[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:28

Tiger, je kunt op een paar manieren kijken. Aan de zijkant kun je kijken naar:
- beweegt hij zijn (achter)been links en rechts even gemakkelijk naar voren of zie je verschil. En dan van beneden naar boven kijken en vergelijken.
- zijn de passen even lang links en rechts of stapt hij aan een kant minder ver over dan aan de andere kant.
- knikt hij (meer) naar beneden met zijn hoofd als hij een voorbeen neerzet (alsof hij zich erop laat vallen)

aan de achterkant
- daalt hij aan beide kanten even ver naar beneden in zijn heup?

algemeen:
- ziet er gemakkelijk uit of toont het allemaal wat stijf?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:33

Als een paard in draf bv op rechtsvoor valt, dan kan hij linksvoor kreupel zijn, maar ook linksachter toch (of rechtsachter)?

En als hij linksachter een kortere pas maakt. Doet dan zijn linkerachterbeen zeer, omdat hij die sneller weer optilt. Of doet dan zijn rechterachterbeen zeer en zet hij rechtsachter daarom sneller op de grond (ipv rustig ver naar voren zetten) om rechts te ontlasten?

Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:39

op rechtsvoor vallen kan idd kreupelheid linksvoor zijn of rechtsachter (diagonaal gaat vaak samen).
Verder heb je belasting- en bewegingskreupelheid. In het 1e geval doet het zeer als ze erop steunen, in het 2e als ze het bewegen (spat is trouwens een combinatie van beide). Kort samengevat zie je belastingskreupelheid meer op het harde en als het been aan de binnenkant zit op de volte (zwaardere belasting), bewegingskreupelheid zie je meer op het zachte en als het been aan de buitenkant zit (langere passen).

Maar er zijn vaak zoveel verschillende extra factoren dat het niet helemaal zwart wit is.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:49

Vanwege die verschillende factoren vroeg ik het ook. Spat maakt het inderdaad nog ingewikkelder. En Twister helemaal Haha! Want hij heeft linksachter dat beetje botwoekering aan de buitenkant van het gewricht en rechtsachter is de sprong wat overvuld (bolspat?).

Hij is momenteel niet kreupel, maar als hij veel gerend heeft of soms als hij net begint, dan maakt hij rechtsom met zijn buitenbeen (linksachter dus) een iets kortere pas (zowel op het zachte als harde). Wel beentje doet hem dan 'zeer' denken jullie?

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:50

Ja bij tiger zag je het toen op de linker volte heel erg, echt kreupel en toen gingen we op de rechtervolte rijden en zag je helemaal niets bijna. Dit was nog voordat we wisten wat het was. Maar nu zo op het harde kan je het echt heel moeilijk zien, ook omdat ik vaak alleen ben en dan naast hem loop natuurlijk. Maar ik zal het eens uittesten als iemand anders met hem loopt kijken of ik het dan kan zien.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:52

Kan rollen trouwens kwaad? hij heeft donderdag zijn Tildren gehad, en we hebben hem 2 keer in de bak gedaan dat mocht mits als hij rustig was en dat was hij niet (normaal wel) omdat hij al 2 weken zijn energie niet kwijt heeft gekund, maar iig mag je hem wel laten rollen aan de hand, of doet dat veel kwaad?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:53

Jenny, daarvoor zou ik het moeten zien, daar durf ik zo echt niets over te zeggen.

Tiger, het is idd bijna onmogelijk om het te beoordelen als je zelf voordraaft.

Tja, ons paard heeft 3 maanden op de wei gestaan na de spat, dus ik zou er makkelijker mee zijn. Ligt hij 's nachts op stal? Dan zie ik nl het verschil met rollen niet Knipoog

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:01

Nee das waar, hij ligt wel eens op stal ja dat zie ik aan zijn deken en stro in zijn nek haha.

Wij doen tiger niet op de wei, aangezien ze nu nog niet op de wei mogen en hij heel veel energie heeft. We hebben ook als advies gehad veel bewegen en de minuten/conditie weer opbouwen. Vind het zo rottig dat er nog niet 1 lijn is wbt het revalideren na zon tildren kuur.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:02

Tiger, tja lastig, rollen of niet rollen. Net wat Lielle zegt hij kan natuurlijk ook op stal gaan liggen. Ik zelf zou het niet doen. Mijn pony kan altijd van die gekke sprongen maken als ze net over eind komt na het rollen. Zeker als hij al een tijdje niet uit zijn bol heeft kunnen gaan. Beter een beetje te voorzichtig denk ik dan maar.

Jennyxx, al een beslissing kunnen maken.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:04

Het blijft idd heel dubbel, wij moesten raimaer juist wel 3 maanden op de wei zetten.

Pollewops, als Tiger aan de hand (touw) zit zal het wsl met die sprongen wel meevallen.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:05

Hoop het, ik ben zo wel eens op mijn snuffert getrokken.. Clown

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:08

ja ik bedoelde inderdaad aan het halstertouw of longeerlijn dan maakt hij geen gekke sprongen maar zodra ik hem losdoe wel. Ik kreeg gister ook een beuk toen hij losstond in 1/3de van de bak en wegsprong om te spurten toen snel vastgemaakt en maar gaan wandelen. Normaal moet je hem achterna rennen om hem te laten draven in de bak en nu was het net een pingpong bal

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:13

@Lielle: Jou paard kreeg het wss in de wei periode of niet? bij ons staan ze nu ook niet op de wei dus misschien vandaar een ander advies, hij mocht dus wel buiten maar dan wel afgezet zodat hij niet kan gek doen, en in zijn eentje want hij mag niet spelen en gekke sprongen maken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:14

Nee, juist niet. Mijn paard liep vol in de sport (M sgw, M dressuur) en is echt van de ene dag op de andere op de wei gegaan. Ik was in Friesland voor onderzoek, ze is toen na de diagnose direct behandeld en op de terugweg hebben we haar direct naar de wei gebracht. Mijn instructeur heeft er de ijzers nog onderuit moet halen Haha!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 02-03-08 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:16

Jennyxx schreef:
Hij is momenteel niet kreupel, maar als hij veel gerend heeft of soms als hij net begint, dan maakt hij rechtsom met zijn buitenbeen (linksachter dus) een iets kortere pas (zowel op het zachte als harde). Wel beentje doet hem dan 'zeer' denken jullie?

Soms kun je het verschil een beetje aan het bekken zien. Bij Evita was dat in elk geval duidelijk zichtbaar.. wanneer ze kreupel liep doordat ze het buitenachterbeen niet voldoende naar voren kon brengen ging ze compenseren met haar bekken/knie.
Ik ben nu voor mijn afstuderen (fysiotherapie) bezig met videoanalyses. Ik wil eens gaan kijken of ik Evita haar bewegen ook op die manier kan analyseren als ik het programma heb, lijkt me wel interessant Lachen

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:31

Hoe erg had je paard spat? ook in beginstadium? Vind het zo moeilijk, je luisterd toch naar je veearts en hoopt dat die het goed hebben maar als je zoveel dingen hoor dan ben je wel eens radeloos Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:34

Ik zou zeker het advies van je DA volgen, en niet zelf dingen gaan veranderen. Raimaer was nog wel redelijk beginnend, maar zeker niet meer heel pril; achteraf had ze toch al zeker een jaar last van.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:53

ah zo. Ja ik ga zeker zijn advies volgen. Maar wil niet te snel gaan aangezien we over 2 weken er al op mogen stappen op het harde dan. En dan de buigproef afwachten. spannend hoor Lachen

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:55

Wat voor spat had jou paard ook alweer? en moest het juist dichtgroeien? Bij ons wordt het stopgezet als dat lukt dus moet die gleuf noem ik het maar even, niet dicht gaan maar juist herstellen dus echt beginfase.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:56

precies hetzelfde als de jouwe. Er zijn later ook foto's gemaakt (andere reden, en alleen bij het 'betere' been) en dat ziet er super uit.

greens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:12

@ Less, wat ongelooflijk rottig dat je al twee paarden hebt gehad met dezelfde problemen. Lijkt me inderdaad dat je dan wel heel bang bent dat er met een evt derde ook wat gebeurt/is.

@Lielle, wat fijn dat je weer een crosstraining hebt gereden! Ben ook erg benieuwd naar foto’s, als je buiten gaat trainen!

@Tiger, ik hoop echt dat de behandeling met Tildren aanslaat!

@Jennyxx, wat een pech met Twister zeg!

Ik heb er gisteren voor het eerst weer opgezeten nadat de spat geconstateerd was. Na de foto’s gezien te hebben, bleek het dus allemaal heel erg mee te vallen. Ze is behandeld, en ik merkte eigenlijk al heel snel verbetering. In samenspraak met de DA dus gewoon weer op gaan bouwen na het tijdje rust wat ze heeft gehad (tijd van diagnose, maken van foto’s, uitslag etc.) Ze loopt gewoon heel goed, en geeft eigenlijk totaal niet aan pijn te hebben (vrolijk, oortjes naar voren, levendig).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:18

Goed nieuws greens, fijn voor je!

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:47

Greens dat is heel goed nieuws.

Ireentjuh, net even in je profiel zitten gluren en vroeg me af wat voor zadel evita op heeft op de laatste foto. Ben aan het over wegen een nieuw zadel te kopen. Eentje waarop je lange stapritjes kan maken. En dat lijkt op een endurance zadel, klopt dat.. En zo ja, dan hoor ik natuurlijk graag je ervaringen Tong uitsteken .

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:03

Lielle wat lekker zeg dat je weer crosstraining hebt gehad die van ons 's avond beginnen pas in mei.
Dus wij moeten nog effe geduld hebben.

LessDat is echt niet fijn dat je 2 paarden hebt gehad met atrose, dan geef je inderdaad op den duur ook wel de hoop op.
Ik hoop wel dat als je weer gaat beginnen het beter verloopt voor je Ach gut

Tiger Nu maar duimen dat het aanslaat!

Jenny Wat kl*te zeg, heb ik ook gehad met mijn haffie daar word je echt niet vrolijk van.
Maar hopen dat het snel over is.

Die van mij krijgt nou rustig aan steeds meer rust, geleidelijk aan bouw ik het af.
Dit om bijna naderende volledige rust, in verband met laaste aankomende maand dracht.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 22:14

pollewops schreef:
Ireentjuh, net even in je profiel zitten gluren en vroeg me af wat voor zadel evita op heeft op de laatste foto. Ben aan het over wegen een nieuw zadel te kopen. Eentje waarop je lange stapritjes kan maken. En dat lijkt op een endurance zadel, klopt dat.. En zo ja, dan hoor ik natuurlijk graag je ervaringen Tong uitsteken .

De laatste haf in mijn profiel met zadel is niet Evita, maar de haf van een stalgenootje die ik mee mocht nemen op vakantie toen Evita niet goed liep Haha! Evita is een paar maatjes kleiner dan deze haflinger Knipoog
Maar het zadel dat erop ligt is een barefootzadel, en daar rij ik Evita ook mee. Het is inderdaad een fijn zadel voor buitenritjes! In het begin is het vaak wel even wennen als je het niet gewend bent.

Inderdaad goed nieuws Greens, super!