[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:55

Sterker nog: ik denk persoonlijk dat het absoluut niet onveilig is om hem een half uurtje iedere dag ook op het gras te zetten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 00:56

Misschien eerst idd kijken wat de gevolgen zijn van ieder stapje. Dus eerst met de meute dansen op het gras, dan de week erna een kwartiertje erbij (als de fructaanindex op "veilig" staat) en dan even een paar dagen kijken hoe hij erop reageert en de geur van de mest in de gaten houden. En voldoende in beweging houden! Als alles goed gaat misschien wat vaker, maar het gaat me met name om die eerste dag. Hij stond vorig jaar volkomen happy in de paddock (toen met een maatje, dat wel natuurlijk). Moet nu toch weer eens achter die pH strips aan. De apotheek zou het voor me uitzoeken, maar heb nooit meer iets gehoord. De zuurgraad neemt namelijk toe als eerste aanwijzing voor een op handen zijnde hoefbevangenheid. Dat zou ik in verse poep moeten kunnen meten denk ik.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 09:11

Van mij ook even een update. Nado gaat nu de temperatuur omhoog gegaan is steeds beter. Hij kwam gisteren in de wei naar me toedraven :D
Ik had hem van zijn schoenen af omdat het zo goed ging, maar ik merkte na een week dat hij toch gevoeliger begon te lopen weer. Dus de schoenen weer aan en meteen de volgende dag weer enorme vooruitgang. Ik ben zo blij dat ik die dingen toen gekocht hebt! Ik ga nu met mijn hoefsmid overleggen over ijzers met zooltjes voor de zomerperiode en dan kan hij in de winterperiode op de schoenen staan. En dan heel hard duimen voor een oer-Hollandse miezerwinter, en dat alle maatregelen die ik aan het begin van de winter ga nemen gaan helpen, want zo'n winter als deze gun ik hem niet nog een keer.... Maar nu eerst weer een zomer !

Deze foto kreeg ik gisteren:
Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 09:21

Mooi nieuws over Nado!!!!!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 10:29

Wat een fijn nieuws nado!!!

heeft die van jou het ook steeds in de winter en knapt ie op met het mooie weer? ik heb er ook eentje die dat heeft! weet jij wat de reden is van zijn bevangenheid in de winter?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:29

Nado kijk goed uit zijn ogen!

Hier een foto van mijn 'tuinman'...vernielt het gras en snoeit rozen..... :D

Afbeelding

Ik had hem aan een boom gebonden in het zonnetje,alleen toen ik de foto nam was de zon weg :o
Maar hij glanst heel mooi....niet te zien dus :D

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:40

Kleine update, ook al kom ik niet zo vaak in dit topic.

Onze kleine shet lijkt met kleine stapjes vooruit tegaan, ze staat nog steeds meerendeel van de dag op stal, (in de ochtend 1,5 uur buiten en savonds 2 uurtjes op een stoepje voor de stal en rijbak).
De ene dag rent ze bijna omver om de stal uit de komen, de andere dag sloft ze de stal uit om vervolgens even met een andere shet te kroelen en dan bij het dichts bijzijnde hoopje hooi te gaan eten.

De dagen (momenten eigenlijk want het verschilt per dagdeel) dat ze goed is, rent ze de hele bak door...op zich fijn dat ze dan goed te pas is, maar het lijkt me niet echt goed voor de hoeven of zie ik dat verkeerd?
Binnenkort gaan de andere paarden weer de weide op, die grenst aan haar stalletje, we willen haar dan ook de weide op laten (enkele uurtjes met graaskorf).
Maar dan loop je wederom het risico dat ze gaat rennen/bokken...............

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:55

Even spammen!!
De winterwei is omgeploegd
Afbeelding

en als je toch bezig bent... maken we midden in de wei een longeercirkel en een plek voor Vrijheidsdressuur trainen

Afbeelding

Met dit als resultaat:

Afbeelding

Over een weekje wordt het speciale paardengras gezaaid , zodat we tegen de winter een goed speel- eet- en werkplekje hebben en mijn rijbak niet door het longeren verknald wordt en volgebouwd staat met 'hulpmiddelen'.:)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:13

Ziet er profi uit JP!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:30

X__trees: hoe is het met de patient?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:35

Nado ziet er best goed uit :)
mooiste is toch om ze op oud dood gras te hebben of een plekje waar nooit bemest word en niet veel groeit
maarje het blijft moeilijk vor bevangen paarden he ...

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:55

Ik meld me ook maar eens hier

Begin februari is mijn paardje bevangen geraakt, zij stond in haar stal nog gewoon op haar voeten. Alleen als ik haar in de stal wilde omdraaien nam zij echt de bevangen stand aan en wilde gewoon echt niet meer bewegen.

DA erbij gehaald en kreeg voor 2 weken quadrisol en tranquigel. Ik heb haar ook meteen op nat zand gezet in haar stal en verder mocht ze alleen wat hooi.
Eigenlijk voelde ze zich al meteen wat beter en mocht zij na een week weer wat gaan stappen op de zachte bodem, op het harde liep zij nog echt slecht maar zodra ze op het zachte kwam liep ze meteen als een trein.

Na 2 weken is de DA terug geweest en die vond dat ze het super deed, ze werd al steeds iets minder gevoelig op het harde en hij adviseerde om er een ijzertje met een lerenrand eronder te doen en verder moest ik haar aan het werk gaan zetten.

De hoefsmid heeft toen die ijzers eronder gedaan en die zei dat hij weinig schade kon zien aan de hoef en dat ze waarschijnlijk de volgende keer wel op een gewoon ijzertje zou kunnen.
Zowel de DA als de hoefsmid zeiden dat ik er optijd bij ben geweest.

Zij is bevangen geworden terwijl er niks te eten was in het land, bij ons blijven ze vanaf november op hetzelfde land dus dan is alles al snel vertrapt, verder lag er ook een pak sneeuw op het land en stond zij er maar 4 uur per dag in.

Nou staat zij nog steeds op stal en wordt zij een paar keer per dag gelucht in de paddock, helaas kan ze daar niet de hele dag staan omdat mensen die ook gebruiken om te longeren enzo. Ik wil haar nu dus niet in het kale land hebben omdat ze opzoek gaat naar alles wat te eten is en dus lekker in het zand loopt te wroeten en ik dan weer met zandkoliek kom te zitten.

Hoe moet ik dat op gaan lossen in de zomer? Dat ze niet meer met de groep mee kan grazen is al wel duidelijk dan krijgt ze gewoon veel te veel binnen.
Kan ik haar achter de groep aan laten grazen? Dus op het stuk zetten wat haar weidegenoten al hebben opgegeten?
Of is een "eigen" klein landje beter als dat te regelen valt?
Of kan ik haar beter in de paddock houden zoals ik nu doe? Alleen betekend dat dus dat ik haar veel binnen moet houden.

Ik vraag me dus gewoon af wat nou het beste voor haar gaat zijn?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:58

wyoming als je haar een graaskap opzet dan kan ze meschien wel gewoon in de kudde door zoon kap krijgen ze veel weiniger gras binnen.. En als je zonder kap doe dan maar een paar uutjes deed zelf meestal niet langer dan 3 uurtjes ... Liefst op oud of dood gras ,,
Voor meer tips moet je even het topic doorlezen want er is genoeg over te vinden

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:08

Probleem is dat ze met zo'n graaskap bij ons amper bij het water kunnen, het is zo'n koeienachtig duwding. En een speciekuip neerzetten heeft ook weinig zin want de dames weten natuurlijk niet dat dat alleen voor die van mij is.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:19

Dan misschien een paar neerzetten? Ja, het is gesleep, maa dan kan ze tenminste met de rest meedoen.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:15

KootMiraDrum schreef:
Dan misschien een paar neerzetten? Ja, het is gesleep, maa dan kan ze tenminste met de rest meedoen.

Met 18 paarden in het land en geen watervoorziening in de buurt behalve de koeienpomp die de grond in gaat is dat niet echt een oplossing. Maar toch bedankt voor het meedenken.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:43

Kun je de slang die de grond in gaat niet aansluiten op een bak met een vlotter?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:41

Hai,
Vorige keer was mijn vraag over de 3 optie's welke jullie zouden kiezen.
Heb een foto van de paddock met het strookje gras.
Afbeelding
Het is zeg maar het achterste afgezetten stuk.
Wat denken jullie? (moet nog wel kaal gegeten worden) Waar het gras waar groen word achter de paal is aan ander weiland met een sloot er tussen. Daar kan hij dan dus niet bij.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:12

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:16

Kijk eens op de nieuwspagina:
"Een nieuwe studie door de werkgroep ter voorkoming van Laminitis zou uitwijzen dat het laten weken van hooi in warm water veiliger is voor paarden en pony's die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.

Het onderzoek zou duidelijk hebben gemaakt dat het beste resultaat wordt behaald door het hooi minstens zestien uur lang te laten weken in een grote bak water met een watertemperatuur van 16 graden. Hierdoor neemt de hoeveelheid koolhydraten (wat hoefbevangenheid kan veroorzaken) in het hooi drastisch af.

Een woordvoerder: "Ondanks de bevindingen van deze interessante studie, zou hooi eigenlijk altijd uit voorzorg moeten weken. Laat je hooi altijd grondig analyseren voor je het aan een paard of pony wilt voeren."

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:19

Ik las het. Alleen schijnt het ook alle vitaminen en mineralen er uit te spoelen. Dan moet je toch weer een vitaminekorrel of iets dergelijks gaan bijvoeren. Ik ga het eens overwegen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:48

Is de paddock met gras te deon voor mijn paardje?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:56

Is het dat smalle stuk tussen de paal en het slootje? Ik vind het wazig te zien zo.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:16

Tja.. aan dat artikel op VN is niets nieuws.. het advies om hooi enige tijd te laten weken is ons allemaal bekend. Het verschil is dat men nu spreekt over 'warm' water en een tijdsduur van 16 uur.. da's dan wel de tunnelvisie-achtige, wetenschappelijke benadering - die hebben natuurlijk zitten becijferen hoe, wanneer en onder welke omstandigheden het hooi 't meest aan stoffen ( lees: fructaan) verliest...

Ik zet de nodige vraagtekens en persoonlijk zou ik zo'n advies niet zomaar volgen!

Hooi is in principe niet steriel.. ga je dit nu langdurig weken en de temperatuur verhogen, dan kan er een rottingsproces beginnen én allerlei ongewenste bacteriën/schimmels kunnen door het langdurig in een warm badje sudderen tot ontwikkeling komen. Misschien dat het op 16* nog niet zo'n vaart zal lopen, maar we kennen toch allemaal wel de waterton die in de zomer groen wordt van de algen en andere micro-organismen als deze niet regelmatig schoongemaakt wordt? Eén van de oorzaken van HB is dat de darmflora verstoord wordt - het lijkt me dan ook niet handig om het paard dan voeding te geven wat mogelijk een extra risico bij zich draagt.
Dan lijkt me dat een 'stoomapparaat' voor hooi ( is hier ooit wel 's besproken) een betere optie is.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:57

Dat vroeg ik me ook af Jannepauli!

Even een update over de patient hier. Het gaat vooruit. Gisteren wat gestapt op zachte bodem en dat ging relatief goed! In elk geval al een stuk beter. Haar 4 hoefjes zijn nog ingepakt, en worden ondersteund met een dikke laag watte, dat verzacht ook wel een beetje veronderstel ik :) Vanmiddag verbandjes wisselen. En dan binnenkort eens overleggen ivm ijzertjes. Momenteel ben ik optimistisch!