Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
wuswa schreef:oei oei oei, ik heb mijn ruwvoeranalyse binnen....... Erg geschrokken want het voer is volledig ongeschikt voor HB-paarden vanwege het hoge suiker gehalte (+ verhouding Ca/p niet goed). Voer van dat betreffende perceel heb ik afgelopen winter gevoerd en ik was van plan om dat ook deze winter te voeren (gewonnen in 2011 dus). Ze eten het nl. graag en goed. Voerleverancier (= goede kennis) gebeld en hij schrok ervan hij zei: eigenlijk voer je ze nu dus een zak spekkies per dag..... Voer wordt omgewisseld voor iets anders maar dat zit nu pas een paar weken in het pak (ook niet fijn dus....). Dat zou ik dus eigenlijk weer moeten laten analyseren..... Hij heeft vandaag ook super spul geperst maar dat kan je dus zeker een week of 6 niet voeren. Grondanalyse van eigen weiland wel oke muv laag selenium gehalte. Liever ergens waardes te laag, want dat kan je aanvullen, dan te hoog. Morgen eigen land maaien! Beetje regen is niet erg want dat spoelt de suikers eruit.
@ JP heb jij jouw analyse al binnen?
janouk schreef:@JP
Image voelt zich lekker. Ik heb met Rob overlegd en hij was niet blij met de keuze voor pijnstillers/ontstekingremmers. Daar had de veearts in overleg met mij voor gekozen om Image haar gouden hoef te ontzien. Maar volgens Rob ettert nu de hoefzweer door en schiet Image er niets mee op, anders dan dat ze geen pijn heeft. Hij moet de hoefzweer op geleide van de pijn opensnijden, dus moet ze eerst weer pijn laten zien.
Dus braaf geluisterd en gestopt met de pijnstilling donderdag. Nu afwachten wanneer de pijn terug komt. Vooralsnog is er geen pulsatie, geen warme hoef, geen pijn. Manenkam mooi dun en los en Image buigt elke morgen als ik kom.
Dat hoeven de dames niet, maar ze zijn zo blij mij s morgens te zien, dat ze synchroon heel diep buigen voor de baas.
wuswa schreef:Idem ..... ik denk dat ik 'win' .... mijn suikerwaarde is 298![]()
Ik voer dit spul vanaf eind juni; eerst geweekt en gemengd met hooi maar de laatste weken 1/3 geweekt en de rest onbehandeld.
wuswa schreef:Jannepauli schreef:Eerste snede (Mei 2011) voordroog.. 'hay from hell'....
Idem ..... ik denk dat ik 'win' .... mijn suikerwaarde is 298![]()
Ik voer dit spul vanaf eind juni; eerst geweekt en gemengd met hooi maar de laatste weken 1/3 geweekt en de rest onbehandeld.
dynamiek schreef:Miniloe dat is fijn nieuws zeg!!
Wuswa balen van het hooi, wel fijn dat het omgeruild kan worden, misschien was het wel een leuk projectje om door te verkopen, hooiprijs schiet namelijk de pan uit!
wuswa schreef:Jannepauli schreef:Eerste snede (Mei 2011) voordroog.. 'hay from hell'....
Idem ..... ik denk dat ik 'win' .... mijn suikerwaarde is 298![]()