[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

1522

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:05

balance schreef:
1522: paardenbloemen zat straks... die zal ik ook eens voeren.
Ik denk dat je kunt zien of een dier pijnvrij loopt als het anders loopt na het toedienen van een pijnstiller.
Mijn pony heeft pijn, kan niet anders als ik haar zie strompelen. Ook haaruitval trouwens, op een wat vreemde manier.
Zwelgje27: zie hierboven. Ik kan duidelijk zien (denk ik) als ze gelukkig is en wanneer niet. Aan haar hele houding. Op het moment kan het echt wel beter. Ik heb de mineralenkuip weggehaald want daar zit toch echt molasse in. Ik heb met de fabrikant gebeld.
Maar die kuip is al een paar dagen weg zonder dat ze nou echt jubelend vooruit gaat helaas.
We hebben regen gehad dus een lekkere moddergrond onder d'r voetjes in de paddock.
Ik wacht maar weer af, bedankt voor het vragen. Inulin kwam ik tegen op het internet.

De paardenbloem is een remmer geen pijn stiller, Pijn herken je wel veel flamen dit doen ze niet alleen om geuren te herkennen andere ademhaling en wellicht meer zweten erbij ... Ik zou haar droog zetten zo snel mogelijk ook al is het moeilijk organisch zwavel om van binnen uit herstel te bieden tip misschien werkt Laminaze paarden drogist.nl.

1522

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:25

Isapaardje schreef:
Broccoli komt van mij :D
Zit vol met antioxidanten en wordt in veel produkten verwerkt. Zou het op moeten zoeken in welke, maar ik geef het hier al een hele tijd (is op dit moment wel duur), en ze vindt het heerlijk.
In ieder geval gezonder dan wortels, appels, enz.
Stukjes rode biet is trouwens ook gezond. Rozenbottels ook.

Brandnetel is ook prima. Boordevol nuttige stoffen.
Wilgetakken is vnl. de bast waar het om gaat.

Springschoenen lijkt mij niet veel te doen voor koeling. Zou ik eerder gaan voor (nat) verband met tape (of hoefschoen).
Vaak lopen acute HB gevallen direct beter als je een rolletje verband onder de hielen lijmt.

rozebottel begrijp ik gelijk vanwege de vitamine C, appels bevatten te veel zuur en suikers die pieken veroorzaken in de bloedsuikerspiegel, wortels zijn goed voor een wat ouder paarden en ponys voor een goede darmwerking,
Maar Brocolie heb ik nog nooit van gehoort? al hoewel www.paardenschoenen.nl staat een heel stuk over koolsoorten waar de brocolie o.a. in word aangegeven wellicht dat ik een stronkje eens extra in ga kopen eten ze straks met de groente pot mee !

Bimmetje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:35

Ik heb gewoon die zakjes voorgesnden en gewassen broccoli roosjes gekocht :D

Ga vanavond proberen of ze het wel lust.

1522

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:42

Oh ja dat kan ook, lachen zo ondek en leer ik weer eens wat nieuws.... lees graag van je of ze het lekker vond!

1522

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:30

molasse dit is toch een soort gesteente? (mineraal)?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:42

Voor mensen is Broccoli een gezonde groente.
Even citaat van internet (via google):
Broccoli bevat de chemische stof sulforafaan. Onderzoekers ontdekten recent dat deze stof anti-oxidanten en enzymen in immuuncellen activeert. Dit proces voorkomt dat vrije radicalen cellen beschadigen.
Beschadigde cellen worden als de belangrijkste oorzaak van verouderen gezien. Ze leiden tot ouderdomsziekten als verstopte slagaders, reuma, suikerziekte en een zwakker immuunsysteem. Vrije radicalen ontstaan door normale lichaamsprocessen als de omzetting van voedsel in energie.

Bij paarden neem ik aan dat dit ook geldt.
Het 'vangt' dus oa vrije radicalen op (die bij een HB paard veel voorkomen) en bezit veel vitamines en mineralen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:07

1522 schreef:
De paardenbloem is een remmer geen pijn stiller, Pijn herken je wel veel flamen dit doen ze niet alleen om geuren te herkennen andere ademhaling en wellicht meer zweten erbij ... Ik zou haar droog zetten zo snel mogelijk ook al is het moeilijk organisch zwavel om van binnen uit herstel te bieden tip misschien werkt Laminaze paarden drogist.nl.

Ik had ook niet gezegd dat ik paardenbloemen als pijnstiller gebruik. Daarvoor gebruik ik bute. Doordat ze daarna beter gaat lopen -en dus de voet goed of beter doorbloed kan worden-, weet ik dat ze pijn heeft zonder. Dat is een algemeen bekende truck dacht ik, pijnstillers geven om te zien of er gedragsverandering is omdat de pijnprikkel weg is. Flehmen kan een indicatie zijn, hoeft niet zoals je zelf al zegt.

Ik woon niet in NL dus bestellen bij de paardendrogist is geen optie. Ik ga eens bij de lokale voerboer kijken wat hij heeft.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:12

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:12

de broccolie was geen geslaagd idee helaas.
Vol goede moed hapt zw in haar bak, eet een hapje en verder hoefde ze het niet.
Heb nog geprobeerd met de hand te voeren, ook maar een klein hapje op, ze vind het duidelijk echt niet lekker.

Dus heb haar toch maar eem klein handje muesli gegeven.
Meteen op.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:25

Isapaardje schreef:
Voor mensen is Broccoli een gezonde groente.

Een mens is geen paard. Zou zeker niet iets aan een dier geven ómdat het voor mensen ook goed is. Chocola bijvoorbeeld, voor mij erg goed ;-) . Maar voor een hond kan het zelfs dodelijk zijn. Van teveel suiker bijvoorbeeld word ik niet hoefbevangen...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:26

Wil je dat je pony beter wordt? Waarom dan toch muesli geven? Een hoefbevangen paard mag echt alleen maar hooi eten.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:32

KootMiraDrum schreef:
Wil je dat je pony beter wordt? Waarom dan toch muesli geven? Een hoefbevangen paard mag echt alleen maar hooi eten.

Mijn da heeft niet gezegd dat ze dat niet mag!
1 klein handje kon geen kwaad.
dan mag jij me vertellen waarom een klein handje muesli zo'n kwaad kan.

zeg niet dat ik mijn pony niet beter wil krijgen, ik doe er alles voor en luister precies naar wat mijn da en hs zeggen.

Dus vertel het me maar..........

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:36

Een handje muesli kan echt geen kwaad hoor.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 01:01

Hier kun je je wat inlezen, click op Hoefbevangenheid
http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/index.htm
Waarom koolhydraten er in stoppen? Dat is juist wat een hoefbevangen paard niet mag hebben? Als je je de eerste tijd strikt aan het dieet houdt, loopt het diertje eerder weer pijnvrij. Het gaat toch om het belang van het dier? Vind je het zielig dat de rest krachtvoer krijgt en zij niet? Geef haar anders een beetje witlof, of een stukje bleekselderij, dat drijft ook wat vocht af.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 01:30

De mijne krijgt haar poeders (en toen ook haar medicijnen) met 1 handje muesli (voor het sobere paard). Anders eet ze ze echt niet.
De mijne krijgt alleen (oud) hooi van de 3de snede, dus een handje kan echt geen kwaad.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:33

Ik zou zelf het risico niet nemen. Die van mij eten ook geen poeder zonder brokken, maar ik heb toen meteen safe and sound gekocht. Dat eten ze wel en kan minder kwaad.

Edit: Wordt er net attent op gemaakt dat er in safe and sound ook melasse zit. Dus dat zou ook niet goed zijn. Maar ze doen het er wel goed op. Dus mss dat een klein handje musli dan ook geen kwaad kan. Toch maar weer eens verder zoeken naar ander voer. Best lastig want van Vito worden ze weer sneller dik heb ik het idee.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:31

Oke niet alles wat voor mensen gezond is, is goed voor dieren. Maar om nu broccoli met chocolade te vergelijken :?
Broccoli zit trouwens oa ook in de D-tox van de paardendrogist. Mag er dan vanuit gaan, dat het niet giftig of zelfs dodelijk is.

Wat de muesli's betreft.
Een handje lijkt weinig, maar het ligt er aan wat je hebt.
Je hebt muesli's die voor 50% uit suiker en zetmeel bestaan. Je hebt er ook die onder de 10% zitten.
Hoe lager dat getal, hoe veiliger het is voor 'onze' paarden.

Beter is om muesli te vervangen door een goede grasbrok.
Deze moet je veelal (even) weken in water (of kruidenthee) en dan is het super geschikt spul om allerlei poedertjes doorheen te doen.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:47

Dit krijgt ze een heel klein handje van.

Kruidenmuesli van Subli

Gehalten
BEREKENDE GEHALTEN PER KG
Ruw as 70 g
Ruw eiwit 114 g
Ruw vet 43 g
Ruwe celstof 89 g
Zetmeel - g
Calcium 10,8 g
Fosfor 5,2 g
Natrium 4,3 g
Magnesium 3,5 g
EWpa 0,93 e
Vrep 81 g

TOEGEVOEGDE GEHALTEN PER KG
Biotine 204 mcg
Vit A 28000 IE
Vit D3 3400 IE
Vit E 100 IE

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:21

Het belangrijkste heb je in je opsomming vergeten te vermelden: bij zetmeel staat niks..

Edit: Toch maar even op de site van Subli gekeken: er staat inderdaad bij zetmeel niks. Wat misleidend!!! Het bestaat voornamelijk uit zetmeel met al die geplette mais en korenvlokken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:28

Isapaardje schreef:
Oke niet alles wat voor mensen gezond is, is goed voor dieren. Maar om nu broccoli met chocolade te vergelijken :?
Broccoli zit trouwens oa ook in de D-tox van de paardendrogist. Mag er dan vanuit gaan, dat het niet giftig of zelfs dodelijk is.

Ik bedoelde niet te zeggen dat het vergelijkbaar slecht is, maar meer als voorbeeld van een voedingsmiddel wat voor ons geen kwaad kan, maar voor een bepaald dier wél. Snappie?
Zolang je niet zeker weet óf het voor het betreffende dier toegevoegde waarde heeft zou ik bij een hoefbevangen paard in de acute fase alleen arm hooi voeren en een supplement als Formula4feet, wat er speciaal voor ontwikkeld is, en verders nada niks. Als Broccoli ook in D-tox zit, dan zal dat wellicht wel safe zijn, de hoeveelheid moet je dan nog wel even nakijken. Bewust voeren, zeker in de acute fase is belangrijk. Dus de reden dat het wel goed zit met Broccoli omdát het voor mensen ook goed is; dáár ging het mij om in de vegelijking ;-) .

Zou het handje muesli ook achterwege laten. Je paard heeft pijn, is in deze fase het meest gebaat bij een goed dieet. Daar hoort muesli niet in thuis. Jammer is dat natuurlijk, maar het is gewoon beter het niet te doen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:30

Het ging mij meer over het toedienen van anti-oxidanten bij bevangen paarden.
En ... in broccoli zitten veel antioxidanten. Het gaat ook niet om kilo's voeren, maar een handje voor het lekker (mits ze het lusten); beter dan appels, wortels, brood, e.d.
Maar voor degene die het te link vinden om zoiets te geven, kleefkruid bevat ook veel antioxidanten en groeit nu volop.
Ze mogen zoveel hebben als ze lusten.

Ik heb hier een folder van Subli liggen.
De kruidenmuesli bevat 404 gram per kg.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:32

Is er iets om te zorgen dat een zool sneller dikker wordt of hoeven sneller groeien? Supplementen? Geen biotine, want dat ken ik al, maar dat werkt niet echt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:35

Heb helaas ook niet de zetmeel hoeveelheid van de kruiden, maar de subli zonder zit al 360 g zetmeel in en zover als dat ik weet zit er in de kruiden nog meer. Ga nog even subli boekje opzoek daar staat het namelijk wel in.

Als je iets ergens doorheen moet mengen zou ik eerder kijken voor een goede grasbrok van Marstall of Agrobs. Werk hier super.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:10

Marcella schreef:
Ga nog even subli boekje opzoek daar staat het namelijk wel in.

Zoals ik al eerder aangaf: 404 gram zetmeel.

@Shir89: Er bestaat zoolhardener. Is een gele spuitbus met blauw spul.

1522

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:21

KootMiraDrum schreef:

Er is een meuslie met laag suikergehalte en meer minaralen en spoorelementen erin ik voer dit nu ook... Hier doet zij het goed op! :9