Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 10:43

@pleiada: ik haal met de elektrische vijl telkens een klein laagje van de zool af, maar durf dat niet te rigoreus te doen want dan gaat ze veel te gevoelig lopen.
Ik zeg zool, maar ik denk dat het nog steeds steunselmateriaal is. Ik zal weer eens foto's maken, dat is al weer een tijdje geleden.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:50

DubbelDun schreef:
@pleiada: ik haal met de elektrische vijl telkens een klein laagje van de zool af, maar durf dat niet te rigoreus te doen want dan gaat ze veel te gevoelig lopen.
Ik zeg zool, maar ik denk dat het nog steeds steunselmateriaal is. Ik zal weer eens foto's maken, dat is al weer een tijdje geleden.

Eletrische vijl ? Ik zou persoonlijk nooit de hoef dwingen door uit te hollen ?!
Een gezonde hoef krijgt die holling vanzelf, echt steunsels weg halen consequent..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 13:49

Maar als ik niks weg haal dan kom ik nooit van de platte steunsels af én gaat ze gevoelig lopen op de veel te volle zolen. Voorlopig doet ze het er nu al jaren prima op.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:18

Als stille meelezer zou ik graag de verandering van de voeten van mijn paard willen laten zien van het overdag buiten en 's nachts op stal naar het 24/7 buiten, met schuilstal en een flink stuk bestrating.

Ze is eind september 2015 verhuisd naar mijn huidige stal, maar door gebroken griffelbeentjes heeft ze 10 weken in een paddock gestaan zonder verharding.

De stralen zijn altijd gelijk aan de hoefwand, ook al lijkt dat op de foto's niet altijd zo te zijn.

De voeten zijn nog lang niet perfect, daar is natuurlijk tijd voor nodig. Maar ik ben heel erg benieuwd naar jullie visie.

20-03-2015, overdag buiten, 's nachts op stal
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

20-02-2016, 24/7 buiten met schuilstal en een flink stuk bestrating sinds januari 2016

Afbeelding
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:27

redelijk nette hoefjes...doe je het zelf?Het lijkt alsof je gereedschap niet scherp is?Het ziet er wat hakkerig uit?

Even een vraagje in het algemeen.Bij sommige zie ik kwartierboogjes,tenminste...ik vermoed dat dat zo heet?Een soort holletje in de wand gevijlt,richting hiel.
Moet dat eigelijk bij ieder paard,wat is het nut daarvan?
Alvast bedankt voor het antwoord :D

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:35

Het ziet er al een stuk netter uit, minder ondergeschoven. Maar volgens mij kunnen de hielen nog wel lager, want er zit nog wat flare bij de hoeven. Steunsels kunnen ook nog wat lager. Als je die twee gelijk houdt is die flare ook verdwenen.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:40

Ik doe het deels zelf en idd mijn mesjes zijn aan een slijpbeurt toe, maar ben het slijpsteentje kwijt. Het enige wat ik bijhoud is de afronding in de wand en de steunsels wat kort houden. Voor de steunsels heb ik ondertussen ook het steunselraspje aangeschaft, maar dat wil ook nog niet altijd even goed. ben een beetje aan het klungelen met botte mesjes en het raspje -O- . Voor het overige werk komt mijn hoefsmid (Natural Balance).

Ik weet niet of de hielen nog zo veel lager kunnen, zo ziet het er nu vanaf de achterkant uit:

Afbeelding
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:55

ik zou de hielen niet nog lager maken,hij staat bijna op de ballen van zijn hoef.Volgens mij is dat ook niet goed?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:58

Hielen zijn te lang, maar ondergeschoven.

Teen moet beter ingekort worden, ik vind de hoeven ook nog wat 'vol'.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:08

Het vertekent omdat de hielen nog wat ondergeschoven zijn. Hij staat best laag achter. De hoek waaronder de hoef staat is dus nog niet helemaal goed.
http://paardenhoeven.info/blog/2013/03/ ... en-hielen/

En als je stopt met stralen bijsnijden? Alleen maar de losse flapjes eraf halen. Bij mijn pony worden de stralen nooit bijgesneden, alleen maar de losse stukjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:15

De laatste serie van 4 zie ik boven links een gebroken voetas (geen mooie rechte lijn) en rechtsboven kan ik van die onderkant echt niks maken. Doordat er geen diepte is lijkt het een hele rare foto.
Verder zijn de hoeven duidelijk korter geworden en gaan richting 'mustang'hoefjes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:17

DubbelDun schreef:
De laatste serie van 4 zie ik boven links een gebroken voetas (geen mooie rechte lijn) en rechtsboven kan ik van die onderkant echt niks maken. Doordat er geen diepte is lijkt het een hele rare foto.
Verder zijn de hoeven duidelijk korter geworden en gaan richting 'mustang'hoefjes.

inderdaad...daar lijken ze op.Alleen de grond waar mustangs over heel lopen is iets anders dan de natte zachte weilanden in Nederland.Maakt dat wat uit?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:22

Tuurlijk maakt dat uit, maar ik denk dat deze voeten vooral te wijten zijn aan de bestrating waar waarschijnlijk door de natte periode nu veel op gestaan wordt.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:27

Ondergeschoven hielen, ben ik het helemaal mee eens. Daar zijn we al mee bezig sinds ik haar heb, ruim 3 jaar nu. Het verbeterd, maar gaat erg langzaam. Steunsels zal ik nog iets verder proberen bij te werken.

Over het algemeen gaan alleen de losse flappen van de stralen af, maar af en toe steken ze nogal uit ten opzichte van de hoefwand, dat lijkt me niet echt lekker, dus dan worden ze iets bijgesneden, zodat ze weer gelijk aan de hoefwand zijn. Bij de voorvoeten is het bijsnijden van de stralen nooit nodig, achter af en toe wel. Maar als het geen problemen oplevert als de stralen wat hoger zijn dan de hoefwand wil ik dat zeker wel eens proberen om ze niet korter te maken.

Tot hoe ver zou je dan de teen inkorten? Ik rasp ze tot ongeveer aan de witte lijn, de hoefsmid durft de teen wat verder in te korten, maar dat laat ik liever aan haar over.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:33

Zeker mooie vooruitgang, steunsels kunnen mooier en vlakker richting de zool.
Maar scherp materiaal is wel prettig hierbij..
Verder zou ik niet de hielen nog lager zetten, hij lijkt wel wat ondergeschoven.
Maar als de hoef beter wordt. Komt die achterkant vanzelf. Zou zelf niet teveel aan de stralen zitten.
Wel zorgen dat het niet uitsteekt ten opzichte van de wand.

De teen niet dwingen om korter te worden door "meer" weg te vijlen. Mooi blijven afronden(mustang rol)
De hoef heeft tijd nodig om verandering van stand aan te nemen. Ik trek hier altijd min 6 maand tot 1 jaar voor uit. (verschillend per paard & leefomstandigheden)

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:34

Dubbeldun; Inderdaad, lijkt links een gebroken voetas te hebben, maar ze stond met dat been wat verder naar voren dan met het rechterbeen. Ik denk dat als ze die op dezelfde plek heeft staan als de rechtervoet, dat deze gelijk zijn qua voetas.

De foto rechtsboven die je bedoeld kun je eigenlijk wel vergelijken met rechtsonder. De voeten zijn bijna gelijk aan elkaar. Maar er zit wel bij de straalpunt een verdieping aan beide achtervoeten, dat lijkt zich langzaam aan naar richting de steunsels uit te breiden, alsof er een teveel aan materiaal er uit komt.

En inderdaad staan ze momenteel erg veel op de bestrating i.v.m. de natttigheid.

Marjo89; Bedankt voor het advies, steunsels blijf ik rustig aan mee bezig en de hoefwand hou ik inderdaad lekker rond. Stralen worden alleen bijgewerkt bij uitsteken boven de hoefwand en de losse flapjes worden verwijderd.

Bedankt allemaal voor het commentaar trouwens, daar kan ik sowieso wat mee. Het grote werk blijft voor de hoefsmid, maar de kleine dingen kan ik prima zelf en is fijn om daar wat feedback in te krijgen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:48

Tammie, hoe vaak worden de hoeven bekapt?

Ik merk zelf dat bij ondergeschoven hielen juist bekappen heel belangrijk is, maar dat je door te lang te wachten, al snel ziet dat de voeten weer gaan onderschuiven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:26

Tammie schreef:
Ondergeschoven hielen, ben ik het helemaal mee eens. Daar zijn we al mee bezig sinds ik haar heb, ruim 3 jaar nu. Het verbeterd, maar gaat erg langzaam. Steunsels zal ik nog iets verder proberen bij te werken.

Over het algemeen gaan alleen de losse flappen van de stralen af, maar af en toe steken ze nogal uit ten opzichte van de hoefwand, dat lijkt me niet echt lekker, dus dan worden ze iets bijgesneden, zodat ze weer gelijk aan de hoefwand zijn. Bij de voorvoeten is het bijsnijden van de stralen nooit nodig, achter af en toe wel. Maar als het geen problemen oplevert als de stralen wat hoger zijn dan de hoefwand wil ik dat zeker wel eens proberen om ze niet korter te maken.

Tot hoe ver zou je dan de teen inkorten? Ik rasp ze tot ongeveer aan de witte lijn, de hoefsmid durft de teen wat verder in te korten, maar dat laat ik liever aan haar over.

Gewoon de stralen bijsnijdrn als dat nodig is. Uitstekende straal is niet erg als paard alleen in een zachte wei staat. Maar onprettig en zelfs pijnlijk als een paard veel op het harde loopt, zoals de jouwe. Dus gewoon gelijk houden aan de hoefwand :)

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:11

LBLGypsyCobs; Ze wordt bekapt zodra het nodig is. De frequentie is dus heel wisselend. De hoefsmid is in december nog geweest, omdat ze al een half jaar niet door de hoefsmid bekeken was, zij heeft toen alleen de teen even goed bewerkt, verder was er niks te doen. Meestal komt de smid 1 keer in de 3 maanden, maar als er niks te bekappen valt dan wordt dat dus wat langer en zelfs met 6 maanden er tussen was er eigenlijk weinig te doen. Ik bel zodra de wand ongeveer een mm boven de zool uit gaat steken, of zoals de laatste keer, dat er een lange tijd tussen heeft gezeten.

Maartje1990; Bedankt, dan ben ik daar dus goed mee bezig. De foto's vertekenen zo ontzettend. Het lijkt alsof de straal ver onder de wand ligt, terwijl dat niet zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:43

Vreemd, dat er zoveel maand niks te doen is als je zelf ook niet bijhoudt?
Ik haal wekelijks een vijl erover. Minimaal.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:15

Maar met de teen inkorten bedoel ik niet van onderaf gezien, dus ten opzichte van de zool.

De teen steekt nu naar voren en trekt de rest van de hoef mee (meestal werken te lange steunsels en kwartieren daar ook aan mee).

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:30

darkchrystal; Paard komt vaak genoeg op het harde, zodat afronden alleen voldoende is, het kort houden gebeurt door het draven op straat. De hoefgroei is verder goed. Momenteel slijt het wat meer, omdat ze heel veel op de bestrating staat i.v.m. blubber track en dus gebruiken we schoenen als we een buitenrit gaan maken.

LBLGypsyCobs; Hoe bedoel je het teen inkorten dan? Het verhaal over het naar voren steken, te lange steunsels e.d. snap ik wel.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:38

Met teen korten snap ik wel wat er bedoeld wordt.
Van onderen ipv van voren. Maar in geval van tammie kan dat niet.(vind ik) Want dan zou je in de zool gaan raspen.

Wat ik wel merk bij natuurlijke (aangebrachte) slijtage. Dus vaker lichtjes de vijl erover. Dat zorgt voor stimulatie van de hoefgroei.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:26

Oh pff zoveel tekst erbij!
Ik heb bij mijn ruin om teen in te korten op den duur toch in de zool beginnen raspen hoor. Mss dat het met elke week tot aan de witte lijn ook gaat maar had toch het idee dat het sneller ging zo. Niet extreem hoor, maar idd gewoon alles van de grond houden vooraan :) Heeft hij niet slechter van gelopen, handig als je het zelf in stapjes kan doen..

En Tammie: Achter lijkt mij beter qua lengte (hiel naar teen :P) dan voor.
Een andere reden waarom hoefwand niet zo snel lijkt te groeien is omdat hij zijn oude zool precies niet lost, om het zo te zeggen. Wat voor paard is het? Je ziet dat er op bepaalde momenten gewoon stukken uitkomen waar nieuwe zool onder zit. Moest je alle oude zool weghalen zou er stukje hoefwand afkunnen :p Dat en steunsel lijkt op sommige voeten ook eeuh sterk aanwezig. Wat het best is poedersuiker zou kunnen maken, zeker als je het zelf moet doen en mesjes zijn niet scherp hahaha, is gewoon een vlak stuk beton fzo.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:51

Dat vermoeden heb ik eerlijk gezegd ook, dat haar voeten vol zitten met overgroeid steunselmateriaal. Het is knetterhard in ieder geval -O- en mijn mesjes flink bot. De achtervoeten zijn inderdaad qua teen-hiel lengte een stuk beter dan voor.

Het paard is een Arabier, merrie van 11 jaar oud.