[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:51

Dennis schreef:
De dieet-pony's staan nu overdag wel op het land en 's nachts in de paddock. Ik barst van het gras, en heb weinig hooi. Dus probeer die toch zo veel mogelijk gras te geven.

Beetje trage reactie, maar: met betrekking tot de fructaangehaltes kan je overwegen dat om te draaien.
Jannepauli schreef:
Hoe bedoel je vergelijken? Ik zeg toch niet dat ik het met mijn hooi vergelijk? Ik vraag me alleen af wat de gemiddelde waarden van GZH zijn - omdat iedereen ( zonder cijfers) er van uitgaat dat GZH laag is in suikers. Met uitgebloeid bedoel ik overigens ook 'zaad gezet' en dat was er al grotendeels uit: ook door het schudden valt er veel zaad uit.

Zaad zetten is in mei nog niet gedaan hoor, in gras.
Jp, ik herhaal even je zin:
Jannepauli schreef:
Maar waar ik zo benieuwd naar ben zijn de suikerwaarden van graszaadhooi. Iedereen neemt wel aan dat het door de teelt laag in energie en suiker is, maar zonder cijfers blijf ik me dat toch afvragen. Mijn 1e snede hooi was - net als gzh - ook uitgebloeid en lang en ondanks het mooie weer was de grond bij ons niet droog

Daarmee zet je de vergelijking neer. Vandaar mijn reactie.

Oké, ik wist niet dat je op mijn album voor een openbaar album moest inloggen. Je vroeg me om de bloeduitslagen, die heb ik er maandag ook op die manier ingezet (op verzoek). Maar goed, ik heb eigenlijk geen zin in dit soort discussies.
mysa schreef:
in najaar 's middags maaien want dan is het suikergehalte het hoogst......................
Dat is voor de koeienboeren vaak wel het geval. Die willen energierijk ruwvoer (maar er zijn grenzen, zo blijkt!).

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:51

Jannepauli schreef:
Jij had toch Italiaans Raai? Engels raai heeft een hoog suikergehalte - zou Italiaans raai dan nóg hoger zijn?

Ja Italiaans.

In het merendeel van de graszaadmengsels zit een hoog percentage raai. De opbrengst van die percelen is hoger dan de opbrengst van een perceel wat met 'paardenmengsel' is ingezaaid. Ik denk (vermoed) dat veel ruwvoer bij leveranciers (zowel hooi als voordroog) gewoon spul is van met een normaal mengsel ingezaaid perceel is; de percelen die bedoeld zijn voor graszaad natuurlijk uitgezonderd.

_Elaine_

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:03

goeie avond
wat een drukte hier vandaag
heb het allemaal gelezen, maar kan er niet over mee praten, tis allemaal abra cadabra voor mij.

vandaag gekeken hoe tango liep
op t zachte liep hij 100% rad
maar op t harde nog zeker niet in draf, dus binnenkort komt de smid langs en dan kijken we even wat voor hem de beste optie is

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:43

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:13

Het land bij mn schoonpa is nog niet gehooit dit jaar, staat behoorlijk hoog inmiddels.
wachten op minimaal vier dagen droog weer..... is hoe later je hooit ook hoe minder suikers in het gras?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:44

@Hokke: idd wat gedetailleerder die site, dank. Is dat gras van Wuswa zeker van zandtaartbodem in luilekkerland ;)

@Minilou: Niet altijd, als de nachten weer kouder worden wordt het suikergehalte ook weer hoger. Bovendien: als de ondergrond nat is, zoals nu, heb je best lang droog weer nodig voor je kunt maaien. Mijn voordroog van vorig jaar, eind sept. ofzo nog gemaaid, is niet best, ook zandkluiten erin, doordat 't gras met worteltjes en al uitgetrokken wordt door de nattigheid.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:14

Weer een update over Max...

Hij heeft geen IR of EMS, uitslagen krijg ik nog thuis maar de arts belde met het goede nieuws dat alles in orde was! *\o/*

Blijft over wat is er dan aan de hand? Voor nu gaan we er vanuit dat hij gevoelige zolen heeft, ze zijn ook te dun en we gaan ons nu richten op verbetering daarvan dmv beslag en voedingssupplement in de hoop dat die zolen weer iets dikker worden :j

De longspoeling gaf ook niks bijzonders aan dus het is niet de allergie waar hij nu van hoest maar waarschijnlijk gewoon van het bladstof in compactgras. Advies is weer terug op voordroog dus we zijn nu langzaam aan het omschakelen.

Jeetje wat een suikergehaltes in dat hooi zeg! :wow: Ik wens iedereen succes om daar een goede oplossing voor te vinden, lijkt me niet makkelijk!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:29

MissPK schreef:
Jeetje wat een suikergehaltes in dat hooi zeg! :wow: Ik wens iedereen succes om daar een goede oplossing voor te vinden, lijkt me niet makkelijk!

In mijn geval is het simpel: gewoon omruilen. En de waardes bij JP vallen nog wel mee; ik zou in haar geval gaan mengen (wellicht met de 2e snede als we die allemaal goed binnen krijgen duim duim duim).

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:11

Mysa: nu nog maar hopen op paar weken mooi weer haha.
Ben bijna door mn hooi in... kan maybe nog via collega aan hooibalen van vorig jaar komen.... hoop het wel dan kan ik daarmee ff vooruit tot we van eigen land hooien en dat nog ff een paar weken laten liggen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:24

Bij ons staat het gras ook megahooi, als het binnen 2 weken niet gehooid kan worden dan maai ik het wel met de bloter, buren worden niet blij van het uitzicht, maar het schiet niet echt op.

Wat voer je voor een hooi miniloe? Anders heb ik nog wel een grote baal graszaadhooi 'over', ik woon bij Nijmegen in de buurt. Mocht je echt in de knoei komen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:45

uhm ben niet zo heel goed thuis in de hooi soorten, lees laatste dagen wel veel mee en probeer het te begrijpen ook met alle waardes en alles maar moet zeggen dat het nog wat hokus spokus is voor mij haha.
Eerst maakte ik me nooit druk... hooi was hooi haha maar nu moet ik er toch wel op letten wat ik ga geven.

Volgens mij heb ik tot nu toe altijd gewoon weidehooi gegeven. Het gras staat op het land van mn schoonvader, staat nu vrij hoog en het is vrij lang, is dit jaar nog niet gehooit.

Hoe groot is groot? heb een kleine schuur met een gewone deur ingang zoals bv je deur in huis.
Als het zal passen zal ik het zeker onthouden, mocht ik via mn collega er niet aan kunnen komen, helemaal super :D Dit weekend even kijken hoeveel ik nog heb liggen bij mn schoonpa

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:21

capopjekop schreef:
Bij ons staat het gras ook megahooi, als het binnen 2 weken niet gehooid kan worden dan maai ik het wel met de bloter, buren worden niet blij van het uitzicht, maar het schiet niet echt op.

|( Als het zo hoog staat, krijg je het er niet meer af met de bloter..... Duimen voor beter weer dus!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:08

@ Miniloe: 2,40 lang bij 1,20 breed bij 90 cm hoog. Ik heb nu laatst een hele baal in mijn stalletje van 3x3 opgeslagen terwijl er ook nog gewoon hooi lag, plakje voor plakje gestapeld :Y)

Is dat zo? Pfoe dan moet mijn buurman alsnog maaien en dan de andere buurman met de bloter erover heen. Maar goed zou mooi zijn als we het alsnog kunnen hooien, duimen voor goed weer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:35

wat is een bloter? :o
ik wel even gegoogled en behalve dat ik ook op andere dingen uitkom ze ik nergens hoe z'on ding er aan de onderkant uitziet.
Het is geen klepelmaaier toch?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 09:28

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:33

Net bij schoonpa geweest, blijkt dat ze donderdag gehooit hebben, word nu drie keer per dag geschud, als het morgen avond droog is dan halen ze het al binnen

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:42

dat is een meevaller miniloe :)

dinsdag komt mn smid, ben benieuwd wat hij zegt.
op zich doet tango het best aardig, maar op het harde blijft hij maar onregelmatig

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:52

Yoob is zojuist gearriveerd. Hij houdt Isabella (lekkere merrie in zijn ogen) nauwlettend in de gaten. Omgekeerd is er nog geen sprake van echte charme, maar Isa heeft hem niet in elkaar gemept tot op heden dus er is hoop :D
Afbeelding
Wel kraakt ze heel erg in de lendenpartij als ze probeert sneller te zijn dan hij ... klinkt heel naar, maar goed ... maar niet te veel op letten. We laten ze nu even rustig aan elkaar wennen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 13:58

Gefeliciteerd Ingrid,'t is een mooi paardje!

Zo... mijn voordroog is binnen - het heeft ondanks de regen van donderdag toch nog mooi gedroogd en het ziet er prima uit. Ik heb m'n voorraad tot eind 2012 weer binnen!

@Wuswa: is het jou ook opgevallen op de hooianalyse dat WSC|ESC|Zetmeel|Fructaan allemaal onder één noemer "Suiker" is ondergebracht? Er is geen lab in Nederland die de analyse kanmaken door het uit te splitsen - ben nu aan het uitzoeken hoe het werkelijk zit met die uitsplitsing.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:05

hopelijk krijgen ze het droog binnen miniloe, ze voospellen morgen in de namiddag onweer en regen.

Hij is leuk ingrid! De interesse van isabella komt vanzelf wel, het is iig al positief dat ze hem nog niet gemept heeft :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:28

Hihi, Isa heeft hem nog niet alle hoeken van het land laten zien, klinkt goed :).

Ik ben net een stukje (ong 1,5 km) met kneus en kneus wezen wandelen. Waren ze blij mee. Normaal worden ze 5 á 6 dagen in de week gereden en staan op een grote groep in het land. Nu staan ze in een kleinere groep (overdag met z'n 2en en 's nachts de 2 dikkies er nog bij), op het zand en doen ze niets. Dat is erg stom en saai.
Vrijheids dressuur met Dennis lukt ook niet, die doet het alleen voor snoepjes (tja, je bent een shet of je bent het niet :+, en hij is nog opgeleid als kinderboerderij pony ook, dus echt alles voor eten), en die krijgt hij nu niet.
Ze liepen beide strompelend het erf over (is een grind pad, lopen ze altijd al voorzichtig), en over het asfalt liepen ze beide vlot. Zelfs als ik te stevig door stapte vrolijk bij draven enzo. Bij vertrek koude voetjes, en bij terugkomst ook nog steeds :).

Ze hebben 5 minuutjes mogen grazen. Doe de kroonrandjes van de paddock pony's 1 á 2x per week insmeren met laurierzalf (ivm toch aardig slijten op het harde, heb wel het idee dat het ook echt werkt) en in die tijd mochten ze even op het gras. Waren ze ook heel blij mee.

Nu ze op zand staan en zich vervelen pikken ze alle blaadjes uit het zand vandaan. Wil dus eigenlijk wel wat gekookte lijnzaad geven tegen het zand. Maar is dat verstandig?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:32

Hoop cker nog op droog binnen halen, liggen nog vijf baaltjes bij mn schoonpa, die neem ik zo mee.
Heb er nog twee op stal en dan ben ik door mn voorraad van vorig jaar heen. Kan nog wel via collega tien baaltjes oud krijgen of van hier capopjekop een grote baal, dus moet goedkomen, laat liever de gehooide balen van nu nog eerst een week of zes liggen voor ik ze ga aanbreken

Vanavond gaan we met minime en mamaloe ook een stukje lopen, zal ze weer leuk vinden.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 15:16

Lijnzaadkuurtje kan je wel geven, is immers altijd een beetje risico afwegen. Het gaat goed nu met de voetjes en een zandkoliek wil je ook voorkomen. Je kan ook de psyllium husk nemen, dat is het omhulsel van het psyllium zaad, dat werkt op zich hetzelfde als gekookte lijnzaad, maar is minder voedzaam.
(Het is ook veel duurder en Vash eet het absoluut niet. Het stinkt ook, dus gelijk heeft 'ie, maar er zijn paarden die eten het lekker op. Ik geef hem altijd gewoon gekookt lijnzaad)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 15:41

Jannepauli schreef:
@Wuswa: is het jou ook opgevallen op de hooianalyse dat WSC|ESC|Zetmeel|Fructaan allemaal onder één noemer "Suiker" is ondergebracht? Er is geen lab in Nederland die de analyse kanmaken door het uit te splitsen - ben nu aan het uitzoeken hoe het werkelijk zit met die uitsplitsing.

Dat was mij nog niet opgevallen.....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:27

Die van mij vreten die psyllium husk ook bijna niet (komt meer van dat dure spul op de grond dan dat ze het eten, vind ik zonde, ze hebben me genoeg gekost afgelopen weken :+). Dan krijgen ze gewoon wat gekookt lijnzaad van de week, dat vinden ze heerlijk.

Er heeft er hier nog nooit eentje zandkoliek gehad, maar ze staan normaal alleen in de paddock met onbeperkt hooi. Dus geen rede om alle blaadjes uit het zand te pikken. Dat hebben ze nu wel, dus ben toch voorzichtig.

Mijn paddock van het voorjaar
Afbeelding