht toen het paard genezen was. 'geld verdienen over de ruggen van zieke paarden bla bla bla' nee bedankt ik zit niet te wachten op dat soort rellen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:01

hoe bedoel je dat die voeten te genezen zijn?
ze zijn gedeformeerd door chronische hoefbevangenheid,je kunt niet meer doen dan ze iedere 6 weken weer in normaal model te bekappen en te vijlen....en dat blijft zo...dat geneest dus niet...wel kan z'on pony bij goed bekappen zich beter redden dan dat hij nu doet.
Of bedoelde je dat?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:03

geerke schreef:
hoe bedoel je dat die voeten te genezen zijn?
ze zijn gedeformeerd door chronische hoefbevangenheid,je kunt niet meer doen dan ze iedere 6 weken weer in normaal model te bekappen en te vijlen....en dat blijft zo...dat geneest dus niet...wel kan z'on pony bij goed bekappen zich beter redden dan dat hij nu doet.
Of bedoelde je dat?

zolang het hoefbeen zelf niet vervormd is, is dit wel te genezen en dan wordt ook het model weer normaal. Wel zal het paardje gevoelig blijven voor hoefbevangenheid als hij bv veel suikers eet

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:08

dat is waar ...zolang het hoefbeen niet gekanteld is is het een ander verhaal....ik heb geen rontgen ogen maar ik weet bijna zeker dat het hoefbeen van deze pony hoogstwaarschijnlijk wel gekanteld is....en ook misvormd..
met een vervormd hoefbeen bedoel jij osteofyten erop?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:10

óók als het hoefbeen bekanteld is kan het helemaal goed komen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:14

tuurlijk...als je de hoef iedere 6 weken weer flink in normaal model bekapt en vijlt is er niets aan de hand....er komt dus nooit een moment dat je dat niet meer hoeft te doen...ik blijf eigenwijs sorry...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:16

geerke schreef:
tuurlijk...als je de hoef iedere 6 weken weer flink in normaal model bekapt en vijlt is er niets aan de hand....er komt dus nooit een moment dat je dat niet meer hoeft te doen...ik blijf eigenwijs sorry...

ook een gezonde hoef moet je telkens wat aan doen. Ik ben blij dat ik gisteren mijn paarden nog bekapt heb, (de keer ervoor was 2 weken terug), anders waren de hoeven niet zo mooi gebleven nu de paddock helemaal stijf opgevroren is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:18

volgens mij kun je de hardheid van bevroren grond vergelijken met stenen...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 21:41

geerke schreef:

Klopt: 1 van de paardjes die ik ken/bekap staat inmiddels met gekneusde zooltjes, met een overbelastingsreactie: licht ontstoken. 24/7-paardje met een kinderkopjes-overloop in een gedeelte van de paddock. Al 8 jaar NB-trim.
Ondanks dat hij veel over deze overloop heen en weer loopt, heeft het vriesweer toch voor gekneusde zooltjes gezorgd. Hij staat nu op pijnstillers.
We kijken ffkes aan hoe lang het nog doorvriest, anders gaat dit dier ook op kunststof-beslag. Haha... zo ja, zal ik er weer fotootjes van maken Knipoog

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:39

Ik ben heel benieuwt wat jullie van de hoeven van mijn paard vinden! Zowel positief als negatief Duivel
Linkje: http://picasaweb.google.nl/nynke.hibma/ ... ijnHoefen#

Omg Arabesk, die hoeven van de vorige pagina! Wat erg om zoiets te zien en ze er niets meer aan willen doen. Hebben ze wel echt alles geprobeert dan?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:04

Ik zal ook even weer wat foto´s plaatsen. Mijn hoefsmid is geweest en mijn paard is opnieuw beslagen. In de voorvoeten is te zien dat de witte lijnen niet verbreed zijn, ze zijn heel mooi zelfs. Ik heb de afgeknipte stukjes bewaard.

Maar ik heb mijn paard ook achter op ijzers laten zetten. Door de weersomstandigheden lopen ze nu meer op de verharde delen van de paddock zijn zijn achtervoeten zo hard weggesleten, ongeloofelijk gewoon. Dit had ik dus niet verwacht. Ondanks dat de voeten heel kort zijn is het mijn smid toch gelukt om er ijzers onder te zetten. Maar die achtervoeten zijn nu helemaal plat van onderen, ik heb nog nooit zoiets gezien, dus ik zal even foto´s plaatsen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:38

Glossi schreef:
Ik ben heel benieuwt wat jullie van de hoeven van mijn paard vinden! Zowel positief als negatief Duivel
Linkje: http://picasaweb.google.nl/nynke.hibma/ ... ijnHoefen#

Omg Arabesk, die hoeven van de vorige pagina! Wat erg om zoiets te zien en ze er niets meer aan willen doen. Hebben ze wel echt alles geprobeert dan?

"alleen voor huishoudelijk gebruik" Haha! Clown was dat voor het opmeten van de maat voor hoefschoenen ofzo?

De hoefwand is te lang, die is langer dan zoolhoogte, daarom is ie ook al een beetje gaan brokkelen.

Verder prima hoefjes, brede straal, geen gekke dingen.

Ik kan onze paarden beter schaatsen onderbinden, het is nog steeds een grote ijsvlakte Zij zijn groot en ik is klein! hobbel de bobbel glip glij, de paarden houden zich beter staande dan ikzelf Clown

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:58

Hihi nee dat was voor het opmeten voor kunstof beslag Tong uitsteken Die maten zijn anders dan met ijzers.
Dat de hoefwand te lang is dan de zoolhoogte had ik ook al van iemand anders gehoord, dat klopt idd.
Vind je de hoeven niet kort? Wij vinden ze nl behoorlijk kort al valt het op de foto minder op vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:53

scoxxx schreef:
geerke schreef:

Klopt: 1 van de paardjes die ik ken/bekap staat inmiddels met gekneusde zooltjes, met een overbelastingsreactie: licht ontstoken. 24/7-paardje met een kinderkopjes-overloop in een gedeelte van de paddock. Al 8 jaar NB-trim.
Ondanks dat hij veel over deze overloop heen en weer loopt, heeft het vriesweer toch voor gekneusde zooltjes gezorgd. Hij staat nu op pijnstillers.
We kijken ffkes aan hoe lang het nog doorvriest, anders gaat dit dier ook op kunststof-beslag. Haha... zo ja, zal ik er weer fotootjes van maken Knipoog

Dit vind ik zo eng he, omdat ik heb gelezen op een site en ook de kliniek mij heeft verteld dat paarden daar hoefbevangen van kunnen worden. Elke winter hebben ze weer paarden die op de bevroren bobbelige grond hebben gelopen, zoolkneuzingen hebben opgelopen en bevangen zijn geraakt. Dat is de reden dat ik ze dus niet in de paddock durf te zetten vandaag, gisteren hebben ze die zo omgeploegd en nu is het een hobbel, kuil, bobbel landschap en keihard.

Dan kunnen ze ook behoorlijk verzwikken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:59

Arabesk schreef:
Ik kan onze paarden beter schaatsen onderbinden, het is nog steeds een grote ijsvlakte Zij zijn groot en ik is klein! hobbel de bobbel glip glij, de paarden houden zich beter staande dan ikzelf Clown

Hebben jullie geen sneeuw in Nederland? Hier staan ze in 15 cm sneeuw, en op een bevroren bodem. Ze houden zich prima staande, en aan de sporen te zien hebben ze vannacht redelijk wat afgelopen op de weide.
Wat apart misschien, maar ze zijn laatst bekapt in de tweede week van september Tong uitsteken Maar geen paniek, voeten zien er prima uit hoor..

Citaat:
Elke winter hebben ze weer paarden die op de bevroren bobbelige grond hebben gelopen, zoolkneuzingen hebben opgelopen en bevangen zijn geraakt. Dat is de reden dat ik ze dus niet in de paddock durf te zetten vandaag, gisteren hebben ze die zo omgeploegd en nu is het een hobbel, kuil, bobbel landschap en keihard.
Dan kunnen ze ook behoorlijk verzwikken.

Pfff daar is hier geen beginnen aan om daar rekening mee te houden. Ze kunnen hier ook op een betonplaat staan, maar als ze door het ijslandschap willen rennen moeten ze zelf maar uitzoeken wat kan en wat niet.
Ze hebben wel altijd de vrijheid om te kiezen. Ik zou nu ook geen stalpaard op deze weide durven loslaten.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:14

Veel Hollandse paarden hebben nooit geleerd te kijken waar ze hun voeten neerzetten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:07

Heb jij veel onderhoud aan onbeslagen hoeven op jouw bodem? Die ziet er toch ook wel vrij stenig uit Knipoog

Zonsopgang vanmorgen.. met ijzers zou je hier nu niet ver komen. http://www.mijnalbum.nl/Foto-6QYMVOXW.jpg