[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:28

bedankt voor jullie antwoorden...... over het compact gras... maar hoeveel hooi mag je een shetlander geven die aan 1 hoefje hoefbevangen is??? zijn manenkam is zichbaarder en voelbaar dunnen, die was erg straks en vol.....

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:29

Hallo, ik had een vraagje.

Mijn paard is in februari 2010 bevangen geraakt, ik was er snel bij en ze was ook weer snel opgeknapt. Ze was niet mega vet maar wel te dik en moest dus afvallen. Zij is toen teveel afgevallen, was echt mager, (ribben kon je van een afstand goed zien, heupbot ook, ingevallen bij haar flanken en het is een fjord) maar haar hals heeft eigenlijk altijd zo'n bobbel gehad en gehouden. Ondertussen is zij aardig netjes op gewicht (kan nog net de ribben zien, ze is dus zeker nog niet dik eerder nog wat te slank) maar die bobbel blijft en ik heb nu het idee dat hij aan groter aan het worden is. Hoe krijg ik haar daar slanker? Iemand een idee?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:32

Voeten zijn exact zo als ze altijd geweest zijn (behalve dan dat ze wel wat warm geweest zijn).
Pulstatie is ook alleen de eerste 1,5 dag geweest.

Bij Dennis trouwens net zo, ook niets aan te zien, daar was ik ook snel bij. Uit het land halen niets aan de hand, draaft zo over het harde achter me aan, poetsen, hoofdstel en lange teugel er aan, bak in en toen liep hij wat te miepen (maar dat doet hij wel vaker het eerste rondje, tis een luie diesel :P). En na het eerste rondje stap ik het harde met hem op en foute boel. Eerst op 1 been, dus kijken naar een steentje, zweer of zo iets en daar stond dus ook binnen het uur een VA bij.

Ze worden beide nu iets schraal, waren al mooi op gewicht. Voor hun dikke dieet genootjes is het wel goed :+.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:37

Wil je niet bang maken, maar de eerste keer bij Isa was ik er ook vrij snel bij; verwachtte DA ook geen kanteling (zelfs helemaal geen HB eigenlijk, net als de hoefsmid, omdat er niets te zien was). 14 Dagen later liep ze al weer voor de wagen trouwens (recreatief). Pas na 4 maanden werd toch een ring duidelijk zichtbaar in de voet, alsnog foto's laten maken en wat bleek ... hoefbeen was weldegelijk gekanteld geweest. Aangezien dat de enige periode (toen) was dat ze slecht had gelopen een paar dagen, moet het dus toen gebeurd zijn geweest.
Heb verder dat jaar intensief met haar gemend verder; ze had geen last van haar 'snavel'voeten en liep prima (toen wel ook op ijzers) op het harde en zelfs nog een trektocht met haar gemaakt (met tent) :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:45

wyoming schreef:

Mijn paard is in februari 2010 bevangen geraakt, ik was er snel bij en ze was ook weer snel opgeknapt. Ze was niet mega vet maar wel te dik en moest dus afvallen. Zij is toen teveel afgevallen, was echt mager, (ribben kon je van een afstand goed zien, heupbot ook, ingevallen bij haar flanken en het is een fjord) maar haar hals heeft eigenlijk altijd zo'n bobbel gehad en gehouden. Ondertussen is zij aardig netjes op gewicht (kan nog net de ribben zien, ze is dus zeker nog niet dik eerder nog wat te slank) maar die bobbel blijft en ik heb nu het idee dat hij aan groter aan het worden is. Hoe krijg ik haar daar slanker? Iemand een idee?

Als de hals fluctueert in hardheid door veranderingen in het weer, wijzigingen in voeding, wijziging in arbeid enz, duid dat meestal op Insuline resistentie.
Is jouw pony al getest hierop ?
Hoe wordt hij nu gehouden (weidegang, hooi, krachtvoer, beweging enz )?
En is je ruwvoer getest ?

Er is veel te lezen over IR en EMS op internet, vooral EstherHegt heeft veel (wetenschappelijke) artikelen op haar PC opgeslagen hierover.
Als je je wilt inlezen zou je haar even een pb moeten sturen.
Laatst bijgewerkt door lolclub op 16-08-11 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:00

spikkeltje schreef:
bedankt voor jullie antwoorden...... over het compact gras... maar hoeveel hooi mag je een shetlander geven die aan 1 hoefje hoefbevangen is??? zijn manenkam is zichbaarder en voelbaar dunnen, die was erg straks en vol.....

Ik zie in je profiel dat je een naamgenoot van me bent :D , welkom hier

Hoe is het gewicht van je pony en heb je foto's voor ons ?
Normaal gesproken houd je 1,5% droge stof aan van het huidige gewicht om dit langzaam aan te verlagen naar 1,5% van het ideale gewicht.
Zijn ze eenmaal goed op gewicht of dreigen ze door te slaan in het afvallen, ga je het weer vermeerderen tot ongeveer 2%.

Geef je hooi dan is het DS gehalte van vers hooi (2011) ongeveer 80%, bij hooi van 2010 ongeveer 85% en nog ouder hooi loopt op tot 90%
Kuilvoer zit tussen de 40 a 60 % DS en voordroog rond de 60 a 75%.
Het is dus even rekenen en je moet het gewicht van je pony weten.

Schatten van wat je pony nodig heeft aan ruwvoer en DS is dus moeilijk, maar als je het gewicht weet en je weegt ook je hooi dagelijks af dan zul je zien dat je er al gauw heel handig in wordt.
De meesten hier hebben een weeghaak en kunnen op die manier de dagelijkse hoeveelheid exact afstemmen op de behoefte.
Daarnaast is het fijn om te weten wat je hooi aan NSC bevat, hiervoor moet het wel getest worden.
Vooral voor de sobere rassen is het belangrijk dat de NSC onder de 15% blijft, is je pony ook insuline resistent dan zou hooi met een percentage rond de 10% NSC het mooist zijn

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:06

Beetje laat... :o

Dynamiek, gefeliciteerd nog met je verjaardag *\o/*

JP,
jij bent toch ook jarig deze week ?
Hoe gaan Jils en Pau trouwens, knappen ze al wat op ?

En......tromgeroffel...Fanfare...
Isapaardje GEFELICITEERD met je schietschijf !!!!!
Wat een leukerd !
Laatst bijgewerkt door lolclub op 16-08-11 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:11

lolclub schreef:
Als de hals fluctueert in hardheid door veranderingen in het weer, wijzigingen in voeding, wijzinging in arbeid enz, duid dat meestal op Insuline resistentie.
Is jouw pony al getest hierop ?
Hoe wordt hij nu gehouden (weidegang, hooi, krachtvoer, beweging enz )?
En is je ruwvoer getest ?

Er is veel te lezen over IR en EMS op internet, vooral EstherHegt heeft veel (wetenschappelijke) artikelen op haar PC opgeslagen hierover.
Als je je wilt inlezen zou je haar even een pb moeten sturen.

Nee ze is nog niet getest daarop, ik weet ook niet of mijn da daar direct voor open staat. Ik wil haar binnenkort toch een soort "apk" geven door Utrecht dus dan kan ik dat ook meteen vragen. Ze staat nu een paar uur per dag in de wei met een graaskorf om en strook begrazing. Daarnaast krijgt zij nog 2 (kleine) plakjes hooi per dag. En geen krachtvoer. Verder loopt ze 2x per week een bosrit en 1x per week voor de kar door het bos en nog wat los longeren. Ze voelt zich op dit moment goed en is echt aan een 2de jeugd begonnen. Ruwvoer is niet getest, waar kan je dat laten doen?

En ik zal mij ook eens verder verdiepen in IR en EMS

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:56

lolclub schreef:

JP,
jij bent toch ook jarig deze week ?
Hoe gaan Jils en Pau trouwens, knappen ze al wat op ?

En......tromgeroffel...Fanfare...
Isapaardje GEFELICITEERD met je schietschijf !!!!!
Wat een leukerd !

:o :o ik durf het bijna niet te vragen maar..... je zag wat aparts op de voor/na-foto's van mijn paardje (blz 428)....en toen kwam je verjaardagsvisitie en werd het vast heel erg gezellig...... Ik ben wel benieuwd.... :o :o

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:58

Mag ik jullie mijn dilemma voorleggen?
Ik heb een hoefbevangen paard staan. Op 1 hoef hoefbeen fors gekanteld, aldus kliniek.
Andere voet niets te zien. Slechte voet, open teen ijzer, zool een putty gekregen.
Goede voet in overleg met hoefsmid kliniek niets mee gedaan.
Ze heeft zowiezo 2 heel verschillende voeten en zag het persoonlijk niet zitten om de goede
voet ook op een open teen ijzer te zetten.
(slechte voet is stijl, goede voet is vlakker)

Paard loopt na 2 weken buut zuiver, draaft en galopeerd met gemak en lijkt nergens meer
last van te hebben. Na 6 weken heeft de smid van de kliniek er hetzelfde beslag onder gezet.
Mijn eigen smid is erbij geweest voor overleg over verschil in voeten en hoe nu verder.
(haar bevangen hoef is het stijlst en mag niet zakken ivm trekkracht pees)
Advies kliniek: beslag houden zo en proberen haar pijnvrij te houden.

Binnenkort moet ze weer nieuw beslag.
Maar daar zit mijn twijfel. Ze liep vrij snel weer als van ouds en heeft geen terugval
gehad toen ze van de buut af ging. De putty en zool wil ik zowiezo eronder houden.
Alleen dat open teen ijzer... Het afrolmoment tussen beide voeten is best verschillend
en een open teen ijzer maakt het niet minder. Nou heb ik op hoofcare.nl een ijzer gezien,
waar er teenvrijheid in is gesmeden en dat lijkt me misschien ook wel wat.

Hoe denken jullie hierover.

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:17

Hoofcare is niet te spreken over het openteen ijzer, heb je dat ook gelezen? Mijn shet heeft het breakover ijzer gehad en is hier erg van opgeknapt, maar ieder paard reageert hier weer anders op. Je zou ook gewoon een mailtje naar hoofcare kunnen sturen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:10

lolclub schreef:

Dank jullie wel allemaal voor de felicitaties!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:13

wyoming schreef:

Hey Diana,

Nordil?? ook bevangen geweest :(:)
Pas op met teveel afvallen ineens dat kan ook averechts werken.
Dynamiek heb ik in moeten slapen kreeg voor de 2e keer bevangheid (Diana heeft vroeger op dynamiek gereden)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:46

Oeps, verjaardag gemist, alsnog van harte, Dynamiek!

@Barvrouke: zo'n ijzer als wat jij noemt, leggen mijn hoefsmeden er ook onder, dat werkt heel prima, alleen in het begin, als de hb nog redelijk actief is, smeden ze het zover uit dat je tussen hoef en toon door kunt kijken, dan moet je dat wel heel goed schoon houden. Als het paard weer opgeknapt is smeden ze het nog steeds breed uit van voren, maar dan zit er geen 'kijkgat' meer tussen. Mijn paard loopt daar uitstekend op.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:54

goeie avond.
hier vandaag voor het laatst de medicatie gehad,
nu kijken hoe hij donder/vrijdag loopt als alles z'n beetje uit zn lichaam is.
en als die goed loopt wil ik hem weer licht aan het werk zetten ( dit ga ik dan wel in overleg met mn da en hoefsmid doen)
het enige nadeel is alleen dat ik bij ons in de bak hem alleen kan longeren,
en om dit nou 6x in de week te doen komt ons ook snel onze neus uit.
dus hoop toch wat groenlicht te krijgen om op het asvalt een beetje aan de slag te kunnen ( of het land, maar dat is harde kleigrond, en onregelmatig)

Dynamiek: nog gefeliciteerd ( beter laat dan nooit he :P)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:57

Heb je niet een stuk wei met gras? Daar heb ik in het begin veel op gelopen, gras dempt best wel (bij mij was het bevroren, maar aangezien het gras vrij lang was was de bodem goed te doen). Longeren heb ik overigens in het begin niet gedaan. Enkel gewandeld, veel rechte lijnen, de hoeken ruim nemen.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:02

alles wat we aan wei hebben is zeiknat en al aardig vertrapt ( paarden staan er nu op) t land waar normaal in de zomer op gereden wordt, staan de paarden in de winter op.

en ik kan wel wandelen met hem. maar zodra ik hier t erg af ga kan ik ong 1 kilometer in de berm stappen, en thats it, de rest is woonwijk, en dus asvalt.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:25

Hartelijk dank voor jullie antwoorden

capopjekop schreef:
Hoofcare is niet te spreken over het openteen ijzer, heb je dat ook gelezen? Mijn shet heeft het breakover ijzer gehad en is hier erg van opgeknapt, maar ieder paard reageert hier weer anders op. Je zou ook gewoon een mailtje naar hoofcare kunnen sturen.

Ja, dat verhaal heb ik gelezen, maar er wordt veel gesproken over verkeerd aangelegd beslag.
Ik geloof dat mijn paard er prima op staat. Mooi ruim ijzer eronder, brede balk achterin en een
dikke lederen zool en putty. De druk wordt dus echt over de hele voet verdeeld.
Verder heb ik ook mooi open-teen beslag van rob reinieri gezien, dus dat het helemaal not-done is geloof ik niet.

mysa schreef:
@Barvrouke: zo'n ijzer als wat jij noemt, leggen mijn hoefsmeden er ook onder, dat werkt heel prima, alleen in het begin, als de hb nog redelijk actief is, smeden ze het zover uit dat je tussen hoef en toon door kunt kijken, dan moet je dat wel heel goed schoon houden. Als het paard weer opgeknapt is smeden ze het nog steeds breed uit van voren, maar dan zit er geen 'kijkgat' meer tussen. Mijn paard loopt daar uitstekend op.

Daar heb je een goed punt... haar witte lijn is altijd al een verschrikking geweest.
Loopt jou paard inmiddels weer op normaal geslag en hoe/ hoelang is daar over gedaan?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:43

@barvrouwke
Mijn paard heeft hele goede ervaringen met Hoofcare beslag. Het is het enige beslag waar ze goed op loopt. Ze heeft ook een fors gekanteld hoefbeen, steile hoef en de andere hoef is heel plat.

Off topic +:)+
zo gaaf; de mannen zijn vandaag gaan indoor skydive
http://www.youtube.com/watch?v=qzc4i9Wa0pM
Het leek mij te eng; ik heb daarom gefilmd *-:)

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:46

Even voor de mensen die willen weten hoe het met Max gegaan is vandaag...

Ik ben vanmiddag naar de kliniek geweest en de röntgenfoto's lieten wederom geen kanteling of iets zien, goed nieuws dus! :)

Max heeft wel een wat dunne zool, altijd al, maar om daar bevangen van te worden in anderhalve dag zonder bekapt te zijn én een mooie dikke draagrand was redelijk onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk.
De arts heeft eigenlijk niet echt een idee waarom hij nu voor de 3de keer hb is geworden en vroeg zich af of hij dat dan wel echt is... en ja, hij had álle tekenen net als de vorige keren maar uiteindelijk geen schade van binnen..gelukkig maar toch heel vaag....

Nahja in ieder geval is Max daar gebleven voor bloed en urine onderzoek morgen, bloed gaan ze 3x afnemen verdeeld over de dag.
Helaas heb ik niet meer specfiek gevraagd over kalium en schildklier problemen enzo nog omdat Max op de harde volte ineens vreselijk moest hoesten :(:) Dát was wel slecht nieuws omdat hij last heeft gehad van astmatische bronchitus door een allergie en ik nu zo'n beetje alles daar aan gedaan heb om herhaling te voorkomen..kreeg de opmerking dat compactgras niet geschikt was voor allergische paarden en ik maar weer voordroog moest gaan geven. Volgens de holistisch da mocht hij juist geen voordroog meer pfff %)

Max krijgt dus morgen ook gelijk een longspoeling want dan kunnen we kijken of dit weer die allergie is die opspeelt...
Verder ga ik morgen nog even langs, Max knuffelen ;) en nog een gesprek aanvragen met onze arts daar want veel vragen heb ik nog wel...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:06

@MissPK, kan me voorstellen dat je nu duidelijkheid wil. Hopelijk vinden ze de oorzaak van zijn klachten.
geerke schreef:
paars@...de spierwaarden zijn wat hoog...jij hebt toch geen quarter horse?

Even late reactie; vanwaar je vraag? Zó veel te hoog zijn ze toch niet?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 07:29

vanmiddag komt de smit weer voor Mamaloe, ik ben benieuwd naar wat ze zeggen.
Ze loopt nu al lekker in de paddock, het is zo mooi weer :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:37

Succes bij de smid vanmiddag miniloe.

Hier gaan ze hun gangetje. Ik probeer wel wat meer geweekt hooi te voeren omdat ze allebei wat afvallen (terwijl ze mooi op gewicht waren). De dieet-pony's staan nu overdag wel op het land en 's nachts in de paddock. Ik barst van het gras, en heb weinig hooi. Dus probeer die toch zo veel mogelijk gras te geven.

Ik heb wel nog een flesje Metacam gehaald. 1 flesje voor 2 pony's was toch wel erg positief gedacht ;). Veearts die ik belde toen Dennis bevangen stond (koeienarts, die de paardenarts naar mij toe stuurde) vond het heel erg positief dat hij nog maar voor 50 kg Metacam krijgt terwijl we pas 10 dagen verder zijn. Voetjes waren maandag ochtend wel warm, maar nu al weer 2 dagen koud.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:03

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:16

hoe was het bij de smid miniloe ?

dennis: ja die 100ml is op voor je het weet haha. wel fijn dat dennis nog op maar 50kg staat :)

hier al 3 dagen nu sochtends koude voetjes, en savonds lauwe voetjes.
ben heel benieuwd hoe hij morgen loopt,
en dan kan ik verder in overleg met mijn hoefsmid en DA