Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:16

mirgino schreef:
kijk hoe mooi de verandering kan zijn, nu zijn we weer 1 bekapping verder...

[ Afbeelding ]

Netjes!!!

Kasmir

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:26

Mooi om te zien hoe zo'n hoef zich toch vrij vlot hersteld :D.
Ik ben trouwens heel blij met mijn hoefsteun, heerlijk bekappen nu ik de voet ook makkelijk kan afronden. Vind de steun overigens heel handig, het niet wisselen vind ik in al mijn luiheid echt heel fijn :+

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:43

mirgino schreef:
kijk hoe mooi de verandering kan zijn, nu zijn we weer 1 bekapping verder...

[ Afbeelding ]

Vaker gezien kan dat ! Maar kan niet vaak genoeg gedeelt worden !
Kunnen hoop baasjes voor hun paard nog een voorbeeld aan nemen !

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:41

Hier de foto's van de onderkant:

Rechtsvoor
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsachter
Afbeelding
Afbeelding

Linksvoor
Afbeelding
Afbeelding

Linksachter
Afbeelding
Afbeelding

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:43

helaas heeft hij door de hoefstanden die nogaleens veranderden forse artrose opgelopen.....

maar ja hij had blessures en was kreupel en dan ga je toch op het advies van de kliniek af,en dat was
steeds een ander soort beslag en andere stand..

ik hoop dat ik nog niet TElaat ben....en dat hij nog zeker 10jr bij me mag blijven, hij word 16 dit jaar

hij had voor dat ik hem kocht in 2009 alleen sliding plates gehad nooit voorijzers, liep ook nooit op de weg
ik ben in 2014 gaan tobben

in 2011 was zijn linkerkoot helemaal schoon van artrose,in jan 2015 bleek er forse artrose te zitten
zo snel kan dat dus gaan |(

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:57

Foto's zijn niet heel geweldig om te beoordelen, maar ik zie vooral hoge hielen(dat verklaard ook het ondergeschoven) Steunsels lijken flink aanwezig, en een te lange hoefwand. (want kan leiden tot scheuren) en dat verklaard ook de lange teen.
Kortom ;) erg leuke hoefjes om mee aan de slag te gaan...

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:17

Bedankt voor je bericht! Ik ga er zeker mee aan de slag, eerst een geschikte smid vinden ;)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:28

Calente schreef:
Bedankt voor je bericht! Ik ga er zeker mee aan de slag, eerst een geschikte smid vinden ;)

Welke omgeving zit je ?
Mag ook via pb

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:32

Marjo89 schreef:
Calente schreef:

Welke omgeving zit je ?
Mag ook via pb

Bij de grens tussen Utrecht/Zuid-Holland/Noord-Holland.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:36

Calente schreef:
Marjo89 schreef:

Welke omgeving zit je ?
Mag ook via pb

Misschien Rianne dekker eens vragen. Ze is via FB ook wel te vinden.

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:44

Misschien Rianne dekker eens vragen. Ze is via FB ook wel te vinden.[/quote]

Dank voor de tip! Ik ga contact met haar opnemen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 07:18

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:58

Calente schreef:

Marian Koningen zit daar ook. Hoevenenschoenen.nl

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:15

Kasmir schreef:
Ik ben trouwens heel blij met mijn hoefsteun, heerlijk bekappen nu ik de voet ook makkelijk kan afronden. Vind de steun overigens heel handig, het niet wisselen vind ik in al mijn luiheid echt heel fijn :+

Hoe werkt het met je Hoof-it? Ik zit te kijken naar of deze of de Hoofjack. Die laatste lijkt me iets stabieler, maar daar moet je wel steeds wisselen van opzetstuk.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 03:36

Ik kom hier even binnenvallen :wave:
Sinds een tijdje ben ik het roer om gaan gooien qua het houden van mijn paard, andere stalling, ander voer en nu ben ik mij aan het verdiepen in de hoeven.
Pony wordt dit jaar 9 jaar, heb hem nu een jaar en na aankoop hem van de ijzers (rondom) afgehaald.
Houd je vooral niet in qua commentaar maar wel graag met uitleg, ik wil graag leren :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 07:15

Nadia schreef:
Hoe werkt het met je Hoof-it? Ik zit te kijken naar of deze of de Hoofjack. Die laatste lijkt me iets stabieler, maar daar moet je wel steeds wisselen van opzetstuk.

Wat mij betreft ideaal, voetje blijft er mooi inliggen en als ik op de plaat vd poot ga staan blijft de hoof-it zelf ook prima staan. Hij is wel wat minder robuust dan de hoofjack maar dat is met mijn pony geen probleem. Dat wordt denk ik pas een probleem met formaat trekpaard :).

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:24

Hmmm, ik heb zelf een gelderse merrie van 1,65 m, die is dus iets groter dan jouw pony. Op zich vind ik het geen probleem om iets meer geld uit te geven aan iets goeds en ik lees goede verhalen over beide. Ik ga dus nog even verder twijfelen.

Rofah, ziet er op zich netjes uit, maar de steunsels en hielen lijken me erg lang op foto 1-4.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:33

Nadia, zelf zou ik liever gaan voor de jack.. Hij is stevig, ook wel flexi waardoor je op een ongelijk stukje hem ook wel kan plaatsen. Je kan er nog voor kiezen op ipv de standaard de maxi te nemen.
Grootste paard die ik tot nu toe op de standaard heb gehad is een van 1,55 en dat paste prima op de standaard hoof jack.

Rofah, jammer dat de foto,s wat wazig zijn, maar ik zie op de voor hoeven(als ik het goed heb foto 1-2)
wat hoge hielen, en steunsels. En een bijgesneden straal (die hoort mee te dragen zorgt voor een goed hoef mechanisme)
En achter lijkt hij lager te staan op zijn hielen, zou misschien nog iets af kunnen. En daar zie ik wel wat lange steunsels.
Verder mooi begin ! doe je het zelf ? of heb je een bekapper ?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:51

Marjo, ik neig zelf ook naar de hoofjack. Ik zat zelfs te kijken naar de medium versie, omdat die lager is. M'n merrie is al op leeftijd en niet meer zo heel soepel. Als ik een lagere variant heb, dan kan ik em misschien langer gebruiken.
Alleen, ik wil de roze versie en die is lastig te vinden in medium, zonder er gelijk de hoofdprijs voor te betalen. Ik ga dus even meten wat het hoogteverschil is tussen de medium en de standaard en dan kijken hoe of wat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:17

@Rofah: idd de steunsels nog iets korter en iets lager op de hielen mag nog wel. Verder zijn de witte lijnen nog iets te breed, maar dat moet met regelmatig bekappen ook weg trekken.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:47

Ik heb een lang gesprek met mijn traditionele bekapper gehad en dit is het resultaat :j
Dat hij iets lager nog mag had ik zelf ook het idee maar het is ook even aftasten, het is nieuw voor mij en ook de hoefsmid.
Bijsnijden is gebeurd ivm beginnende rotstraal, ik kan nu beter overal bij met schoonhouden.

Zit er aan te denken om zelf een cursus te volgen, sowieso voor de info en wie weet dat ik dan ook het lef heb om zelf wat bij te veilen want dat laatste roept hij al langere tijd dat dat prima kan :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:06

Rofah is je paard een haflinger? Wat is zijn (medische) voorgeschiedenis en heeft hij ooit iets aan z'n hoeven gemankeerd behalve rotstraal of heeft hij een systeemziekte (gehad)? Wat krijgt hij te eten?

De hoeven zijn altijd een weerspiegeling van het hele paard. Dus ik wil graag begrijpen waar ik naar kijk.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:12

Nadia schreef:
Marjo, ik neig zelf ook naar de hoofjack. Ik zat zelfs te kijken naar de medium versie, omdat die lager is. M'n merrie is al op leeftijd en niet meer zo heel soepel. Als ik een lagere variant heb, dan kan ik em misschien langer gebruiken.
Alleen, ik wil de roze versie en die is lastig te vinden in medium, zonder er gelijk de hoofdprijs voor te betalen. Ik ga dus even meten wat het hoogteverschil is tussen de medium en de standaard en dan kijken hoe of wat.

Ik Pb je even !

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:15

Rofah schreef:
Ik heb een lang gesprek met mijn traditionele bekapper gehad en dit is het resultaat :j
Dat hij iets lager nog mag had ik zelf ook het idee maar het is ook even aftasten, het is nieuw voor mij en ook de hoefsmid.
Bijsnijden is gebeurd ivm beginnende rotstraal, ik kan nu beter overal bij met schoonhouden.

Zit er aan te denken om zelf een cursus te volgen, sowieso voor de info en wie weet dat ik dan ook het lef heb om zelf wat bij te veilen want dat laatste roept hij al langere tijd dat dat prima kan :j

Jammer van het bijsnijden. Want rotstraal wordt hier niet beter van.
Beste is hielen laag ( niet in 1 x) goed schoon houden. Wandelen op straat. En als de straal meedraagt gaat hij functioneren zoals hij hoort te doen. Dan zal tzt ook de rotstraal weg gaan.
Waar woon je ergens ?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:24

Marjo89 schreef:
Jammer van het bijsnijden. Want rotstraal wordt hier niet beter van.

Heb je de stralen dan gezien hoe ze er daarvoor uitzagen? Soms is het echt wel degelijk beter om de rommel er af te snijden hoor. Om de reden dat Rofah zelf al aangeeft ook al. Misschien was dat hier niet nodig maar dat weet je niet.
Als stralen erg rot zijn tot op het leven bv. gaat paard er echt niet op willen lopen, lage hielen of niet dan gaat hij op zijn tenen gaan landen. Beter rotstraal bestrijden EN goed bekappen.

Hoe de stralen er nu uit zien, zit er toch al niks rot (meer?) aan. De hielen, vnl. aan de voorhoeven zijn nog vrij lang en steunsel zit tot rondom straalpunt, zelfs met een volle gezonde straal kwam die wss niet in de buurt van de grond. Voorhoeven kunnen van vorm nog veel beter :) Leuk dat je met de smid kan praten. Wat heb je hem gevraagd dan? :p