[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 04:20

En door de droogte van de laatste tijd, is het gras ook gestresst.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 08:37

janouk schreef:
En door de droogte van de laatste tijd, is het gras ook gestresst.

:D vroege vogel :D

fancylover

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 09:19

ik heb marco wel af en toe op de wei, de wei is eerst geheel opgegeten door de shetlanders en de schapen.
meestal 2x per week een uurtje soms 3x per week...
meer durf ik niet maar hij is al meer op het gras geweest dan vorige zomer!!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:25

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 00:39

@balance: ik zou persoonlijk oppassen met hooi waar veel onkruid inzit.. En inulin heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord..
Hoe is het nu met je pony?

Ik heb vandaag en gisteren weer eens lekker een stuk gefietst, ging goed :D
Is ook wel weer eens leuk en word ik minder moe van dan wandelen :P

1522

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 00:58

Oké je hebt al inderdaad een hele waslijst maar ik moet zeggen Zelf dokteren nee alles gaat wel in een overleg met een dierenarts.
maar die zijn ook nog niet allemaal op de hoogte van het fenomeen dat de spijsvertering er mee van doen heeft

inderdaad wellicht is elk dier anders in deze vorm van ziekte.
een aangepast dieet kom je niet onderuit, ze staat momenteel op een cooltmix en een slobber deze twee hebben een zeer laag suikergehalte ze krijgt ernaast ter aanvulling van vitamine en minaralen paardebrok en een NAF mix van een poeder die organisch zwavel bevat en andere minaralen en vitamine! ik zeg maar zo je kunt alles wel aan de buitenkant goed willen hebben maar dan moet je ook wat met de binnen kant doen (de spijsvertering) , Ik geeft haar uit eigen weiden daarnaast Paardenbloemen te eten bloem met blad dit zodra ze de knoppen openen van het jaar ik ben nu daar mee het tweede jaar bezig en merk dat ze langzaam en zeker een betere hoefstruktuur krijgt dit zorgt straks er ook voor dat zij haar lammellen in haar hoeven gaat herstellen der voorhoeven zijn er al bijna nu nog achter, zodra deze zich herstellen dan krijgt het vuil, steentjes minder de kans om in de hoef ergens achter te blijven.
minder kans op infectie van bacterien en schimmels,

Propolis tintuur (antibiotica vanuit de schil van een bijenkorf) heb ik een tijdje gebruikt om een bepaalde schimmel weg te krijgen uit haar hoef (dit schimmeltje komt ook voor bij ezels), egyptische zalf om bacterien te doden , biotex voetenbadjes voor de diepreiniging , en blauwtintuur als middel dat ik gebruikte voor de bekapping en na de bekapping, paardebloem en blad gebruik ik voor de hoefbevangenheid kop in te drukken het werkt als een ontstekings remmer. Maar goed het neemt niet weg je blijft er druk mee.

soms denk ik wel eens dat in het doel van hoefbevangen vrij nooit zal halen met haar dus die grens is al verlegt naar pijnloos blijven lopen op haar eigen voetjes.
ik ben en blijf altijd nog van mening dat als je hoefbevangen pony's en paarden beslaat met een ijzer je vuil naar binnen slaat met de nagels en dat dit nooit bevordelijk kan zijn voor het herstel van der hoeven.
Ik heb naar eigen zeggen er tot zoverre in een jaar tijd haar nu bijna terug op de eigen benen staan ze wordt bekapt door een hoefsmid dit haar iets terug zet op der achterzijde van der hoef om zo de minimale kanteling te ontlasten van der benen.

Ik heb haar voor kort nu na de verhuizing in mijn eigen weitje staan en ik heb haar nog geen dag meer met der oren in de nek zien staan. Ik ben daar best trots op ondanks alle tegenslagen die ik met haar heb meegemaakt.

Met 7 jr een snijwond 1 cm van pees 0,5 cm van de zenuw in de koot holte,
Hierna heb ik eigenlijk nooit echte intensieve dresseur meer kunnen doen en springen was ook minder.
dus bleef het bij heerlijke bos ritten.

Ik zou zeggen overleg goed wat wel en niet kan met hoefbevangenheid ik heb haar vanaf haar 4de jaar ze is nu 25. maar opgeven doe ik nooit ze zal zolang het geen pijn doet op haar eigen voeten blijven lopen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 03:47

1522: paardenbloemen zat straks... die zal ik ook eens voeren.
Ik denk dat je kunt zien of een dier pijnvrij loopt als het anders loopt na het toedienen van een pijnstiller.
Mijn pony heeft pijn, kan niet anders als ik haar zie strompelen. Ook haaruitval trouwens, op een wat vreemde manier.
Zwelgje27: zie hierboven. Ik kan duidelijk zien (denk ik) als ze gelukkig is en wanneer niet. Aan haar hele houding. Op het moment kan het echt wel beter. Ik heb de mineralenkuip weggehaald want daar zit toch echt molasse in. Ik heb met de fabrikant gebeld.
Maar die kuip is al een paar dagen weg zonder dat ze nou echt jubelend vooruit gaat helaas.
We hebben regen gehad dus een lekkere moddergrond onder d'r voetjes in de paddock.
Ik wacht maar weer af, bedankt voor het vragen. Inulin kwam ik tegen op het internet.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:21

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn paardje.
Zal van voor af aan beginnen.

Zondag 2 weken geleden hebben we onze paardjes zoals altijd om 17.00 naar binne gebracht.
's nachts staan ze op stal.
De volgende ochtend liep rooby (1 van de pony's) helemaal niet goed.
Ze leek op meerdere benen te kreupelen.
Zomaar ineens plotseling.

Dus weer terug op stal gezet en de DA gebeld.
Deze is geweest en kon niet thuis brengen of het nu bevangen was of een hoefzweer.
Ze had geen warme hoeven, geen kloppende ader en bleek toch ook maar op 1 been te kreupelen.
Nou dus zei gebeld met een andere DA voor advies en er is besloten haar quadrisol te geven voor 8 dagen. Ze dachten aan een hoefzweer omdat ze niet echt de symptomen heeft voor bevangenheid.
Dus als het een hoefzweer zou zijn zou ze door de quadrisol met 2 dagen met haar voet omhoog staan.
Dit was dus niet het geval en het blijft hetzelfde.
Het lijkt erop dat ze toch beter is, ze rent weer en loopt normaal.
Toen de quadrisol velaagd met 1x per dag en ze mocht ook weer een uurtje de wei op.
Dit leek echter maar schijn en rooby was weer aan het kreupelen.
Een week later zijn we nu en weer de DA gebeld en die is weer langs gekomen.

Een andere DA, hij zei dat ze toch licht bevangen was aan beide voorvoeten.
(geen warme voeten, geen kloppend ader.)
Dus nu aan de buut.
2x daags een mespuntje met appelmoes geven.
Weer in de modder paddock voor haar voetjes.
Nu zijn we weer bijna een week verder en nog steeds geen vooruitgang geboekt.
Nu gaat ze ook steeds meer liggen en komt niet zomaar overeind.
Voor wat lekkers is ze nog om te kopen en staat ze op en strompelt naar ons toe.

Met het opstaan heeft ze verder geen problemen, het is puur het lopen en volgens mij echt alleen op rechtsvoor.
Ook lijken haar hoeven steeds blauwer te worden, herkent iemand dit?

Ik bel nu zo weer de DA voor advies, maar wilde dit graag ook hier plaatsen.
Misschien dat iemand me verder kan helpen, want word er een beetje hulpeloos van.
Baal er ontzettend van en ik wil rooby zo graag helpen, maar alles wat we doen, lijkt niet te helpen.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:34

nou ja, ik heb net gebeld naar de DA en hij zegt dat ze toch echt bevangen is.
Dat het niks verbeterd had met de medicijnen was ie al bang voor.
Moest dit het weekend toch nog doorgeven en een afspraak maken bij de kliniek voor iemand anders om maandag eens te gaan kijken of we er iets aan konden laten doen via de smid.

Ik kan wel janken, want krijg gewoon geen goed fatsoenlijk antwoord.
Ja het kon nog maanden duren voor dit beter zou worden of wel helemaal niet meer.
Zegt ie. Bah!!!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:38

heb je het voer ook al aangepast? zo ja wat voer je dan op dit moment?

als het mogelijk is zou ik een afspraak met de dierenarts en hoefsmid tegelijk plannen, doe ik ook (mijn smid werkt op de kliniek) zodat ze samen kunnen overleggen.

Ik zou niet meteen heel depri worden hoor, heel logisch dat je er zo over denk maar het hoeft niet het einde te zijn...
Ik "rij" ook weer op me pony waarvan in oktober gezegt werd dat hij het niet zou redden, maar omdat hij nog blij was moest ik hem nog maar niet in laten slapen.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:40

ja ik moet een afspraak maken met de hoefsmid van de kliniek.
Ze krijgt nu alleen droog hooi en savonds als de rest eten krijgt, krijgt zij een handje muesli.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:50

Ik vind wel positieve punten in jouw verhaal: op de eerste plaats heb je een arts die niet blijft aanrommelen maar je verwijst naar een kliniek/smid. En ten tweede: je woont in Brabant, dus niet te ver van de Visdonk Kliniek met Rob van Nassau. Daar zijn al heel wat wondertjes gebeurd!
Sterkte!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:08

Ik zou zelfs dat handje Muesli even weglaten.....

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:12

Heb net mijn eigen smid gebeld, maar die moet ik aan het eind van de middag terug bellen, voor een afspraak.

Ik vind het gewoon echt K*T.
Het liefste zou ik er vandaag nog wat aan doen, maar dat gaat gewoon niet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:13

Paardenbloemen ... ja veel nuttige stoffen oa mangaan.
Bloemen zijn leverondersteunend.
Maar er zit in paardenbloem ook veel fructaan, dus enige terughoudendheid is wel geboden.

Bimmetje; je hebt Pb.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:14

ik heb nog geen pb.
Zie niks staan ;)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:19

Nu wel :D

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:21

haha ja heb m al beantwoord ;)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:52

Jannepauli schreef:
Ik vind wel positieve punten in jouw verhaal: op de eerste plaats heb je een arts die niet blijft aanrommelen maar je verwijst naar een kliniek/smid. En ten tweede: je woont in Brabant, dus niet te ver van de Visdonk Kliniek met Rob van Nassau. Daar zijn al heel wat wondertjes gebeurd!
Sterkte!

inderdaad, ik heb ook eentje lopen die door een wonder van rob nog leeft en loopt! ik kan het je dus alleen maar aanraden.

Ik heb rob trouwens van de week gemaild om te laten weten hoe het nu met Marco gaat, hij vroeg of ik dit wilde doen na een aantal weken :) , heb alleen nog niets terug.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:31

nou heb al een aantal tips gekregen.

Ik heb gehaald
- Wilgentakken (is een soort asprine)
- Arnicagel, dit smeer ik op de kroonranden van de hoef.
Is goed voor de doorbloeding.
- Springschoenen, zodat haar voeten langer gekoeld blijven.
- Broccoli als voer. ipv het handje muesli die ze nu nog kreeg.
- Paardenbloemen blijken ook goed te zijn met mate, dus die ka ik zo plukken van de wei.

Hopelijk kan ik hiermee de pijn van rooby wat verlichten, tot de HS is geweest.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:54

Je kunt ook nog brandnetels laten drogen en dat voeren. Ze vinden het lekker en het werkt bloedzuiverend als ik me niet vergis.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:04

Klopt, ik voerde het ook bij en hij vond het erg lekker.

@Bimmetje, hoe kom je op broccoli? Wat heeft dat voor voordeel? Het is een koolsoort, en ik zou dat vermijden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:52

Broccoli komt van mij :D
Zit vol met antioxidanten en wordt in veel produkten verwerkt. Zou het op moeten zoeken in welke, maar ik geef het hier al een hele tijd (is op dit moment wel duur), en ze vindt het heerlijk.
In ieder geval gezonder dan wortels, appels, enz.
Stukjes rode biet is trouwens ook gezond. Rozenbottels ook.

Brandnetel is ook prima. Boordevol nuttige stoffen.
Wilgetakken is vnl. de bast waar het om gaat.

Springschoenen lijkt mij niet veel te doen voor koeling. Zou ik eerder gaan voor (nat) verband met tape (of hoefschoen).
Vaak lopen acute HB gevallen direct beter als je een rolletje verband onder de hielen lijmt.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:21

Ja maar ben daar niet zo goed in, snap totaal niet hoe ik dat moet doen.

Die springschoenen heb ik juist nat gemaakt (neopreen aan de binnenkant) en toen omgedaan, dus koelt het toch wel iets langer.

Moet zo de smid nog bellen en hopelijk kan hij me wat verder helpen maandag.

1522

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:56

Bimmetje schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn paardje.
Zal van voor af aan beginnen.

Zondag 2 weken geleden hebben we onze paardjes zoals altijd om 17.00 naar binne gebracht.
's nachts staan ze op stal.
De volgende ochtend liep rooby (1 van de pony's) helemaal niet goed.
Ze leek op meerdere benen te kreupelen.
Zomaar ineens plotseling.

Dus weer terug op stal gezet en de DA gebeld.
Deze is geweest en kon niet thuis brengen of het nu bevangen was of een hoefzweer.
Ze had geen warme hoeven, geen kloppende ader en bleek toch ook maar op 1 been te kreupelen.
Nou dus zei gebeld met een andere DA voor advies en er is besloten haar quadrisol te geven voor 8 dagen. Ze dachten aan een hoefzweer omdat ze niet echt de symptomen heeft voor bevangenheid.
Dus als het een hoefzweer zou zijn zou ze door de quadrisol met 2 dagen met haar voet omhoog staan.
Dit was dus niet het geval en het blijft hetzelfde.
Het lijkt erop dat ze toch beter is, ze rent weer en loopt normaal.
Toen de quadrisol velaagd met 1x per dag en ze mocht ook weer een uurtje de wei op.
Dit leek echter maar schijn en rooby was weer aan het kreupelen.
Een week later zijn we nu en weer de DA gebeld en die is weer langs gekomen.

Een andere DA, hij zei dat ze toch licht bevangen was aan beide voorvoeten.
(geen warme voeten, geen kloppend ader.)
Dus nu aan de buut.
2x daags een mespuntje met appelmoes geven.
Weer in de modder paddock voor haar voetjes.
Nu zijn we weer bijna een week verder en nog steeds geen vooruitgang geboekt.
Nu gaat ze ook steeds meer liggen en komt niet zomaar overeind.
Voor wat lekkers is ze nog om te kopen en staat ze op en strompelt naar ons toe.

Met het opstaan heeft ze verder geen problemen, het is puur het lopen en volgens mij echt alleen op rechtsvoor.
Ook lijken haar hoeven steeds blauwer te worden, herkent iemand dit?

Ik bel nu zo weer de DA voor advies, maar wilde dit graag ook hier plaatsen.
Misschien dat iemand me verder kan helpen, want word er een beetje hulpeloos van.
Baal er ontzettend van en ik wil rooby zo graag helpen, maar alles wat we doen, lijkt niet te helpen.

zoals is het beschrijft is mijn eerste reactie een hoefzweer! Als ze zo plots lusteloos is en kreupel is.... De hoef heeft last van een vernauwing mogelijk door een mogelijke infectie of ontsteking van een wondje wat er is of geweest is. Heeft ze niet ergens op haar been een wondtje?

Smeren met laurierzalf over de hoef kan nooit geen kwaad dit helpt de gifstoffen af te voeren in de hoef Het zorgt voor een beteren doorbloeding,

Als dit uitgesloten wordt door de dierenarts zou ik zeker vragen of hij op hoefkatrol controleerd kan hem ook nog met de zenuw van doen te hebben