[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:48

Dennis is weer rad, op 100 kg metacam gister, vandaag dus 75 (en als hij zo door gaat morgen 50 en zo verder).
Whitney is nog ietsje gevoelig, maar loopt graag, ook over het harde, die is gister naar 200 en vandaag naar 175 kg gegaan.

Whitney's zoon heeft vandaag onze dag gemaakt op de keuring. Een 1e premie, kampioen van de ruinen en een uitnodiging voor het nederlands kampioenschap in Lunteren!
Nu hopen dat Whitney het op de nakeuring nog goed gaat doen.

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:52

100 Kg :oo zal wel gram zijn toch? Wel handig dat je zelf smid bent trouwens, kun je de hoeven mooi regelmatig bijwerken.

Wij gaan volgende week weer naar Roosendaal toe. Ben benieuwd wat Rob van Grietje vindt, hij heeft haar nu toch al bijna 18 weken niet meer gezien. Zal ze van de week eens opmeten met het meetlint, als het goed is moet dat getalletje ook afgenomen zijn.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:54

capacopje: het spuitje geeft voor kilo's aan per streepje, een streepje is voor tien kilo lichaamsgewicht.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:01

Idd, ik heb een spuitje per kilo's. Dennis is zelf 180 en Whit is 250 en mocht afbouwen als ik dacht dat het goed ging.
Whitney word snel debiel, dus die hou ik graag kalm zolang ze iets gevoelig is (dus niet kreupel, ze loopt wel maar iets voorzichtig op het harde, op het zachte helemaal niet meer).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:05

Oh op die manier, ik dacht al 100 kg aan dat spul das heel wat :Y)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:15

Ja, dat krijgt hij niet weg :+.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:03

MiniLoe schreef:
haha nee mamaloe staat alleen op hooi momenteel, maar swinters schaf ik deze brokken aan voor Minime, afgelopen winter is dat goed bevallen, minime gaat nu ook van een handje muesli over op een handje grasbrok.
En als ik mamaloe een belonging wil geven dan wil ik haar daar een paar brokkies van geven ipv een snoepje ofzo.

de supermarkt had geen bieten meer :(

Waarom grasbrok, dat voegt toch niks toe ?
een handje grasbrok is zoals de naam al zegt GRAS... dit gemengd met melasse om het te kunnen persen.

Oftewel, om de nodige vitamines aan te vullen naast hooi voldoet het niet, het is tenslotte maar een handje wat je ze geven wilt.
Waarom schaf je niet een goed supplement aan wat je in kleine hoeveelheden kunt geven als beloning en snoep ?
Dan ben je compleet qua dagelijkse behoefte en hoef je naast hooi verder helemaal niks te geven.

De knop in je hoofd moet echt even om dat je je paard veelzijdig en afwisselend wilt voeren, :)
Ze heeft hoogwaardig voer nodig en met een lage energiewaarde, zodat ze af kan vallen zonder tekorten op te lopen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:09

Hee COJK, Fijne vakantie gehad ?

met de poowns alles goed ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:11

Marcella schreef:
Een verzakking van 4 mm is dit veel of val dat mee (iemand anders zijn paard).

Hangt ervan af welke 0 waarde ze nemen.
normaal wordt 3 tot 5 mm nog geen echte sincker genoemd.
Hoe loopt het paard en wat voor aanwijzingen vertonen de hoeven ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:13

Ja even lekker nergens over na hoeven denken, heerlijk. Paardjes zijn goed verzorgd, eerst door mijn pa en later door mijn buurmeisje. Grietje is eindelijk haar vacht helemaal kwijt en Amber begint langzaam weer wat vetjes op haar ribben te krijgen, dus het ziet er tot nu toe allemaal netjes uit.

Met Hittie ook alles goed? Heb je haar eigenlijk alweer gestart?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:16

Zammie schreef:
Voor degenen die GZH voeren, hoeveel geven jullie en van weidehooi? Vroeg me af of GZH dus als extra voor buikvulling wordt gegeven dat je weidehooi als hoofdvoer geeft of zie ik dat verkeerd? Geef nu nml stro bij en de ene is prima afgevallen, maar de ander (tinker) blijft me wat te vol bij het gewone weidehooi. Kan ik die straks als ik GZH heb dan wat minder weidehooi geven en dan aanvullen met GZH?

GZH ongeveer 2 kilo als extraatje erbij, puur voor de volume.
Mocht blijken dat mijn nieuwe (weide) hooi te rijk is dan wordt de verhouding anders.

Wat je tinker aangaat kun je het zeker zo doen, gzh is feitelijk gezien ook gewoon hooi maar dan van een monocultuur.
qua voedingswaarde zit het tussen hooi en stro in.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:21

capopjekop schreef:
Ja even lekker nergens over na hoeven denken, heerlijk. Paardjes zijn goed verzorgd, eerst door mijn pa en later door mijn buurmeisje. Grietje is eindelijk haar vacht helemaal kwijt en Amber begint langzaam weer wat vetjes op haar ribben te krijgen, dus het ziet er tot nu toe allemaal netjes uit.

Met Hittie ook alles goed? Heb je haar eigenlijk alweer gestart?

Lekker joh, ik ben jaloers :o

Hit gaat van de winter mee, dan kan ze starten op zandbodem.
de grasbodems nu zijn echt slecht, alles is prut en blubber en ik houd de pezen liever heel en de ijzers eronder...

Lekker trouwens dat jij al je gzh al binnen hebt, de nieuwe oogst is echt middelmatig.
Heel veel is in de stromende regen geoogst en ziet er niet bepaald lekker en fris uit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:23

Oh spannend, eerste keer zal denk ik best emotioneel zijn. Althans had ik wel met Grietje toen ze weer sinds lange tijd voor de wagen stond.

Is het echt zo erg ja? Ik vind het ergens ook wel fijn, je kunt het maar binnen hebben en het is echt mooi spul. Ze eten het met smaak op. Anders mss je hooi uit het buitenland laten komen, daar hebben ze volgens mij toch wel beter weer gehad.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:36

capopjekop schreef:
Anders mss je hooi uit het buitenland laten komen, daar hebben ze volgens mij toch wel beter weer gehad.

Ik heb alles al binnen :D

schrik niet...
24 rollen weidehooi/voordroog van 400 kg per stuk,
400 pakjes weidehooi licht bemest, zacht van structuur
20 balen Eifelhooi van 500 kg per stuk (10 ton !), echt supermooi lang en stengelig prikspul (haast gzh maar dan gemengd zeg maar)
en 16 ha beheersland staat nog op stam :o

moet lukken denk ik toch ? _O-

GZH moet ik nog ophalen, maar ik wacht nog steeds op antwoord van Romeorowan over de veldbeemd uit Denemarken :o
Anders haal ik roodzwenk op bij de fouragehandelaar

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:40

en voor hoeveel paarden is dat :P ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:41

Zo dan moet je een aardige schuur thuis hebben :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:42

_Elaine_ schreef:
en voor hoeveel paarden is dat :P ?

eentje.... :+

nee grapje natuurlijk,
14 stuks

de rollen staan buiten, de pakjes liggen in twee leegstaande boxen en het Eifelhooi ligt in de kapschuur ( en die is bommetje vol nu !)

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:46

ja dan moet je wel een aardig eind komen ermee :)
ik heb 10 balen liggen, en als die op zijn zie ik verder haha
hij eet op dit moment ong een baal per week

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:05

lolclub schreef:
Marcella schreef:
Een verzakking van 4 mm is dit veel of val dat mee (iemand anders zijn paard).

Hangt ervan af welke 0 waarde ze nemen.
normaal wordt 3 tot 5 mm nog geen echte sincker genoemd.
Hoe loopt het paard en wat voor aanwijzingen vertonen de hoeven ?

Na wat ik laatst hoorde ging het alweer iets beter, maar zou het dus niet weten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:22

Fijn idee, LC, dat je alles al binnen hebt, waar heb jij het vandaan eigenlijk? Ik heb 82 baaltjes voordroog (35 à 40kg denk ik) liggen, maar dat is niet helemaal genoeg. Doe een dag of drie/vier met zo'n baaltje voor twee IJslanders, en dan zit ik ergens rond het voorjaar weer zonder.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:34

Het adres waar mijn pakjes weidehooi vandaan komen heb ik al doorgegeven aan Setteke en Esther dus als zij beiden al hooi gehaald hebben zal daar wel niet veel meer te krijgen zijn,

Wat wil je precies hebben, kleine pakken voordroog of echt hooi ?
hier vlakbij zit iig een boer die plenty kleine pakken voordroog heeft maar hij vraagt 8 euro per pak en dat vind ik zelf erg veel geld.

Ik zou even aankomende week afwachten, er schijnen een aantal droge dagen aan te komen.
Veel gras staat nog op stam, dus wie weet kun je scoren en daalt de prijs nog wat.
Anders pb je maar voor die pakken voordroog, ze liggen op de grens Friesland/Drenthe

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:55

Lolclub: ik heb de afspraak gemaakt met Souman dat ik komende week zou bellen en hij hoopte dat hij dan wat meer zou weten over de prijzen van veldbeemd.
Maar ik moet zeggen dat het erg lastig communiceren is met hem, hij houdt constant een slag om de arm terwijl ik precies alles wil weten. Op die manier kom je niet echt verder.
Ik heb ook even gekeken op de website van Ponne, ziet er goed uit.
Hoe was het ook maar weer, die had het spul al binnen en weet ook al een prijs?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:58

Aha, da's toch ook wel wat ver weg, ik zit op de noordelijke Veluwe. En ja, ik heb ook m'n hoop gevestigd op komende week, een paar boeren hier in de buurt willen me best nog wat leveren, maar dan moeten ze wel eerst zelf safe zitten v.w.b. hun wintervoorraad. Mijn vaste leverancier wil ook nog oogsten, maar vorig jaar heeft hij dat zo laat in het jaar gedaan, dat 't gras met wortel en al is uitgetrokken, leek op spinazie, hoewel niet zuur, maar ook allemaal modderlkluiten er in. Dat wil ik dus niet meer.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:12

Romeorowan:
Komt me bekend voor, ik heb hem ook een aantal keer gesproken en toen deed hij de mooiste beloftes,
toen ik bij zijn schuur kwam -op afgesproken tijd- was hij er zelf niet en werd ik geholpen door zijn moeder...
En die wist weer niks van de prijsafspraak die ik had gemaakt waardoor we weer een vaag telefoontje met meneer zelf moesten plegen.
Natuurlijk wist hij niks meer van de afgesproken prijs van 1 euro korting per pak (bij afname van 50 stuks)
Uiteindelijk ben ik toen dus weggegaan zonder het bestelde veldbeemd, de pakken waren echt veel te klein voor dat geld

Volgens Ponne is er bijna geen mooie veldbeemd dit jaar, de oogst is al geweest en het meeste is verregent
Ik vermoed dus dat Souman het helemaal niet leveren kan en dat hij daarom de slag om de arm houd

Ponne heeft Engels raai en roodzwenk liggen.
Het Engels raai vond hij zelf niet mooi genoeg voor paarden, maar de roodzwenk wel
Al moet hij er wel om lachen dat we roodzwenk aan paarden willen voeren, laatst zei hij dat ze dan wel heel erg veel honger moesten hebben wilden ze dat eten... :D

de prijs is 170 euro de ton, en normaal gesproken gaat de baal op de weegschaal voordat hij verkocht wordt.
Je betaald dus de kilo prijs.

Mysa:
Noord Veluwe is een klein uurtje rijden vanaf hier :D
Dus als de nood te hoog wordt...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 09:07

Ik zal Souman maandag bellen en als hij weer zo vaag doet, dan neem ik even contact op met Ponne.