Hoefkatrolontsteking

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dniekje

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:27

ik meld me ook even in dit topic.

augustus 2008 is bij mijn pony hoefkatrol geconstateerd. hij liep al een tijdje niet zo lekker, hij was niet echt los en bokte een beetje. we hebben toen de fysio erbij gehad, spieren zaten vast (ik denk overigens dat het kan komen door het bijv. ontlasten van de benen?) hij was iets losser, maar na een tijdje begon hij veel meer te bokken, en op een gegeven moment ook zo dat hij echt hoog ging. hij was intussen ook in de hoeken niet helemaal regelmatig. Een paar dagen later was hij kreupel, we hebben toen ook direct een afspraak gemaakt bij paardenkliniek de veluwe in heerde. we werden daar heel goed geholpen, ze hebben testjes gedaan op de harde bodem, zachte bodem. ze hebben hem daarna verdoofd, en met verdoving liep hij ook nog kreupel. ze hadden dus al een vermoeden dat het iets in het hoefkatrol gebied was, toen hebben ze foto's gemaakt. het bleek dus dat hij hoefkatrol had links in stadium 3 (bijna in 4) en rechts in 2 (bijna in 3). het was al wel zo ver dat het op de foto's ook duidelijk zichtbaar was. Hij moest op rust, elke dag 3 x 10 minuten wandelen, ook gedaan. het werd er eerst niet beter op maar nu sinds ongeveer eind december gaat het iets beter.
Ik heb besloten dat hij niet meer onder het zadel hoeft. hij krijgt speciale ijzers onder en gaat als gezelschapspony weg, dus met vervroegd pensioen.
Hij is nu 5,5 jaar oud en word dit voorjaar 6.
Ohja voor de gene die hier benieuwd naar zijn (hoefkatrol word er geloof ik inmiddels een beetje uitgefokt), hij is een welsh x welsharabier (D pony, 1.48) en zijn ouders zijn onbekend.
De dierenarts in hellendoorn (zijn we heen geweest met de foto's voor een second opinion) vonden het interessant omdat het bijna niet voorkwam bij pony's. ze wouden hem dan aan het infuus leggen voor een experiment, maar daar hebben we niet voor ingestemd.

Ik heb trouwens ook nog een mening over dat sommige mensne zeggen dat het hoefkatrol kan komen door het rijden. deze pony was nog geen jaar onder het zadel, en ik heb hem niet overvraagd, en tussen het rijden door heb ik hem voldoende rust gegeven. ook is er altijd opgelet dat hij recht liep. we hebben hem bij de koop niet laten keuren, maar de DA heeft met de constatering gezegt aangeboren afwijking is. Dus ik ben echt van mening dat het niet door het rijden komt, ik denk wel dat je het kan verergeren. maar dit kan in een jaar tijd (onder het zadel) niet zo worden dat je het op de foto's ziet. (we hebben hem overigens niet laten keuren bij de koop.)

Liefs!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:07

Bij die van mij komt het ook niet van het rijden. Zij is pas op haar zesde jaar zadelmak gemaakt. Wel heeft ze een weke kootstand, was tot ik haar kocht wel 100 kilo te zwaar en had tot dan pas 1x een hoefsmid gezien. Ik vermoed dat dat voor Ilse de oorzaak was.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:53

hoefkatrol kan door zoveel dingen komen dus om nu te zeggen dat het niet door rijden komt vind ik erg kort door de bocht

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:41

TNT wanneer het in een jaar rijden zou moeten zitten en dan de schade eigenlijk te zwaar is dan kan je rijden wel uitsluiten als geheel oorzaak. Het kan er aan bij gedragen hebben maar niet de hoofdreden zijn...

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:18

en toch kun je niet uitsluiten dat het niet door rijden kan komen misschien niet bij dit paard maar bij veel paarde komt het wel alleen dooe het rijden

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:21

Ja dat snap ik ook wel maar we hadden het over dit paard.

Genoeg paarden worden in de kreukels gereden dat is algemeen bekend.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:22

Je kan het met rijden wel verergeren, want je belast het toch ;)!

maar de DA zei ook al, het is een aangeboren afwijking!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:43

Vraag:

Mijn merrie met HKO 3/4 op beide voorbenen is sinds een paar dagen opeens behoorlijk kreupel op beide voorbenen en heeft pijnlijke voeten. Eerst was de ene voet heel warm, sinds vandaag de ander en is de eerste weer koel. Ik spuit 3x per dag met koud water af wat wel wat helpt, maar ze loopt nog steeds niet goed. Als het morgen nog hetzelfde is bel ik de DA.

Maar ik vraag me af:
Horen deze verschijnselen (afwisselend warme voet, moeilijk lopen en voeten heel voorzichtig neerzetten) nou bij de hoefkatrolontseking?

Ik heb er eerder nl niet dit soort problemen mee gehad, ze liep alleen de ene dag wat stijver dan de andere ...

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:47

Dat de ene voet na een tijdje ook warm wordt is niet raar. Doordat de warme voet zeer doet ontlast ze die en gaat op de andere staan. Hierdoor wordt deze meer belast en krijg je dat die ook warm wordt.
Dit hoeft dus niet met de hoefkatrol te maken te hebben maar kan net zo goed een hoefzweer zijn.

Het moeilijk lopen en voeten voorzichtig wegzetten kan inderdaad ook bij HKO horen maar kan net zo goed zijn bij een verrekte pees of een hoefzweer. Volgens mij is dit niet echt kenmerkend voor HKO.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:46

Klinkt ook als hoefbevangenheid. Ik zou de DA laten kijken.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:37

Morgen met Toy naar de DA.
Ze gaan dan ontstekingsremmers inspuiten in zijn hoefkatrolgewricht in de hoop dat de ontsteking daarmee weg gaat of verminderd.
Hoop echt dat het helpt...

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:56

nog even over het feit dat hko al dan niet aangeboren is/door het rijden komt.
We kochten ons paard toen ze al hko had, wat we overigens niet wisten, paard werd door da gezond verklaard, na buigproeven en al die andere tests.
Blijkbaar had ons paard een injectie gekregen, maar na 2/3 maanden was die uitgewerkt.
Na heel de rits van onderzoeken werd hko vastgesteld.

Ik geloof wel degelijk dat hko deels te maken heeft met manier van rijden. Mijn paard werd door vorige eigenaars zwaar belast, veel concoursen gelopen(meer dan 2/3 proeven /weekend) en niet lang ingereden. Dit bleek natuurlijk allemaal te laat.
Maar ik geloof dus wel dat het met je rijden te maken heeft.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:05

saariewaarie dit kan best. Maar dan blijft het nog altijd de vraag waarom het ene paard het wel krijgt en de ander niet...

Ik denk echt dat het samenloop is van omstandigheden.

Mijn paardje is ingereden toen hij exact 3 was. Na 3 weken kocht ik hem. Hij was amper onder het zadel en kon nog niet galoperen. Bij mij heeft hij een luizenleventje gehad. 1 keer per maand wedstrijdje, altijd op goede bak/ondergrond gelopen, regelmatig naar het bos, iedere dag paar uurtjes op de wei als het weer het toeliet etc. Toch heeft hij linksvoor een inkeping in zijn bot zitten. En rechts is ook niet sterk.
Hij is altijd door de buigproeven heen gekomen. Zelfs een jaar geleden nog. Als er dus alleen buigproeven waren gedaan en verder geen onderzoek was het nog steeds niet vastgesteld. Want de buigproef komt hij nog steeds doorheen.

Vandaag weer naar de DA geweest. Hij was stik braaf. Scheren vond hij prima. Injectie ook alleen was hij pissig op de praam maar omdat het heel precies moest gebeuren hadden ze toch liever wel een praam bij hem op.
Ik moet nou 1 week aan de hand stappen, dan 1 week onder het zadel stappen en dan twee weken opbouwen. Dan moet hij als het goed is rechtlopen en moet ik weer bellen met de DA ter evaluatie.
Als hij morgen kreupel blijkt te zijn dan moet ik meteen naar de DA met hem want dan kan het een gewrichtontsteking zijn. Zeer zeldzaam dat het gebeurd maar het kan. DA had het nog nooit mee gemaakt maar zei het als waarschuwing mocht het wel zo zijn. Beetje creepy dus...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:33

cynthiar schreef:
Klinkt ook als hoefbevangenheid. Ik zou de DA laten kijken.

DA geweest, het is idd lichte bevangenheid aan 1 voorbeen!

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 09:17

laulau85: Maar ik geloof ook best wel dat het ook wel wat in de genen ingebakken zit hoor, daarom zeg ik dat het deels met de manier van rijden te maken heeft.
Als iemand het ongeluk heeft om een paard te hebben dat gevoelig is aan hko, en het dàn zwaar belast en de ontsteking komt erdoor. Dan ligt het deels aan de belasting, natuurlijk, maar ook aan de gevoeligheid. Is inderdaad een samenloop van verschillende factoren: erfelijkheid, belasting...
Maar jij hebt je paard helemaal niet zwaar belast he, je hebt jezelf totaal niets te verwijten.Jouw paard zal er heel teer aan geweest zijn.
Ik hoop dat het goedkomt met je paardje.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 11:49

Ja hij heeft waarschijnlijk altijd al een deukje in zijn hoefkatrolbeentje gehad waardoor het altijd al gevoelig is geweest.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 11:49

simode sterkte met je paardje hopen dat hij er snel weer bovenop is.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:39

Ik ben in mijn vorige post iets vergeten zeggen: ons paard is enige tijd beter geweest en dit door een supplement van dierenkliniek de bosdreef in Moerbeke-Waas, België en dit in combinatie met aangepast beslag.
Je kan nooit weten dat het bij één van jullie paardjes werkt en daarom wil ik dit jullie niet onthouden.
Voor verdere info ivm de bosdreef zie website
http://www.bosdreef.be/diensten/paard_nl.html

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:39

mijn paard is al maanden kreupel,
ik heb haar laten controleren in Bodegrave, maar toen liep ze niet kreupel genoeg om uit te verdoven,
op de foto zag het straalbeen er goed uit,
verder is er niks echt verontrustend te vinden!
wel is het nu 8 weken later nog niet beter en soms zelfs slechter op het harde op de volte vooral,

mijn paard is zeker scheef door een ongeluk, en ik was dan ook bezig met rechtrichten (nog geen AdeB) maar wel op gevoel en met verstand en hulp.
vandaag was de bak weer hard door nachtvorst, en kwam toevallig de VA enten,
die zag haar weglopen in draf na het enten en zei direct, toch rechts en onderin op het harde,
ze raadde me aan weer terug te gaan naar bodegrave!
(weer 500 euries zonder resultaat!)

toen ben ik zelf maar de hoef eens goed gaan bekijken en bevoelen , en kwam erachter dat er een warme plek op de hoef dicht bij de kroonrand binnenkant rechtvoor richting de hoefballen zeg maar(zijn jullie me al kwijt?)

ik heb direct de smid gebeld voor een hoefzweer controlle,
en die heeft gezocht en gesneden maar niks gevonden.
wel vond hij de hoef ook warm en voelde de pols kloppen dus hij verwacht welk ergens in de ondervoet een ontsteking,

nu ben ik natuurlijk gelijk gaan gooogelen en bokken en heb bedacht dat het een slijmbeurs ontsteling of een diepe buiger probleem kan zijn?

heeft 1 van jullie dit ook?
en kan je dit idd als warme plek in de hoef (bovenkant )voelen?

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:45

Phoeh moeilijk. Mijn paardje heeft het niet en zou je dus ook zo gauw niet kunnen helpen.
Kan je niet de dierenarts eens bellen en vragen waar het aan kan liggen als die plek warm is? Scheelt een hoop in de kosten en dan kan je altijd nog bepalen of je er heen gaat.

Verder weet je zeker dat het onderin zit? Ze valt op links neem ik aan omdat je zegt dat het rechts is. Maar heeft ze er meer last van als je linksom draait of rechtsom. Hiermee kan je soms bepalen waar het zit.

Wel fijn dat het geen HKO want geloof me dat is geen pretje..

Ik vrees dat ik je verder niet kan helpen maar hoop dat je er toch iets aan hebt.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:15

laulau85 schreef:
Phoeh moeilijk. Mijn paardje heeft het niet en zou je dus ook zo gauw niet kunnen helpen.
Kan je niet de dierenarts eens bellen en vragen waar het aan kan liggen als die plek warm is? Scheelt een hoop in de kosten en dan kan je altijd nog bepalen of je er heen gaat.

Verder weet je zeker dat het onderin zit? Ze valt op links neem ik aan omdat je zegt dat het rechts is. Maar heeft ze er meer last van als je linksom draait of rechtsom. Hiermee kan je soms bepalen waar het zit.

Wel fijn dat het geen HKO want geloof me dat is geen pretje..

Ik vrees dat ik je verder niet kan helpen maar hoop dat je er toch iets aan hebt.

ik heb juist begrepen dat HKO een verzamelnaam is voor alle aandoeningen in dat gebied,'met als enige rontgenologische te vinden oorzaak iets met het sraalbeentje,
maar dat diepe buigpees en slijmbeurs hier ook bij horen(niet dat ik er graag wil bijhoren, maar ik wil weten wat mijn paardje mankeerd dan kan ik er misschien iets aan doen)

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:50

Ok ja had het niet helemaal zo begrepen maar dan weet ik het niet sorry..

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:26

hoe is het nu met jouw paardje @laulau,
die is een week geleden toch ingespoten?

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:46

Ja klopt. Ik mag deze week alleen maar aan de hand stappen. Dus kan moeilijk bepalen of hij nu beter loopt of niet.
Vanaf donderdag mag ik erop gaan zitten maar ook alleen stappen.
Dan de week erna mag ik in 2 weken rustig opbouwen.

Hij springt alleen wel uit zijn vel van de energie en dan is wandelen niet alles.
Gisteren liepen we ook op straat en toen kwam er in volle vaart een auto ons tegemoet en die vloog op nog geen meter afstand langs ons.
Toy schrok zich echt kapot en die springt opzij maar had mij even over het hoofd gezien. Werd dus ook een meter opzij geworpen en hij kwam met zijn hoef tegen mijn voet.
ik kon gelukkig wel op mijn voeten maar ben nu aardig beurs.
Heel mijn zij doet links zeer bij mijn ribben en mijn pols is ook beurs. Mijn voet valt gelukkig mee.
Was echt pissig op die idioot in zijn auto....

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:17

Wat is eigenlijk het voordeel van inspuiten?
waarvoor dient dat?