[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:52

Embe

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:01

Welkom hier... Volgens mij kan je wel wat steun gebruiken! Denk dat je er iig goed aan doet om foto's te laten nemen en aan de hand daar van beslissingen te nemen. Je moet ook je eigen gevoel volgen, elk geval van HB is weer anders, elk paard/pony is anders. Strekte!

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:12

Bedankt Embe! In het topic liepen ze meteen te roepen 'van laat dat zielige beestje toch gewoon inslapen'. Maar ja, zo simpel is dat voor mij niet.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:19

Nee, natuurlijk niet. Zo snel kan je vanachter je toetsenbord niet oordelen. Ik denk dat iedereen hier in meer of mindere mate wel eens in jouw schoenen heeft gestaan. Het is een nare ziekte maar zeker niet uitzichtloos. Het gaat er om dat er voor je paard een oplossing wordt gezocht zodat hij het minst last heeft van zijn ziekte en nog een paar leuke jaren heeft. Ik ben het helemaal met je eens dat je dat moet onderzoeken voordat je een beslissing neemt wat je gaat doen en of het haalbaar is. Wat je ook besluit, het is jouw beslissing en ik vind niet dat 'wij' daar zo hard over kunnen oordelen. Als je vragen hebt, stel ze hier. Ik weet zeker dat men je hier zal proberen te helpen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:15

:(:) Helaas welkom hier. Het is zwaar om je paardje zo te zien. Het moeilijk te beoordelen wat goed is voor jou en jouw paard. Het is een lange weg tot genezing en sommige paarden halen het en sommige paarden niet. Een gekanteld hoefbeen hoeft niet het einde van je paardje te zijn.
Het is belangrijk om je paardje pijnvrij te krijgen.

De tips van je oom zijn goed. Op zand (liefst nat) voor tegendruk en koeling. Alleen hooi. Eigen beweging laten zoeken. Van de veearts pijnstillers en aspirine (bloedverdunning) vragen. En kijk het aan.

Je hoeft niet meteen vandaag te beslissen, maar kijk aan hoe het gaat.

Sterkte.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:21

Hoi Janouk, weet jij wat er met de pezen gebeurd bij een licht gekantelt hoefbeen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:47

ten overvloede misschien: de pijnstillers die voorgeschreven worden (meestal bute of metacam) zijn niet alleen pijnstillend, maar ook ontstekingsremmend)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:49

Oh en Embe, bij een lichte kanteling gebeurt er niet zo veel, als het paard vervolgens te laag op de hielen wordt gezet kun je wel het probleem krijgen van de diepe buiger die te hard gaat trekken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:50

Embe schreef:
Hoi Janouk, weet jij wat er met de pezen gebeurd bij een licht gekantelt hoefbeen?

Niet veel, want die wennen aan de nieuwe stand. Image haar hoefbeen is fors gekanteld en ze heeft nooit problemen gehad met de pezen. Van Nassau laat haar stand ook zoveel in tact om de pees niet te overbelasten.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:28

De dierenarts uit de buurt komt vanavond, dan kan die ook eens zeggen wat hij er van vindt en ev. foto's nemen.
Jullie begrijpen me inderdaad beter :) Bedankt voor de steun

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:34

Toen mijn pony bevangen was heb ik van da echt een super goed poeder gehad . Pony kon de dag erna altijd weer gewoon lopen zo sterk was het ;) Maarja haalde ik haar na een tijd ervan af dan was ze gewoon kreupel..

Als je je ponytje in een natte paddock kan zetten moet je dat echt doen dat verlicht ook een hoop pijn of in de stal zand gooien ;)

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:58

Mijn pony is pas ook hoefbevangen geweest. Ze is er heel snel weer boven op gekomen, gelukkig was het niet zo heel erg.
Ze heeft heel even pijnstiller gehad, en een hele tijd drainage. Heb een hele tijd maar korte stukjes met haar gereden, beetje stappen, en zo na een paar weken drafje erbij enz.
En nu rij ik sinds kort weer een uur. Ze heeft nergens meer last van, nu is het alleen nog die conditie weer opbouwen.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:23

Inderdaad, we hebben een stukje land waar het drassig is, daar gaat ze vanzelf gaan instaan.
Ik nu haar hoefjes ingepakt met een mengsel van isobettadine & suiker, op aanraden van oom.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:01

Even een update: De DA is langsgeweest, en hij ziet er nog goede hoop in. De hoef is al redelijk wat gekanteld, maar hij is optimistisch. Moest hij in onze plaats zijn, zou hij er ook nog mee doorgaan. Ze zal zelf wel aangeven wanneer ze echt niet meer kan. En hij had niet de indruk dat dit nu zo was. Wat ik momenteel moet doen is inwrijven met isobetadine en suiker, en met verband een soort schoentje maken. Ze heeft een spuit gekregen, & krijgt antibiotica en pijnstillers. & het dieet natuurlijk.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:56

Nou, dat geeft hoop! Waar is de suiker voor? Probeer nl ook altijd iets op te steken van de andere lotgevallen...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:58

janouk schreef:
Embe schreef:

Niet veel, want die wennen aan de nieuwe stand. Image haar hoefbeen is fors gekanteld en ze heeft nooit problemen gehad met de pezen. Van Nassau laat haar stand ook zoveel in tact om de pees niet te overbelasten.

Ja, dat doet mijn hoefsm ook. Het ene hoefje is nu wel wat stijler dan het gezonde hoefje maar niet heel erg mede omdat we nu het gezonde hoefje wat stijler kappen zodat ie min of meer gelijk staat.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:08

marco is gister opnieuw op ijzers gezet, nog op dezelfde ijzers die van nassau er 7 weken terug onder heeft gezet aangezien die nog lang niet versleten zijn.
ik heb toch het idee dat hij wat moeilijker/stijver loopt op dit moment. misschien maak ik me te snel zorgen want hij is nog wel actief en wil aan de hand uit zichzelf draven... maar toch zie ik dat hij wat moeilijker loopt.

ik denk dat ik het gewoon even een paar dagen aan kijk, misschien valt het allemaal wel mee....

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:14

Hoi Allemaal,

Mijn paard is nu een maand bevangen..hij gaat nu meer lopen,alleen als hij loopt doet hij dat heel vreemd,tilt zn benen a;;e 4 hoog op alsof ie in passage zit.Herkennen jullie dit? Hij staat als ie stil staat gewoon met 4 hoeven op de grond zonder die typische bevangenheidsstand. Alleen als hij ligt en opstaat heeft hij even die stand.Hij staat nu al een maand op de metacam is dit wel goed ? Voor de lever? Hoelang stonden jullie paarden op pijnstillers?

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:49

Ik heb even terug gekeken in dit topic...en zag daar een verhaal van isapaardje met een filmpje erbij..precies zo loopt mijn paard nu!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:52

Firegurl schreef:
Ik heb even terug gekeken in dit topic...en zag daar een verhaal van isapaardje met een filmpje erbij..precies zo loopt mijn paard nu!

waarom pb je haar niet even?
Zij kan goed uitleggen wat er loos is..

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:01

Ondertussen gedaan hihi!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:27

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:13

Graag jullie gedachten. Vorig jaar juni was mijn paard hoefbevangen geraakt. Hij was te dik en bewoog door een knieblessure ook nog eens te weinig, stond 24/7 op gras.
Inmiddels is hij onwijs goed afgevallen en de hoeven zien er goed uit. De smid is erg tevreden en hij loopt best goed. Hij krijgt nog steeds voordroog graszaadhooi te eten en we zijn de training weer aan het oppakken. Nu komt het groene seizoen eraan. De paarden gaan straks opbouwend weer de weide in. Ik zou hem graag die eerste dag met hen mee laten gaan, ze zijn dan zo blij als wat en racen de eerste 10 minuten uitgelaten over het veld. Dan gaan ze eten en komt de rust. Ik denk erover hem met ze mee te laten racen en na een kwartiertje weer van de (bemestte) wei te halen. Dan zet ik hem terug in de paddock met zijn hooi. Vind het zo sneu als hij ze erheen ziet gaan en niet mee mag. Die eerste dag is dat nl echt een soort van feestje voor ze. Daarna laat ik hem in de paddock tot het wellicht juli/augustus is en wil dan overwegen hem een paar uur per dag in de avonduren in een wat kalere wei te laten.
Graag jullie gedachten? Zou hij van 5 minuten gras al in de problemen kunnen komen, ondanks dat hij goed op gewicht is en IR geen rol speelt (hij is daarop getest)?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:06

Heb trouwens net een nieuwe zak F4F besteld in Engeland, bij https://www.hyperdrug.co.uk .
Scheelt toch weer 25 E! Ik hou jullie op de hoogte over de snelhied van leveren.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:44

ik denk niet dat het veel kwaad kan paars, eerst lekker rennen en dan even een kwartiertje gras eten en dan hup weer in het paddock met hooi.
Ik denk dat je tussendoor ook best af en toe hem bij de rest kan zetten, gewoon een kwartiertje. 1x per week bijv. en dan letten op de fructaanindex.