[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:09

MiniLoe, 26 kg afvallen in een maand, dat is 10% van haar lichaamsgewicht! Dat is wel erg veel hoor. Klopt je meetlint??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:10

paars schreef:
MiniLoe, 26 kg afvallen in een maand, dat is 10% van haar lichaamsgewicht! Dat is wel erg veel hoor. Klopt je meetlint??

dat wil ik ook wel :o

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:34

geerke schreef:
dat wil ik ook wel :o

pfff...
Ik vond jou er juist zo goed en in shape uitzien op die foto van laatst
je lijkt meer op iemand van rond de 24, Ik heb veel meer last van de zwaartekracht :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:43

Ja, joh, Monique, wat klets jij nou!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:26

paars: minime is zoveel afgevallen, niet mamaloe, mamaloe is er vijf kwijt.
Meetlint klopt, ponys worden opgemeten door kennis van mij van paardenstal verderop, weten preccies hoe ze moeten wegen, zal foto maken van hoe hij nu is en vorige keer, hij is echt veel afgevallen, staat in training, op schraal land en krijgt geen muesli meer. Hij krijgt genoeg hooi want hij eet soms niet eens alles op

weet iemand misschien in gelderland een adresje waar ze hooi gemengt met stro verkopen?
vorig jaar had onze hooiboer van die balen geperst ivm hooi te kort, minime en mamaloe vinden het erg lekker, als beloning en afwisseling geef ik ze een plukje daarvan en dan smullen ze dat op. helaas heef de hooiboer het niet meer en heb nog maar 1 baaltje liggen....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:57

Roos is van 306 naar 245 gegaan in 7 weken, die zat op bijna 10 kg per week er af. En nog is ze mollig :o. Ze stond eerst alleen op dieet, nu staat ze (samen met mijn vette twenter) bij de bevangen pony's.
Voor Roos en Caya goed, maar Dennis en Whitney vallen echt in, die waren niet te dik en is echt al wat af.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:49

jeetje 10 kilo in een week ?
hoe doe je dat dan ?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:50

Ik zie nu dit topic pas, en misschien kunnen jullie me helpen..

Ik ben met een (toekomstig pensionklantje) meegeweest naar een pony, en ik vraag me af, gezien de hoeven van de pony, of deze en keer hoefbevangen is geweest.. ik de link staan ook foto's. Alvast bedankt!!

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=111&t=1523725

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:54

Doortrainen, ochtendje op kort gras en 's avonds een plukje hooi. Na werk wel nog een handje equifyt muslie voor de vitamine.
7 dagen in de week (1 of 2x per dag) werk en met de rest in het land hielp niet voldoende. Pas toen ik dit ging doen gebeurde er echt wat.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:55

Dat soort ringen hoeft niet perse het gevolg te zijn van bevangenheid, maar het kan wel! Alarmbellen is terecht. Een verandering van voer kan bv al ringen geven. Heb je een foto van de totale pony?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:05

Ik heb nieuws ...
Ineens kwam er iets op mijn pad, waar ik 'ja' tegen gezegd heb.
Een 13 jarige grote vosbonte betuigde shetlandruin, genaamd Yoblin, komt vanaf volgend weekend hier 'mee-eten'.
Hij komt nog op proef, maar als het goed klikt en gaat, mag hij dus vanaf nu letterlijk 'de kar gaan trekken' :D

Dit is hem:
Afbeelding

Wel is hij een tikkeltje te stevig; er mogen ook bij hem heel wat kilo's af, maar dat komt wel goed; hij gaat gewoon mee op Isa's dieet :+ (weet hij nog niet)

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:08

wuswa schreef:
Dat soort ringen hoeft niet perse het gevolg te zijn van bevangenheid, maar het kan wel! Alarmbellen is terecht. Een verandering van voer kan bv al ringen geven. Heb je een foto van de totale pony?

Ja die is wel gemaakt door de "kopers" maar ik durf andermans pony niet zomaar op internet te plaatsen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:09

@IP-tje: Beauty met een leuke naam!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:10

isapaardje@ *\o/* Gaan met die (bonte)banaan!
De piaffe kan hij al....dus misschien toch naar Londen? :D

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:11

PhiaBink schreef:
wuswa schreef:

Ja die is wel gemaakt door de "kopers" maar ik durf andermans pony niet zomaar op internet te plaatsen.

Snap ik. Ik ben geen echte expert (misschien dat de echte experts zich nog wel melden) maar wil wel een poging wagen. Je kunt een foto pb-en??

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:12

Hij heeft een soort 'schietschijf' op zijn achterwerk .. hopelijk leidt die vlek niet te veel af straks met het rijden :') :
Afbeelding

Komische woordspeling Wuswa ... de vorige pony waarbij het totaal niet klikte heette Beauty :+

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:15

Isapaardje: wat een geweldig mooie pony zeg,
veel plezier ermee.

hoe lang duurt t ongeveer voor een pony die licht bh is geweest weer een lang stuk over asvalt kan ?
of is dit helemaal uit den boze?

geerke

Tussen Isa en beauty klikte het niet...hopelijk valt ze wel voor deze knappe jongen....het is een ruin,dat scheelt :j

PhiaBink

ja, ik zal het vragen aan de "kopers" of ze dat goed vinden.
Verder buiten de hoeven is er weinig vreemds aan de pony te ontdekken. Daarmee bedoel ik : geen kortere gangen, normale witte lijn, niets bijzonders...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:16

oei :o dat wist ik niet... dan zeg ik : wat een stuk (zeker die schietschijf met die voskleurige staartaanzet!) met een leuke naam!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:19

Ik herhaal de foto even van de haflinger als dat mag, dat kijkt hier wat prettiger dan steeds tussen topic wisselen.

Afbeelding

Er is niet 1 groeiring te zien, maar meerderen.
De onderste is iets van ongeveer 9 tot 12 maanden geleden. Daarboven zitten er meer.
Is er iets te achterhalen in de geschiedenis van dit dier, omdat je zegt dat hij verder goed gezond oogt.
Is hij bijv. eerder eens verhuisd, of heeft hij medicijnen gehad tussen een jaar en ongeveer een half jaar geleden?
Naar mijn idee zijn het geen normale groeiringen van overgang weide naar hooi, daarvoor wiebelen ze te veel over de hoef heen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:33

Bedankt voor de reactie Isapaardje.
Ik heb gevraagd of de pony eerder bevangen heeft gestaan, en ze zeiden van niet. Ze zeiden inderdaad dat de pony een half jaar geleden verhuisd is, en er daardoor ringen in de hoeven zaten. Volgens hun is de pony verder niet verhuisd of van voer veranderd..
Ik weet het niet, ik had er gewoon geen goed gevoel bij. En ik ken inderdaad de ringen wel, zoals jij zegt door verhuizing oid, maar ik vond de vorm van deze ringen ook verdacht..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 18:34

Heb je geen foto van de zool waarop de witte lijn te zien is?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:35

ja, die is er als het goed is wel, ik zal even mailen of ze de andere "voet" foto's door kan sturen.

Ik zag aan de witte lijn geen afwijking, niet breder dan normaal, maar misschien zien jullie er wel iets aan!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:44

Dennis schreef:
Roos is van 306 naar 245 gegaan in 7 weken, die zat op bijna 10 kg per week er af.

Wel oppassen met te snel af laten vallen; ze kunnen dan vet in het bloed krijgen en met als mogelijk gevolg een vetembolie. Da's dan einde oefening.....