[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:59

Dat hooi weken goed is is idd niet nieuw..

Wat JP zegt is wel waar, je moet echt érg uitkijken met rotting e.d.. helemaal als je meerdere plakken wilt weken. Als je het wilt doen doe het echt per portie, en als ze het niet helemaal opeten wel weggooien..

Heb het zelf ook wel gedaan, maar ons hooi is al erg arm en het was enorm veel werk elke keer.
Het helpt overigens wel goed bij stoffig hooi om het even snel door een badje te halen.

@JP ziet er goed uit je nieuwe stekkie :D

@ Ash_ het lijkt mij, voor zover ik kan zien best een goed stukje. Zie het niet zo goed vanuit deze hoek, maar is het niet heel klein?
Edit: op de grote foto zie ik het wel. Valt best mee dan :D

capopjekop

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:12

Die van mij zijn sowieso heel nauwkeurig met hun hooi. Als het maar enigszins anders ruikt, blieven ze het niet. Als het te lang geweekt heeft, eten ze het ook niet op.

Ook even hier een update. Grietje doet het goed met de buut. Ze wandelt weer buiten rond en ligt niet meer de hele dag in de stal. Ik maak de zakjes op en ga dan langzaam af bouwen om te kijken of dat ook nog goed gaat. Amber loopt ook oke op het zachte. Ik ga vanaf nu veel met haar door de wei wandelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:43

KootMiraDrum schreef:
Kijk eens op de nieuwspagina:
"Een nieuwe studie door de werkgroep ter voorkoming van Laminitis zou uitwijzen dat het laten weken van hooi in warm water veiliger is voor paarden en pony's die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.

Het onderzoek zou duidelijk hebben gemaakt dat het beste resultaat wordt behaald door het hooi minstens zestien uur lang te laten weken in een grote bak water met een watertemperatuur van 16 graden. Hierdoor neemt de hoeveelheid koolhydraten (wat hoefbevangenheid kan veroorzaken) in het hooi drastisch af.

Een woordvoerder: "Ondanks de bevindingen van deze interessante studie, zou hooi eigenlijk altijd uit voorzorg moeten weken. Laat je hooi altijd grondig analyseren voor je het aan een paard of pony wilt voeren."

tja...ik heb vorige zomer het hooi ook laten weken omdat ik 1 kuch hoorde....toen stond het niet 16 uur te weken maar wel 4 uur,in warm water(dat gaat hier vanzelf zomers).

Toen dacht ik wat meer te kunnen geven en dat ging toch niet goed...na een week of drie toch weer die ontlastende voorbenen...
Ik blijf uitkijken,met pablo luistert alles echt heel nauw!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:29

Heeft iemand van jullie ervaring met het voer 'Ultimate balancer' van D&H?

Ik vind dat mijn Pauli te dun wordt - haar ribben zijn nu zichtbaar en ik denk dat ze toch te weinig binnenkrijgt aan hooi en gras...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:36

Yep, ik! Heb het gegeven aan onze pony omdat ie idd te dun werd en het heeft geholpen. Ik heb het als suplement gegeven naast D&H Safe and Sound. Heeft hem heel goed gedaan en hij kreeg meer vlees (geen vet of bobbels). Zit ook probiotica in, dus goed voor de stofwisseling!

NB: ik geef het nu niet meer, hij krijgt nu Leisure Mix van D&H omdat hij toch op behoorlijk niveau getraind wordt
Laatst bijgewerkt door Embe op 07-04-10 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:37

suikerbiet pulp voeren misschien?
Zo hou ik pablo op redelijk gewicht.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:33

Embe schreef:
Yep, ik! Heb het gegeven aan onze pony omdat ie idd te dun werd en het heeft geholpen. Ik heb het als suplement gegeven naast D&H Safe and Sound. Heeft hem heel goed gedaan en hij kreeg meer vlees (geen vet of bobbels). Zit ook probiotica in, dus goed voor de stofwisseling!

NB: ik geef het nu niet meer, hij krijgt nu Leisure Mix van D&H omdat hij toch op behoorlijk niveau getraind wordt

Super Embe, bedankt!
Ik had net met de importeur gebeld en het gesprek maar snel afgeloten omdat ik wel allerlei andere merken en adviezen waar ik niet om vroeg om de oren geslagen kreeg. Schoot er dus niet veel mee op.
Ga het maar bestellen om het paard wat bij te spijkeren en net zoals jij te mengen met de Safe & Sound.

Geerke: nee, suikerbietpulp zet alleen maar aan - ik wil juist ook het vitamine/mineralenpeil opschroeven.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:22

@Jannepauli, ik weet het... wielens slaat nog wel 'ns 'op hol'. Uiteindelijk moet je toch je eigen plan trekken. Ik gaf de pony (weegt nu 300 kg, toen 250-275) volgens mij 2x daags 30 gram. Het is net kippenvoer (heel kleine biksjes) en hij deed het er supergoed op. Mooi velletje, lekker bewegen etc.

Pony is op het moment heel slecht. Maandag as maar weer 's langs de DA voor foto's etc. Heb het idee dat hij in de rest van zijn lijf aan het compenseren is en daardoor overall slecht is. Pfff blijft lastig allemaal, heb hem 2 jaar heel goed kunnen houden en mijn dochter heeft toch M1 wedstrijden met winstpunten kunnen rijden. Vorig jaar nog kringkampioen L2... maak mij best wel zorgen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:35

Jannepauli schreef:
Embe schreef:

Super Embe, bedankt!
Ik had net met de importeur gebeld en het gesprek maar snel afgeloten omdat ik wel allerlei andere merken en adviezen waar ik niet om vroeg om de oren geslagen kreeg. Schoot er dus niet veel mee op.
Ga het maar bestellen om het paard wat bij te spijkeren en net zoals jij te mengen met de Safe & Sound.

Geerke: nee, suikerbietpulp zet alleen maar aan - ik wil juist ook het vitamine/mineralenpeil opschroeven.

oh bedoelde je dat....verkeerd begrepen!
Ik geef dus iedere dag een vitamine en mineralen supplement,omdat ik niet op een normale manier kan voeren.
Door de pulp,handje zemelen,zonnebloempitjes en gekookt lijnzaad heen...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:40

Hahaha... nou je kan het voeren als krachtvoer maar ook als supplement. Tis even duur als een supplement en ik vind het te duur maar ook te krachtig als krachtvoer voor een pony. Het is heel compleet en de probiotica en magnesium gehaltes spraken mij toen zeer aan. Nu we het er zo over hebben denk ik dat ik er ook maar weer mee ga beginnen omdat de pony 't moeilijk heeft op het moment.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:09

Het blijft toch moeilijk, voeding bij dikke en hoefbevangen paarden.
Nigito gaat weer super voor als ik twee weken terug kijk, hij hobbelt in now time van hot naar her.
Alleen dat komische loopje, zal ik echt aan moeten wennen, hopelijk trekt het toch nog wat weg.
Ik heb hem zelfs alweer op een strookje gras gehad en blij dat hij was.
Ik voer formula4 feet nog steeds en daar lijkt hij het heel goed op te doen en hij krijgt daar lamicur bij.
En het mooie is ook dat sinds ik hem zelf op een wei heb hij helemaal geen diaree meer heeft gehad.
Hiervoor stond ik op een pensionstal en ik heb meer dan twee jaar steeds gedoe gehad met diaree.
Hij verhaart ook heel goed, hij lijkt over het algemeen veel beter in zijn vel te zitten.

Karin_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:43

Hallo allemaal,

Heb al veel gelezen, maar niet alles. Ik heb een vraag en hoop dat iemand hier mij kan helpen, ik zal een zo kort mogelijke uitleg geven.

Bij mijn eigen paard staat een shetlandpony, deze pony is niet van mij. Vorig jaar bedacht de eigenaar dat hij wel een veulen van deze merrie zou willen en heeft de pony een maand op het land bij een hengst gezet. Ze liep voorheen niet of nauwelijks op het gras ivm eerdere hoefbevangenheid. (Overigens wel 24 uur per dag in een paddock) en ging dus van niets naar heel veel (ik was het hier dan ook niet mee eens).
Nadat de pony terug kwam ging het fout, weer hoefbevangen. Na lang aandringen (1 week!) is er een vee arts geweest. Ik ben hier zelf niet bij geweest, maar pony is op medicijnen gezet. Langzaam aan is het verbeterd.

Pony krijgt alleen nog wat hooi en verder niets, op aanraden van de vee arts.
Overal lees ik: "hoefbevangen en drachtig gaan niet samen". Toch krijg ik steeds meer mijn twijfels of ze misschien toch niet drachtig is. Als ze drachtig is zou ze zo ongeveer over 1 maand moeten bevallen.

Nu weet ik dat aangeraden word om merrie-brok te voeren aan een drachtige pony/paard, maar ik vraag mij af of dit verstandig is met haar verleden. Wat kunnen jullie mij adviseren?
Een dierenarts laten komen vind hij niet nodig. Ik wil best het een en ander doen, maar mijn budget staat ook niet alles toe. Het is natuurlijk niet mijn eigen paard en vele andere kosten neem ik al op mij, bv hoefsmid (anders komt die maar 1x per jaar) etc.

Hopelijk kan iemand mij een passend advies geven, alvast bedankt voor het lezen!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:49

Poeh, wat een naar verhaal zo. Ik heb geen ervaring met drachtige merries en hoefbevangenheid en ik weet er ook niet zo veel vanaf. Denk alleen dat een drachtige shet iig geen (hoefbevangen of niet) merriebrok nodig heeft (veel te rijk). Misschien is het wel handig, als ze alleen hooi krijgt, wat supplementen te geven om de nodige vitamines en mineralen op pijl te houden.

Karin_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:42

Embe schreef:
Poeh, wat een naar verhaal zo. Ik heb geen ervaring met drachtige merries en hoefbevangenheid en ik weet er ook niet zo veel vanaf. Denk alleen dat een drachtige shet iig geen (hoefbevangen of niet) merriebrok nodig heeft (veel te rijk). Misschien is het wel handig, als ze alleen hooi krijgt, wat supplementen te geven om de nodige vitamines en mineralen op pijl te houden.

Dank je voor je snelle reactie!
Over het gedeelte van veel te rijk (merriebrok) was dus ook waar ik aan twijfelde. Ik vind haar alleen de laatste week wat ingevallen worden bij de ribben. (die worden nu zichtbaar)

Heb je wel ervaring met soorten supplementen? Ik heb al zitten zoeken maar zie dan ook poeders langs komen en dan moet je weer wat erbij gaan voeren (lijkt mij). Ook werd ik er niet veel wijzer van.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:43

Mijn paard Indiana is in 2005 hoefbevangen geweest (insuline resistent) en ik heb haar in 2007 laten dekken. In 2008 heeft ze een veulen gekregen.
Ik was/ben als de dood voor biks in haar geval. Zij kreeg destijds Spillers, Happy Hoof. Vergelijkbaar met Dodson and Horrel, Safe and Sound. Je hebt nog meer geschikte voeders met weinig koolhydraten.
Ik heb de hoeveelheid naarmate de dracht vorderde iets opgeschroeft (niet veel) en verder heb ik een emmertje kruiden van de Paardendrogist opgevoerd, een maand voor de uitgerekende datum tot een maand na de bevalling. Als ik me niet vergis heet dat Mare Care (Wendalls herbs?).
Hier zit alles in om de bevalling vlot te laten verlopen en voor een goede melkgift.
Indiana had zat reserves om haar veulen de eerste maanden van melk te voorzien. Ik had de bedoeling het veulen de hele winter bij haar te laten lopen, maar vanaf ca. 4 maanden werd Indiana toch wel te slank en is het veulen met ongeveer 5,5 maand gespeend.
Om op je vraag terug te komen: als de merrie in goede (lees: aan de dikke kant is) conditie is dan is volgens mij merriebrok niet nodig. Goed ruwvoer met een supplement voor alle vitaminen en mineralen en eventueel Mare Care daar moet een shetlander het goed op kunnen doen.
Een heel goed supplement is Formula4Feet, speciaal voor hoefbevangen paarden. Het is in brokjes vorm en ze vinden het lekker.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:40

mijn haflinger krijgt ook Ultimate balancer naarst zijn safe en sound. hij doet het er erg goed op, hij is goed te pas :) en omdat hij ook cushing heeft kan hij wel wat extra's gebruiken.....

Karin_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:55

Goed ruwvoer (hooi) heeft ze gelukkig wel, ze doen het er goed op. (Die van mij krijgt hetzelfde)

Gisteren avond al even Mare Care besteld, dan kan ik er snel mee beginnen. Vandaag of morgen ga ik sowieso voer voor mijn paard halen dus ga dan ook even kijken wat ze daar hebben aan vitaminen en mineralen of evt ander voer.

Hopelijk slaat ze zich erdoor heen en verloopt alles voorspoedig. Van mensen om mij heen krijg ik voornamelijk negatieve verhalen te horen. Wat er allemaal fout kan gaan en zo, maar een passende oplossing lijkt men niet te hebben.
Tot nu toe blijkt ze sterker te zijn dan ik dacht en hopelijk wordt het alleen maar beter, zonder pijn.

Bedankt voor de reacties!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:14

Nog even melden: ik heb ook nog met D&H gebeld over voer... volgens de dame aan de Helpline, moest ik zeker geen Ultimate Balancer bijvoeren omdat daar volgens haar te veel calorieën inzitten.. :roll: voor een paard dat nog niet volop in het werk is.. ik moest eerder de gift van Sound & Safe verhogen naar drie kilo per dag (op basis van geschat gewicht 650 kg). Dat wordt dan wel duur voeren want met één paard alleen ben ik dan al één zak per 6 dagen kwijt.

Ik snap wel dat ze misschien bedoelde dat een ex-HBer niet al te veel graanachtige dingen moet hebben ( = koolhydraten) maar ik wilde juist wat extra calorieën hebben om Pauli iets 'aan te zetten' - ik wil niet straks de dierenbescherming op m'n dak krijgen omdat mijn paard te mager is.

Overigens kon ik volgens Van Nassau alles voeren wat ik wilde, ze kon ook op gras en ik moest me volgens hem niks aantrekken van al dat 'geleuter' ( zijn woorden) ..wel met mate en in de gaten houden dat ze niet weer opnieuw te dik werd.. tja, dát neem ik maar met een korreltje zout - wil niet opnieuw in de ellende verzeilen.

Sommigen van jullie geven toch Formula4Feet? Zou het een idee zijn om dan ongemelasseerde lucerne te geven ( bv van Subli, is stukken goedkoper dan D&H) en dan F4F erbij als supplement voor de vit/mins?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:16

Geef je al wat olie? Die van mij krijgen bij hun ene schep Wiesencobs ook wat Omega olie. (en de Fjord krijgt 1/2 schepje S&S; de Tinker 1 schepje S&S)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:36

Ik heb inderdaad wel Omega 3-6-9 staan maar vergeet het telkens te geven! :o

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:12

Ik heb zo'n grote jerrycan van de Paardendrogist, en geef een pompje of 6 door de schep Wiesencobs (die ik week) + S&S heen. De Fjord krijgt er ook nog een schepje GlucoBalance doorheen en gelukkig kan ik zijn manenkam weer inknijpen.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:44

ik geef marco ook lucerne zonder melasse, op dit moment wissel ik agrobs met subli af. zodra de subli op is gaan we helemaal over op de agrobs. Hij vind subli wel lekker maar er zitten stenen in waardoor het een heel werk is alles uit te zoeken en zelfs dan vind ik nog steentjes in zijn voerbak terug. Ik zou dus niet voor de subli lucerne gaan.

Marco krijgt ook omega 3-6-9 olie bij (2 pompjes per dag) maar ik heb niet het idee dat hij daar dikker van wordt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:51

Jannepauli schreef:
Sommigen van jullie geven toch Formula4Feet? Zou het een idee zijn om dan ongemelasseerde lucerne te geven ( bv van Subli, is stukken goedkoper dan D&H) en dan F4F erbij als supplement voor de vit/mins?

Toen ik dat aan mijn paard gaf, naast de F4F stond hij al snel met dikke benen. In F4F zit behoorlijk wat eiwit (omdat er al veel luzerne in zit). Ik ben daar dus mee gestopt (was de luzerne van Subli).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:04

Donderdag is Image teruggeweest naar Van Nassau, voor originele Van Nassau's. Ze is de laatste 3 keer door een andere smid bekapt en beslagen, maar helaas kan deze smid niet wat Van Nassau kan.
Dus na de laatste keer beslaan was Image onregelmatig aan haar gouden hoef. Na 4 weken was de hoef genoeg gegroeid om te laten corrigeren.

Vrijdag heb ik haar lekker met rust gelaten om aan de nieuwe ijzers en stand te laten wennen en vandaag licht gelongeerd. <3 en ze liep goed. Dus 10 minuutjes gewerkt en toen aan de hand uitstappen op de wei. Ze zijn vanaf november niet meer op de wei geweest.

En een wonder, ze was zo braaf en rustig. Voor diegene die Image kennen: ze springt en stuitert graag. Maar nu was ze een en al relaxed. :D
Mijn man heeft toen de haflinger aan de hand gehaald en ook die gedroeg zich wonder boven wonder.
We wilden zo aan de hand laten wennen elke dag en dan over een paar dagen los.

Maar ze waren zo apart braaf, dat wij ze losgeknipt hebben en daar gingen ze al grazend de wei door.
:Z
Ik met een hartslag van 100, want als Image uit haar dak gaat na 4 weken niets doen, haar nieuwe ijzers, straks moet ik weer helemaal terug naar Roosendaal (5 uur rijden), kortom ik zag bergen spoken, kabouters, beren, etc. Zoals het gezegde zegt: een mens lijdt het meest, door hetgeen hij vreest. hahaha :D

Maar de dames zagen niets: alleen gras :Y)

Na een half uur was het natuurlijk genoeg, want langer durf ik nog niet.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:40

Ha, lekker weer een beetje grashappen...
Ik ga maandag naar DA met poownie om iig foto's te maken van zijn slechte pootje en verder te kijken want hij is of enorm aan het compenseren in zijn lijf of er zitten meer dingen niet goed. Zie er ernstig tegen op....