[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:31

Oh, leuk hij is er!!! Keep us informed please, Isa. Oh ja, vlozaad, ik heb die gemalen schilletjes of zoiets, van Maka-dinges. Hoeveel geef ik, en mag het droog??? (heb al gezocht maar kwam veel tegengestelde meningen tegen)

@Dennis: fijne paddock! Hoe onderhoud jij die? b.v. m.b.t. waterafvoer/modder???

Dennis

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:45

Ik voer ze vooraan in kuubskisten op de stenen. Dat word dus nooit echt een zootje (enkel dat ze een beetje hooi in de mest gooien en er dan doorheen wandelen met z'n alle, maar dat veeg je zo bij elkaar).
Het stuk meteen na de stenen kan 's winters wel wat blubberig zijn, helemaal achter in is eigenlijk altijd mooi.
Bij noodweer staat het zand wel eens een paar uur blank, maar het meeste water trekt binnen een halve dag wel weer weg. Het loopt iets af naar rechts (daar zit ook een sloot achter het hek).
Bij heel vies weer komen ze ook de stenen niet af, is erg handig met uitmesten omdat ze dan ook niet op het zand mesten ;) (dus je hoef ook niet met je kruiwagen door de blub heen).

Meer dan iedere dag uitmesten doe ik eigenlijk niet.
Ben wel begonnen (voor het eerst sinds jaren) om de hoefslag wat dicht te gooien zodat het water daar niet in blijft staan en wat makkelijker weg loopt (omdat ze toch zelf regelmatig langs het hek lopen is daar een hoefslag en onder het hek een bultje).

Deze paddock is de uitvinding van de eeuw. Zou graag een 2e er bij hebben zodat ik lekker alles het jaar door op zand kan houden. Maar helaas hebben we niet meer ruimte op het erf (of niet meer ruimte die ik van mijn vader mag gebruiken ;) ). Ik heb nu 2 mannen die ik niet bij elkaar durf te zetten, ben bang dat m'n jonkie dat niet overleeft.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:36

Ah, o.k., slepen of omgooien doe je dus nooit? Ik wil mijn paddock ook schuin af laten lopen, heb ook een vrij diepe greppel aan 1 kant. Moet wel zand bij voor de andere kant, heb jij hier destijds zand laten aanrukken of is het het oorspronkelijke zand? En hoe groot is de paddock?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:45

Nee, heb het nog nooit omgegooid. Paddock heb ik nu een jaar of 7, waarvan het bestrate stuk de laatste 4 jaar. Dat is wel perfect hoor, je kan gewoon naar binnen zonder weg te zakken :).

Slepen doe ik ook eigenlijk nooit, ze houden het (op de hoefslag na) gewoon recht. En m'n ouder en de buren gaan gillen als ik fanatiek ga slepen, dan stoft het bij beide gruwelijk de tuin door en het terras over ;).

Er is zand op gekomen (via een bollenboer, spoelzand, kwamen het eerste jaar dus ook allemaal tulpen op :+ ), het was een geiten-weitje van de vorige mensen die er woonde. Het was dus al snel kaal en dit blijft gewoon netter dan een half kaal gevreten landje.

Het is ong 12x35. Mooi zat voor een paar shetten :).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 17:57

mysa schreef:
Oh, leuk hij is er!!! Keep us informed please, Isa. Oh ja, vlozaad, ik heb die gemalen schilletjes of zoiets, van Maka-dinges. Hoeveel geef ik, en mag het droog??? (heb al gezocht maar kwam veel tegengestelde meningen tegen)

@Dennis: fijne paddock! Hoe onderhoud jij die? b.v. m.b.t. waterafvoer/modder???

40 gram voor een paard van 600 kg
Makana beveelt aan het flink nat te maken en een half uur te laten staan. Ik heb het tot nu toe telkens droog gegeven door het voer ( werkte ook heel goed voor Pauli's dunnere mest) maar zorg dan wel dat er voldoende fris drinkwater is. Toevallig vandaag een keer geprobeerd met water - het werd een behoorlijke dikke klomp, met zo'n soort fruitgummetje ( zoals tum-tum snoepjes) - Pauli at het wel ( maar da's een vuilnisbak), Jilske weigerde meteen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:05

Ha, gezellie, tulpen in de paddock (gelukkig geen narcissen) Afmeting van mijn paddock zal ong. hetzelfde zijn, iets korter maar paar meter breder. En ook een bestraat deel waar de stal op staat. Maar ik denk dat ik hem gewoon ook echt schuin moet laten aflopen.

J.P. bedankt, had zelf ook al wat in een kopje gedaan met water aangevuld, idd slijmerig, net behangplaksel. Ga het zelf ook eens proberen, heb een wat kortere darm, ben erg benieuwd wat dat dan gaat doen...........

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:11

Pony bij ons krijgt dat ook, na het eten ervan plakt er bij haar altijd een enorme plak aan haar gehemelte en op haar tandvlees onder de boven- en onderlip. Dat krijgt ze niet vanzelf weg omdat het bijkans gevacumeerd vast zit. Misschien ook even op letten?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:45

Ik had pas zelf buikloop, heb toen ook van die psylliumhusk vezels in glas water gedaan. Per dag één glas. Hielp goed :D
Isabella geef ik het door vochtige grasbrok, dus niet laten weken. Eet ze zo op (dit in tegenstelling tot de standaard zandwegkuren; die kreeg ik er niet in).

Yoblin mag ook wel kuurtje zandweg hebben, want zag zand in zijn mest vandaag.

Ze maken het samen goed; hoewel delen van voer en aandacht natuurlijk erg moeilijk is voor Isa, maar Yoob is niet opdringerig; hij wacht zijn tijd gewoon af. En hij is doodsbenauwd voor spuitbussen en flesjes vandaan ontdekt toen ik hem tegen de vliegen wilde insmeren :o

Yoblin vindt in ieder geval Isabella wel een 'lekkere meid' :D
Afbeelding

Maar zoals je ziet, is hij wel stevig en er mogen wel wat kilo's vanaf, hoewel hij natuurlijk doordat hij lang hengst is geweest, wel beetje ook die hengstenbouw heeft gekregen.

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:48

@ isapaardje, ik zou (ex)HB shetjes zelf niet in zo'n weide zetten :oo dat is vragen om moeilijkheden. Die bonte is echt te zwaar.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:06

Die bonte heeft ze ook pas sinds vandaag, en die gaat heus wel afvallen. Vermoed ook dat ze maar even op dat gras stonden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:10

Helemaal gelijk Arabesk ... Isabella staat ook niet op de wei. Hier stond ze 10 minuutjes erbij voor de foto tussen de bloemkes :D
Yoblin kwam uit een wei waar hij 24 uur per dag op stond en er werd de laatste tijd weinig met hem gedaan. Dus ja hij is te dik, maar ik kan hem niet ineens heel schraal gaan houden of 24 uur op hooi zetten. Dat is net zo goed vragen om moeilijkheden. Hij mag nu een paar uur per dag toch de wei op (alleen) en ik ga zoetjes aan conditie opbouwen. Minder gras, meer beweging, moet gaan zorgen voor afvallen.
Niet 'zandarrest'.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:30

Isapaardje schreef:
Helemaal gelijk Arabesk ... Isabella staat ook niet op de wei. Hier stond ze 10 minuutjes erbij voor de foto tussen de bloemkes :D
Yoblin kwam uit een wei waar hij 24 uur per dag op stond en er werd de laatste tijd weinig met hem gedaan. Dus ja hij is te dik, maar ik kan hem niet ineens heel schraal gaan houden of 24 uur op hooi zetten. Dat is net zo goed vragen om moeilijkheden. Hij mag nu een paar uur per dag toch de wei op (alleen) en ik ga zoetjes aan conditie opbouwen. Minder gras, meer beweging, moet gaan zorgen voor afvallen.
Niet 'zandarrest'.

stopcontact op z'n neus? 8-) zo'n graasmasker?

Ik weet niet precies welke shetjes HB waren, maar deze gelukkig niet :-)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 06:52

Isapaard wat een leuke bonte heb je, wat wil je met het diertje gaan doen aangespannen rijden?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:13

Isapaardje: gefeliciteerd met Yoblin, ik vind hem prachtig :9

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:30

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:59

Dank ... ja ben blij met Yoob.
Hij is een heel stuk groter dan Isabella (en niet omdat hij zo stevig is; hij is gewoon een stuk groter), en daarmee past hij denk ik veel mooier voor ons marathonwagentje. Dus ja; hij gaat gebruikt worden voor het aangespannen werk.
Voor dat gras ben ik echt niet bang. Ten eerst is het een stukje van zo'n 50 m2 waar nu nog wat gras op staat (dat is zo op). Ik doe liever aan uur/strookbegrazing dan aan allerlei onhandige toeters en bellen om en rond zijn mooie koppie :D

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:16

mooie pony die bonte, erg leuk!
Minime is ook tot zijn 6e jaar hengst geweest, die hengstenbouw krijg je er nooit helemaal uit.
Minime is nu 25 kilo kwijt maar die hengstenbouw heeft ie nogsteeds

idd afvallen gelijdelijk laten gebeuren en dan komt het goed :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:40

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:45

hier is vanmorgen ons hooi veregend, kan wel janken.
Ik had het er persoonlijk nog op laten staan maar donderdag middag is het gehooit, savonds regen gehad.
vrijdag droog en 3x schudden, gister droog en 3x schudden en hadden gehoopt het vandaag droog binnen te kunnen halen maar helaas, vanmorgen stond ik op met flinke regenbuien....

vraag me af of het nog bruikbaar is voor hooi.

Gisteren avond met mamaloe stukje wezen lopen, ging goed maar had moeite dr bij me te houden.
ze had haast en wou alleen maar heel snel haha

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:48

Hhhmm in ieder geval nog niet binnenhalen zolang het nat is. Dan loop je volgens mij het risico dat je schimmel erin krijg. Als het nog de kans krijg om goed te drogen moet het wel kunnen. Dus even flink wat zon met een behoorlijk briesje erbij.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:53

jah hoop rest van de dag droog, morgen word ook nog goed maar dinsdag weer slecht, maybe maandag aaf binnen halen.... idd wil geen schimmel erin of broei en met risico op brand

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:59

Isapaardje schreef:
Dank ... ja ben blij met Yoob.
Hij is een heel stuk groter dan Isabella (en niet omdat hij zo stevig is; hij is gewoon een stuk groter), en daarmee past hij denk ik veel mooier voor ons marathonwagentje. Dus ja; hij gaat gebruikt worden voor het aangespannen werk.
Voor dat gras ben ik echt niet bang. Ten eerst is het een stukje van zo'n 50 m2 waar nu nog wat gras op staat (dat is zo op). Ik doe liever aan uur/strookbegrazing dan aan allerlei onhandige toeters en bellen om en rond zijn mooie koppie :D

het valt mij wel tegen dat je hem nog niet op gewicht hebt binnen de 24 uur dat je hem hebt :+

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:05

wat is dat een geweldige pony isapaardje.
echt het type wat ik ook zou kopen. veel plezier met hem

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:16

Mooie Pown, Ingrid!! Ik hou wel van bonte kleuren. Die schietschijf op z'n kont :-) , dat is toch een fraaie knipoog van moeder natuur.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:17

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Isapaardje,wat een leukerd.

Hier een update van Lucy,voor degene die nog weten wie we zijn.
Op 5 augustus beslagen, deze keer zonder zool, wel equilibriums.Ik was op vakantie, had geld achtergelaten voor een beslagbeurt met zolen, maar toen ik thuis kwam stond ze dus zonder zolen en het gaat prima zo.
Luus is deze zomer mooi op gewicht gebleven. Ze staat 24/7 op het (magere) land met grasmasker. Ik geef haar wel wat voer bij (daily plus, en een beetje musli) omdat ze anders te schraal wordt.
Op vakantie gaan vond ik best een beetje lastig, ik heb de verzorgers van Luus zo'n beetje gek gemaakt met mn voer vs.beweging regeltjes en instucties voor de smid, maar alles is goedgekomen, haha.
Luus functioneerd weer prima op nivo dat voor ons wenselijk is, dus lekker recreatief bezig zijn,met name buitenritjes door de polder, en af en toe even aan de bak in de bak.Ze heeft zefs al weer een paar sprongetjes gedaan met mn dochter.
Zelf ben ik ook lekker bezig,ik heb, sinds eeuwen geleden, les op een paard dat ik bijrijd van een stalgenoot die zwanger is. Hartstikke leuk om weer les te krijgen,ookal moet ik dat vaak met flinke spierpijn bekopen. Was trouwens wel even wennen om op 1.87 te stappen i.pv. op my little pony :D
Voor iedereen die het nodig heeft, heel veel sterkte, en houd moed. Vorig jaar rond deze tijd was ik er klaar voor om Luus "te laten gaan", nu kan ik, best een beetje trots en zeker ontzettend blij,deze update doen....