[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:24

Dennis loopt echt 100% zuiver nu. Stukje met hem gewandeld en ook over het harde draafde hij stukjes vrolijk achter me aan. Door de terugval van maandag durf ik hem nog niet verder terug te zetten dan die 50 kg (maar ach, heb nu toch weer een heel nieuw potje :+, met de oude heb ik 1 week met 1 pony's en een halve week 1 pony mee gedaan).

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:01

De hoefsmid had erg goed nieuws voor zowel mamaloe als mij, hij was zeer tevreden over hoe ze momenteel gaat. Hij zei dat ik er optijd bij ben geweest, de juiste behandeling ben gestart en ook wel geluk heb. Het is nu drie weken geleden en ze zou nu betreft haar hoeven symptomen moeten gaan tonen, waaronder verdikking op de hoeven bij de kroonrand, maar niets van dit alles is te zien.

Het enige waar hij het nog aan kon zien was bij het bekappen wat rood in de stukjes hoef die zijn weggehaald.
Hij heeft nog met een tang erin geknepen en opgetikt, ze reageerde op niets wat op pijn wijst. Ook op drie benen staan op het verharde gaat haar goed af.

Ik mag het wandelen gaan oppakken en uitbreiden, rustig aan opbouwen op zachte ondergrond met kleine stukjes verharding, daar ontkom ik ook niet aan met de vele opritten die aan de grasberm grenzen.
Gras mag ik pas van de herfst gaan opbouwen en dan met een graasmaskertje, eerst moest ze ook gewicht kwijt dus voorlopig nog hooi en de paddock.

Terug in de paddock na het bekappen ging ze even uit haar plaat, bokken, sprintje, rollen en weer paar flinke bokken. De smit vond fotos maken niet nodig in overleg met mn veearts, wel als ze opnieuw HB raakt, ook iets van beslag was niet nodig, wel weer over 5 weken controle ipv 8 weken wat ik normaal aanhoud. Als ik vragen heb, het niet vertrouw of ze gaat ineens slecht kan ik altijd bellen. Bloedtest werd wel door beide aangeraden dus daar word een afspraak voor gepland, ondanks dat mn vriend het onzin vind ( is geen paardenkenner hoor haha die ziet alleen de financiele kant ervan )

wat zachte hoeven met uitkrabben komt door het natte weer, ze staat er nu weer helemaal netjes op.
Ook de sorry als ik het fout zeg, witte lijn onder haar hoef was niet echt verbreed en dr hoefjes staan van onder ook niet bol. :D dit gaf me weer wat extra hoop

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:04

@mamaloe @ dennis
fijn nieuws, daar houden wij hier van *\o/*

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:09

Dat is goed nieuws om te horen! Daar houden we idd van :D

Ben vandaag weer rustig begonnen met Amber met de dubbele longe te longeren. Aan de enkele gaat ze enkel heel hard crossen en wil dan alleen maar draven en galoperen. Daarnaast is ze door dat jaar stil staan zo stijf als een hark, dus we gaan haar rustig aan loswerken en daarna wil ik haar voor de wagen beleren.
Afbeelding
Na het longeren nog even achter haar gelopen, dat doet ze al braaf. Haar ribben zie je nu bijna niet meer sinds ik wat omega olie bij voer. Alleen haar hals is nu weer wel wat steviger, daar baal ik wel van.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:10

wat een goed nieuws :)

capopjekop: wat een leuk maatje om voor de wagen te hebben zeg

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:49

oei oei oei, ik heb mijn ruwvoeranalyse binnen....... Erg geschrokken want het voer is volledig ongeschikt voor HB-paarden vanwege het hoge suiker gehalte (+ verhouding Ca/p niet goed). Voer van dat betreffende perceel heb ik afgelopen winter gevoerd en ik was van plan om dat ook deze winter te voeren (gewonnen in 2011 dus). Ze eten het nl. graag en goed. Voerleverancier (= goede kennis) gebeld en hij schrok ervan hij zei: eigenlijk voer je ze nu dus een zak spekkies per dag..... Voer wordt omgewisseld voor iets anders maar dat zit nu pas een paar weken in het pak (ook niet fijn dus....). Dat zou ik dus eigenlijk weer moeten laten analyseren..... Hij heeft vandaag ook super spul geperst maar dat kan je dus zeker een week of 6 niet voeren. Grondanalyse van eigen weiland wel oke muv laag selenium gehalte. Liever ergens waardes te laag, want dat kan je aanvullen, dan te hoog. Morgen eigen land maaien! Beetje regen is niet erg want dat spoelt de suikers eruit.

@ JP heb jij jouw analyse al binnen?

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:04

Waar laten jullie je ruwvoer analyse doen ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:00

miniloe *\o/*
Capopjekop...wat een plaatje van een pony! <3

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 22:31

wuswa schreef:
oei oei oei, ik heb mijn ruwvoeranalyse binnen....... Erg geschrokken want het voer is volledig ongeschikt voor HB-paarden vanwege het hoge suiker gehalte (+ verhouding Ca/p niet goed). Voer van dat betreffende perceel heb ik afgelopen winter gevoerd en ik was van plan om dat ook deze winter te voeren (gewonnen in 2011 dus). Ze eten het nl. graag en goed. Voerleverancier (= goede kennis) gebeld en hij schrok ervan hij zei: eigenlijk voer je ze nu dus een zak spekkies per dag..... Voer wordt omgewisseld voor iets anders maar dat zit nu pas een paar weken in het pak (ook niet fijn dus....). Dat zou ik dus eigenlijk weer moeten laten analyseren..... Hij heeft vandaag ook super spul geperst maar dat kan je dus zeker een week of 6 niet voeren. Grondanalyse van eigen weiland wel oke muv laag selenium gehalte. Liever ergens waardes te laag, want dat kan je aanvullen, dan te hoog. Morgen eigen land maaien! Beetje regen is niet erg want dat spoelt de suikers eruit.

@ JP heb jij jouw analyse al binnen?

Ja, ook vandaag binnen gekregen. Ik ben niet blij.
Wt is jouw suikerwaarde?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:59

Wat voor soort hooi hebben jullie laten analyseren? Goed dat jullie een analyse hebben gedaan!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 23:08

Eerste snede (Mei 2011) voordroog.. 'hay from hell'.... :(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 23:15

janouk schreef:
@JP
Image voelt zich lekker. Ik heb met Rob overlegd en hij was niet blij met de keuze voor pijnstillers/ontstekingremmers. Daar had de veearts in overleg met mij voor gekozen om Image haar gouden hoef te ontzien. Maar volgens Rob ettert nu de hoefzweer door en schiet Image er niets mee op, anders dan dat ze geen pijn heeft. Hij moet de hoefzweer op geleide van de pijn opensnijden, dus moet ze eerst weer pijn laten zien.
Dus braaf geluisterd en gestopt met de pijnstilling donderdag. Nu afwachten wanneer de pijn terug komt. Vooralsnog is er geen pulsatie, geen warme hoef, geen pijn. Manenkam mooi dun en los en Image buigt elke morgen als ik kom.
Dat hoeven de dames niet, maar ze zijn zo blij mij s morgens te zien, dat ze synchroon heel diep buigen voor de baas. :D

nog even hierop terugkomend: hier een link mbt HB door overbelasting van één been.. http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=18678
Hoe gaat 't nu met Image's pootjes?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:29

Ik heb gister ook nieuw hooi gehaald.
Ziet er goed uit, is prikkerig hooi, wel veel aren er in :o, maar toch lang op het land gestaan en had ook nog buitje regen gehad na maaien. Hoop dat het goed is; is altijd afwachten en spannend deze overstap. Hooi wat ik nu voerde was van 2009, dus overjarig hooi.
Maar ze doet het er goed op vind ik zelf. Ze glanst mooi.
Wel lange voorvoeten (achter zelf pas bekapt); zal blij zijn als we een week verder zijn (Visdonk tijd).

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:46

Ze glanst idd mooi :D En ik ben ook blij als we naar visdonk zijn geweest. Grietje liep straks ietsjes minder lekker, is een stukje van haar hoefwand omgebogen opeens.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 05:44

Jannepauli schreef:

Idem ..... ik denk dat ik 'win' .... mijn suikerwaarde is 298 :oo
Ik voer dit spul vanaf eind juni; eerst geweekt en gemengd met hooi maar de laatste weken 1/3 geweekt en de rest onbehandeld.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 05:46

_Elaine_ schreef:
Waar laten jullie je ruwvoer analyse doen ?

BLGG

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 06:24

Miniloe dat is fijn nieuws zeg!!

Wuswa balen van het hooi, wel fijn dat het omgeruild kan worden, misschien was het wel een leuk projectje om door te verkopen, hooiprijs schiet namelijk de pan uit!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:30

Ze waren hier een paar landjes verderop gister graszaadhooi aan het in balen persen.
Spul lag al 2 of 3 weken op het land en ging in grote balen (die ik niet op kan slaan). Anders was ik er wel heen gereden of ik ook wat kon krijgen.

Had gister een baal voordroog van 2008 open gemaakt (had er ergens 1 van 2008 en 2 van 2009 kunnen krijgen), maar het ruikt best sterk en barst van de klaver enzo. Pony's vonden het dus wel gruwelijk lekker, maar vind het niet perfect. Bevangen pony's krijgen het dus niet, andere pony's met mate zo lang de baal goed is. Meteen een hele baal weg gooien vind ik ook een beetje zonde. Zeker m'n zogende wat schrale merrie kan het wel hebben.

Maar pony's staan beide met koude voeten en lopen vlot over het harde.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:58

wuswa schreef:
Ik voer dit spul vanaf eind juni; eerst geweekt en gemengd met hooi maar de laatste weken 1/3 geweekt en de rest onbehandeld.

Crisis !
Ik neem aan dat dit de waarde is per 1000 en dan kom je op 29,8% !!!
Whooo...ik had wel hoge(re) waardes verwacht gezien het klimaat in mei maar dit is wel heel extreem

Ik sprak vorige week een boer die zijn kuil had laten analyseren, die zat op de 270.
Voor koeien is dit ook niet te voeren, die krijgen last van de darmen daardoor.
Zij gaan nu de mengverhouding veranderen in de mengwagen, zodat ze alsnog een acceptabel product overhouden.
Dus meer mais, aardappelen, roodzwenk, bierborstel enz erdoor, allemaal om het hoge suikergehalte te compenseren

Misschien als je dus nog heel suikerarm graszaadhooi weet te scoren dat je het gemiddelde gehalte flink naar beneden kunt krijgen ?

Is het mogelijk voor jullie (Wuswa en JP) om de gehele analyse in te scannen ?
Ik zou hem graag willen zien.

De monsternemer komt hier begin volgende week, ik vrees dus ook al met grote vrezen....

ps Wuswa, ik zag je vraag over de hoeven van je paard, ik ga er zo zsm op reageren... :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 10:12

wuswa schreef:
Jannepauli schreef:

Oh my god.. dat is inderdaad erg hoog. Mijn 'suiker' is 161 en dat is voor mijn IRPauli veuls te hoog.. mag maximaal 10% zijn wil ik haar 'goed' houden.
Helaas kan ik mijn partijtje niet terug brengen, het komt van eigen land.
Ik ga straks in conclaaf met de BLGG, ook over de grond analyse van de beide weides.
Maar eerst mn verjaardagsontbijtje verorberen!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:19

Dat zijn extreme waarden!! Wow... Bijmengen dus maar.
Op internet zet Booijink de analyses van het vers gras neer, al een paar jaar, zulke waardes heb ik daar zelfs nooit gezien (vooropgesteld dat het idd ook gaat om de waarde per 1000 gram).
Ruwvoeranalyse duurde bij mij vorige keer zo lang, dat vond ik echt niet praktisch meer.

Geen fijn verjaardagskado, die uitslag, maar natuurlijk toch van harte gefeliciteerd, JP!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:29

JP van harte!!

Zojuist is mijn eigen gras gemaaid. Ziet er goed uit volgens mijn loonwerker. Nou hopen dat het een poosje droog blijft, iig tot zondagavond maar ik vrees het ergste.....

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:32

dynamiek schreef:
Miniloe dat is fijn nieuws zeg!!

Wuswa balen van het hooi, wel fijn dat het omgeruild kan worden, misschien was het wel een leuk projectje om door te verkopen, hooiprijs schiet namelijk de pan uit!

Ja gelukkig kan ik omruilen maar nog even niet want het andere voer zit nog niet lang genoeg in het pak. Ik moet er dus nog even mee door. Ik ga nu gewoon alles weken (pfff voor 4 paarden).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:34

wuswa schreef:
Jannepauli schreef:

goh...dat is hoog :o
Hoeveel kilo hooi voer jij per dag?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:46

Hopelijk leesbaar:

Afbeelding

Afbeelding