[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:10

jeetje ,rotziekte ook
inderdaad het hoefbeen kan ook naar beneden punten maar net niet er door de zool heen prikken,de zool word dan heel bol,en daar kun je dus weinig aan doen ,als je dat dunner maakt zit je dus al snel op het hoefbeen,gelukkig heeft mijn paard dat niet,maar zijn zool was wel open,net bij de punt van de straal,ik heb echt geluk gehad denk ik,het was wel heel veel werk,weet ik nog(15 jaar geleden).
Ik had hele sterke canvas pantoffels gemaakt,zo kon hij toch naar buiten,het was geen gezicht,maar zo bleven de open plekken in zijn hoef mooi schoon

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:14

Die van mij heeft geen vervorming aan de hoeven, alleen van die groeiringen. Hielen zijn wel iets lager gezet maar hij staat op een normaal ijzertje maar dan zonder lip aan de voorkant zodat er geen druk op de toon komt en de toon kan doorgroeien. En het ijzer is iets teruggelegd zodat de toon makkelijker af kan rollen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:16

geerke schreef:
Ik had hele sterke canvas pantoffels gemaakt,zo kon hij toch naar buiten,het was geen gezicht,maar zo bleven de open plekken in zijn hoef mooi schoon

Wow! Wat een idee! OK dan! Slim bedacht, kun je dr geen patent op aanvragen? Nagelbijten / Gniffelen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:20

ik had ze gemaakt van een legertas,heel sterk spul,met een stul autoband als zool,volgens mij heeft iemand het idee al weer opnieuw gehad....te lang geleden,jammer dat ik er geen foto van heb gemaakt

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:22

Inderdaad, was wel benieuwd hoe dat er uit zag! Ik ga naar huis, tot morgen maar weer Doei, doei

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:35

Update 4.12 vanuit de kliniek
Veearts meldt: Image loopt als een kievit (ik hoop toch echt dat hij dat spreekwoordelijk bedoeld heeft) Haha! Haha! . Ze is fit, brutaal en eigenwijs: klinkt als de echte Image.
De wond was schoon en rustig en geneest goed. Donderdag gaan ze de zool onder handen nemen.

Zaterdag tijdens het ziekenbezoek merkte ik ook al dat ze brutaal was en chagerijnig en dominant. En dat zet door. En allemaal zonder pijnstillers. Ze heeft al 4,5 week boxrust.

Image heeft nog een lange weg te gaan tot genezing, maar we zijn echt op de goede weg.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:03

Goed nieuws Janouk. OK dan! Gefeliciteerd.

Wat de bolling van de zool betreft ... dat heb ik hier (gelukkig) niet gehad bij Isabella. De zool was juist heel erg hol en dat sprak een fikse hoefbeenkanteling erg tegen.
Vandaar die speculaties en mijn besluit dan maar rontgenfoto's te laten maken. Daar schoot ik dus toen nog niets mee op omdat de meningen daarna nog verdeeld waren.
Voor degene die de foto's niet kennen vanaf maart tot ongeveer heden ... ze staan hier:
http://www.mijnalbum.nl/Album=YJUERDNI

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 00:15

ik zie een lichtelijke hoefbeenkanteling,maar ik heb ze veel ernstiger gezien,en ik zou als ik de hoefsmid was(ben ik niet...)
toch nog veel meer van de punt afvijlen...vanaf de kroonrand moet je er een stokje langs leggen naar beneden en dan moet het zo goed als recht zijn.(hij zal blij met me zijn......)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:39

geerke schreef:
ik zie een lichtelijke hoefbeenkanteling,maar ik heb ze veel ernstiger gezien,en ik zou als ik de hoefsmid was(ben ik niet...)
toch nog veel meer van de punt afvijlen...vanaf de kroonrand moet je er een stokje langs leggen naar beneden en dan moet het zo goed als recht zijn.(hij zal blij met me zijn......)

Ik denk dat de hij een zij is in dit geval Haha! . Isabella, jij doet het toch zelf met natuurlijk bekappen?

@Janouk; Super meid! Da's nog eens een mooi sinterklaaskadootje! Go jij! Go jij!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:19

Nee dit doe ik niet meer zelf. Heb er een natuurlijk bekapper bij gehaald en tussendoor een keer gewisseld omdat ik het niet eens was met de werkwijze van nr. 1 die juist de teen in mijn opinie te lang liet en de hielen te veel aan het inkorten was. Beiden zijn trouwens een "hij" Knipoog

De hoeven scheuren nu erg door het dun vijlen van de wand (dat deed ik tussendoor wel zelf om de knik eruit te vijlen), maar daar moest ik even mee stoppen van de bekapper om het niet verder te laten scheuren. Vandaar dat er nog deels een knik in zit. Morgen komt de bekapper weer. Ben benieuwd wat hij gaat doen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:41

Oh.. oke Bloos Op de gewone foto's van de hoeven zag ik trouwens dat de groeiringen bij Isabella heel anders zijn dan bij Kylian. Die heeft allemaal hele smalle groefjes vrijd dicht op elkaar. Bij Isabella zijn het echt dikke ribbels zoals ik het kan zien!?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:56

De eerste keer dat ze bevangen is geweest in 1999 had ze een diepe groef in haar hoef. Het was maar 1 groeiring die heel afwijkend was. Nu heeft ze er meer. Het zijn inderdaad bobbels, maar ze zijn wel afwijkend in de hielen. Dus niet evenwijdig lopend. Dat is een teken voor zover ik weet van bevangenheidsringen. Normale groeiringen lopen evenwijdig aan elkaar en hebben te maken met iets in het voedsel.
Nu heb ik dit jaar ook continu daarin wisselingen gehad. Pijnstillers, geen pijnstillers, wel pijnstillers, voer A en voer B, probiotica, dan weer niet. Enz. Dat zal in de hoeven wel te zien zijn. Laatste overgang is naar Safe & Sound waar extra biotine in zit. Misschien komt dat er ook nog wel uit als "groeiring".
Heb jij een foto van Kylian's hoef?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:26

@janouk: Heel herkenbaar, dat karaktertje! Victor was altijd poeslief als hij ziek was, maar z'n eigen karakter (Welsh-koppig Clown ) kwam altijd terug zodra hij zich weer beter voelde. Haha!
Ik blijf voor jullie duimen! Ja

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:40

Nou, weer proberen maar. Knipoog Dit keer getypt in Word en hier geplakt. Duivel

Victor’s verhaal deel 2: Tweede keer hoefbevangen.

15 september 2005: Victor is kreupel, linksvoor. Ik denk meteen aan de hoefbevangenheid en haal hem van het gras. Z’n linkervoorknie is dik, dus ik word wat kalmer en vermoed dat hij is gestoken door een insect of z’n knie heeft gestoten.
Het is niet warm, maar ik mag er ook niet aanzitten. De volgende dag toch maar de DA gebeld en die vermoed artrose. Victor is pas 10 jaar, dus da’s geen goed nieuws.
Ik moest veel met hem stappen en lekker in de grote wei laten lopen. Is goed voor hem. Ook moest hij elke dag Metacam krijgen, tot hij beter liep.

Na een paar dagen alweer gestopt met de Metacam en lekker veel met hem in de bak gewandeld. Ook weer vrij snel begonnen met rijden, alles ging goed.
Op 2 november begon Vick weer stram te lopen en ben ik begonnen met Glucosamine bij te voeren. Ook kreeg hij weer Metacam.
Soms liep Vick weer wat beter, dan weer wat slechter. Ik begon z’n knieën te masseren met Witte Olie en dat leek te helpen. Zo goed zelfs dat ik weer stopte met de Metacam.

Op 12 november kreeg Vick een kuurtje Ventipulmin voor z’n longen. (Later kwam ik er achter dat Ventipulmin hoefbevangenheid kan veroorzaken/versterken.)
Vanaf december begon Vick weer moeilijk te lopen. Nog steeds dacht ik dat het door de artrose kwam, maar op 8 december vermoedde de DA mogelijk weer hoefbevangenheid.
Vick kreeg een pijnstillende injectie, ik moest hem een hogere dosis Metacam geven en z’n hoeven moesten weer regelmatig in een hoefzak weken.

Victor ging zienderogen achteruit en we konden pas maandag 12 december naar de kliniek, een Nederlandse dit keer. Nog steeds weet ik niet waarom we niet in het weekend mochten komen. Zaterdag 10 december was Vick zo slecht dat ik besloot om hem in te laten slapen. De DA kwam langs, maar besloot een andere pijnstiller te geven in een nog hogere dosis en vroeg mij om te wachten met inslapen tot de foto’s gemaakt waren.
Dus kreeg Vick Quadrisol ipv Metacam, maar het hielp voor geen meter.

Maandag 12 december met veel moeite Victor op de trailer gekregen. Ik wist 100% zeker dat ik met een lege trailer terug zou komen, zo slecht was Victor. Hij was nog maar een schim van zichzelf.
De foto’s waren verpletterend: linksvoor een kanteling van 3 mm, rechtsvoor een kanteling van 5 mm en een verzakking van 4 mm. Een sincker….dat betekende dus einde oefening! Ik had het nog de vorige dag op internet gelezen. Huilen
Gelukkig had Vick dikke zolen en ookal dacht niemand dat hij het zou redden…ik mocht hem weer mee naar huis nemen. Ik wist niet of ik blij of verdrietig moest zijn, mentaal was het allemaal zo zwaar en eigenlijk had ik al afscheid van hem genomen. Nu kon ik hem weer meenemen om hem –voor mijn gevoel- thuis alsnog na een slopende tijd in te laten slapen. Beter zou hij toch niet meer worden, als ik de DA’s zo hoorden. Er was wel 1 lichtpuntje: Victor had geen artrose! Hoogstwaarschijnlijk was hij in september al bezig hoefbevangen te worden en heeft de DA een verkeerde diagnose gemaakt.

Maar goed, we gaan er dan maar weer voor. Aangezien geen pijnstiller meer werkte kregen we Equipalazone mee. Dit is een zeer sterke pijnstiller, die eigenlijk verboden is in Nederland.
Vick moest op speciale ijzers, dus thuisgekomen de hoefsmid gelijk gebeld. En weer kreeg ik een klap….m’n hoefsmid ging stoppen en deed geen ijzers meer! Waarom nu, waarom net nu?! Nu moest ik ook nog eens met spoed op zoek naar een andere hoefsmid. Degene die ik wilde hebben kreeg ik maar niet te pakken. (Heb het 2 weken lang meerdere keren per dag geprobeerd.)
Na een week de kliniek weer gebeld en gemeld dat ik geen goede hoefsmid kon vinden, maar dat Vick blootvoets zo goed liep…kon hij niet zonder ijzerwaar? Nee, hij moest met spoed op de ijzers en ze gaven een telefoonnummer van een goede smid.
Op 23 december Vick op de trailer en op weg naar die hoefsmid. Hij heeft hem op normale ijzers gezet, alleen was de voorkant platgeslagen zodat de hoef daar niet op ruste. Helaas kon hij ons niet als vaste klant hebben, maar hij gaf een nummer van een leerling van hem.

Op 4 januari gestopt met de Equipalazone en het ging goed. Als hij ‘snachts op stal stond begon hij weer tegen de wand te trappen, een geluid wat ik al weken niet meer gehoord had. Wat klonk het ineens als muziek in m’n oren terwijl ik me er altijd aan had geërgerd!
In februari begon ik met het bijvoeren van magnesiumchelaat (http://www.paardnatuurlijk.nl) en ook begon ik weer met rijden. In juni ging het weer fout en toen begon de hoefsmid met het veranderen van de ijzers. Dat ging van kwaad naar erger, en Victor ging steeds slechter lopen totdat hij uiteindelijk helemaal niet meer liep. De Equipalazone was inmiddels vervangen door Phenylbutazonum (“Bute”), omdat m’n eigen DA niet aan Equipalazone kon komen. Ook de “Bute” is een zeer sterke pijnstiller die in Nederland in principe verboden is. Alleen dieren waarbij is aangetoond dat geen èèn pijnstiller meer werkt en dat ze aanzienelijke pijn hebben, mogen “Bute” krijgen.
Victor kreeg 2x per dag 2 gram “Bute” en nog hielp het niet goed.
De hoefsmid gaf het op, deze pony was niet meer te redden en kon beter naar de slacht gaan. Ook de DA had weinig hoop dat het ooit nog goed zou komen.

Met tranen in m’n ogen ben ik op zoek gegaan naar een vrouwelijke slachter (was een keer op tv en ze schijnt erg goed te zijn), maar ik kon haar niet vinden. Bovendien wilde ik Victor eigenlijk niet naar het slachthuis sturen.
Toen op internet de gegevens van Rendac opgezocht en de telefoon gepakt om de DA (weer Bloos ) te bellen voor het laten inslapen. Maar ik kon het niet…..ik had een doodzieke pony die nauwelijks wilde staan (lopen was al teveel gevraagd), maar ik kon het niet!

Toen als laatste redmiddel een natuurlijke bekapper gebeld. Als hij m’n pony op zou geven, zou ik het ook doen. Dan had ik echt geen oplossing meer.
De NB-er kwam de volgende dag en haalde gelijk de ijzers eraf en vijlde de hoeven erg kort, vooral de teen. Hij bleef van de straal en de zool af. Victor liep gelijk al beter!
Victor moest zoveel mogelijk buiten blijven op het zand, proberen te laten lopen (niet dwingen) en onbeperkt hooi geven. Gèèn wortels of appels of wat dan ook en zo min mogelijk pijnstillers. (= gif dat het toch al zwakke lichaam weer moet zien te verwerken). Verder natuurlijk vers water en een (kruiden)liksteen.

De NB-er kwam om de 2 à 4 weken om de hoeven goed in vorm te houden en zelf moest ik elke week de toon bijvijlen om hem kort te houden.
Om een (toch al) lang verhaal wat korter te houden: we zijn er bijna doorheen!.
Af en toe heb ik toch weer “Bute” gebruikt om hem vooral lopende te houden. Zo stond Victor op een dag helemaal te shaken en z’n achterhoeven om en om op te tillen. Dat heeft ongeveer een week geduurd (ondanks de “Bute”) en waarschijnlijk deed hij dat door de hevige pijn. Tja, dan ben ik misschien een watje, maar ik geef hem in zo’n geval toch echt pijnstillers. Ook in tijden dat hij echt niet meer wilde staan heeft hij pijnstillers gekregen.

Ongeveer 2 weken geleden begon hij weer met z’n achterhoeven om en om op te tillen, weer de DA erbij en weer op de “Bute” gezet. Je schrikt gelijk als je hem weer zo ziet!
Diagnose was mogelijk een hoefzweer, dus weer weken met biotex,. Na 2 dagen weer gestopt met de pijnstillers en alles is goed blijven gaan. Mogelijk is Vick ergens op gaan staan ofzo, ik weet het niet, maar de NB-er vermoedt geen hoefzweer. Ondanks de zware hoefbevangenheid en de operatie de eerste keer heeft Victor nog nooit een hoefzweer gehad. *even afkloppen*.
Het is met pieken en hele diepe dalen gegaan, maar het is het toch waard gebleken…Victory-Boy, de pony die door de hoefsmid, DA’s en nog een legertje mensen (waaronder ikzelf) is opgegeven leeft….en hoe!

Inimddels ben ik verhuisd naar een plek met minder gras. Nu staat hij dag en nacht buiten in de bak met schuilstal en dat gaat perfect. Hij en Mouse zijn net ijsbeertjes, zo dik staan ze in het vacht. Haha!
In de winter staan ze nauwelijks op het gras. Het voorjaar moeten we gewoon goed doorheen, da's even bikkelen. Langer als 2 à 3 uur zet ik hem toch niet op het gras, veels te bang voor een herhaling. Ik hou goed de fructaanindex in de gaten en zorg dat ze goed hooi krijgen. Geen brok, wortels, appels of wat dan ook, wel heeeeeeel af en toe een klein paardensnoepje (tja...ik ben zwak Bloos ).

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:43

Oja...wat ik vergeten ben te melden:
Er zijn alleen foto's gemaakt van Victor's voorhoeven, maar de NB-er zegt dat z'n achterhoeven er nog erger aan toe waren.
De witte lijn was ongeveer 3 à 4cm breed, is nog steeds wat verbreed maar kan weer (bijna) helemaal goedkomen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:32

3 a 4 cm?? Nagelbijten / Gniffelen
Heb de afgelopen 2 dagen in de stress gezeten over hare zwarte hoogheid. Ze gaat als de fructaanindex laag is iedere dag zo'n 1 1/2 uur in de wei en maandagmorgen vond ik haar heel sloom en bovendien stijf in de achterhand. Maandagavond en dinsdagmorgen was het nog net zo maar gelukkig lijkt ze nu weer de oude, loopt weer in d'r normale tempo en heeft weer praatjes Haha!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:07

Jeetje, wat een verhaal, maar ook weer zo herkenbaar. Alleen die witte lijn van 3 a 4 cm., onvoorstelbaar.

Ik heb de paarden nu helemaal niet in het gras, dat is (gelukkig) veel te nat.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:57

@Victory-boy; Tjonge, wat een verhaal! Daar is het verhaal van mij peanuts bij. Kan me heel goed voorstellen dat je vaak de moed hebt opgegeven.

@Isapaardje; nee, geen foto's van de hoeven, maar zal eens kijken of ik iets kan regelen. Het ziet er uit als smalle groeven naast elkaar van nog geen milimeter breed, die aaneensluitend liggen. De onderste rand is nog vlak en glad van voordat hij bevangen is geweest en daarna volgen de groeven elkaar op.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:55

Hallo,
Mijn fjord (voorheen mijn verzorgpony) raakte hoefbevangen toen ze verhuist werdt van eigenaar. ik mocht gewoon op haar blijven rijden dus er leek voor mij weinig verandert te zijn.
Tot ik er achter kwam dat ze haar voerde alsof ze ee kwpn was van 180 ofzo Clown
Laukje is echt een mini fjordje van 1.32 wel iets breder gebouwd maar niet overdreven.
Ze werdt dikker en dikker ik heb ze vaak gewaarschuwt dat ze dr niet langer dan 1 uur in die extreem hoge wei vol gras moesten zetten en dr gewoon anders moesten voeren maar ik wist er natuurlijk niks van reed haar tenslotte nog maar 4 jaar Clown
NOu in december was het dus raak ben dezelfde dag nog gekomen en ze was zo vreselijk berroert.. lach languit in dr stal te kreunen zuchten enz ik flipte helemaal door. en de eigenaar had nog geen dierenarts gebelt Boos!
Ik heb ze er uiteindelijk tot kunnen `dwingen` en toen was de man er ook snel bij.
Pijnstillers gekregen en voer moest naar beneden volgende dag hoefsmid er meteen bij ook hij alles gedaan wat hij kon.
naar een tijdje ging het allemaal weer beter en kreeg ik te horen dat ik niet meer welkom was. via een e-mail Boos!
In die tijd bleek ze nog een keer bevangen te zijn gerraakt...
Vervolgens kreeg ik een mail dat ze verkocht was. een half jaar later werdt ik gebelt door haar eerste eigenaar dat ze bij hun trug was en ik kon komen kijken. Een maal daar kreeg ik te horen dat ik haar mocht hebben als ik dat wilde en kon.
NOu dezelfde avond stalling gebelt en dag later gaan kijken.
En het was voorelkaar Lachen
Nu heb ik dr alweer 4 maand en is ze ontzettend verandert.
Ze is weer helemaal de oud ze is nu echt mijn vriendje en ze is een heleboel kilos ligter.
Dr voeten zijn op de helft met de ringen dus ze zijn dr bijna uit.. OOk die van mij had kleinere ringen dan de jouwe isapaardje.
Ik ga vanmiddag nog even naar stal en dan maak ik wel een foto van dr voetjes.
mijn hoefsmid is tevens mijn stalhhouder en ook hij heeft de groeven zo gevijlt dat er geen knick of iets dergelijks in de hoef blijft als ze door groeien..
Overigens mijn beest heeft niet zulke extreme scheuren.
ze hebben haar hoef aan de vookant een stuk ingeboort bij de vorige eigenaar geen flauw idee waarom maar ook dat gat is er bijna uit Lachen
Ik rijd haar al weer en volgens mij is ze afgezien van dr voetjes al weer helemaal de oude Lachen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:50

wat goed,die pony heeft mazzel gehad om bij jou terrecht te komen!!!
Ik ben er ook een keer achter gekomen dat de draversstal waar mijn shetje stond,die voerden haar gewoon 1 kilo biks,anders was het zo zielig....
Tja en daar weet je dan niets van,en dan in ene staat ze hoefbevangen,ik begreep er niets van...
Maar toen ik dat hoorde ontplofte ik bijna,maar ja,ik was toen 16 ofzo,en dan tegen een volwassen man,te gaan schreeuwen....
Mijn pony is daarna altijd chronisch hoefbevangen geweest en ik heb haar z'on 9 jaar geleden inlaten slapen,ze was toen 30,de medicijnen werkte niet meer,en ze had gewoon pijn.
Maar ik heb in mijn paardenleven 2x met hoefbevangenheid te maken gehad,1x met m'n shetje en 1x met het paard wat ik nu nog heb,hij is nu 20,en beiden keren was het een ander zijn schuld......Dan ben je zelf zo voorzichtig

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:03

Victory-Boy schreef:
De Equipalazone was inmiddels vervangen door Phenylbutazonum (“Bute”), omdat m’n eigen DA niet aan Equipalazone kon komen. Ook de “Bute” is een zeer sterke pijnstiller die in Nederland in principe verboden is. Alleen dieren waarbij is aangetoond dat geen èèn pijnstiller meer werkt en dat ze aanzienelijke pijn hebben, mogen “Bute” krijgen.

Hier wil ik graag even nader op ingaan. Ik heb dit jaar ook "Bute" gegeven en omdat ik vele verhalen over het middel hoorde heb ik me er wat in verdiept hoe het nu zat met dit "verboden middel".

Equipalazone Powder van Arnolds is een poeder waar als werkzame stof Phenylbutazone in zit.
Dit zit in zilverkleurige zakjes.
Niet iedere DA kan dit in deze vorm aankomen en dan hebben ze vaak het spul los. Anderen hebben tabletten die voor menselijk gebruik worden gebruikt (maar daar zitten weer vulmiddelen bij).
Maar alles heeft als werkzame stof Phenylbutazone en daarom wordt al dat spul simpel weg "Bute" genoemd.

Bute is een verboden middel omdat het in vlees voor menselijke consumptie vermoedelijk ! voor gezondheidsproblemen kan zorgen. Daarom mag je een paard dat bute op heeft ook niet aan de slacht aanbieden.

Bute is GEEN corticosteroïde en daarom juist het paardenmiddel tegen hoefbevangenheid. (dit omdat een cortisone hoefbevangenheid als bijwerking kan ! hebben). Ook voor honden was het jarenlang een goede en veilige pijnstiller (volgens diverse dierenartsen).

Bute werkt echter wel belastend op nieren en darmen/maag. Niet geven dus als een paard daarmee problemen heeft.

Metacam en Quadrisol zijn WEL corticosteroïden. Beiden zijn leverbelastend. Mede daarom mocht ik mijn pony geen van beide middelen geven (omdat de lever dus niet in orde was).

Ik wil hiermee geen pleidooi voor bute houden ... het is net zo goed rotzooi ... maar het is niet zo'n troep als heel vaak wordt gezegd en gedacht. Ik denk dat dit vnl. komt omdat het het stempel "verboden" heeft gekregen, maar dat heeft dus met menselijke consumptie (vlees) te maken en niets met "slecht zijn" voor het dier zelf.

Edit:
Oh ja ... en geen bute geven als een hoefzweer is verdacht; dan ga je de ontsteking onderdrukken en kan de zweer niet goed doorkomen. Wist ik ook pas te laat en misschien heeft mijn pony mede daarom onnodig lang met een 'niet goed doorkomende' hoefzweer gelopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:14

bij mensen werd het gebruikt bij reuma,het is een niet hormonale ontstekingremmer,slecht of niet soms kun je niet anders......

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:20

metacam is ook een ontstekingsremmer zonder hormonen,een zogenaamde ains(anti-inflamatiore non steroidien) ben het in het n.l even kwijt,de afkorting......

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:39

Indiana heeft destijds wekenlang Bute gehad. Eerst Metacam, maar dat was lang niet pijnstillend genoeg.

Blon_D: Hartstikke fijn dat Laukje nu bij jouw staat.

Victory-Boy: De magnesiumchelaat heeft dat bij jouw paard nog iets gedaan en zo ja, geef je het nog steeds?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:52

Kylian heeft een week of 2, 3 Metacam gehad en verder niets.