Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:37

Ik had er nooit van gehoord tot nu dan en heb geen idee hoe lang het duurt eer het enigzins herstelt is en vooral pijnvrij. Drukverbandje zit er inderdaad al om.
Ze heeft al 18 jaar zeer mooie en goed functionerende hoeven maar nu blijkt ze toch dunne zolen te hebben en met name rechtsvoor flinterdun. De zolen bij alle hoeven zijn zeer makkelijk in te drukken. Weet niet zo goed wat ik daarmee aanmoet. Zal eens foto's gaan maken.

Marjo89

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:41

Door de steunsels korter te maken. Gaat die hiel niet naar achteren.
Maar door de hielen lager te zetten kan hij niet meer onderschuiven. En door teen goed af te ronden zal de hoef in betere vorm komen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:04

Paardje van nono is door mij bekapt. Steunsels kunnen nog niet verder weg ik durf dat in elk geval nog ff niet. De vorige keer kon je niet eens zien wat steunsel en wat zool was. Alles was een geheel geworden. Dus vorige keer steunsel lopen snijden en vijlen tot ik er de witte lijn van zag. En toen zo gelaten. Nu zag het er al meer uit als steunsel. Maar volgens mij heeft hij een dubbele zool of losse zool. Hij heeft putjes in de zool zitten denk als die zool wel is de steunsels ook weer meer te voor schijn komen. En de hielen ook weer lager konden. Misschien kan en durf ik het volgende keer weg te halen. Maar de steunsels zijn nu echt weg tot op zool nivo. Maar zijn zolen zijn heel plat en hobbelig. Op sommige plekken komt de zool onder de hoefwand uit. Kan dus ook niet de hoefwand max kort maken.
maar de zool was nu al beter. Vorige keer was het kei hard nu al wat meer kalk achtig. Er gebeurd dus wel wat.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:07

Dat begrijp ik, maar als je de hiel lager maakt Daan gaat de teen niet om hoog?

Ik heb zelf eens geleerd dat dat niet gebeurt maar om dat echt te gaan doen is best eng :+

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:11

geerke schreef:
Ik vind de stand van de voorhoeven niet goed,vermoed dat het een kwestie is van echt goed bekappen.De hoeven zijn denk ik ook nog steeds iets te lang.Ik vind het er niet goed uitzien...maar misschien ligt dit aan mij ;)

ziet er ook zeker niet goed uit. Maar kan niet in een keer allemaal worden gegaan. Ze zijn al een stuk gebeterd.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:14

No_No schreef:
Dat begrijp ik, maar als je de hiel lager maakt Daan gaat de teen niet om hoog?

Ik heb zelf eens geleerd dat dat niet gebeurt maar om dat echt te gaan doen is best eng :+

Ow daar ben ik niet bang voor. Maar in die zool looen snijden zolang er nog niks los zit durf ik niet. Als er ergens een stuk losraakt durf ik het wel aan dat te verwijderen maar nu nog niet. Maar ik ben wel van mening dat we rustig aan moeten doen en niet in een keer mooie hoefjes moeten willen. Dit is in jaren ontstaan we hebben nu pas twee keer goed kunnen bekappen en we hebben al aardig vooruitgang in die twee weken denk dat we geduld moeten hebben

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:15

Ook niet in 1 x willen dat is zeer ongezond. En belastend.
Zeker op de goede weg. Maar als je niks doet aan de hielen loopt hij over jaar nog met ondergeschoven hielen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:19

Daar word wat aan gedaan de steunsels zijn al korter en die moeten nog korter dat weten we. Maar om nu nog meer aan de steunsels te peuteren durfde ik niet. Vorige keer had ik heel veel weg gehaald. En nu weer. Hielen zijn hier al iets korter. Volgende keer hopelijk weer steunsel verwijderen en dan kunnen hopelijk de hielen ook lager.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:20

Marjo ben jij zelf bekapper. Zie je onderschift. Zoek nog iemand die mijn werk wil controleren bij me eigen paarden

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:22

koetjeboe schreef:
Marjo ben jij zelf bekapper. Zie je onderschift. Zoek nog iemand die mijn werk wil controleren bij me eigen paarden

Pb maar ! Ik vind leuk om hoefjes te bekijken.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:38

GaelleS schreef:
Als je hem nu nog lager zet wordt die teen nog langer in verhouding en zet je zijn hoefbeen mss achterover. Beide moet samen aan gewerkt worden, en ze zijn al goed verbeterd sinds ervoor. Als je het echt wil weten kan je een RX maken :p

Zei ik ivm de hielen. Niet enkel aan hielen werken, ook aan teen. Als teen korter wordt gaan hielen ook meer rechtop gaan staan :)
Lange tenen en negatieve palmaire hoek komen vaak samen, zeker als hoefbeen beetje stevig vast zit, andere optie is hoefbeen dat niet evenwijdig zit aan hoefwand.

Zoals dit:
http://imgur.com/a/vFMAY#2
http://imgur.com/a/vFMAY#5

En deze had ook wel lange tenen.. Probeer gewoon in te beelden wat er gebeurt als er hiel of teen af gaat :P
Deze kende ik persoonlijk en sukkelde regelmatig met voeten. Na zien van de RXen is er drastisch een stuk teen afgehaald. Geen idee of hij toen even gevoelig heeft gelopen maar eigenaresse zeer blij want hij doet weer gek in de wei en ook geen vage klachten meer :)
http://i.imgur.com/G6W7yb1.png

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:50

Daar zit wat in inderdaad.

Rx-en laat ik nog niet maken. We kunnen hem net bekappen zonder gedoe maar moet wel gepaaid worden met lekkers. We moeten alle tijd hebben voor hem.
Ik zie dat nog niet gebeuren op een kliniek. Daarbij kan hij behoorlijk lomp, onbenullig en explosief reageren als hij het op zijn heupen krijgt O:)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 00:00

Haha was maar voorbeeld hoor :) De 2 paarden van die foto's hierboven hadden er wel merkbaar last van..
Op zich kunnen er thuis ook RXen genomen worden, maar tis maar dat ge een gedacht hebt hoe het er van binnen uit kan zien. Ge zijt precies toch op de goeie weg momenteel. Meet de voeten desnoods is op, maak veel foto's en hou het in de gaten, meet na aantal maand nog is.... Dan zie je als er verbetering is of juist niet, als je er telkens bovenop zit kan je soms wat missen.. Fotomaak-skills komen ook nog wel, als hij wat kalmer is proberen op telkens dezelfde manier foto's te maken etc...

Wil alleen zeggen dat je mss best niet drastisch 1 ding gaat inkorten maar het andere gaat laten staan :P

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 00:42

Pasterza schreef:
Ik kom even onder de meeleessteen vandaan ;)

Heeft iemand hier ervaring met een prolaps van de hoeflederhuid die is ontstaan na het uitsnijden van een hoefzweer en flinterdunne zolen?

Drukverband sowieso zodat het niet nog erger wordt, en daarnaast de uitpuilende hoeflederhuid insmeren met een fomraline/betadine mengsel, dit laatste kan elke DA wel voor je maken maar hebben sommige hoefsmeden ook. Formaline is geen fijn goedje maar in dit geval wel noodzakelijk. Dit zorgt ervoor dat de nu nog zachte hoeflederhuid een soort eelt wordt, daardoor kan later makkelijker de zool er weer overheen groeien.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:35

Maar formaline doet toch gewoon alles kapot :p Hoe kan er nu iets groeien uit kapot weefsel :/

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:41

Er moet ook nergens iets uit groeien :? Die hoeflederhuid die uitsteekt moet juist terug ipv eruit groeien.. De lederhuid wordt als het ware eelt door de formaline, en dan groeit er een nieuwe verse laag zool overheen. Ik spreek uit ervaring.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:49

Zo werkt dat niet :P De lederhuid produceert die zool.. Formaline 'fixeert' weefsel, zorgt ervoor dat cellen niks meer kunnen doen en uitdrogen dmv methyleenverbindingen te maken. Je kan ook je eigen vinger fixeren als je die er lang genoeg insteekt en je zenuwen aantasten, huid groeit beter terug. Als je die lederhuid kapot maakt, dan komt er in het beste geval een nieuwe lederhuid onder die zool produceert, maar zeker niks dat er 'over' groeit..

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:58

Interessante uitleg. Nouja dat was bij mijn pony het advies van de DA destijds, en dat had ook snel resultaat. Je kon al gauw niet meer zien waar die prolaps eerst gezeten heeft. Daarnaast doet het ook zeer zo'n uitpuilende lederhuid (moet je voorstellen dat er zelf een velletje klem zit), dus dan is het niet zo vervelend als dat (tijdelijk) gevoelloos raakt.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:03

Het wordt wel vaker aangeraden en ik heb ook ontdekt dat het in bepaalde sprays zit voor hoef en straal verharders, maar dat is dan wel al dood weefsel.. Wel al sterker verdund. Het werkt mss ook wel net om die reden, dat er een stevigere laag gevormd wordt en er dan iets onder kan groeien :) Heb zo een dode paardenhoef gedroogd in de formaline. Staat nu op de kast :')

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:17

Bij de kliniek hebben ze een gaasje doordrenkt met speciale jodium in het gat gepropt met drukverband er omheen. Dus dat zal vast wel goed zijn. Over 10 à 14 dagen zou er een vliesje over het gaatje zitten. Het gaat me meer om hoe lang het herstelt duurt en wanneer ze weer op het zachte (wei/paddock) ect. mag. Nu is dat namelijk geen optie want dat doet pijn. Op het harde loopt ze zuiver en pijnvrij. Heeft nu de beschikking over het schuilhok met een grote stoep ervoor. Helaas heeft ze erg veel energie die ze daar niet kwijt kan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:27

@paterza: als ze goed loopt op het harde zou je ook een schoen met harde zool kunnen aandoen en die op de wei om houden.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:41

O dat is wel een goede! Dat ik daar zelf nog niet aan had gedacht :o

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:20

Hoi iedereen,
Even een nieuw gevalletje 'droppen'. Merrielief heeft een aantal bouwfouten, waaronder haar linkerachtervoet.
Heb vandaag de vijl er langs gehaald en wat van de steunsels weggehaald. De laatste keer bekappen was zes weken geleden, er was echter erg weinig weg te halen.

Eerst de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb enkele zaken aangeduid.
Aan de binnenkant van haar hoef staat de zool eerder bol. Aan de buitenkant waaiert de wand uit. Dit zie je ook mooi in de steunsels.
Het is echter niet zo dat ik veel om mee te 'werken' heb. De hielen waren al gelijk met de zool, de hoefwand stak niet uit... Ook is de witte lijn heel fijn. Meer dan mooi afronden doe ik niet momenteel.

Een vriendin van me raadt me ijzers aan, maar ik zie niet goed in hoe die de situatie kunnen verbeteren. Paard loopt momenteel niet kreupel, maar ik hoor graag jullie meningen!

Edit: ze heeft deze winter inderdaad rotstraal gehad, stralen staan nog niet ideaal.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:55

Ik zie een paard met flinke hoge hielen, een straal die niet meedraagt.
Misschien heeft dit paard een dubbele zool, maar dat kan ik niet beoordelen op de foto,s.

Loop het paard gevoelig ? Want ze hoeven niet perse hoeven te gaan lopen van het lopen op de zool.
Zool draagt namelijk in geheel ook wel mee.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:13

Hey Marjo, ze stapt altijd flink door, nog geen gevoeligheid gemerkt.
Waaruit leid je af dat ze hoge hielen heeft? Deze zitten gelijk met de zool...