[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:49

Helaas....Dat had ik ook met de bloeduitslagen....het is niet echt leesbaar zo, en de grote foto is te groot voor bokt.nl .
Misschien ook de bladzijdes in een openbaar album zetten (optie in "mijnalbum.nl), dan de link hier plaatsen?

wuswa

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:51

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:51

nog niet duidelijk, of wel???

Ik scan blz 1 even opnieuw.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:10

Nee ;-) . Handleiding:
1. Zet de 2 foto's in een nieuw album.
2. Ga op de pagina staan die "mijn albums" heet. Hier zie je een overzicht van al je albums
3. Rechts op de pagina staat (als het goed is) een kopje dat "mijn openbare albums" heet.
4. Selecteer in het vakje eronder het album dat je openbaar wilt maken.
5. Je moet dan categorien aangeven, ik ga niet verder dan: Hoofcategorie dieren, subcategorie paard.
6. locatie heb ik niet ingevuld, sla ik gewoon over. Ze hoeven niet meer te weten.
6. Accepteer de voorwaarden
Klaar is kees.
Dan kan je de link naar dat openbare album hier plaatsen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 11:19

Nou, zet de brilletjes maar op -in Photobucket ( sowieso beter dan Mijn album) kan ik het niet duidelijker maken dan dit:

Afbeelding

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:21

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:25

Interessant.
Ik zal eens kijken of ik de waardes van het onderzoek van mijn hooi hier kan plaatsen
enige wat er bij mijn balen opviel
was te weinig koper, de rest was perfect.....suiker was laag.
Is hooi van binnendijks (ijsselmeer) land, wat pas half juli gemaaid mag worden.
niet bemest (alleen vaste mest is mogelijk) geen drijfmest of kunstmest mag er gebruikt worden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 11:25

Wuswa, misschien moet je je scans even per pb naar mij zenden, dan zet ik ze even tijdelijk in Photobucket voor je - in het album zijn ze nog steeds niet goed leesbaar! Mijn mail: jannepauli@gmail.com

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:26

Gefeliciteerd. Maar niet met de uitslag van de analyse. Al valt die van jp nog mee vergeleken bij die van Wuswa. Het voordroog wat ik nu heb liggen is van eind juni, ik heb 'maar' 82 baaltjes, daar kom geen jaar mee rond, zit nu dus ook erg te twijfelen of ik al dan niet een analyse zal laten doen. Kost dat ook al weer?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:40

Jannepauli schreef:
Wuswa, misschien moet je je scans even per pb naar mij zenden, dan zet ik ze even tijdelijk in Photobucket voor je - in het album zijn ze nog steeds niet goed leesbaar! Mijn mail: jannepauli@gmail.com

Gedaan!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:46

Inmiddels heb ik contact gehad met het BLGG en de uitslag klopt echt (2x getest) De hoge suikerwaarde is het gevolg van het feit dat er weinig eiwit in zit en de hoge waarde droge stof (?). Advies is om dit spul te mengen..... Nou ik week nog een paar dagen en meng het met wat hooi (wel een beetje stoffig spul maar allles beter dan dit). Hopelijk wordt het snel omgeruild..... Voerleverancier is enorm druk met maaien/schudden/persen dus het zal wel volgende week worden. Hier krijg ik nou VETTE stress van.

@Tug: het schijnt niet zo te zijn dat de optelsom van de kolom tot een uitkomst van rond de 1000 moet leiden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:52

Eigenlijk vind ik dat dit soort onderzoeken standaard gedaan moeten worden door de voerleverancier
Ik denk dat door dit soort hooi heel wat problemen ontstaan tegenwoordig bij paarden.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:53

JP Gefeliciteerd !!!!! *\o/*

Wuswa,
wat een uitslag, de eerste gedachte die bij me opkomt is dat jouw balen vol met klaver hebben gezeten.
weinig ruwe celstof, een doorslaand calciumgehalte en mega veel suikers....
Ik denk dat je er inderdaad wijs aan doet dit te ruilen voor een ander product.
Het calcium/fosfor gehalte is ook bijna niet te compenseren, of je moet al granen of zemelen gaan bijvoeren en dat wil je niet in dermate grote hoeveelheden...

JP
De uitslag van jouw balen vind ik nog relatief netjes, het suikergehalte is wel te compenseren met graszaadhooi of spoelen en de andere licht scheve verhoudingen met een supplement.
Ik zou hier best wel tevreden mee zijn, helemaal gezien het tijdstip waarop je geoogst hebt (droogte-stress enz)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 12:00

Ruwvoeranalyse van Wuswa:

Afbeelding

Afbeelding

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:08

lolclub schreef:
Wuswa,
wat een uitslag, de eerste gedachte die bij me opkomt is dat jouw balen vol met klaver hebben gezeten.
Het calcium/fosfor gehalte is ook bijna niet te compenseren, of je moet al granen of zemelen gaan bijvoeren en dat wil je niet in dermate grote hoeveelheden...

Nee, geen klaver te bekennen. Ik zal een foto maken. Het is 2e jaars Italiaans Raai (het eerste jaar heb ik afgelopen seizoen gevoerd :( ).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 12:10

lolclub schreef:
JP Gefeliciteerd !!!!! *\o/*

Wuswa,

JP
De uitslag van jouw balen vind ik nog relatief netjes, het suikergehalte is wel te compenseren met graszaadhooi of spoelen en de andere licht scheve verhoudingen met een supplement.
Ik zou hier best wel tevreden mee zijn, helemaal gezien het tijdstip waarop je geoogst hebt (droogte-stress enz)

Dank voor de felicitaties - ik ben nu officieel oud ( en wijs).

Ik laat mijn analyse in de US beoordelen voor een advies voor het uitbalanceren van de mineralen.
Op dit moment ligt mijn 2e snede te drogen op het land - dat laat ik over een maand of twee ook analyseren.

Spoelen van hooi doe ik dagelijks, dat werkt goed.
Maar waar ik zo benieuwd naar ben zijn de suikerwaarden van graszaadhooi. Iedereen neemt wel aan dat het door de teelt laag in energie en suiker is, maar zonder cijfers blijf ik me dat toch afvragen. Mijn 1e snede hooi was - net als gzh - ook uitgebloeid en lang en ondanks het mooie weer was de grond bij ons niet droog.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:13

wuswa schreef:
Pfff das echt voor gevorderden (weer wat geleerd: bedankt!)!
http://www.mijnalbum.nl/Album=KUZ43XDN

Super, da's goed te lezen +:)+
(Weet niet waarom je het zo niet kan lezen, JP? Geen bril voor nodig hoor, alleen even klikken op de foto? Anders zou ik toch de moeite niet doen?)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:17

Jannepauli schreef:
Maar waar ik zo benieuwd naar ben zijn de suikerwaarden van graszaadhooi. Iedereen neemt wel aan dat het door de teelt laag in energie en suiker is, maar zonder cijfers blijf ik me dat toch afvragen. Mijn 1e snede hooi was - net als gzh - ook uitgebloeid en lang en ondanks het mooie weer was de grond bij ons niet droog.

Je mag het je afvragen natuurlijk, maar om jouw eerste snede hooi, gemaaid in mei qua suikers te vergelijken met graszaadhooi dat is gemaaid in augustus? Het gaat niet om het feit dat het is uitgebloeid, er is in GZH zaad gezet (en eruit gedorst)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 12:20

Ik vind het te omslachtig om in te loggen als nieuwe gebruiker bij Mijn Album. En het staat nu toch hier goed leesbaar in het topic?

Citaat:
Je mag het je afvragen natuurlijk, maar om jouw eerste snede hooi, gemaaid in mei qua suikers te vergelijken met graszaadhooi dat is gemaaid in augustus?

Hoe bedoel je vergelijken? Ik zeg toch niet dat ik het met mijn hooi vergelijk? Ik vraag me alleen af wat de gemiddelde waarden van GZH zijn - omdat iedereen ( zonder cijfers) er van uitgaat dat GZH laag is in suikers. Met uitgebloeid bedoel ik overigens ook 'zaad gezet' en dat was er al grotendeels uit: ook door het schudden valt er veel zaad uit.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:28

Jannepauli schreef:
Ik vraag me alleen af wat de gemiddelde waarden van GZH zijn - omdat iedereen ( zonder cijfers) er van uitgaat dat GZH laag is in suikers. Met uitgebloeid bedoel ik overigens ook 'zaad gezet' en dat was er al grotendeels uit: ook door het schudden valt er veel zaad uit.

Hier een gemiddelde en indicatieve analyse van graszaadhooi.
suikergehalte van 29 op 1000= 2,9%, zetmeel 0 (of niet gemeten)

http://www.deltavoeders.nl/assortiment/ ... dhooi.html

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:33

wuswa schreef:
Nee, geen klaver te bekennen. Ik zal een foto maken. Het is 2e jaars Italiaans Raai (het eerste jaar heb ik afgelopen seizoen gevoerd :( ).

Ik ben zo benieuwd hoe jouw gras aan zo'n hoog calcium of laag fosfor gehalte kan komen..
je ph ds is 6,1 en dus licht zuur.
Van klaver en bijvoorbeeld lucerne weten we dat de gehaltes heel scheef zijn maar bij gras zie ik dit voor het eerst..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:37

Ik snap nog iets niet (alweer) Bij het advies helemaal onderaan de analyse staat hoe het suikergehalte beinvloed kan worden. Advies 1: maaitijdstip, dat snap ik (!). Maar bij seizoensinvloed staat: in najaar 's middags maaien want dan is het suikergehalte het hoogst......................

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 13:08

@ LC: dank je!!! Ik ben gerustgesteld!

@ Wuswa: ja, snap ik ook niet. En ik heb m'n hooi heel vroeg in de ochtend laten maaien ( zoals aanbevolen) dus schiet mij maar lek..

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:37

Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 14:35

Jij had toch Italiaans Raai? Engels raai heeft een hoog suikergehalte - zou Italiaans raai dan nóg hoger zijn?