[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Embe

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:34

Vind ik moeilijk om zo te zeggen... is de hb op dit moment echt actief of is ie het geweest en blijft ie er gevoelig voor? Als het acuut is heeft ie pijnstillers nodig en zou ik er toch de DA er bij halen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:14

als de pony nu bevangen is dan is erop rijden of longeren wel het laatste wat je moet doen. In een paddock met hooi is een goed advies.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:25

In een paddock met hooi is goed.
Ik ben zeker een voorstander van beweging maar dan wel op de correcte manier. Ik ben altijd met mijn pony blijven lopen (behalve als hij veel bute kreeg) maar met mate, dus niet elke dag en geen hele grote stukken. Ik heb thuis geen bak dus ben langs de weg, in de berm gaan lopen. lekker rechtuit dus geen moeilijke bochten vragen enz.

Beweging is juist goed om de doorbloeding te stimuleren maar met mate en net wat je paard aan kan, longeren en rijden raad ik dus af maar wandelen aan de hand kan prima (niet als je paard nauwelijks een stap kan zetten natuurlijk!)

Ik had bovendien ook het idee dat hij door de beweging minder stijf werd waardoor alles ook weer wat soepeler en minder pijnlijk ging.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:48

Ik zou inderdaad ook eerder gaan wandelen, naar wat het paard aan kan, als rijden/longeren..
Wat fancylover al zegt; het liefst lekker in de berm en rechte stukken.. succes ermee!
Ik heb altijd geleerd dat bewegen erg goed is, mits ze natuurlijk nog vooruit komen!

Fancylover: waarom niet iedere dag en geen lange stukken? Ik probeer die van mij (ook toen ze weer met HB stond) juist het liefst iedere dag mee te nemen aan de hand en zolang ze mee loopt is het volgens mij toch niet erg een lekker eindje te gaan..? Je moet natuurlijk wel weten dat ze niet onderweg ineens niet meer kan.. en kijken naar hoe zwaar het voor de pony is.. zolang ze goed meeliep merkte ik dat hoe verder ik liep, hoe soepeler ze ook werd eigenlijk..

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:50

hij heeft dus veel druk op zijn benen omdat ie echt mega vet is...
hij is nog niet echt hb maar als dit zo door gaat komt het er wel aan..

Mij is aangeraden om veel te longeren, want dan kon hij afvallen.. dat gebeurd met wandelen niet echt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:02

Als je stevig doorwandelt wel. Longeren valt die van mij niet van af en ze houden het minder lang vol. Ik zou eerst conditie opbouwen en dan eventueel gaan longeren met een touwtje, zodat hij zijn spieren ook moet gaan gebruiken.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:06

tegen mij is gezegd in de kliniek dat ik niet moest longeren maar hij mag wel in de paddock
misschien is dat omdat hij speciaal beslag heeft?
stilstaan hoeft niet,maar er echt mee lopen ook niet hij mag het uit zichzelf doen ik moet hem niet dwingen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:26

longeren is vrij zwaar voor een paard....laat staan voor een hoefbevangen paard.
Gewoon stappen aan de hand zolang het paard wil en kan...niets forceren.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:10

Een stevige wandeling van minimaal een uur is goed voor mens en paard. Een paard kan niet in een paar dagen afvallen, dat moet toch geleidelijk gebeuren, zeker bij veel te dikke paarden (ivm kans op vet in het bloed, oftewel hyperlipemie : http://www.bokt.nl/wiki/Hyperlipemie

Trouwens geintje ... kapper komt hier aan huis. Alleen was Isabella niet zo gecharmeerd van haar kapper :+
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:13

:D Hoe krijg je het voor elkaar om dat op het juiste moment vast te leggen!
Geweldig! :D

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:28

haha geweldige foto Isapaardje! prachtig! perfect getimed inderdaad! heb het laatst ook gefilmd bij die van mij, heerlijke plukbeurt! :Y)

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:48

Ik heb even een vraag.
Mijn pony heeft de ziekte van Cushing en is bevangen aan z'n voorbenen geweest.
Gelukkig was zijn hoefbeen nog niet gekanteld en is hij nu zo goed als 'hersteld' van de hoefbevangenheid.
Hij krijgt medicijnen tegen de Cushing en staat op speciaal beslag.

Nu is mijn vraag. Hoe moet ik het moet het weiland?
Dierenarts adviseerd mij hem helemaal niet op het land te doen.
Maar ik zit het met het grote probleem dat hij dan helemaal alleen staat, wat niet kan.
Ook vind ik het onwijs zielig om dan zo zijn sociale contacten niet meer te geven.
Is het een idee om hem met een Greenguard op een stukje land te zetten.
Een stukje land waar het verse gras al af is.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Alvast bedankt.

__thalisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:03

zou denk ik gewoon na de DA luisteren en nog even wachten het is voor je paard zijn eigen best wil!
sucses er verder mee

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:07

Het is ook niet leuk dat hij niet mee kan naar de wei, heb hier hetzelfde probleem. Maar het is nóg zieliger als hij wel in de wei mag en over een paar dagen veel pijn heeft van opnieuw een hoefbevangenheid. Niet doen dus. Zeker niet op voorjaarsgras op deze zonnige dagen na koude nachten. Volg je DA. Ik heb ervoor gekozen hem in de paddock te laten. Hij kan de paarden in de wei wel zien. Gelukkig is er een aantal paarden die hem in de paddock ernaast af en toe wat gezelschap houden. Zijn paddockmaatje staat 's nachts ook bij hem. Misschien is dat bij jou ook mogelijk?
Zand storten op een stukje van de wei, een paddock daar maken dus?? Geen idee of dat haalbaar is?

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:54

Je hoeft niet eens perse zand te storten, je kunt ook een stukje kaal laten eten, trappen het vanzelf kapot en groeit nog amper iets. Ik vind het soms ook sneu voor die van mij, maar die staat in ieder geval 's nachts samen op de paddock en overdag soms paar uurtje met masker in de wei.
Maar gister al weer warme achterhoefjes, en dan heeft ze er max. 3 uur gestaan mét masker en een stuk wat al voorgegeten is door de andere pony's

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:59

zwelgje27 schreef:
Ik zou inderdaad ook eerder gaan wandelen, naar wat het paard aan kan, als rijden/longeren..
Wat fancylover al zegt; het liefst lekker in de berm en rechte stukken.. succes ermee!
Ik heb altijd geleerd dat bewegen erg goed is, mits ze natuurlijk nog vooruit komen!

Fancylover: waarom niet iedere dag en geen lange stukken? Ik probeer die van mij (ook toen ze weer met HB stond) juist het liefst iedere dag mee te nemen aan de hand en zolang ze mee loopt is het volgens mij toch niet erg een lekker eindje te gaan..? Je moet natuurlijk wel weten dat ze niet onderweg ineens niet meer kan.. en kijken naar hoe zwaar het voor de pony is.. zolang ze goed meeliep merkte ik dat hoe verder ik liep, hoe soepeler ze ook werd eigenlijk..

Dat schreef ik omdat ik dacht uit haar post te halen dat haar paard op dit moment bevangen stond. dan raad ik niet direct aan om lange stukken te lopen elke dag maar juist met korte stukjes te beginnen en dat langzaam steeds groter te maken.
Ik heb ook een tijd gefietst met marco, lekker rechtuit in de berm. kan hij eens wat harder dan alleen stap zonder dat ik na een paar meter al moe ben ;) ik heb gemerkt dat het wandelen en fietsen hem inderdaad heel goed deden, hoe meer beweging hoe soepeler hij werd. ik fiets nog steeds 1 of 2x per week met hem.
We "rijden" nu dan ook weer. rijden is een groot woord omdat we buitenritjes maken waar we veel stappen en stukjes draven. we zijn dit zelfs al aan het uitbreiden omdat hij zo ontzettend enthousiast is en hij liever nog harder gaat! natuurlijk doen we het rustig aan maar voor de afwisseling is het erg fijn.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 00:11

@Fancylover: ah snap ik ja..
Ja, fietsen kan ik ook wel weer eens gaan doen, kun je net weer even wat meer draven bepaalde stukken, zonder buiten adem te raken haha..
Wat super dat het zo goed gaat en je al weer wat buitenritjes rijd!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:36

ja we doen wel rustig aan hoor maar het is een heel fijn gevoel om er af en toe weer eens op te kunnen zitten! van Van Nassau mocht ik ook gewoon weer rijden als hij het aankon. :)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:08

Ik kom me hier ook melden. Ik heb een pony ruin, kruising shetlander/ijslander die in het verleden bevangen is geweest. Neigt heel snel naar te dik worden. Geen ijzers en nu, na ongeveer 2 jaar is er vrijwel niets meer te zien aan de voeten, nog een klein randje bij het bekappen laat zien dat hij bevangen is geweest.
Anders met mijn partbred welsh merrie. Kleine maat, afgeveulend op 6 april en een paar dagen daarna bevangen. Ik heb haar even een paar dagen op de bute gehad, dat ging geweldig. Maar nu is ze weer begonnen met slecht lopen. Maar weer op de bute denk ik maar blijven we zo niet bezig?
Ik ga wel haar hooi weken, ook dat zou moeten helpen maar buiten hooi zout en mineralen (met molasse, dat zou het ook nog weleens kunnen zijn denk ik) krijgt ze niets.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:18

@fancylover: ik laat mijn shet ook gewoon weer berijden hoor, mijn kleine nichtje rijd ermee. Lekker eindje door het bos, en gaan wil ze wel hoor. Die draaft en gallopeerd vol enthousiasme. Rij haar nog niet in het zweet ofzo lange einden, maar als ze zelf aangeeft en zin heeft in een drafje of galopje en goed loopt, waarom zou je dan blijven stappen? kan prima volgens mij.

@balance: 6 april is natuurlijk ook nog maar kort geleden he.. Zo snel hersteld het volgens mij ook niet.. Loopt ze wel gewoon mee als je haar aan de hand over zachte ondergrond meeneemt om te wandelen, of heeft ze alleen nog maar stil gestaan de afgelopen tijd..?
Hooi weken schijnt helemaal niet zoveel uit te maken las ik laatst ergens. En je schijnt dan juist andere dingen uit te spoelen die wel weer heel goed zijn voor ze.. het fijne weet ik er zo gauw ook even niet van..
In wat voor een vorm geef je mineralen?

Hier een paar citaten van de pavo site over melasse:

Citaat:
Melasse ziet eruit als pannenkoeken schenkstroop. Het is een stroopachtig restproduct van de suikerwinning uit ruikerriet of suikerbieten. Melasse wordt veel in paardenvoeding gebruikt, omdat het een aantal grote voordelen heeft.
Melasse bevat 50% suiker.
Voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid is melasse geen goede energiebron.

Zou dit dus snel uit het voerrantsoen van je paard halen, 50% is erg veel!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:57

Zwelgje27: ze heeft lang aan de nageboorte gestaan van ongveeer 10 uur 'smorgens tot ongeveer half 4 'smiddags. We hebben haar een tranquilizer gespoten, bij de 2e spuit rolde de nageboorte er heel makkelijk af.
Goed nagekeken, er is niets blijven zitten.

Het gekke is dat het pas na een aantal dagen weer duidelijk werd dat ze bevangen was. Vandaag maar weer een streepje bute gegeven (pasta) want ze liep nog wel maar alweer heel gevoelig.

Ik heb haar niet buiten haar paddock meegenomen, ik heb daarbuiten wel wat gras maar ook gravel en stenen die te vervelend voor haar zullen zijn.

Ik heb een mineralen kuip, woon niet in NL en koop die bij de plaatselijke voerboer. Ga nu direct kijken hoeveel procent melasse er inzit. Zal dan haar hengstje (staat met veulen en hengst in paddock) maar af en toe meenemen om te grazen en aan de tub te likken.

Nou weet ik het ook niet meer met hooi hoor, ik hoor zulke tegenstrijdige verhalen. Ik kan aan hooi komen dat zgn 'oud weide hooi' heet hier. Het bevat o.a. ook onkruid en wordt aan geiten gegeven. Zou dat arm zijn, arm genoeg? Vlgs mij bevat veel onkruid ook inulin. Hmm... Interessant topic.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 00:00

Daarop aanvullend: ik kan wel helemaal gaan terugzoeken maar wat is de mening over het drachtig houden van merries die gevoelig zijn voor bevangenheid?
Het idee erachter is dat drachtige en lacterende merries voedingsstoffen delen met de vrucht/ veulen.
Mijn merrie loopt niet veel, dat is ook nog een factor als jullie roepen dat ze nu melk geeft.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:04

http://www.levendehave.nl/nieuws/voorja ... aan-suiker

Dit las ik op Levendehave.nl. Het voorjaarsgras bevat^76% meer suiker dan vorig jaar.
Dat verklaart wel het grote aantal hoefbevangen paarden van de laatste maanden.

Ik zie net dat het ook op de voorpagina hier op bokt staat al.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:06

Ik las het ook. Dat wordt voorlopig geen grasjes voor mijn pony's. Hans heeft nergens last van, maar hem durf ik nu ook echt niet meer vollop te laten grazen.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:35

76% méér..?! Das veel! Wat is de oorzaak ervan..? Ik ga het artikel eens even lezen..
Verklaart ook waarom die van mij nog steeds warme hoefjes krijgt van een paar uurtjes met muilkorf..

edit: ik zie het al door de dag- nachttemperatuur..

En hier lees ik dus wel weer:

Citaat:
Bij zonnig weer is het suikergehalte 's middags het hoogst.