[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angs1989

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:40

Op een half zakje wilde Sky ook nog niet erg. Wel merkte ik dat de pulsatie in haar voeten een stuk minder was, dus na overleg met de dierenarts de dosering toch weer minimaal verhoogd. Sinds gisteravond krijgt ze 3/5 zakje 2x per dag en daar liep ze vandaag een stukje beter op, dus we gaan aankijken wat ze op deze dosering gaat doen. Vandaag dus voorzichtig een klein beetje positief!

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 15:44

Tancreda4 schreef:
Angs, hopelijk slaat de buut beter aan dan de metacam…. Sterkte!

Betreft dat EMS testen, dat vasten had ik begrepen dat dat vooral krachtvoer is en geen ruwvoer? Iig wat ik zo even snel had gelezen tijdens mijn zoektocht. Ik heb besloten hier niet voor te testen verder. Het voegt voor mij idd niet echt veel toe eigenlijk, met HB moet ze sowieso sober gehouden worden en gezien haar manenkam die elk jaar eerder dikker wordt, ga ik er maar gewoon vanuit dat het er is.

@ Dizzy wat fijn dat hij ook zo blij doet! Heel fijn dat hij nu zo opknapt stukje bij beetje.

Vandaag is er bloed afgenomen om te testen op cushing. Ik wilde het toch weten en ze loopt nu al even een tijd goed.

Ik denk dat ik de EMS ook niet laat hertesten. Vindt ook geen toegevoegde waarde.
Wat voer jij je paard?

Devon krijgt nu Equilin balancer en vitamine E olie van de BlauweHengst en een wortel.
Verder afgewogen ruwvoer en wilgentakken.
Ik kan zo moeilijk een filmpje uploaden van mijn telefoon maar hij gaat iedere dag beter. Als dan komende week t mooie weer komt kan ie lekker in de paddock.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:34

Fijn Dizzy dat het weer beter gaat. Helemaal fijn dat je hem met de dag beter ziet worden.

Die van mij gaat redelijk. Ze heeft weer wat meer tempo in de stap maar nu is ze rechtsvoor niet helemaal regelmatig.. Ik knijp hem erg met de koude nachten deze week... Hopelijk valt het een beetje mee.

Hoe gaat het verder met die van jullie

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:10

Knalt nog steeds Door als de wildste hengst van stal... Maar haar hoefjes waren wel warm vanavond... Ze laat niets zien maar ze is echt soort van opgefokte gestreste bom. Vind het toch eng dat ze er doorheen loopt. De dag van de kliniek kwam ze bijna niet de paddock uit maar liep daar ook rond zonder iets te laten zien. Vind dat toch ook wel lastig al is het beter dan Veel pijn tonen.

Lauret ik hoop dat de koude nachten geen problemen gaat geven.....

@ Dizzy; complete van vitalbix. 1/3 tot 1/2 plak weidehooi en onbeperkt graszaadhooi. Ene dag eet ze Veel hooi. Afgelopen twee dagen eet ze weer erg weinig super weinig. Maar meer weidehooi wil ik eigenlijk niet.

Hopelijk een wat drogere periode zodat die van jou de paddock in kan weer.

@ angs Hoe gaat het nu met Sky?

Wist trouwens niet dat ze echt helemaal niets mogen hebben voor die test... Dat is idd wel pittig!

Ik ga van het weekend weg en daarna wil ik kijken of ze weer samen kunnen. Heb een diepe bak voor mijn grote zodat die daar voordroog in kan krijgen en pony er niet bij kan. Al zal er altijd wat gemorst worden... Het spul dat de grote krijgt is erg suikerrijk (daarom krijgt die ook maar een netjes hiervan en verder gedorsen hooi)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 13:42

http://denkenoverpaarden.nl/2017/02/05/over-teken/

ik kwam dit artikel tegen. HB in relatie tot teken. Afgelopen zomer was ik op een locatie op vakantie waar beide paarden 100en teken hebben opgelopen en ook een reactie hebben getoond in de vorm van koorts. Ik heb beide op lyme getest (hadden ze niet) en alleen de grote op de andere ziekten. Daar werd anaplasmose aangetoond. Ze zijn naast verhoging en wat oedeem verder niet ziek geweest. Maar als ik het zo lees kunnen al die teken mogelijk toch meer hebben getriggered bij mijn pony dan dat ik toen in eerste instantie zag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:03

Sedje vandaag, gisteravond heeft hij 1/2e zakje bute gehad. Vandaag dus nog niks. Ik kon er een half uur later achteraan rennen, hij zette een sprintje in naar het gras, hij was snel joh! :+
Denk dat ik de bute maar nog verder ga afbouwen, al ben ik ook bang dat dat misschien te snel gaat zijn..?

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:14

Wat fijn dat Sed zich beter lijkt te voelen.

Wij hebben Lola nu 10 maanden , geen idee hoelang ze daarvoor de laatste aanval had gehad. Ze staan hier altijd op de zandpaddock met aangepaste voeding.
Dit weekend heb ik haar 2 keer een kwartiertje op de wei gehad , niet als bedoeling dat ze kan grazen, maar wel dat ze haar koppie even leeg kon maken.

Ze loopt nog steeds niet zuiver helaas, maar ik werd wel verrast door haar toen ze de wei op mocht. Heerlijk rennen met haar maatje.
https://www.youtube.com/watch?v=VZipWMfLufU

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:59

Fijn dat die van jullie beter lopen. Het zonnetje doet ze denk ik ook wel goed.

Ik heb vandaag met de internist overlegd en het plan is om bloed af te nemen en dan glucose te bepalen. Mocht dit te hoog zijn, kunnen we starten met Metformine. Helaas, als je op internet zoekt, kom je er nog maar weinig over tegen. Ze loopt gelukkig wel wat beter al blijft ze de eerste paar passen niet helemaal regelmatig. We gaan proberen het stappen uit te bouwen (wil der zelf per 2 dagen 1 minuut meer laten stappen).

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:54

Wij zijn vanmorgen op stap toer gegaan, ze heeft meer op de grond gelegen dan dat ze heeft gestaan :+ .
Helaas nog steeds links voor niet helemaal zuiver maar ze is zo blij dat ze even wat anders mag dan alleen maar stil staan.

https://youtu.be/XC95GJRnEOg

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:02

Shanna schreef:
Sedje vandaag, gisteravond heeft hij 1/2e zakje bute gehad. Vandaag dus nog niks. Ik kon er een half uur later achteraan rennen, hij zette een sprintje in naar het gras, hij was snel joh! :+
Denk dat ik de bute maar nog verder ga afbouwen, al ben ik ook bang dat dat misschien te snel gaat zijn..?

Ik zou nog niets afbouwen, gewoon voorlopig even dit aanhouden totdat het stabiel is. Ik denk dat er in veel gevallen veel te snel wordt afgebouwd omdat bute rotzooi is. Ik heb mijn pony heel lang op een vrij hoge dosering gehouden en toen dat stabiel was heeel langzaam afgebouwd.

Als hij weer een terugval krijgt ben je weer terug bij af. Wel een maagbeschermer en ruwvoer verstrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:58

lauret schreef:
Wij zijn vanmorgen op stap toer gegaan, ze heeft meer op de grond gelegen dan dat ze heeft gestaan :+ .
Helaas nog steeds links voor niet helemaal zuiver maar ze is zo blij dat ze even wat anders mag dan alleen maar stil staan.

:') :') :') Ah wat een heerlijk filmpje! Fijn dat ze zich iets beter voelt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:02

judithM schreef:
Shanna schreef:

Ik zou nog niets afbouwen, gewoon voorlopig even dit aanhouden totdat het stabiel is. Ik denk dat er in veel gevallen veel te snel wordt afgebouwd omdat bute rotzooi is. Ik heb mijn pony heel lang op een vrij hoge dosering gehouden en toen dat stabiel was heeel langzaam afgebouwd.

Als hij weer een terugval krijgt ben je weer terug bij af. Wel een maagbeschermer en ruwvoer verstrekken.

Ik sluit mij compleet bij Judith aan. Ik heb het eerder in het topic ook al eens opgenoemd. Gewoon even wachten tot het stabiel is, dan nog een week de dosering aanhouden en dan pas heel langzaam af gaan bouwen..... En inderdaad een maagbeschermer gebruiken. Ik weet dat bute geen fijn spul is, maar het wil niet zeggen dat ELK paard last krijgt van bute. Uiteraard is voorkomen beter dan genezen en daarom zeker een maagbeschermer gebruiken.

Fijn dat Sedje weer wat beter loopt +:)+

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:30

Wat fijn om te lezen dat de meeste paardjes weer wat beter gaan. Gelukkig hoort Sky daar ook bij. Sinds ze op de bute staat is ze met sprongen vooruit gegaan. We zijn gestart met een lage dosering. Maar ondertussen krijgt ze 3/5 zakje en daar doet ze het goed op, dus dat houden we voorlopig zo. Omdat de dosering toch wat hoger is, gaan we vanaf morgen starten met de pepticure.
Ook heeft ze haar hoefschoenen weer aan. De problemen aan de achterkant kwamen waarschijnlijk niet vanuit gaar knietjes, maar is ze aan vier benen bevangen.

Vandaag even een half uurtje onder toezicht samen met haar vriendin gezet, konden ze even lekker kroelen!

Afbeelding

Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 10:55

lauret schreef:

Wat een leuke dingen heeft ze aan de voeten. Wat zijn dat?
En welke maat is het?

Hier gaat het nog altijd op en af.
Omdat hij aardig mallotig begon te doen, dacht ik, ik bouw de buut minimaal af.
Toen kwam ook de kou erbij en nu is het weer lala …
Dus ja … ik sluit mij inmiddels ook echt wel aan bij de rest. Buut maar niet te snel afbouwen.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 12:31

Isapaardje, dat zijn Medical hoof boots. Ik heb ook normale hoefschoenen maar dit veert wat meer mee heb ik het idee. Met de koude nachten heb ik ze zelfs dag- en nacht om. Je hebt ze in 9 maten dacht ik. Die van mij had eigenlijk maat 0, echter kreeg ik de rits toen niet meer dicht. Dus heb nu maat 1. Deze zijn voor het mooie wat te lang en te breed maar aan de afdruk te zien, schuift het niet.
Op hoeveel buut staat hij nu?

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:33

Hoe gaat het bij jullie? Alle paardjes aan het genieten van het zonnetje? Hier gelukkig wel!

Sky gaat de laatste dagen met sprong vooruit. De 'nieuwe' dierenarts had aangegeven dat alles prima op orde was, dus dat ik me hooi moest laten testen omdat hij geen andere verklaring had waardoor ze al zolang bevangen stond. Ik koop mijn hooi altijd van hetzelfde land en het hooi word verkocht als suiker en fructaan arm. Dat had tot nu toe elk jaar een goede analyse. Maar dit jaar helaas dus niet, de uitslag was erg slecht en veeel te veel suiker.

Afbeelding

Gelukkig in de buurt een andere partij kunnen kopen die wel een goede analyse had en ze lijkt nu met de dag vooruit te gaan. Heb zo'n spijt dat ik het niet eerder na heb laten kijken...

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:14

Wat een goede suggestie van je dierenarts! Hopelijk nu snel wat verder vooruit!!

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:18

Misschien niet helemaal het juiste medium ervoor.. maar is hier toevallig iemand uit de omgeving van Apeldoorn/ Veluwe die een plekje heeft voor een chronisch hoefbevangen highlandpony?

Mijn huidige stalling houdt er per 1 okt helaas mee op dus zal opzoek moeten naar een ander plekje.
Mijn pony heeft naast chronisch hoefbevangenheid ook last van een stofallergie en kan daardoor niet of nauwelijks op stal. Ik ben dus opzoek naar een 24/7 buitenplek waar hij helemaal niet op gras komt en waar goed hooi/voordroog krijgt..

De zoektocht blijkt erg lastig en wordt er een beetje wanhopig van... maar misschien heeft hier iemand nog goede ideeen?

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:01

Fijn dat het beter gaat met Sky. En wat goed dat je het hooi hebt laten checken!

Bij de van mij gaat het, helaas nog niet zoals ik zou willen. Ze blijft links voor kreupel. Wanneer we even lopen met haar verdwijnt het, maar in haar paddock is het duidelijk te zien. Gister is de hoefsmid geweest. Er is geen verbrede witte lijn te zien. Wel was er wat bloed te zien in beide voetjes, dit terwijl hij er minimaal iets heeft afgehaald. Hebben jullie dat wel eens meegemaakt? Hij gaf aan dat het normaal was bij HB paarden, vanwege de ontsteking. Maar ik zit er aardig over in.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 00:08

Bij Sky is inderdaad ook een paar keer bloed in haar voetjes te zien geweest. Ik zat daar toen ook aardig over in, maar volgens mijn hoefsmid was dit inderdaad vaak bij hoefbevangen paardjes.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 08:34

Bij 99 van de 100 bevangen paarden kom je op een gegeven moment oud bloed tegen. Dat is niets spannends en juist goed dat de ellende naar beneden groeit.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 21:42

Oke dat is in ieder geval "fijn" te horen. Schrok er zo van. Liepen die van jullie toen ook wat lastiger? Het lijkt wel of er enorm veel druk op staat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 07:53

Shania laatste filmpje van sed is wel beter maar ikzelf zou nog niet afbouwen met de medicijnen. Dat lijkt mij nog te vroeg. Idd eerst langer stabiel zijn.

Lauret, hihi dat filmpje. Lekker rollen! Hoe waren de glucose waarden?

Angs fijn dat sky ok beter gaat! Wat balen van de uitslag van je hooi zeg.... Mogelijk dat de droogte van afgelopen jaar daar in heeft geholpen? Ik heb helaas ook hooi met veel suikers. ... Ze krijgt nu alleen graszaadhooi en een handje weidehooi voor het idee...

Vind het wel jammer dat je eigenlijk nergens hooi met analyses kan vinden. En om eerst alles zelf te testen is zo'n dure bedoeling.....

Hier gaat pony nog als een tierelier *klopt af*. Als ze zo blijft kijk ik of ik dr van het weekend kan inspannen voor 15 minuten stappen op de weg.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:23

@Angs, hoeveel % suiker zit er dan in? Kan het niet lezen.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:15

De droogte heeft inderdaad niet meegeholpen, hoor van veel dat het suiker hoger is als voorgaande jaren. Gelukkig lijkt ze het op het nieuwe hooi beter te gaan. De leverancier had nog een partij liggen waarvan hij verwacht dat het beter is, dus ik heb een flinke pluk meegekregen om te testen. Is die goed betaal ik hem, is die niet goed betaald hij hem. Goede deal!

In mijn oude hooi zat ruim 13% en in het nieuwe hooi tussen de 8% en de 10%, niet perfect, maar wel al beter!