[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spikkeltje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:20

oke fijn, :D ;) want ik heb een shetlander die is re achter hoefbevangen... en hij nu alleen water en hooi..... maar hoelang moet hij erop blijven ..... om misschien is iets van anders bij te voeren.... eventueel een vit. supplement of brokjes????

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:58

Wat een gedoe...leve de techniek....via fax en san nu maar even zo:
de uitslag:
http://www.mijnalbum.nl/Album-BTNNEJS3-Foto's-van-Dieren-Paard.html

De waardes die afwijken pen ik even over, tussen haakjes de normaalwaarde:
Serum:
Alpha-2 globuline (%) 4.6 - [9.5 - 13.5]
Beta-1 globuline (%) 15.3 + [4.9 - 10.7]
Alpha2-globuline (abs) 2.7 - [5.2 - 10.1]
Beta-1 globuline (abs) 9.0 + [2.7 - 8.0]
Kidney:
Potassium 4.6 + [2.8 - 4.5]
Muscle:
CPK 273 + [<260]
Haemogram:
MCHC 37 + [31 - 36]
Differential Blood Count:
Segmented neutrophils 40 - [45 - 70]
Lymphocytes 51 + [20 - 45]
Monocytes 6 + [0 - 5]
Segmented neutrophils (abs) 2708 - [3000 - 7000]
Lymphocytes (abs) vallen binnen de range: 3453 [1500 - 4000]
Monocytes (abs) 413 + [40 - 400]
Laatst bijgewerkt door paars op 15-08-11 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:06

Vrijdag de bloeduitslagen van Haflinger binnen: zij had ook een rode wormen besmetting:
beta 2 globulin 16.8 en 12.4.
Hier gaf het mestonderzoek aan minder dan 50.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:20

Hé dat is precies andersom: bij "mij" zijn de Beta 2 globulines normaal, maar de beta 1 verhoogd. In juni mestonderzoek: ook minder dan 50 eggs per gram mest. Op zich niet vreemd: de mest bevat alleen eitjes als er volwassen exemplaren in de darm zijn die eitjes leggen. De voorstadia kan je in de mest niet vinden.

Ben dus wel blij met mijn Formula 4 feet! Dat doet zijn werk prima.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:26

uit de bloedtest blijkt hier de Equilin supplement zijn werk goed te doen.

@JP jouw vraag; hoe is het met Image? Nou net heel hoog :o Ik deed haar halster om in de paddock om haar naar de wei te begeleiden en het ging mevrouw niet snel genoeg. Die grasjes zouden eens weglopen. Ze stond werkelijk kaarsrecht omhoog. Zelfs de Haflinger keek haar met grote ogen aan: zo, bejaarde van 21, dat is lenig.
(dan toch maar even mijn man roepen voor hulp: hij is groter, breder en sterker en heeft meer overwicht :o (of zoals de puber hier thuis zegt; meer overgewicht).
Zo rechtop is Image me toch even te groot. Om vervolgens in de wei bij de eerste beste grasspriet stil te staan. Ooit, ooit.........................wordt ze rustiger.haha (ze stond overigens al vanaf 6.00 u buiten, dus niet dat ze niet buitenkomt of zo).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:34

janouk schreef:
uit de bloedtest blijkt hier de Equilin supplement zijn werk goed te doen.
Zo kunnen we een mooi lijstje maken ;-) !
Vash krijgt helemaal geen weidegang, hoe is dat bij jou? Een beetje echt gras?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:39

paars@...de spierwaarden zijn wat hoog...jij hebt toch geen quarter horse?

Spikkeltje@...weet je zeker dat het bevangenheid is en niet een hoefzweer?

Janouk@Ze zijn allemaal vrij groot als ze op twee achterbenen staan :D
Hoe ouder hoe gekker :+

spikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:48

@geerke: hij is echt hoefbevangen re achter, hoefsmid zei dat dit wel zeldzaam is achter alleen bevangen.. en je ziet het ook duidelijk... lange hoef en die rand erin ook dik en zat een soort bloedlijn in ;(
vandaar mijn vraag wat te geven als die goed is, merk nu wel dat zijn nek al aardig ''leeg'' begint te worden, hij staat ook niet meer op het gras (durfde het even niet meer) dus hij staat op stal gelukkig wel een maatje een shet van 21 jaar die is ook van mij( die is weer koliek gevoelig pfffffffffff wat een zorgen allemaal)maar ze staan op stal of in de paddock :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:50

Nee, hij is een KWPN-er. DA verklaarde het door de lichte wormbesmetting, dat hij nu wat afvalt? Ik zie dat een beetje in de bovenlijn, maar minimaal.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 07:35

dynamiek: nog gefeliciteerd!

mamaloe houd zich stabiel zonder metacam, word voorzichtig wat optimistischer.
Haar hoefjes zijn smorgens ook steeds minder warm. Donderdag is ze een hele week metacamloos geweest

Gisteren weer voor het eerst tien minutjes buiten gestapt aan de hand.
Heb haar in de zachte berm in het gras laten lopen, ze was goed fris en moest dr echt tegen houden, ze vond het weer leuk die paddock uit.

Met uitkrabben van dr hoeven brokkelde de onderkant behoorlijk af, veel wit, rook ook wat sterk en is vrij zacht... Morgen komt de smit, even zien wat die van dr voetjes vind....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:45

Lolclub: Ik heb Souman gesproken. Veldbeemd gaat 180 euro per ton kosten en hij verwacht het eind van deze week/begin volgende week binnen.
Ik bel dan weer en ga langs om te kijken.

spikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:11

ik heb een vraagje aan jullie over compact gras van hartog, kan je dat ook aan hoefbevangen shetlander voeren??? ( ik doe het niet niet in z'n voerbox hoor, die heb je ervoor)

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:36

Mijn shetje in ondertussen van zijn hoefbevangen zijn vanaf :)
Zijn er zaken dat ik nu juist wel best kan doen of welke zaken juist niet ivm bewegen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:09

180 euro de ton is een nette prijs. Ik betaal voor engels raai 200 de kg inclusief bezorgen. Ik weet niet of roodzwenk enz goedkoper zijn dan engels raai op de veiling of dat die prijzen wel gelijk liggen?

@ Kellykeuhh: Hoe lang loopt hij al goed? Je kunt het wandelen rustig gaan opbouwen zodra hij zonder pijnstillers goed loopt en dat is het geval neem ik aan als je zegt dat hij ervan af is. Zelf heb ik er iedere week 5 minuten bij gedaan zolang er geen achteruitgang was. Verder zul je altijd op het dieet van je pony moeten blijven letten. Het gevaar is dat je mss weer in je oude voerpatroon terug wil vallen qua brokken of qua beweiding en dat moet je juist niet doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:14

Wat zijn jullie ervaringen met de terug keer in de sport?

Mijn merrie zou over 1,5 week voor het eerst Z starten, en het doel is uit eindelijk wel ZZ (als eind doel, voor de wagen is er niet meer).

Woensdag raakte ze bevangen, binnen een half uur was de VA er bij en nu draaf ze (op metacam voor 150 kg, ze is zelf 250 kg) op het harde al weer helemaal rad. Iedere dag bouwen we de metacam met 25 kg af als het zo blijft gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:26

Hittie van Lolclub loopt de sterren van de hemel op Z nivo dressuur.
Lichtelijke hoefbeenkanteling,die nu weer herstelt is.
Ik denk zeker in jou geval(aangespannen) dat het gewoon mogelijk is hoor!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 12:28

Ja duh... maar niet in zo'n korte tijd. Hoe lang heeft dat paard niet stilgestaan en hoe lang is er opgebouwd.
Als je vraagt kun je binnen 1,5 week weer starten, dan is mijn antwoord simpelweg: NEE !

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:35

spikkeltje schreef:
ik heb een vraagje aan jullie over compact gras van hartog, kan je dat ook aan hoefbevangen shetlander voeren??? ( ik doe het niet niet in z'n voerbox hoor, die heb je ervoor)

Persoonlijk zou ik compactgras niet aanraden voor een hoefbevangen paard. Waarom wil je dat voeren en om hoeveel gaat het dan?
Als ruwvoervervanger lijkt het me ongeschikt voor een shet maar een handje om iets te mengen zou misschien wel kunnen hoewel ik dan eerder naar iets van wiesencobs zou kijken als ik jou was dat is lager in suiker bijv.

Over terugkeer in de sport zou natuurlijk best kunnen, ligt denk ik ook in welke mate je paard het heeft gehad en wat er met het hoefbeen is gebeurd. Hier zijn er ook voorbeelden van maar idd wel pas na een flinke tijd weer rustig training opbouwen :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:43

Dennis schreef:

Mijn merrie zou over 1,5 week voor het eerst Z starten, en het doel is uit eindelijk wel ZZ (als eind doel, voor de wagen is er niet meer).

Woensdag raakte ze bevangen, binnen een half uur was de VA er bij en nu draaf ze (op metacam voor 150 kg, ze is zelf 250 kg) op het harde al weer helemaal rad. Iedere dag bouwen we de metacam met 25 kg af als het zo blijft gaan.

je bedoelt toch niet dat je nu alweer aan de gang wilde?
Ik dach op termijn....

Spikkeltje@Compact gras voor een hoefbevangen pony?
Die snap ik ook niet eigelijk....Het eerste wat je doet bij hoefbevangenheid is het paard van het gras afhalen,en dan zou je het in compacte vorm gaan geven?
Waar hij niets voor hoeft te doen,nieteens te lopen? :n

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:49

romeorowan schreef:
Lolclub: Ik heb Souman gesproken. Veldbeemd gaat 180 euro per ton kosten en hij verwacht het eind van deze week/begin volgende week binnen.
Ik bel dan weer en ga langs om te kijken.

Kijk... dat klinkt goed !
Ik ben ook aan nieuw toe, dus ik hoor graag van je hoe de kwaliteit is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:06

Natuurlijk gaat ze niet nu meteen weer aan de gang, en zeker niet over 1,5 week haar Z debuut lopen. Ben niet gek ;), maar kijk wel graag in de toekomst. Als fokker met chronish te veel pony's zal ik altijd een keuze moeten maken met wat blijft en wat niet blijft.
Haar 1e zoon is een 1e premie pony en kampioen van NH geworden afgelopen weekeind, dus als fulltime fokmerrie zou er zeker ook vraag naar haar zijn als de sport niet haalbaar blijkt (maar daar gaan we voorlopig nog niet van uit natuurlijk ;) ).

Eerst maar rad lopen op het zachte en harde zonder pijnstillers en daarna pas rustig op gaan bouwen.

Enige doel voor dit jaar is nu nog de nakeuring begin oktober, dus stap en draf aan een touwtje op het zachte. Als ze nu al rad loopt op het harde (wel nog op wat pijnstillers) en geen warme voeten meer heeft moet dat imo toch haalbaar zijn, of wil ik echt te snel?
Doel was eerst voordat ze te dikker werd minimaal 1 punt in het Z te worden, dit word nu voor volgend najaar omdat ze dragend is.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:07

Dennis schreef:

Jannepauli schreef:
Ja duh... maar niet in zo'n korte tijd. Hoe lang heeft dat paard niet stilgestaan en hoe lang is er opgebouwd.
Als je vraagt kun je binnen 1,5 week weer starten, dan is mijn antwoord simpelweg: NEE !

De mijne heeft "slechts" twee weken bute gehad en in deze twee weken heeft ze alleen onder toezicht losgelopen en wat aan de hand gestapt.
Ze was feitelijk gezien direct na de eerste dosis bute alweer rad en is dat ook gebleven toen de bute afgebouwd was.
Toen we na een maand ter controle gingen op de kliniek mocht ze dus ook alweer aan de gang.
Dit heb ik nog wel een paar weken uitgesteld en het stappen aan de hand steeds opgebouwd,maar na een goeie maand stapte ze weer onder het zadel.
Ik geloof dat ik na nog een maand alweer draafde en van de winter is de eerste galop onder het zadel weer meegenomen.

Mijn Da heeft duidelijk gezegd dat zodra het hoefbeen weer voor 3/4 "vast" zit (zichtbare ring ongeveer halverwege de hoef) dat het werk weer hervat kan worden.
Dit alles wel op goede bodem (veerkrachtig en stabiel !), dus niet op harde uitgedroogde grasvelden of modderige, mulle en oneffen terreinen.
Hit is inmiddels dus weer vol aan het werk, de hoef is in exact één jaar het klokje rond gegroeid en de ring is verdwenen.

Wedstrijden op gras zijn dit jaar door mijn hoefsmid nog afgeraden, vooral oneffen terreinen, blubber en keiharde grond is nog niet bevorderlijk voor de nog zwakke witte lijn.
Volgens de DA zou het moeten kunnen, maar ik ben liever wat voorzichtig als dat ik achteraf spijt krijg.

Wat jouw pony aangaat zou ik röntgen laten nemen.
Is er een kanteling zichtbaar dan zou ik er ook een jaar voor uittrekken, is er geen kanteling dan kun je wellicht veel eerder weer vol aan het werk...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:17

MissPK schreef:
spikkeltje schreef:

Persoonlijk zou ik compactgras niet aanraden voor een hoefbevangen paard. Waarom wil je dat voeren en om hoeveel gaat het dan?
Als ruwvoervervanger lijkt het me ongeschikt voor een shet maar een handje om iets te mengen zou misschien wel kunnen hoewel ik dan eerder naar iets van wiesencobs zou kijken als ik jou was dat is lager in suiker bijv.

Ik ga met MissPK mee wat compactgras aangaat,
Dit is kunstmatig gedroogd raaigras van productievelden en in mijn ogen in zijn geheel niet geschikt voor hoefbevangen pony's.
Vergelijk de gemiddelde gehaltes maar eens met ander ruwvoer.
Compactgras is meer geschikt voor sportpaarden en zogende merries....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:18

VA verwachte geen kanteling omdat ik er zo snel bij was (bij het op zadelen nog goed, bij het aan draven nog goed en daarna iets je stijf en meteen de VA laten komen) en omdat ze zo snel weer goed is.
En hij wat voorzichtig met foto's omdat ze dragend is (als het moet moet het, maar liever niet).

Over een paar weken gaat ze voor de zekerheid nog eens heen te scannen (omdat de VA verwachte dat ze niet dragend meer was omdat ze nu bevangen staat) en dan zal ik ook kijken of ze nog op de foto gaat.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:24

Dat zou heel mooi zijn, want dan is de HB feitelijk gezien beperkt gebleven tot alleen een ontsteking van de lamellen.
Heeft ze (nog) gezwollen of verdikte kroonranden en zie je wat aan de zool ?