iana schreef:Ik vind dit prima gedaan hoor!
Heb mijn vorige paard ook zo verzorgd als hij een hoefzweer had, het uitgesneden gat opgevuld met watten en desinfectie en daar een luier rond
Lang leve de luier!! Multifunctioneel die dingen. Misschien kunnen we ze zelfs nog op het zadel plakken tijdens een endurance ofzo (zacht en praktisch). In de cap tegen zweet bij ons en kou bij jullie, als staart-onderbandage, als inlegzooltjes in je rijlaarzen, etc.
iana schreef:Wat versta je onder "terug onder het zadel"? Starten met korte wandelingen neem ik aan of beter nog in de zandpiste?
De genoemde herstel periode was voor de hoeven om terug te groeien en zuiver te lopen in alle gangen. Pas na die periode zijn ze begonnen met het oppakken van wandelingen, draven aan de hand, conditie opbouwen, en pas maanden daar weer na kon er op hem gereden worden en bleef hij zuiver lopen. Ik weet niet precies wat dat paard nu doet/kan, zal het de DA vragen of hij het weet.
iana schreef:Wat brengt de toekomst met een ex- bevangen paardje? Deze vraag houdt mij al weken bezig...wat kan ik nog vragen? Verwachten? Ik had, zoals de meesten hier waarschijnlijk veel plannen met dit jonge paard...ik durf niets meer plannen echt.
Daar ben ik ook benieuwd naar. Denk dat het afhangt of het hoefbeen (flink) gekanteld is en het zelfs dan nog sterk van geval afhankelijk is. Wat ik zo hier en daar lees zijn het voornamelijk succesverhalen, dus het is mogelijk... ik vraag me alleen af of zelfs als het paard naderhand recreatief nog gebruikt kan worden of je hem dan door zo´n pijnlijk en langdurig proces heen moet willen slepen. Want zeker weten doe je het nooit, en mocht hij alsnog overlijden dan waren zijn laatste weken/maanden niet bepaald fijn. Maar dat hangt weer af hoe ernstig het is. Daarbij vind ik 4 benen of 2 benen ook een groot verschil, en hoe het paard was vlak voor het gebeurde.
Bij dit paard... persoonlijk... ik vind het nogal wat.
SpikyBlue schreef:Begrijp ik goed dat het paard gaat ontschoenen, of heb ik dat verkeerd uit je tekst gehaald?
Yep...
Voorbenen is nog redelijk, maar achterbenen niet.
De kroonranden van de achterbenen daar zit het zeg maar al los maar ik weet niet tot hoever, met een irrigatie-spuit wordt het elke dag uitgespoeld. Dat kopje (2mm) kun je er zo tussen steken. Het gevaar zit hem niet in de hoeven, maar in de complicaties die er nu bij kunnen komen omdat het zo lang gaat duren.
Succes Jannepauli! Dat zijn wel fijne momenten om een klomp op te breken. Hoop dat ze het zo volhoud.