Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:32

Wil je als bekapper kunnen leven van je werk zou 80,- een minimale prijs zijn. Reken je belasting afschrijving materiaal reiskosten en reistijd er maar bij. Oja en je verzekering en je pensioen. Dan zit je op een uurloon van 7,50.

DubbelFun

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:51

7,50 per uur en dan in 30 min. klaar zijn is lang geen 80 euro ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:02

Ik betaal 30 en laat haar om de 8 weken komen, natuurlijk bekappen.
En doe zelf tussendoor al ben ik lerende.
Zo zijn er vandaag kwartier boogjes aangebracht..
Derde keer dat hij nb bekapt is.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:09

Anoniem schreef:
Ik betaal 30 en laat haar om de 8 weken komen, natuurlijk bekappen.
En doe zelf tussendoor al ben ik lerende.
Zo zijn er vandaag kwartier boogjes aangebracht..
Derde keer dat hij nb bekapt is.

Goed bezig !!
bekappen is gewoon erg leuk !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:36

Ik vind t nogal eng. Althans moet er nog aan wennen dat ik dingen weg mag snijden.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:40

Arabesk schreef:
Wil je als bekapper kunnen leven van je werk zou 80,- een minimale prijs zijn. Reken je belasting afschrijving materiaal reiskosten en reistijd er maar bij. Oja en je verzekering en je pensioen. Dan zit je op een uurloon van 7,50.

Mijn vriend is geen bakapper. Wel zzper. En met zijn uur loon van 35. Heb je een heel royaal inkomen. Ook als je verzekeringen pensioen enz er af zijn.
als een bekapper 35 vraagt per bekapping....de ene zal wat langer duren de andere korter..

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:54

Anoniem schreef:
Ik vind t nogal eng. Althans moet er nog aan wennen dat ik dingen weg mag snijden.

Dat is ook gene wat ik vaker hoor !
Ik vind erg leuk om mensen te helpen met bekappen, kost wel stuk meer tijd dan als ik het zelf doe :')
Maar geeft veel voldoening..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:57

koetjeboe schreef:
Arabesk schreef:

Mijn vriend is geen bakapper. Wel zzper. En met zijn uur loon van 35. Heb je een heel royaal inkomen. Ook als je verzekeringen pensioen enz er af zijn.
als een bekapper 35 vraagt per bekapping....de ene zal wat langer duren de andere korter..

Vraag voor de gein eens na wat een arbeidsongeschiktheidsverzekering kost als je hoefsmid/bekapper bent. Je valt in de hoogste categorie qua risico. Heel ander bedrag dan een adviesbureau met papieren rapporten.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:12

Zijn natuurlijke bekappers dan duurder dan de normale bekappers? Ik betaal €25 voor normaal, ook altijd gedaan volgensmij.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:52

Vraagje, wanneer een hoefzweer volledig uitgedroogd en uitgesneden is, is de pijn toch gewoon over?
We zitten nog steeds met dat paard bij ons op stal, waarbij dmv een röntgenfoto een zweer werd ontdekt.
Enkele dagen later door eigen smid uitgesneden, de plek was volledig ingedroogd.
Maar paard loopt nog steeds niet goed, nu heeft de da schijnbaar gezegd dat het paard nog heel lang kreupel kon zijn vanwege die zweer.

Ik heb zelf enkel ervaring met acute zweren, hooguit 2 a 3 dagen kreupel(wanneer er nog niet gesneden kan worden en dan dus weken in nat verband), uitsnijden en paard loopt weer prima.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:56

Is hij wel goed uitgesneden vraag ik mij af ?
Als de druk eraf is moet het beter zijn.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:44

Zweer was bij t snijden al volledig droog, en is idd volledig uitgesneden.
Was niet heel diep, wel breed.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:48

Misschien dat er een tweede zweer zit. Als de eerste aan de voorkant zat kan er best nog een andere bij de hiel zitten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:03

Arabesk schreef:
Misschien dat er een tweede zweer zit. Als de eerste aan de voorkant zat kan er best nog een andere bij de hiel zitten.

Maar dat zou je dan toch ook op de rontgen moeten zien?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:10

Als de zool er onder dun is nu kan die nog wel een tijdje gevoelig blijven, aangenomen dat die zweer de oorzaak was, is er dan ook iets uitgekomen? Ze hebben nu ook een heel stuk weggesneden neem ik aan? Dat het droog is wilt nog niks zeggen :P

Mijn tradi smid paste zijn prijzen soms aan naargelang de klant :p Duurt het te lang of is pony niet braaf vroeg die gerust 10 euro meer. Het laagste wat die ooit gevraagd heeft was 15 euro per manege pony.. Die beesten waren zo zielig en 'anders worden ze helemaal niet bekapt' zei hij...
De meest bekappers die ik ken vragen rond de 35 euro. Eventueel nog transportkosten... Maar ik weet dan ook wel hoeveel fiets belastingen mijn vriend moet betalen O_O Ge zou het voor minder in het zwart gaan doen hoor!!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:27

Ik vind prijzen altijd zo'n ding. Ik bekap nog niet lang paarden van anderen.
En vind schandalig om dan al veel te vragen, terwijl anderen zeggen je doet zwaar werk. pff
En daarbij ik vind vreselijk leuk om te doen, hoop hierbij stukje bij te dragen aan gezonde hoeven.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:44

Oh, met te lang duren bedoel ik dus mensen die 2x per jaar hun shet met krulhoeven laten doen. Dan vroeg die ineens veel meer, en zei er dan ook bij dat als ie sneller mocht komen hij ook minder ging vragen :P Weet niet of dat uiteindelijk gewerkt heeft... Makkelijk een uur bezig, en dat in een ondergescheten schapenstal. Terwijl die mensen hun huis en tuin maniakaal proper was en jij mag daar tussen de schapenstront op je knieën zitten een uur lang met een niet-blije shetlander.
Ge komt verdorie wat tegen! Boehoe hoefsmid/bekapper dit, maar klanten soms ook hoor 8)7

Maar Marjo, wil je er je (deeltijdse) job van maken of is het echt hobby? Daar hou je dan ook rekening mee he :p

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:48

Nou. Dat weet ik zelf nog niet. Het begint nu wel meer als hobby te worden.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:22

Ongeveer 6 maanden geleden kwam deze mega fjorden vriend bij mij wonen. Net van de ijzers af. En behoorlijk rottige voetjes. We zijn er nog niet ! Maar we zijn op de goede weg.
Linker fotos is links achter. En rechter foto's is links voor. Hij had enorme rotstraal deze is helemaal weg.

Afbeelding

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:58

Ik wil graag jullie mening horen over de hoeven van mijn pony, ik heb hier namelijk mijn vraagtekens bij.

Pony is 5 jaar oud, heeft ongeveer 6 maanden op ijzers gestaan en is de laatste keer van ijzers afgehaald en bekapt door een semi natuurlijk bekapper. Op de foto's was het ongeveer 3 weken geleden dat hij is bekapt en hij word normaal elke 8 weken gedaan.

Alle foto's van van zijn voorhoeven, de onderkant foto's van linksvoor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben heel benieuwd naar verschillende meningen, om te zien of mijn gevoel klopt.
Tips zijn ook van harte welkom, naam van de smid alleen per PB.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:00

Op de foto,s was hij net bekapt ? Dat mag ik toch niet hopen.

Hielen veel te lang, en scheef, enorm veel steunsels. En de wand te lang..

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:11

Op de foto's was het 3 weken geleden dat hij was bekapt. Normaal laat ik hem elke 6 tot 8 weken bekappen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:16

Nant schreef:
Op de foto's was het 3 weken geleden dat hij was bekapt. Normaal laat ik hem elke 6 tot 8 weken bekappen.

Ik vind er niet best uit zien. Als dit echt NET bekapt is.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:35

Nouja dat vond ik dus zelf eigenlijk ook, vandaar mijn vraag in het topic.
Ik heb echt geen verstand hoeven, probeer mij er wel in te verdiepen en vandaar dat ik nu toch maar foto's ben gaan plaatsen.

Zijn hoef loopt van boven naar beneden breed uit (flair?), is hier iets aan te doen? Mij is namelijk door twee verschillende smeden verteld van niet.

Verder vind ik dat mijn huidige smid zijn tenen te lang laat, waardoor hij wat achterover staat.

Ik zal morgen foto's maken van zijn hoeven rondom en het totaal plaatje, het is inmiddels ongeveer 5 weken geleden dat mijn smid is geweest, de foto's zijn al van 2 weken geleden, maar durfde ze nu pas te laten zien.
Ik wilde van de week eigenlijk weer gaan bellen, maar twijfel dus of ik op zoek moet naar een andere smid / bekapper.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:39

Pb je even