[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:47

Met de zoekfunctie las ik dat er hier iemand overwoog gluco balance te proberen. Wie was dat en heeft deze persoon het ook geprobeerd?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:55

Ja, ikke... heb het vorig jaar gebruikt en ben net weer begonnnen. Wat wil je weten?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:00

Was jouw paard bevangen toen je het ging voeren? En heb jij het idee dat het werkt? Grietje is nog steeds iets te zwaar, ze krijgt helemaal niet veel te eten, maar wil niet afvallen en is nu nog bevangen. Dus ik wil het eens gaan proberen als mijn andere supplement op is.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:10

Het is geen supplement die alle vits en mins bevat dus zou daar wel rekening mee houden. Het helpt de glucose beter te regelen. Ik geef het in het weideseizoen en het lijkt er op dat ie dan beter met gras/fructaan kan dealen. Onze pony viel er wel een beetje vanaf. Ik vermoed insulineresistentie bij hem (harde manenkam, 'bulten' op kont en flanken). Die 'ophopingen' verdwenen vorige keer snel. Hij was toen en is momenteel niet bevangen maar hij is op het moment niet top, ben bang dat ie er een beetje tegenaan hangt. Zou alleen niet weten van wat... er is helemaal niets veranderd. Hij is alleen megadruk en stress is ook een trigger. Misschien ook maar weer een beetje magnesium gaan geven. Pfff... het blijft lastig.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:27

Ik heb ook vorig jaar een pot Gluco Balance opgevoerd en ben vorige week weer met een nieuwe pot begonnen. Mijn merrie is insuline resistent getest en ik geef het specifiek om de speknek te laten slinken, wat tot nu toe nog niet erg lukt.
Verder zit Indiana prima in haar vel, haar voeten zijn super en loopt ze goed.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:37

De paardenweegschaal is gisteren geweest: vorig jaar october nog 667,5 kg (hij was toen al flink afgevallen), en nu 603 kg!!! Hij kan nóg wat kwijt in zijn nek, maar de vetophopingen op ribben, kont en koker zijn nu echt weg. Wil ernaar streven hem zo te houden. Opbouwen met de training, en dan kan hij eind van de zomer misschien de nachten lekker op de wei!! Wie weet is hij dan volgend jaar weer een "gewoon paard"!!! Wist wel dat hij lichter was geworden dan in october, maar schrok toch wel van de cijfers hoor. Heb geen begingewicht, maar hij was, denk ik nu vrij zeker te kunnen zeggen, minstens 125 kg te zwaar was met zijn 1.73 :oo .

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:57

wat goed dat ie zo is afgevallen zeg!! houden zo dan kan hij inderdaad weer een gewoon paard worden!

Marco gaat niet zo goed, hij loop prima hoor dus is niet bevangen maar hij heeft nog steeds vreselijk last van rotstraal. we hebben het al een aantal keer behandeld met formaline. het gaat steeds wel weg maar komt ook zo weer terug als hij een paar dagen op het zand heeft gestaan. Hij staat vandaag voor het eerst met sokken, eens kijken of dat werkt. dan zijn wellicht schoenen een oplossing.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:25

Sokken of schoenen lijkt me helemaal geen goed idee - hoe meer je de hoef afsluit, hoe meer de bacterie e/o de schimmel kan gan broeien en vermeerderen. Als het paard kreupel gaat lopen van rotstraal dan moet je wel oppassen.. rotstraal kan zich naar binnen vreten en een geweldige infectie in de hoef veroorzaken. Ik neem aan dat je de hoeven dagelijks schoonmaakt en uitkrabt? Formaline zou ik niet gebruiken.

http://www.youtube.com/watch?v=44r1MvdM3fk

http://www.youtube.com/watch?v=zwuTmx4A ... re=related ( middel voor voetschimmel bij mensen en een anti-bacterieel middel zoals Betadine)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:43

Ik maak elke dag zijn voeten helemaal schoon met water.
De rotstraal gaat ook wel weg zolang hij NIET op het zand staat maar ik vind het geen optie om hem elke dag op het pad neer te zetten. daarom wil ik hem gewoon op het zand hebben maar steeds als hij daar staat (het is nu gewoon goed droog) begint die rotstraal weer.

Ik ben formaline gaan gebruiken omdat jodium tinktuur niet helpt (vele malen sterker dan betadine) en equisol ook niet aan sloeg. formline hoef ik maar 2 keer te gebruiken en het is weg en blijft weg zolang hij neit op het zand staat.
Met sokken willen we juist voorkomen dat de zool teveel in aanraking komt met het zand. ik vind het wel het proberen waard want een (bevangen) paardje de hele dag op de stenen laten staan is geen optie.

Hij loopt verder helemaal goed hoor, dus zo erg is het gelukkig niet. we houden het allemaal heel erg in de gaten maar er lijkt niet tegenop te werken!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:02

Ik zou Van Nassau nog eens bellen voor een tip. Hij kent je pony en kent het probleem. Misschien heeft hij een aanvullende therapie. Het lijkt me zo vreemd dat zand rotstraal veroorzaakt. Ik zou niet kunnen bedenken hoe dat met elkaar te maken heeft.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:16

fancylover schreef:
Ik maak elke dag zijn voeten helemaal schoon met water.
De rotstraal gaat ook wel weg zolang hij NIET op het zand staat maar ik vind het geen optie om hem elke dag op het pad neer te zetten. daarom wil ik hem gewoon op het zand hebben maar steeds als hij daar staat (het is nu gewoon goed droog) begint die rotstraal weer.

Ik ben formaline gaan gebruiken omdat jodium tinktuur niet helpt (vele malen sterker dan betadine) en equisol ook niet aan sloeg. formline hoef ik maar 2 keer te gebruiken en het is weg en blijft weg zolang hij neit op het zand staat.
Met sokken willen we juist voorkomen dat de zool teveel in aanraking komt met het zand. ik vind het wel het proberen waard want een (bevangen) paardje de hele dag op de stenen laten staan is geen optie.
Hij loopt verder helemaal goed hoor, dus zo erg is het gelukkig niet. we houden het allemaal heel erg in de gaten maar er lijkt niet tegenop te werken!!

Ik zou de voeten toch droog houden dan. Bij mijn Fjordenman gaat evt rotstraal weg met blauwspray van de veearts (CTC?).
Op zand ondergrond functioneert het hoefmechanisme veel minder goed, op harde ondergrond (en met hoeven in de juiste stand, straal op juiste lengte enz) kan het hoefmechanisme beter functioneren. Goed hoefmechanisme = doorbloeding = herstel. Ik zou me kunnen voorstellen dat bij minder hoefmechanisme ook rotstraal eerder zou kunnen ontstaan.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:03

wij denken dat er bacterien in het zand zitten en omdat zijn hoef al zo zwak is dat hij er dus last van heeft en de anderen niet.
Zijn hoef ziet er nu weer beter uit, het is allemaal weer droog en met de sokken blijft het ook mooi droog en schoon. Morgen gaan we nieuwe sokken kopen en proberen we het gewoon een paar dagen..

@ Kootmiradrum: ik wil mijn paardje echt niet steeds op het pad hebben, daar loopt hij bovendien nauwelijks. Op dit moment loopt hij lekker wat heen en weer op het zand en kan hij lekker in het zonnetje liggen. Ik zie totaal geen voordeel voor hem om hem op de stenen te zetten, maar misschien zie ik dat verkeert?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:06

Volgens mij is er ook iemand die in dit topic af en toe voorbij komt die goede ervaringen heeft met die speciale rubberen 'grastegels' in de paddock. Als ik het me goed herinner verdween de rotstraal toen paardje niet meer op het zand stond in de paddock maar op die tegels.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:27

Ik kon via mijn vorige hoefsmid aan "wit water" komen. Ik denk dat dat chlooramfenicol was. Hielp supergoed tegen rotstraal. Hij haalde het weer bij een hoefsmid in Schoorl. Als je het adres wilt, dan hoor ik het wel, misschien kan hij een flesje opsturen?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:34

het is niet dat ik de rotstraal niet weg krijg, dat lukt prima met 1 of 2x behandelen met formaline. maar het probleem is dat het vrij snel terug komt als hij op het zand staat. staat hij op de stenen dan komt de rotstraal niet terug.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:45

Dan zijn grastegels ook heel logisch. Paard staat niet in het zand en er komt altijd zuurstof onder de hoef :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:18

Net als mok, kan rotstraal ook van binnenuit komen volgens mij.
Als soort van afvalstoffen afvoer.

Toen Isabella hoefzweren had en daardoor later gaten in de kroonrand (dus open wonden) vroeg ik de DA en hoefsmid of het zand geen kwaad kon. Het antwoord was nee, omdat juist zand in uitloop weinig bacterieën schijnt te bezitten (mits het niet vol zit met mest; maar ik mest hier dagelijks 2x uit).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:45

Vandaag is hier de smid weer geweest. Ik heb toch mijn oude weer laten komen en hij had een goede reden waarom hij niet had gereageerd. Hij mopperde dat ik te lang had gewacht met bellen. Acht weken geleden had ik een andere laten komen. Die liet de hoeven wat langer en hij vertelde me juist dat ik de volgende keer beter later kon bellen, want dan kon hij de hoeven beter corrigeren. Zo zie je maar dat er toch weer verschil in zit.

Pap was bij het kappen, ik zat op school. De smid heeft aan de hand van de foto's de hoef meer op de achterkant gezet. Verder heeft hij de hoefwand geveild, zodat de druk eraf kan. Na het kappen vloog Grietje in galop weg. Ze liep een stuk beter. Straks liep ze wel weer voorzichtig en stijf. Dus we kijken het een paar dagen aan en dan moet ik hem nog een keer bellen. Amber was ook licht bevangen zag ie aan de hoeven. Over een maand komt hij sowieso weer langs en dan kijken we verder of er mss ijzers onder moeten of dat deze manier Grietje weer aan het lopen krijgt. De smid heeft er iig goede hoop op dat we haar weer pijnvrij aan het lopen krijgen.

olivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:03

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:09

Met marco gaat het tot nu toe nog goed! zijn hoefjes blijven mooi schoon nu hij sokken aan heeft, ook de rot is nog niet terug gekomen. Hopelijk blijft dit zo!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:38

Dat is toch bijzonder, fijn dat het werkt, je moet er maar achterkomen! Wat voor sokken gebruik je ervoor?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:48

sportsokken, deze komen bij de c&a vandaan. net waar ze het goodkoopste zijn. achter heeft hij een iets kleinere maat dan voor.

Me zus kwam zomaar met het idee! dus geprobeerd met oude sokken die we nog hadden liggen, helaas gingen die snel stuk dus nieuwe gekocht. de onderkant beplakt met tape zodat het minder snel stuk gaat. verder zet ik de sokken niet vast, ze blijven mooi om de hoeven heen zitten. Hij vind het ook allemaal prima hoor sokken aan en dan weer uit.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:33

Paars, wat goed dat je paard zoveel afgevallen is!

Marco, fijn dat je iets gevonden hebt dat werkt. We worden wel allemaal heel creatief van onze paardjes :D

En Grietje weer in galop, super!

Hier minder goed nieuws.... mijn broodmagere (ahum) IJslander heeft ergens tussen eergisteravond en gistermiddag het hek (prikpaaltjes) stukgelopen en te zien aan de hoeveelheid mest hebben ze zeer ruime tijd op de wei gelopen. Gelukkig op het voorste weitje, waar ze vaker staan, maar dat is dus nu helemaal kort afgegeten. En Nado heeft pols in 3 benen en loopt op het harde weer slecht..... ^&*%&^%*(

Gisteren dus houten palen gezet en een ander stroomapparaat op dat ene stukje dat grenst aan de wei. Met meten bleek namelijk het apparaat van de boer maar 1 lampje te geven. En heel vaak is er helemaal geen stroom omdat 'ie uit staat. Ja, die pony van mij is natuurlijk niet gek, helaas.

En ik heb net de DA gebeld, ik had nog wat zakjes buut liggen, maar die zullen nu heel snel op zijn. Wil ze wel 15 zakjes klaarleggen voor me, terwijl hij nu even op 3 zakjes per dag moet. Vorige keer (met die koubevangenheid, dus niets met suikers te maken hebbend) was het ook zo'n ramp, dan wilde ze maximaal 20 zakjes geven en dan wilde ze weer langs komen om hem te zien. Want na 4 dagen buut moest hij bijna weer helemaal goed zijn, anders moesten we 'andere stappen' gaan ondernemen. En dan erbij zeggen: ach, hij is al 18 en heeft een mooi leven gehad. Ik heb toen via een vriendin een hoop meer buut weten te krijgen, daar heb ik hem toen weer goed mee gekregen. Maar nu krijgen we hetzelfde gezeur weer. Het is hartstikke duur om haar iedere keer te laten komen en het is daarbij ook nog hartstikke zinloos. Want ik weet dondersgoed hoe ik met hoefbevangen paard om moet gaan, daar heb ik haar niet voor nodig, en zeker niet om tegen me te zeggen dat hoefbevangenheid met buut binnen een week over moet zijn en anders is het een hopeloos geval. Er zijn 3 dierenartsen in die praktijk, en met 2 kan ik prima. Alleen tref ik de laatste tijd steeds haar, grrrr.

Wat zijn jullie ervaringen met dierenartsen en buut voorschrijven, en uberhaupt hoe ze je behandelen als eigenaar van een chronisch bevangen paard, die dus veel meer weet van de pony en ws ook de ziekte dan de DA zelf ?

O, en als iemand nog buut over heeft en echt niet meer nodig, dan kom ik heel graag naar welke plek ook in Nederland om zakjes over te nemen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:01

Bij mij doen ze er gelukkig niet heel erg moeilijk over. Al waarschuwt de da wel dat ik het niet te lang moet gebruiken en zeker niet als ze redelijk loopt.

Maar kun je anders niet eens een andere praktijk bellen? Wel balen joh, want je vorige bericht was zo positief.

Grietje loopt nu nog vrij matig zonder buut, dus ik moet ook weer wat gaan bestellen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:42

Wat een naar nieuws Nado..
Als er andere DA's in de praktijk zijn dan zou ik gewoon even bellen en zorgen dat je de 'goede' persoon aan de lijn krijgt en dan om meer buut vragen ( en uitleggen dat je echt niet iedere keer controle hoeft, dat je goed op de hoogte bent en je keurig aand e voorschriften zal houden).
Van mijn DA kreeg ik destijds een volle doos met 100 zakjes mee.. geen probleem.