[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:41

ik vind de foto's van Grietje erg meevallen...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:44

Gelukkig wel. Door de foto's ben ik een beetje gerustgesteld, aangezien ze weer veel lag en achter raar doet met haar achterbenen, dacht ik dat het veel erger was. Nu weet ik tenminste waar we aan toe zijn.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:50

Net als bij Isabella vorig jaar heeft Grietje waarschijnlijk meer last van de ontsteking (hoefzweer) als van de hoefbeenkanteling.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:00

Hallo allemaal,
Hier weer een vraag van de trouwe meelezer :P
Ik heb vandaag een gesprek gehad met de boer over haf.
Heb meerdere optie's voorgelegt aan de boer. Deze zijn allemaal mogelijk.
Welke optie zouden jullie kiezen

OPTIE 1:
Halve dag in de paddock. Vanuit de paddock kan hij geen direct contact hebben met paarden maar kan ze wel zien. (1 paddock verder staat een oude merrie op een apart landje) Paar uurtjes op het weiland. Met een grasmasker die hij af en toe over zijn neus heen krijgt helaas. (Dit wordt uiteraard opgebouwd)

OPTIE 2:
Hele dag in de paddock (over bijvoeren van hooi moet ik nog overleggen) Hierbij kan hij geen contact hebben met andere en alleen die merrie 2 landjes verder op zien.

OPTIE 3:
In de paddock met een beperkt stukje/strookje gras erachter. Dit gras wil ik van te voren laten eten door andere paarden zodat het schraal wordt. Dit stukje gras is verder niet bemest. Dit stukje is dan ook naast de merrie waar hij wel contact mee kan hebben.
Zal vanavond eens een foto plaatsen van het kleine stukje gras dat er is. Dan hebben jullie er een beeld van.

Wat zouden jullie kiezen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:17

optie 3, mits je paard natuurlijk niet hoefbevangen is op dit moment.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:24

Ik zou ook voor optie 3 gaan met de bemerking dat het paard dan wel voldoende hooi krijgt in de paddock om te voorkomen dat - als hij het gras op mag - geen wortels gaat trekken en daardoor teveel zand binnenkrijgt. Overigens is heel kort gras volgens de Laminitis Clinic ook niet goed: gras wil groeien en vormt dan veel suikers.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:25

Hij is al zeker 3 jaar niet meer bevangen geweest. Hooi krijgt hij bij alle optie's.
Hij is vorige jaar ook op heel schraal gras gegaan dit ging goed. Alleen is dat andere paardje overleden

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:34

Ash: ik zou erg twijfelen over optie 1 en optie 3. Voor de hoefbevangehnheid zou ik voor optie 3 gaan, maar zou dan ook voor het strookje gras een muilkorf omdoen.. En in dat geval als je dan toch met muilkorf aan het hannesen bent, zou mijn voorkeur naar optie 1 uit gaan, omdat ie dan tenminste wel een paar uur bij de rest staat. Anders staat ie wel echt 24/7 afgezonderd van soortgenoten, word ie niet gelukkig van denk ik..

Optie 1 zou geweldig zijn als het graasmasker goed zou blijven zitten :( Heb je er een met klitteband dat ie los krijgt, of is ie te groot zodat ie makkelijk over zijn neus heen gaat..? Je zou ook omheining bomen, palen enz. na kunnen kijken en met stroom afzetten, als hij dat gebruikt om het masker af te doen.. Of een maatje kleiner als dat kan? misschien blijft ie dan beter zitten?

Optie 4: een shet of (oude) pony vinden die hetzelfde voerrantsoen nodig heeft en er bij zetten in de paddock :P ?

Veel succes met je dilemma..

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:38

Hij staat wel zowieso in de nacht op stal met alle andere paarden. En kan contact maken met de merrie. (waarschijnlijk kunnen ze ook samen staan als de boer toestemd)

Ja hoe hij het doet doet hij het maar hij krijg hem over zijn neus heen. Hij is zeker niet te groot. Eigelijk al iets te klein maar die andere grotere maat kreeg hij helemaal zo af. :(
Hij krijg altijd alles af en stuk als hij daar zijn in heeft.

Optie 4: Is geen plek voor op stal en de boer wil geen shets op stal hebben.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:42

tja als ze het eenmaal doorhebben hoe ze zo'n ding afkrijgen is het erg moeilijk inderdaad.. bedacht me nog 1 ding: misschien kun je proberen een halster óver het masker aan te doen..? :)*
En als de merrie erbij zou kunnen zou dat natuurlijk helemaal perfect zijn, begrijp uit je verhaal dat zij nu ook alleen staat..?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:45

Heb ik ook geprobeert. Ook de neusgedeeltes aan elkaar vast gemaakt dat soort dingen.
Maar dan krijgt meneer gewoon halster en al af. Eigewijs beest :P

Ja de merrie staat ook alleen. Ze kan het niet goed vinden met de kudde maar wel met haf. Denk alleen dat de paddock dan iets groter zou moeten.
Zou denk ik het meest ideaal zijn op die manier.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:06

he vervelend zeg! hij is je (en vooral het masker) gewoon echt te slim af! Dan hoop ik inderdaad dat de merrie erbij mag, zou dan inderdaad de beste optie zijn naar mijn idee..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:15

Evt kun je hem ook nog weidegang met graaskorf aan geven op de momenten dat je op stal aanwezig bent. Krijgt mijn Fjord ook 's zomers.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:31

ik zou gaan voor de optie om hem met het andere paard te zetten, zijn ze toch lekker samen. En dan kun je hem altijd een uurtje in de wei doen als je er toch in de buurt bent.

In principe doe ik dit ook met marco, staat met een ander op het zand en mag af en toe even het gras op. naar mijn mening is dit de beste optie.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:56

Je kan ook gezellig bij die van mij in de paddock komen overzomeren ;-) . Wil hem ook nog niet op de wei dit jaar (juni 2009 hoefbevangen geraakt). Het gaat erg goed, hij is mooi afgevallen (was echt te dik, dat is de oorzaak ook geweest). Als straks de 24/7 weideperiode aanvangt (juni denk ik) dan heeft hij om en om gezelschap van paarden die niet 24/7 de wei ingaan, maar tot die tijd staat hij er alleen. Hij kan de groepen wel zien, maar er zit wel 80 m tussen....
Lastig hoor.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 00:26

Laatst bijgewerkt door NatasjaM74 op 31-03-10 01:02, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 00:32

Ik las trouwens dat weken in water minimaal een half uur en maximaal een uur (ivm vitamines die anders verdwijnen) het fructose ook uit hetgras haalt. Wel telkens nieuw water pakken natuurlijk.
Ik week het hooi ivm hoestende ijslander dus mooie bijkomstigheid voor de shet dan.

Weet iemand in de buurt van Brabant een goed adres voor hooi liefst voorverpakt? Frijters in oud gastel verkoopt kruidenhooi uit luxemburg maar of dit weinig fructose bevat zij hij niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:39

Ik neem aan dat je fructaan bedoelt?

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:30

Jannepauli schreef:
Ik neem aan dat je fructaan bedoelt?

Ja nachtdienst hé dan ga ik dingen door elkaar halen :-) Lijkt ook op elkaar, paar glucose stukjes meer per molecuul ;)

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:52

Misschien heb ik er overheen gelezen, mijn excuus dan
Ik heb niet veel verstand en ervaring hiermee, en ga ook zeker nog eens tijd maken om
mij in dit topic te verdiepen, maar ik hoop dat nu iemand van jullie het antwoord weet op mijn vraag

maar mijn vraag is, of hoefbevangenheid en leeftijd met elkaar een verband hebben
Kan een veulen/jaarling ook al hoefbevangen raken? Of gebeurt dat pas als ze zijn uitgegroeit

Alvast bedankt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:13

als ik het me goed herinner heb ik de dierenarts eens horen zeggen dat hij een bevangen enter had meegemaakt. Blijkbaar kan het dus wel.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:26

Hallo allemaal, ik lees regelmatig mee hier omdat wij een pony hebben die hoefbevangen is geweest en daardoor een licht gekanteld hoefbeentje heeft. We hebben het hoefbevangen zijn goed onder controle maar lopen nu toch tegen wat probleempjes aan: de pony loopt M1 dressuur maar krijgt steeds meer problemen met tact. Dit komt uit het beentje waar de hoefkanteling zit. Hij pakt zich vast aan die kant en gebruikt de teugel dan als 'wandelstok' (teugelkreupel) daardoor krijgen we tactproblemen. Als we de pony zo los mogelijk peuteren aan die kant is het minimaal maar het blijft in de middendraf moeilijk om hem gelijk te houden. Het lijkt er op dat hij aan de kant van de kanteling een kortere pas maakt. Zou dit iets met de aanhechting van de pezen aan die kant te maken hebben? Ik kan mij voorstellen dat de diepe buiger aan de kant van de hoefkanteling korter is geworden dan aan de kant van het gezonde hoefje. Kan iemand mij hier wijzer maken?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:44

of er is misschien een nog simpelere verklaring nl. pijn??

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:50

Durf ik niet te zeggen; als ie los draaft zie je het niet. Heb mij dat natuurlijk wel afgevraagd en zit te denken om 'm tijdelijk op de metacam te zetten om te kijken of het verschil maakt. Maar blijft mijn vraag toch of de pees aan de kant van de hoefkanteling korter geworden kan zijn...

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:08

Hallo! Ik kom ook nog even binnenvallen

Ik lees alle pagina's mee, maar heb op het moment niet echt relevante informatie voor jullie :D

@ash_: ik zou ook voor optie 3 gaan :j

Wij beginnen straks ook weer met paaltjes slaan, paddock klaarmaken, droogvoer halen, omheining haflingerkont-proof maken :+ Zucht... zomerseizoen komt er weer aan. Maar ben vastbesloten dit jaar níks aan het toeval over te laten, dus juffrouw blijft lekker met haar vriendinnetje in de paddock + klein strookje land.. Daarna dmv strookbegrazing steeds een stukje erbij.

En heb een nieuwe hoefsmid die de vorderingen in de gaten houdt }>