[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Embe

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:47

tja... 9 mm, das idd fors meer!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:06

Het vallt bij jou erg mee Embe, gelukkig maar!
Pauli had ook maar zo'n minimale kanteling en loopt nu weer fijn op de wei. Geen vuiltje aan de lucht!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:34

Vind je dat niet eng jannepauli?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 07:29

Image loopt ook weer op de wei: 1 uur per dag. Dat durf ik wel aan. En nog steeds elke dag controle: of er geen warme hoeven zijn, geen polsslag in de koot en haar hals soepel is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:35

Is het eng? Ja... zorgelijk - ik blijf alert op 'verschijnselen'.. maar tot nu toe gaat het goed. Geen warme of kloppende hoeven, ze is mooi slank ( ribben enigzins zichtbaar), hals is mooi soepel. Ik doe consequent aan stripbegrazing dus kan ze zich niet overeten. 's Morgens hou ik de dames in de bak, rond 12:00 uur gaan ze de wei op voor een aantal uren.
Het allerbelangrijkste is wel dat ze 'happy' is.. ze is weer speels, rent, bokt, loopt zuiver, heeft plezier in het leven en - misschien door de ijzers - pijnloos.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:08

Hafd staat op het moment ook op een klein strookje gras. Verder is het zand in de paddock.
Hij krijg ook hooi overdag.

Nu zag ik op de fructaan meter dat het gehalte hoog is nu. Kan er alleen niet heen vandaag. Hoe schadelijk kan dit zijn?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:11

Ligt eraan hoe gevoelig je paardje is. Kan niet iemand anders hem eraf halen? Het vriest 's nachts, en dan nu overdag volle zon, da's niet best.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:15

Het is echt beperkt gras. Hij is nu al 3 jaar niet meer bevangen geweest gelukkig.
Hij heeft toen eigelijk op het zelfde stuk gestaan als nu.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 00:56

Ik heb ook even een vraag hierover.. fructaangehalte is 's ochtend meestal lager dan in de middag toch? Dus zou je het beste nu 's ochtends dus even op de wei kunnen zetten en dan 's middags op de paddock..?

Ik heb een graasmasker om bij die van mij, dit jaar voor het eerst. Vroeg me af hoe degene die er hier ook een om hebben dat van de zomer doen als het 30 graden is..? Naar mijn idee zit zo'n ding best warm om de neus, vind hem nog vrij dicht namelijk, vooral bij de neusgaten had ik wel grotere 'luchtgaten' willen hebben. Zou het niet te benauwd zijn met erg warm weer?
Als ik em eraf haal, is ie van binnen namelijk best vochtig van de condens van de adem..

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 07:46

Ik vind een grasmasker ook te warm.
Die van mij moet een medium om omdat hij de full snel afkreeg. Maar bij deze zit de stof ook vrij dicht op zijn neusgat. Waardoor je hem ook met warm weer hoort ademen,
Daarom heb ik nu voor de paddock gekozen met een strookje gras. Dan kan hij zonder

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:48

He, jij was toch degene die hier een tijdje terug de vraag had over welke optie je zou kiezen..? Toch voor een maatje kleiner gegaan met masker dus..? deze krijgt ie niet af?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:01

S'ochtends is het fructaan gehalte juist hoger als de nacht koud is geweest en er dauw op het gras ligt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 14:27

Ik dacht dat de beste periode snachts is?

Ik ben nu het insuline resistentietopic aan het volgen en heb daar wat recente foto's geplaatst. Ik krijg steeds meer het vermoeden dat Grietje insuline resistent is. Mijn dierenarts wil daar niet aan, maar ik eis binnenkort toch een bloedtest. Het gaat langzaamaan wel beter met haar, maar toch vind ik het nog steeds lang duren. En veel van die kenmerken van IR zie ik terug bij Griet.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 16:28

Oh ik dacht juist dat fructaan hoger werd na koude nacht en dan met de zon erop.., dus in de loop van de dag..

Maar dan zou 's nachts op de wei het beste zijn dan eigenlijk?

Kun je een link van dat topic hier zetten, capopjekop?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:50

Het fructaangehalte is het grootst op het moment (na een koude nacht) bij het ochtend gloren.
Dus tot het moment dat de zon helemaal op is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:24

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:43

zwelgje27 schreef:
He, jij was toch degene die hier een tijdje terug de vraag had over welke optie je zou kiezen..? Toch voor een maatje kleiner gegaan met masker dus..? deze krijgt ie niet af?

Ook deze krijgt hij af maar met meer moeite.
Daarom heb ik hem nu ook tog op de paddock gezet. Omdat ik ongelukken wil voorkomen.
Maar alles waar hij zijn zinnen op zit kan hij af/stuk krijgen. Zelfs zijn halsters krijgt hij helemaal heel af zonder dat er ook maar iets los is gegaan aan zijn halster

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:00

Ik vertrouw ze ook nooit alleen met een masker op... Ze mag er alleen de wei mee op als ik in de buurt ben...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 23:24

ik meld me ook even.
mijn paard is 10 dgn geleden naar de kliniek gegaan voor een headshake probleem
ineens was de volgende dag mijn paard tegen hoefbevangenheid aan, hij is gelijk van de ijzers gehaald op de foto gezet en met een open teen ijzer beslagen
Afbeelding
Afbeelding
hij moet hier nog 3 weken mee rondlopen op zachte ondergrond en mag niet op de wei
hebben jullie ervaring met deze ijzers?
en waarom hij ineens tegen bevangen aanstond is een raadsel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:36

jeetje...het zit jou ook niet echt mee!
Heeft hij medicijnen gehad?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:52

geerke schreef:
jeetje...het zit jou ook niet echt mee!
Heeft hij medicijnen gehad?

hij heeft daar gelijk medicatie gehad, hij heeft 10 dagen op de kliniek gestaan.
er zijn 2x foto`s gemaakt en gelukkig geen kanteling
en hij ging met medicatie elke dat beter lopen gelukkig!

ik kreeg even een dejavu, cheyenne is nu bijna 1 jr geleden en dat ging ook zo.

dacht even dat het helemaal mis ging en weer een paard moest achterlaten.

gisteren thuis uit de trailer vonden we allebei [ stalhoudster en ik ] dat hij mooi ruim liep
hopelijk vandaag ook nog ,na weer een rit van 1,5 uur

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:04

Das goed nieuws, loopt hij nu nog goed?

Bij Grietje wordt volgende week dinsdag bloed afgenomen om te testen op insuline resistentie. Ik ben benieuwt wat daar uitkomt, want ik vind het nu toch wel erg lang duren.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:17

capopjekop schreef:
Das goed nieuws, loopt hij nu nog goed?

Bij Grietje wordt volgende week dinsdag bloed afgenomen om te testen op insuline resistentie. Ik ben benieuwt wat daar uitkomt, want ik vind het nu toch wel erg lang duren.

hij loopt nog steeds goed

waar word de IR test uitgevoerd?

het bloed van Cheyenne is via Duitsland naar Engeland gegaan en daar getest
duurde bij elkaar incl koninginnen dag feestdag in Duitsland en feestdag in Engeland 8 dagen.

jij ook sterkte :(:)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:19

Dat heb ik niet gevraagd, maar iig niet door de dierenarts zelf, wat ook weleens schijnt te gebeuren. Dus dat zou ik moeten vragen.

Fijn trouwens dat hij goed loopt. Hopelijk zit hij snel weer lekker in zijn vel.

Over het openteen ijzer, hier wat links die ik zo snel kon vinden:
[BEH] open teen ijzers?
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/Fra ... enheid.htm (even scrollen naar het midden ongeveer)

Verder moet je naar je paard kijken. Er is veel negatiefs over dit ijzer te lezen, maar als jouw paardje er goed op loopt dan zou ik het zo aankijken.

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:52

ik meld me ook even.
Wij hebben vorige week een pony gekocht(staat hier al een jaar in de stalling) en hij had een scheur in zijn hoef en liep niet helemaal correct.
Vandaag naar de hoefsmid geweest(ik was zelf niet mee) die zei dat de pony geen last had van de scheur maar van hoefbevangenheid. Pony is veeels te dik en de hoefsmid zei dat hij in de bak moest met alleen hooi.
Ook moest hij elke dag gereden/gelongeerd worden.
Nu vraag ik me af>kan dat wel als hij gevoelig loopt? ik weet dat hij af moet vallen maar worden zijn benen dan niet slechter? (pony heeft ook al spat gehad) en gaat het wel weer over? ik hoop dat mensen wat advies kunnen geven