[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:48

Weet ik, ze stond niet op een ernstig honger dieet, maar de overgang van onbeperkt naar gras, naar minder gras en wat hooi daarbij hielp goed.
Ze is zelfs minder aan het werk gegaan omdat ze zo hard hard ging (liet haar echt extra lopen kwa land slepen en als ik even tijd had ook extra longeren toen ze nog in de groep stond).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:59

Die ringen lijken mij eerlijk gezegd geen bevangenheidsringen, die lopen vaak afwijkend richting hiel, toch? Isa: ha, dan is ie hier nu ook, die schietschijf was me al eerder opgevallen, en dacht idd: wel apart om tegenaan te kijken vanaf de bok, ha,ha.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:04

[quote="mysa"]Die ringen lijken mij eerlijk gezegd geen bevangenheidsringen, die lopen vaak afwijkend richting hiel, toch? [quote]

Ja volgens mij ook maar ik ben benieuwd naar de conditie van de pony. Als het bevangenheidsringen zijn dan zijn ze (ook) recent en dan zou je dat wellicht kunnen herleiden naar de omvang van de pony (zegt ook niet alles maar het is een begin). Witte lijn idd ook belangrijk.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:15

Ik heb zelf een oude fokmerrie die bevangen gestaan heeft, haar hoeven hebben echt heel duidelijk die eendenbekvorm die ik in de ringen terugzie..
Wuswa: is het niet zo dat áls die pony bevangen zou hebben gestaan, en de hoef eenmaal afwijkend groeit, dit zo blijft?

Ik vond de pony verder qua conditie zéker niet vet, eerder wat aan de magere kant (niet mager maar schraal)..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:20

hoeft niet hoor die afwijkende vorm...meestal is dat als ze chronisch bevangen zijn.
Als ze een keer in lichte mate bevangen zijn geweest en daar goed van zijn hersteld is er weinig te zien aan de hoef.
LC...plaats eens een foto van Hittie als je wil,kan hem zo snel niet vinden....dat is het voorbeeld van een goed herstelde hoef met weinig of geen uiterlijke kenmerken.
Witte lijn is vaak verbreed als er sprake is van een hoefbeenkanteling.
Ook die kan weer smaller worden in sommige gevallen.
Niet bij mijn paard....daar is de witte lijn ongeveer twee cm breed. :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:29

Grietje had na haar eerste bevangenheid bijna betere hoeven dan ervoor. Ook nu verwacht de smid dat er over een paar maanden niks meer aan de hoef te zien is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:13

paars schreef:
Wel oppassen met te snel af laten vallen

Ja daar moet ik dadelijk met Yoblin ook op letten. Hij staat nu 24 uur in het gras en dat heb ik hier niet. Isabella kan ook niet 24 uur op hooi zelfs. Moet daar nog iets op verzinnen, zodat hij niet te snel gaat afvallen als hij hier is.

Kan het niet laten, nog even showen met mijn nieuwe paardje; hier als rijpaard (let op .. bitloos !!) bij zijn (nu nog zijnde huidige) eigenaar.

http://94.100.124.15/845500001-84555000 ... _5iA5.jpeg

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:46

ik heb de onderkant ook, de kwaliteit is niet zo goed ik heb namelijk de voet wat dichterbij gehaald:

Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:43

hier vandaag gezien dat mijn merrie rechtsvoor een losse wand heeft. Had al eerder een scheurtje gezien in de voorkant van de hoef, maar nu zag ik dat de wand los laat vanuit de witte lijn.

De hoefsmid is net 1,5 week geleden geweest, wat kan ik nu het beste doen? Weer heen of laten komen? Zelf bijvijlen in de teen? Die teen was wat lang en de wand stond wat hol. maar van onderen kan er niets af. Alleen aan de voorkant zou je dan de wand in kunnen korten.

Verder links voor weer een hoefzweer doorgebroken. nu midden voor boven de kroonrand.Tjonge jonge wat een gedoe...
Gister geweekt en vanavond voor de zekerheid ook nog maar geweekt zodat alle rotzooi er hopelijk uit komt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 08:41

Dennis had vanmorgen weer een beetje een terug val. Gister kwa voer niets veranderd, wel wat met hem gepeeld (hij verveeld zich echt) en z'n metacam verlaagt van 75 naar 50 kg.
Dus vanmorgen meteen weer een shotje van 50 kg gegeven. Vanavond maar weer 75 tot hij weer stabiel is.
Z'n koker is nu ook wat dik, heeft hij nog nooit gehad (ja, alleen met z'n castratie een paar dagen, maar toen had hij een goede rede ;) ).

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 08:53

Hier ook een terugval met Fellow terwijl er niks is veranderd.
Het ging goed, eergisteren nog verwonderd staan kijken dat hij best goed liep.
Gisteren rondom pulsatie en warme voeten, hij was ook duidelijk "down".

Hoe zit dat met die terugvallen, is dat normaal?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 09:04

Dynamiek Afbeelding Happy Birthday!

@ Janouk: hoe gaat het met Image???

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:26

Ik heb net de VA even gebeld. Gewoon in de gaten houden, weer een beetje meer metacam en die iets gewollen koker kan goed komen doordat hij meer stil staat dan normaal.
Het was een VA die ik niet kende (de gene die ik normaal heb was aan het opereren), dus die kent mijn pony's ook nog niet.
Ik maak me gewoon te druk over mijn mannetje denk ik.

Whitney woensdag een half uurtje voor de VA er was. Hier liep ze nog goed, bij het aandraven ook nog en daarna werd het hard minder.
Afbeelding

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:55

Dynamiek jarig??
Van harte!

Hier alles redelijk stabiel. Manenkam gisteren en vandaag wat harder dan anders maar loopt goed. Wellicht die prutsregen...... Smid zonder kleerscheuren overleefd (durf ik na een klein weekje wel te zeggen)!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:32

Dank jullie voor de felicitaties!

Ik heb woensdag een gesprek met een vrouwtje die vroeg aan mij of ik haar paard wilde rijden, dus ik ga toch maar de draad weer oppaken als de klik er is met het paard, kijken of dat bevalt *\o/*

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:40

gefeliciteerd! *\o/*
Leuk weer rijden! :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:14

@JP
Image voelt zich lekker. Ik heb met Rob overlegd en hij was niet blij met de keuze voor pijnstillers/ontstekingremmers. Daar had de veearts in overleg met mij voor gekozen om Image haar gouden hoef te ontzien. Maar volgens Rob ettert nu de hoefzweer door en schiet Image er niets mee op, anders dan dat ze geen pijn heeft. Hij moet de hoefzweer op geleide van de pijn opensnijden, dus moet ze eerst weer pijn laten zien.
Dus braaf geluisterd en gestopt met de pijnstilling donderdag. Nu afwachten wanneer de pijn terug komt. Vooralsnog is er geen pulsatie, geen warme hoef, geen pijn. Manenkam mooi dun en los en Image buigt elke morgen als ik kom.
Dat hoeven de dames niet, maar ze zijn zo blij mij s morgens te zien, dat ze synchroon heel diep buigen voor de baas. :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:21

@Dynamiek: Gefeliciteerd! Hé da's een leuke ontwikkeling, ik ga duimen dat het klikt.
@janouk; ja, dat klinkt wel logisch. Je hebt ze goed afgericht ;-) . Respect voor de baas :D .

Hier is de uitslag van bloedonderzoek binnen; hij mankeert, behalve een lichte wormbesmetting, niets *\o/* . Advies: mestonderzoek, als dat negatief is tóch een spuit Equest geven omdat we nu weten dat er wat larven zijn. We kunnen die beesten beter in de kiem smoren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:25

@ Janouk: ja.. Rob zal 's niet mopperen! Hopen dat het goed komt en fijn dat ze in goede doen is!

@ Paars: ben heel benieuwd naar je bloeduitslagen - kun je ze hier vermelden?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:26

Van mij mag Rob mopperen, hoor :D als hij gelijk heeft.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:35

Ik zie er nu al weer tegenop om eerlijk te zijn dat ik weer naar Rob moet ipv Antoon.
Maar kon niet anders dan op donderdag, en dat is Rob zijn dag.
Hij zal volgende week vast weer veel te mopperen hebben vrees ik.

Overigens ben ik toch wel beetje nerveus nu al voor de nieuwkomer. Of ik hem wel HB vrij ga houden. En het voerbeleid wat ik nu voer wel voor hem geschikt is. Is een ingebakken angst van mij geworden. :o

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:41

Jannepauli schreef:
@ Paars: ben heel benieuwd naar je bloeduitslagen - kun je ze hier vermelden?

Ja, ik ook, ik ga ze zo halen en dan zal ik ze hier neerzetten. Werd nog ouwerwets gefaxt naar de DA....lekker modern.... }:0

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:56

Gefeliciteerd Dynamiek, veel plezier met dat paardje, hopelijk is de klik er.

Rob mag van mij lekker mopperen, vaak heeft hij wel een punt, dus dan proberen we de punten er maar uit te pakken. Zolang Grietje het door Rob en zijn gemopper goed blijft doen volg ik braaf zijn adviezen op.

Eng zal het best zijn Ingrid, maar je houdt isabella toch vrij schraal? Voor een gezonde shet kan dat ook geen kwaad en voor je nieuwe aanwinst al helemaal niet denk ik, aangezien daar ook wel wat af mag. Je voert ook een volledig supplement bij toch? Hans doet het trouwens wel goed op het 'hb-dieet' van de anderen.

spikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:01

ik wil me even melden in dit topic. weet niet of dat kan? :o :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 14:15

Ja natuurlijk kan dat !