[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:53

Die van mij staat op vlas, en krijgt ´s avonds naast nat hooi altijd een pluk stro bij.
´s Morgens in de paddock krijgt ze ook weer nat hooi en ´s middags krijgt ze dan nu weer compactgras, lucerne en stro gemengd.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:56

Als je compact gras niet mengt met iets, kun het dan toch los geven, dus niet aan de baal in zo'n voerbox? Ik voer het ook weleens bij, maar vindt het zulke korte stukjes, zou dat geen verstopping kunnen veroorzaken? En zo ja, is dat de reden waarom jullie het mengen?

@Miss PK; Ik geloof trouwens dat de lucerne van subli melasse bevat, weet het niet helemaal zeker maar check het maar even.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:58

Ik doe er puur wat stro door heen dat ze wat langer bezig, omdat ik nu nog iets minder geef (vind het vrij rijk en ben het weer aan het opbouwen na een paar weken alleen geweekt hooi).
Normaalgesproken krijgt ze het 2x per dag los in de hartog bak en dat gaat prima, nog nooit problemen gehad!

edit: ik geef nu trouwens sinds begin deze week ook D&H S&S, 2x per dag een volle voerschep, dat is toch niet teveel denk?
verder krijgt ze geen krachtvoer...
hoeveel mag je er van geven per dag?

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:06

mysa die lucerne is zonder melasse maar met olie gebonden voor het stof! :j
Ik geef normaal de baaltjes compact heel in de voerbox met rek erop maar nu haal ik het los omdat hij beperkter krijgt en doe het in de voerbox met rek erop maar het gaat wel sneller op nu dat het los is. Problemen met eten nog niet gehad tot nu toe.
De reden dat ik nu wil gaan mengen is omdat ik liever zie dat hij er langer over doet en wat meer buikvulling krijgt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 12:12

@ Nouvel: Voor S&S moet je uitgaan van 300 gram per 100 kg lichaamsgewicht per dag.
Voer je minder, dan moet er een supplement bij

@ Miss PK: Subli lucerne heeft inderdaad geen melasse - er zitten wel vaak stenen in, dus oppassen met voeren! Als je lucerne voert moet je ook de Calcium|Fosfor verhouding in de gaten houden.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:24

Jannepauli ik heb het idd gelezen over die stenen soms erin dus dat hou ik maar in de gaten,ik wil het nu toch zelf klaarzetten en mengen van te voren dat scheelt :j
Bij welke hoeveelheid lucerne zou die calcium fosfor verhouding echt een rol gaan spelen denk je? Bij 2 kilo per dag zal dat wel meevallen hoop ik?

edit: Weer even wat verder gezocht, ik ga proberen de pre alpin aspero bij te voeren en zeer zuinig te doen met de lucerne geven :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:56

Thanx, ik geef ook nog een half schepje force bij, dus dan moet het wel goed zijn denk...
ik voer naast lucerne ook een klein beetje zemelenslobber om het recht te trekken, vind mijn paard nog ontzettend lekker ook!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:06

Hier toen dikke benen na een week van wat dagelijks wat handjes Lucerne. Hij kreeg het vóór hij HB werd, no problemo. Ik gaf het nadat hij HB was geworden omdat de F4F zo'n minibeetje is in de voerbak. Wilde het wat aanvullen (onzinnig mss, maar goed, dat wilde ik toen). Na een week had hij 4 dikke benen. Na stoppen van de Lucerne was dat weer over. Meld het toch maar even. Hier ook stenen én veel bladstof. Dat zeefde ik eruit, want dat at meneer niet op. Dat bladstof vulde denk ik toch wel een kwart van de hele zak. Zonde.

Gister bloed afgenomen bij 'm. Ben zeer benieuwd. Het ligt nu bij het VetMedLab in DL. Uitslag maandag per fax...(lekker ouwerwets).

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:12

Eten ze dat gewoon op slobber van zemelen Nouvel? Of doe je er nog iets door ofzo de lucerne misschien? Ik heb totaal geen ervaring met zemelen of slobber geven....is natuurlijk ook wel weer buikvulling en wat te doen op stal..

Misschien wel iets voor Max ook...dikke benen dus ook in de gaten houden %) het duizelt me nu even allemaal hoor :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:19

spannend paars...
en bizar van die dikke benen van de lucerne...
ik merk er niks van, heb de lucerne nu opgebouwd naar een voerschep per dag door het compactgras heen...

missPK, die van mij is gek op zemelenslobber! :j
ik doe er ook wel eens wat door heen, maar alleen zemelen met water lust ze ook prima!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:30

Nouvel schreef:
spannend paars...
Ja, zeker. Ze vond hem er goed uitzien, maakte alleen een opmerking over zijn vacht, die bovenop zijn rug (achter het zadel zeg maar) rechtop staat als een kokosmatje. Verder naar achter is het weer normaal. Het is alleen daar. Had ik wel gezien, maar ach, het is niet echt lekker weer ook natuurlijk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:35

nee dat kan ook goed door het weer komen, die van mij zit ook niet zo fijn in 't haar en toevallig vanmorgen bij de veearts over gehad dat ze overal zwarte schilfertjes in haar vacht heeft, vooral op 'r billen en achterbenen, waarschijnlijk van het vocht...
heb er zachte shampoo voor mee gekregen...

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:50

Is er zo een merk te noemen en soort slobber die te geven is als afwisseling?
Mamaloe staat nu al drie weekjes alleen maar op hooi..... wil dr een klein beetje afwisseling bieden

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:57

ik geef slobber van 2 kleine handjes zemelen en soms ook nog 2 kleine handjes subli senioren priores, is bijna niks maar met flink water erbij en een paar uur weken lijkt het net of ze een bak vol voer hebben! :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:18

MiniLoe schreef:
Mamaloe staat nu al drie weekjes alleen maar op hooi..... wil dr een klein beetje afwisseling bieden

Je kunt ook afwisseling geven in de vorm van wat groente.
Bijvoorbeeld bleekselderij, of rode bieten.
Eventueel een grasbrokje erbij overgoten met appelazijn (vindt Isabella heerlijk).
Doe er dan eens gedroogde rozenbottels bij (goed voor vitamine C en biotine) en eventueel wat gedroogde pepermunt.
Zo maak je een gezond smulmaaltijdje, zonder dat je echt suikers/zetmeel toevoegt wat je met slobber al gauw wel doet.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:59

Gewone rode bieten die je ook zelf kunt koken? Maar dan geef je ze rauw?
Grasbrok moet ik idd nog ophalen, kan ze hopenlijk binnenkort een handje van krijgen zo eens tussendoor

Bleekselderij ook die je gewoon bij de groenteboer koopt?
Thnx voor je tips

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:34

goede avond
spannend paars, ben benieuwd wat de uitslag is :)

miniloe: tango doet he nu ook een week op 4x per dag wat hooi, en 2x per dag 1 handje natte zemelen ( hij wordt nogal nijdig als iedereen krachtvoer kreeg behalve hij :P)

voorlopig houd ik hem op de zemelen, in deze kleine maat kan het volgens mij DA geen kwaad (ondanks er toch wel suiker )

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:42

Ik koop het gewoon bij de Lidl :D

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:13

goeie tip, zal morgen eens van die bieten halen en dan gewoon rauw voeren?
ben benieuwd of ze het lusten haha

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:23

Hier lusten ze wel rode biet, mn oom had 2 jaar terug over van de volkstuin. Gaf leuke effecte toen ik rode biet ging voeren ipv wortels oid. Mijn pony's happen elkaar ook wel eens als ik zo iets voer. En mijn schimmeltje en lichte palomino's zien er HEEL zielig uit als ze hapjes met rode-kool-mondjes gekregen hebben :+.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:19

Hier weer voorzichtig positief nieuws. Mijn merrie begint op zachte bodem al weer wat te draven en galoperen. Het ziet er niet uit, maar dat ze het doet zonder pijnstillers vind ik al een hele verbetering. Vorige week liep ze bijna niet vanwege die opspelende hoefzweer...

Waar kopen jullie grasbrok? Vroeger was het veel algemener (en het was goedkoop) dan nu...

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:56

joyce B schreef:
Waar kopen jullie grasbrok? Vroeger was het veel algemener (en het was goedkoop) dan nu...

Ik heb het net flakes besteld en kan het ophalen in Wilhelminaoord, weet niet waar jij zit maar hier kun je verkooppunten vinden: http://www.magics-spirit.nl/index1.html

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:00

Joyce b: ik koop het via dichtsbijzijnde leverancier via www.voergezond.nl en betaal vijftien euro per zak van twintig a vijfentwintig kilo

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:47

MiniLoe schreef:
Joyce b: ik koop het via dichtsbijzijnde leverancier via http://www.voergezond.nl en betaal vijftien euro per zak van twintig a vijfentwintig kilo

ben jij nu je pony aan het voeren? ;)
Die moest toch afvallen? :D

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:46

haha nee mamaloe staat alleen op hooi momenteel, maar swinters schaf ik deze brokken aan voor Minime, afgelopen winter is dat goed bevallen, minime gaat nu ook van een handje muesli over op een handje grasbrok.
En als ik mamaloe een belonging wil geven dan wil ik haar daar een paar brokkies van geven ipv een snoepje ofzo.

Minime is vandaag opnieuw opgemeten en mamaloe ook

Minime vorige maand: 260
Minime vandaag: 235

Mamaloe vorige maand: 230
Mamaloe vandaag: 225

Training en dieet minime slaat dus aan, helaas was ik mamaloe net de beginselen van het longeren aan het leren toen ze HB raakte.... als ze na de behandeling van de smit blijft lopen zoals nu, ga ik een klein blokje met dr om via het gras.... hoop dat meer uit te kunnen breiden zodat we met wandelen toch ook voor haar beweging kunnen gaan doen waardoor ze nog meer gaat zakken in gewicht

de supermarkt had geen bieten meer :(
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 13-08-11 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt