[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:55

Ik vind dit prima gedaan hoor!
Heb mijn vorige paard ook zo verzorgd als hij een hoefzweer had, het uitgesneden gat opgevuld met watten en desinfectie en daar een luier rond ;)
Is fantastisch goed gegaan.

Wat versta je onder "terug onder het zadel"? Starten met korte wandelingen neem ik aan of beter nog in de zandpiste?
Wat brengt de toekomst met een ex- bevangen paardje? Deze vraag houdt mij al weken bezig...wat kan ik nog vragen? Verwachten? Ik had, zoals de meesten hier waarschijnlijk veel plannen met dit jonge paard...ik durf niets meer plannen echt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:52

Je kan in mijn ogen niets zeggen over de herstelperiode, het werk dat je paard daarna aankan, etc. Wat ik in dit topic wel geleerd heb, is dat elk geval anders is. Het ene paard staat er heel slecht voor en komt er tegen alle verwachtingen toch doorheen en herstelt, terwijl een ander paard op het oog er beter voor staat en het dan toch niet haalt.
Je moet het echt per paard per aanval bekijken. Dag voor dag.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:20

Duidelijk, Rivano! Begrijp ik goed dat het paard gaat ontschoenen, of heb ik dat verkeerd uit je tekst gehaald?

Ellendig voor het paard en voor jou, ik hoop dat het snel beter gaat.

Jannepauli

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 19:23

Kreeg een telefoontje van de DA.. de bloeditslagen zijn binnen en volgens hem is het bloed zoals een GEZOND paard dat hoort te hebben... wat kleine afwijkingen maar niks om je druk over te maken. Hij gaat de cijfers nog doormailen.
Zojuist is dus mijn éne klomp gebroken. De andere klomp was vanmiddag al eerder gebroken toen Pauli, die we even twee minuten op de wei gezet hadden omdat we hooi moesten lossen en de wagen in de bak moest keren, in volle galop en later in een keurige draf weer naar binnen kwam stormen omdat ze dacht dat er eten was.
Ik ben vandaag dus twee klompen kwijtgeraakt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:35

never a dull moment with Pauli :j

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:44

Wat goed zeg om te horen over pauli.

Haf had vandaag wat bulten op zijn lichaam. Schouder en rug. Iemand een idee of dit met hooi of BH te maken kan hebben?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:04

iana schreef:
Ik vind dit prima gedaan hoor!
Heb mijn vorige paard ook zo verzorgd als hij een hoefzweer had, het uitgesneden gat opgevuld met watten en desinfectie en daar een luier rond

Lang leve de luier!! Multifunctioneel die dingen. Misschien kunnen we ze zelfs nog op het zadel plakken tijdens een endurance ofzo (zacht en praktisch). In de cap tegen zweet bij ons en kou bij jullie, als staart-onderbandage, als inlegzooltjes in je rijlaarzen, etc.

iana schreef:
Wat versta je onder "terug onder het zadel"? Starten met korte wandelingen neem ik aan of beter nog in de zandpiste?

De genoemde herstel periode was voor de hoeven om terug te groeien en zuiver te lopen in alle gangen. Pas na die periode zijn ze begonnen met het oppakken van wandelingen, draven aan de hand, conditie opbouwen, en pas maanden daar weer na kon er op hem gereden worden en bleef hij zuiver lopen. Ik weet niet precies wat dat paard nu doet/kan, zal het de DA vragen of hij het weet.

iana schreef:
Wat brengt de toekomst met een ex- bevangen paardje? Deze vraag houdt mij al weken bezig...wat kan ik nog vragen? Verwachten? Ik had, zoals de meesten hier waarschijnlijk veel plannen met dit jonge paard...ik durf niets meer plannen echt.

Daar ben ik ook benieuwd naar. Denk dat het afhangt of het hoefbeen (flink) gekanteld is en het zelfs dan nog sterk van geval afhankelijk is. Wat ik zo hier en daar lees zijn het voornamelijk succesverhalen, dus het is mogelijk... ik vraag me alleen af of zelfs als het paard naderhand recreatief nog gebruikt kan worden of je hem dan door zo´n pijnlijk en langdurig proces heen moet willen slepen. Want zeker weten doe je het nooit, en mocht hij alsnog overlijden dan waren zijn laatste weken/maanden niet bepaald fijn. Maar dat hangt weer af hoe ernstig het is. Daarbij vind ik 4 benen of 2 benen ook een groot verschil, en hoe het paard was vlak voor het gebeurde.
Bij dit paard... persoonlijk... ik vind het nogal wat.

SpikyBlue schreef:
Begrijp ik goed dat het paard gaat ontschoenen, of heb ik dat verkeerd uit je tekst gehaald?

Yep... ;(
Voorbenen is nog redelijk, maar achterbenen niet.
De kroonranden van de achterbenen daar zit het zeg maar al los maar ik weet niet tot hoever, met een irrigatie-spuit wordt het elke dag uitgespoeld. Dat kopje (2mm) kun je er zo tussen steken. Het gevaar zit hem niet in de hoeven, maar in de complicaties die er nu bij kunnen komen omdat het zo lang gaat duren.

Succes Jannepauli! Dat zijn wel fijne momenten om een klomp op te breken. Hoop dat ze het zo volhoud.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:13

Leuk JP om je paardje zo te zien lopen!!!
Bedankt voor de info Rivano, ik kijk nu ook van dag tot dag....het zit wel serieus in mijn lijf, ben er echt ni goed van...het is de derde zomer op rij dat het tegenslaat op paardengebied |(
Jullie klinken zo energievol en gaan tot het uiterste, daar put ik nu wel energie uit. :P

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:39

Over herstel en revalidatie: ik wacht geen jaar meer voor iets te gaan doen. Als 't paard weer goed loopt gaan we stappen, als 't paard na een paar weken nog goed loopt en wil draven gaan we dat doen. Als dat een poosje goed gaat stap ik op. Ik doen geen belastende dingen, rijd alleen buiten op zachte zandpaden, met ijzers en hoefschoenen er overheen.
Moet zeggen dat de laatste 'aanvallen' niet al te zwaar waren (was er onmiddelijk bij, en medicatie erin). Heb dan ook geen foto's meer laten maken. Tijdens bekappen liet de witte lijn liet aan beide hoeven een kleine ontsteking zien, maar niet te vergelijken met die in het verleden. Kan zijn dat dat alsnog komt, paard laat het wel vaker laat in de hoef zien, als ze allang weer normaal loopt, in dat geval gaan we weer een stap terug in bewegen.

Paard heeft wel na de 1e (zware met kanteling, en langdurige) aanval, na een jaar de paardenvierdaagse gelopen. Jaar daarop vond ik haar niet helemaal jofel (paar maanden na een lichte terugval), dus overgeslagen, weer een jaar daarop weer meegelopen.

Herstel met matig intensief recreatief rijden kan dus heel goed, maar hangt van de mate van kanteling af, denk ik.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:32

Dankjewel Mysa,
Fijn om te lezen dat het na de "zware" kanteling toch weer goed gekomen is.
Het is best duidelijk om te zien of het beter gaat of niet, het voordeel dat ze aan huis staat en dat ik haar bewegingen en gewoontes heel goed ken maakt het makkelijker om te oordelen.
Nu wil ze spontaan uit haar stal komen wat 14 dgn geleden niet zo was.
Op de wei is ze wel heel zuur naar de anderen toe omdat ze zich niet kan verdedigen of uit de voeten kan maken zoals ze zelf zou willen.

Het is pijnlijk om mijn stoere dominante merrie zo kwetsbaar te zien,

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:28

Snap ik, die van mij is ook zo stoer en dominant. En werkwillig. Nog een kleine kanttekening; de hb was zwaar en. Langdurig, de kanteling was matig, niet extreem, maar ook niet Heel licht.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:35

@JP, wat bijzonder!! Dat moet wel een beetje hoop geven toch??

@iana, ik zit in de opbouw met mijn paardje na HB... het is nu 5 maanden geleden en ben nu net 3 weekjes aan het opbouwen. Het is nog niet waar ik was, nog lang niet maar ik heb er wel een goed gevoel bij. Ik starte voor de HB net L1 en was de B doorgevlogen, het ging als een tierelier, ze had energie en plezier voor 20. De energie die ze toen had, zie ik nu weer terug komen! Ze wordt er wel een beetje vervelend van, ze kliert en krijgt praatjes maar daar ben ik zoooo blij mee!
Ik ga erg langzaam met opbouwen en zit er nog maar 20 minuutjes totaal op, waarvan zeker 15 minuten stappen. Grote stappen vooruit plaats ik hier ook wel, dus mijn "verhaal na de HB" is in de maak ;-) , misschien dat je daar ook wat aan hebt? Wil niet zeggen dat het voor jou ook geldt, maar toch :-)

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:26

ik heb nog een vraagje, hoe lang zijn jullie door gegaan met de medicatie?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 14:02

Zo lang als nodig :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:52

Mijn paard heeft al járen op Bute gestaan zonder lichamelijke kwalen.
Nu 2 jaar zonder gestaan en sinds afgelopen winter weer begonnen vanwege zijn artrose.
Natuurlijk kan ik niet ín zijn lijf kijken maar hij lijkt er geen last van te hebben als ik kijk naar zijn condituie, oogopslag, gedrag etc.
Ik geef juist zolang nodig en soms wat langer, ik neem ook serieuze pijnstilling voor mijn rug als die opspeelt....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:53

Dennis kwakkelt verder, weet niet helemaal wat ik met hem moet. Sla me voor m'n kop dat ik Heleen vorige week niet gevraagd heb ook even naar hem te kijken. Vorige week deed hij alsof hij heel bevangen was, dat heeft hij nu nog steeds (vandaag wel iets warme voeten, eerder niet en geen pulsatie te vinden). Maar het nu het idee dat hij achter ook niet goed is, vanuit z'n rug/heup. Hij wil slecht z'n voetjes geven (rond om), kan zowel voor als achter slecht naar voor en naar achter strekken. Loopt wel braaf en vlot mee, op het zachte loopt hij ook wel graag, maar stijf en stram. Op het harde loopt hij duidelijk minder fijn.
Ik weet echt ff niet wat ik met m'n vriendje moet. Ik zie dat er van alles niet lekker zit, maar alles is zo klein en vaag dat ik m'n vinger er niet op kan leggen wat er is en wie ik er bij moet halen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:15

Dat kwakkelen zie ik hier ook nu, niet slechter maar ook geen sprongen vooruit.
Het blijft status quo.
Ik heb nu van mijn VA een vloeibaar kruidenmengsl gekregen van het merk Equistro: 'Protect fourbur' noemt het.
Om te reinigen ga ik een poging wagen met Vitalherbs, bevat brandnetel, artisjok, paardenbloem en wortel, venkel, basilicum en zwarte bes.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:18

Dennis krijgt er sinds vrijdag MSM bij op aanraden van de VA.
Hij is geschoren omdat hij van de winter echt zielig was van de warmte (en na bloed onderzoek en dergelijke bleek hij in orde, dus toen maar op de gok geschoren en daarna was hij weer een stuk beter).
Hij was toen absoluut niet gevoelig op z'n voeten, maar wou niet lopen omat hij echt een conditie had van ver beneden nul (als hij stil stond was hij gewoon blij, zag er goed uit, maar wou niet bewegen, maar als je hem zo gek kreeg liep hij ruim en zuiver).

Nu is hij duidelijk wel gevoelig op z'n voeten en lijkt in z'n hele lijf vast te zitten/verzuurt te zijn. Ik weet het dus even niet meer met hem.

Filmpjes van daarnet:

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:24

dat ziet er toch niet zo heel verkeerd uit?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet veel verstand heb van de bewegingen van een shet...hoewel ik er zelf een heb :o

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:29

Dat is de pest ook, hij lijkt best aardig zo. Normaal stapt hij met 'n achterhoef in het spoor van z'n voorvoet, nu lang niet (kijk maar naar de begin-stills van de filmpjes). En gaat hij liever HEEL hard draven (hij kan hard dravend een klein paard in galop bij houden!) dan galopperen als hij de kans krijgt.
Op het harde heeft hij echt een bevangen loopje, voor voeten wat naar voor weg zetten en minder voorwaarts zijn.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:58

Hij draaft inderdaad vrij kort en zonder al te veel enthousiasme lijkt wel.
Bevangen lijkt hij zo niet, hij draaft niet kreupel of onregelmatig.
Spierverzuring kan. Vitamine E is daarvoor belangrijk om het melkzuur af te voeren.
Mogelijk krijgt hij nu daarin een tekort.
MSM heb ik zelf ook bij gevoerd en nog, maar zie daar niet echt heel veel verschil in.
Destijds hielp een supplement van Pavo wel even (ben de naam even kwijt, is er niet meer volgens mij; was magnesium, vitamine B6, E en C).

Omdat het hier ook nog altijd kwakkelde (ene moment erg bevangenachtig, andere moment goed wandelingetje door de wijk op het harde), heb ik op aanraden van de dierenarts het drankje Kaucabam gekregen. Krijgt ze pas sinds gister, dus kan er nog weinig over zeggen.
Is een weerstand-verbeterings-reinigingsdrankje heel even kort door de bocht gezegd (via google veel over te vinden; wordt vnl. voor dieren gebruikt. Is waterkefir).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:08

Net als Geerke vind ik het moeilijk om de gangen van een shetlander te beoordelen. Ik weet ook niet hoe hij normaal loopt. Zo in het zand zie ik geen kreupel / onregelmatig paard.
Maar als het voor jou niet goed voelt, dan is er zeker iets aan de hand. Dat heb ik wel geleerd. Dat je vaak als eigenaar voordat er iets aan het gebeuren is, aan kleine dingen al kan merken dat het er aan zit te komen. Alleen kan je je vinger er dan nog niet opleggen.

Ik zou je aanraden hem gewoon als hoefbevangen patient te behandelen; dat kan nooit kwaad. Dus geen krachtvoer, alleen hooi/water. Geen gedwongen beweging. Hoefjes koelen en geregeld temperaturen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:13

Dit is voor Dennis al best enthousiast. Kwa voorwaardse drang klaag ik nu zeker niet (en zeker niet aan een 'saaie longe'). Onregelmatig is hij ook niet, en vanmiddag later leek hij weer een stuk beter (ook 2 andere mee laten kijken, die vonden hem alleen iets stijf). Hem op hoefschoenen zetten maakt geen verschil.
Een beetje magnesium krijgt hij trouwens ook sinds het weekeind.

Hij krijgt alleen hooi, een handje ruwvoer mix met pavo vital brokjes (half portie, dus echt maar een eetlepel ongeveer), pompje lijnzaadolie schepje magnesium en MSM. De ruwvoermix en de pavo vital puur om de magnesium en MSM doorheen te mengen en de olie zodat het niet weg waait.

Heb de osteopaat om raad gevraagd en zal morgen ochtend de VA even bellen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 20:08

Wat een geweldige shet !! Die behaarde pootjes <3

Die MSM... heb net een heel werkstuk doorgeploegd over de negatieve effecten van MSM bij bv IR-paarden..ik ben ook nergens in de literatuur tegengekomen dat zwavel gebruikt wordt bij HB of verdenking van HB.

Tja, ik lijk wel een reclame bureau maar ik zou toch overwegen om APF van Auburn Labs aan te schaffen. Het is duur maar je geeft maar 3 ml per dag en het heeft een wonderbaarlijk effect op spier- en gewrichtsproblemen. Bel anders die lui van Pardoes Aurora, die hebben veel kennis in huis en geven heel veel informatie. En nog belangrijker: ze zijn er niet op uit je persé wat te verkopen. Informatie is gratis.

Met wat je dagelijks geeft krijgt hij te weinig Vitamine E volgens mij en met een eetlepel Pavo Vital zit je denk ik niet op het juiste niveau van vit& min.

Sterkte met je mannetje!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:17

hier even een foto van mijn pablo.
ongeveer 10x hoefbevangen geweest(hoefbeenkantelingen aan vier hoeven),nu al 7 jaar stabiel.
26 jaar en heeft cushing en IR ;)

Afbeelding