Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:50

Ik denk dat Rascha best snapt hoe het werkt.
En deels ben ik het ook met haar eens. Belasten moeten ze toch weer.
En na een periode van zwemmen of aquatrainer moet de 100% belasting toch weer opgebouwd worden.
Dat kan dan misschien iets sneller als dat je zonder zwemmen en aquatrainer gaat beginnen. Maar dat zal ook wel mee vallen.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 08:19

Ik denk dat je zonder belasting ook niks op kunt bouwen. Als je gaat stappen en het stappen uit gaat breiden ga je toch ook steeds meer belasten? Daarom zie ik het punt niet waarom een zwembad zoveel beter zou zijn dan een aquatrainer. Misschien is een zwembad beter als ze zich net geblesseerd hebben en daarna de aquatrainer. Juist vanwege het belastende.

Saarking: dan leg jij het eens uit hoe het in mekaar zit, blijkbaar weet jij het wel precies!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:43

Inderdaad voor de opbouw zou een zwembad gevolgd door een aquatrainer best goed kunnen zijn.
Maar belasten moeten ze toch. En die belasting (50% of 100%) moet hoe dan ook opgebouwd worden.
Dat is niet alleen met een blessure maar ook met opbouw na rust of begin met een groen paard.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:51

Dat had ik gewild maar de aquatrainer had voor de mijne geen toegevoegde waarde. Het gaat om echt om de blessure, is toch per paard/blessure verschillend.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:01

Maar je komt toch nooit onder belasting uit??
Als paard uit de stal mee loopt naar de zwemgelegenheid...
Staan is een manier van belasten, lopen, in en uit het zwembad klimmen kost kracht....
Elke beweging die een paard moet zetten, is toch belastend??
Dus in feite zijn een 10 min of half uurtje zwemmen maar korte momenten dat het dier onbelast beweegt...
Het is ook best vermoeiend begreep ik, dus toch wel weer heel zwaar...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:06

Nee maar dat is ook niet helemaal de insteek. Mijn paard werd naast het zwemmend ook 2 keer per dag gestapt. En tijdens de zwemsessie werd ook steeds gestapt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:10

Maar onder de belasting kom je inderdaad niet uit. En zwemmen is natuurlijk een ding naast de andere dingen die zo'n paard doet.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:12

Tuurlijk kom je niet onder de belasting uit, maar het is ook niet mijn doel geweest om de mijne ten allen tijde onbelast te laten bewegen..
Ik heb persoonlijk de mijne weg gedaan omdat zijn energie écht te veel werd, het begon gevaarlijk te worden. Mijn bedoeling was dus dat hij zijn energie kwijtkon in iets maar daarbij zijn been niet ging overbelasten --> zwemmen. Het is zwaar qua conditie en het bouwt spieren op, maar het vormt geen gevaar voor de blessure.
Verder stapt hij tussendoor ook, gaat hij op de loopband én de aquatrainer. Hierbij laten ze hem zelfs bergop lopen, dus absoluut belasting maar wel gecontroleerd. Dat was althans mijn bedoeling ;)

saarking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:43

Een pees of wekedelen is voor slechts 10% doorbloed , voor een goede genezing ( ik praat over gezond goed weefsel dus geen bindweefsel) heb je bloed nodig , bloed voert goede cellen aan en voert slechte cellen af , een paard heeft pas een goede doorbloeding als hij intensief gewerkt wordt , dus niet bij box rust of allen bij stappen. Maar je kan een paard met een pees niet intensief belasten omdat je dan aan de wond/peesblessure komt , Bij zwemmen is dit wel het geval je kan hem intensiefe inspanning geven zonder dat je aan de blessure komt , Daarnaast moet een paard altijd op het harde bewegen om de trilling/vibratie van de weefsels te krijgen . Een aquatrainer doet in principe het zelfde ,alleen het paard loopt op een band en deze bepaald hoe hij moet bewegen , maar door de hoogte van het water kun je enige verlichting krijgen en het voor het paard zwaarder maken ,hierdoor ook meer bloedcirculatie , dit is het principe van aquatraining . gecontroleerde inspanning geven.

Het belasten doet een paard altijd hij staat er 24uur per dag op , maar het gaat om een genezingsproces van een pees en dat heb ik zo probeen uit te leggen , zo werkt het in de humane sector precies het zelfde.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 20:16

Hey allemaal,... ik moet even wat frustraties kwijt GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR. Kwam vanmorgen op stal en hoorde dat mijn paard gisteren behoorlijk aan de kletter ging in de wei door het carbid schieten enzo. Dus ik heb de staleigenaar gesmst of hij mn paard vandaag en morgen binnen wilde laten en of ie het mij wilde zeggen als ik dan zelf moest voeren of wat dan ook, of dat ik nog iets voor hem kon doen omdat ik toch 2 dagen thuis was. Hoor ik doodleuk dat ie buiten staat.
Ik was zooooooooooo kwaad he,.. HIj had me nog een sms gestuurd daarna maar er niks over gezegd. Alleen dat ik vroeg was met mn beste wensen.

Wat moet je hier nou mee,.. dit is de zoveelste keer dat ik netjes wat vraag en hij gewoon zijn eigen idee volgt en dat ook nog zonder dat te melden. Vind het van de zotte.

Ik heb de neiging om een hele aso sms te sturen maar dat heeft geen zin dat weet ik,..
Morgen wil ik ook dat ie binnen blijft, maar kan moeilijk de hele dag daar bivakkeren.
HIj is dus de hele tijd aan het rennen geweest, omdat die poedersuiker van hem naast de weides/stallen carbid schieten en met nitraten ofzo? Dat gaat echt zooooo hard.

Als ik vraag om speciaal voer te geven doet ie dat ook gewoon niet blijkt na een tijd, zonder dat ie dat overlegt, en als ik vraag of ie wat meer brok wil geven blijkt dat ie dat al lang doet,.. en niks in overleg he,..

HIJ WEET gewoon dat ik niet weg wil maar hij maakt er wel erg misbruik van. Ik baal dat ik mn stalgeld al betaald heb. En ik heb geen andere opties, kan niet zomaar weg, en wil dat eigenlijk ook niet, maar als het straks gaat vriezen en het spekglad is en vriest en de bodem echt heel ongelijk is, wil ik m ook op stal(en dat moet ook van de DA). Maar als ik m dan ook niet kan vertrouwen...

Sorry hoor, moest nog ff de oudejaarsfrustraties kwijt.

Zelf doe je alles om je paardje rustig te houden en het rustig aan te doen zodat ie goed geneest,.. en een ander verziekt het steeds weer.

Allemaal een heel goed en gezond 2012 met onze lieve paardjes. Dat ze ALLEMAAL maar goed mogen herstellen!!

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:18

Wel heel irritant Natas! Maar zijn er echt geen andere stallen in de buurt waar er wel naar je geluisterd wordt? Ik vind het een te groot risico dat als mijn paard geblesseerd zou zijn er niet naar mijn wensen wordt geluisterd...

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 20:32

Nee helaas is het niet makkelijk om hier iets te vinden dat beter past dan dit...
En hij weet dat,.. dat is het vervelende.
Daar maakt ie gewoon misbruik van.

Heb wel 1 ding achter de hand wat een beetje in de buurt komt voor het moment dat ik echt ruzie krijg met m(als ie vanmiddag voor mn neus gestaan had en hij had wat gezegd had ik m ingeladen, zo boos was ik). Maar heb net weer een maand betaald en ik wist toch niet waar ie naartoe moest omdat t alternatief nu vol zit.. Weet wel een tijdelijk adres voor m maar daar ben ik ook niet zo heel gelukkig mee.
Het valt echt nog niet mee om iets te vinden wat vooral voor het paard fijn is.

Ik denk dat ik m binnenkort even wil spreken met zijn vrouw erbij, of alleen zijn vrouw. Die begrijpt dat wel.
En als ik haar uitleg wat voor gevolgen zulke uitspattingen hebben begrijpt ze het wel.
Denk en hoop dat zij wel tot hem door kan dringen.

Dankzij zijn dochtertje van 10 weet ik dat Prins zo tekeer ging. Die rotjongens moeten ook gewoon niet naast de paarden carbid gaan schieten en als ze dat wel doen laat ze dan de paarden binnen laten. Nee maar dan kan ie de stal niet schoon maken,.. pfff. Een vriendin van me heeft m gelukkig uit de wei gehaald vanmiddag. (ik was ervan overtuigd dat ie binnenstond), maar ja toen was ie alweer 4 uur buiten.

Liever wil ik niet weg en wil ik gewoon dat ie luistert,.. het is toch mijn paard denk ik dan, en ik vraag ook niks geks volgens mij.
Iemand tips hoe ik tot m door zou kunnen dringen?
(het is een lompe boer waarbij t lijkt of ie niks om dieren geeft, maar als puntje bij paaltje komt is ie er best gek mee)
Laatst bijgewerkt door Qizz op 31-12-11 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:34

Nou Qizz, dan was ik al weg geweest...
Wat is dan hetgeen wat jou daar nog houdt??
Voor de goeie zorgen hoef je daar dus niet te blijven.... Dat stalgeld kun je overal kwijt....

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 20:35

Zo simpel is het helaas niet,..

HIj heeft onwijze heimwee en is mega gehecht aan zijn vaste plek waar ie al 6 jaar staat. Kan m niet zomaar steeds verhuizen, het moet dus echt een goeie plek zijn.
HIj heeft een stofallergie en kan niet in stallen met een hooizolder erboven. Normaal vind ik het juist superfijn dat ie hier zoveel buiten komt... HIj heeft een fijne ruime stal,.. een hele grote wei, met 3 anderen wat prima gaat,.. en nog heel veel meer,..
Geloof me ik ken de meeste stallen hier,.. ben overal al wel eens wezen kijken, maar ik heb in al die tijd niks gevonden. Of t zit vol. Of te duur. En hier is regelmaat,.. dat is ook heel prettig,..altijd rond dezelfde tijden voeren, binnen, buiten,.

Het probleem is de staleigenaar die t laatste jaar heel negatief veranderd is. Erg chagerijnig, niet luisteren, gewoon doen wat ie wil.
Zo was ie nooit,..
Maar in februari gaan er wrs 2 weg en wellicht ben ik nummer 3. Maar moet wel iets vinden waar ik vind dat hij het beter krijgt.

Maar ja, liefst zou ik m hier laten en gewoon willen dat die vent eens luistert. Zoveel vraag ik niet van m en wil m zelf wel hooi geven als ie binnen staat,.. hij hoeft er niks extra's voor te doen.

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:00

Ik zou een gesprek met die vrouw aangaan, liefst morgen of maandag nog....
En gewoon zeggen dat je niet blij wordt van het feit dat gekke henkie je paard naar de donder helpt, door ongeinteresseerd ermee om te gaan.... En ook melden dat als zij niet hun verantwoordelijkheid kunnen dragen, ze geen pensionklanten moeten nemen.... Dan is het geen goede stal...
Gaan ze niet serieus om met de klacht, wegwezen!!! Dan zit er niets anders op, dan maar stuk verder te reizen...
Je kunt kwalijk gaan afwachten tot die man komt te overlijden, eerder zal er niets veranderen.... of denk je wel??

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 21:36

Denk dat het alleen helpt door met haar te praten. Vrouwen zijn toch anders met dieren.
Iets anders kan ik ook (nog) niet verzinnen...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:37

Jeetje wat balen Qizz...

Mijne heeft vandaag een dagje boxrust gehad, morgen maar weer erop met een schepje muisjes.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:51

Wat balen, Qizz. Ik snap dat er straks een druppel is die de emmer doet overlopen. Wel heel lastig als er zo snel geen betere stal te vinden is dan je huidige stal.

Wij hebben de paarden vanmiddag naar ons grote land gebracht, waar ze nu de hele avond en nacht buiten lopen. En dat terwijl het er zeiknat is... Klinkt vast gek en onverantwoord, maar momenteel wonen wij nog binnen de bebouwde kom tussen 25 buren. Het vuurwerkfeest is dit jaar compleet. Ze schieten over de stal en in ons weiland. Mijn merrie wil al twee weken niet meer eten in de stal. Ze sjeest alleen nog maar rondjes. In de wei had ze nog het idee dat ze kon vluchten, dus dat ging beter, maar daar kan ik haar nu met dat fanatieke geknal niet laten. Vanaf eergisteren krijgen we de paarden bijna niet meer naar stal. Moest echt met dwang, terwijl ze normaal gesproken tegen een uur of 6 wel bij de stallen komen kijken (ze mogen overal lopen en de stallen staan open) of ze al op stal gezet worden met eten. Voor hun eigen rust hebben we ze weggebracht naar het grote land buiten de bebouwde kom. Van het vuurwerk hebben ze nu totaal geen last. Wel is mijn geblesseerde ruin weer als enige helemaal in de gloria. :roll: Die is met zijn kapotte checkligament fanatiek aan het kong-fu'en. Maar ach, hij heeft al zoveel verboden dingen gedaan dat dit er ook nog wel weer bij kan. Ik denk dat het gedraai in de stal minstens zo belastend is.

Ik ben net even thuis, maar ga er straks weer heen om te kijken hoe ze het doen. Ik ben nooit gezellig met oud en nieuw, omdat ik dan voornamelijk bij de paarden ben. :\

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 21:59

Aangenaam, ik ga zo ook naar de stal. De eigenaren zijn de hort op en de paarden alleen.
En aangezien ik er ook niks om geef ga ik m eens even een flinke poetsbeurt en een hoop knuffels geven (en heeeeeeeeeel erg hopen dat zn been nog goed is).

Jeetje Lorette dat is ook balen zeg, dat ook juist jouw blessurepaardje zo bezig is,..

Teegee, wat is dat eigenlijk precies (merk?) die muisjes? Hoeveel geef je dan en hoelang werkt dat?

jellie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:00

Jeetje Qizz wat ontzettend balen en erg frustrerend. Ik hoop dat je met een gesprek met zijn vrouw tot een goede oplossing kan komen. Ik denk zelf, hoe moeilijk het ook is, ik al lang mijn spullen had gepakt. Ik kan daar heel erg moelijk tegen als er geen afspraken met mensen zijn te maken, vooral als het dan om mijn paard gaat.

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:47

Qizz, probeer toch snel een manier te vinden, om in te grijpen...
Dit gaat tenslotte om de gezondheid van je paard, en je bent al maanden lang aan het tobben en werken om hem op 4 poojes te krijgen en te houden....
Het kost je klauwen vol geld, wat door die lompe boerenpummel gewoon van tafel geveegd wordt....
Idd proberen of die vrouw meer voor reden vatbaar is...

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 23:59

Hmmm sta hier nu al een hele tijd te koelen en ondertussen mag ik mezelf ook wel afkoelen want zijn been was dus echt weer dik en warm terwijl t vanmorgen perfect was.

Ik had nu nog wel willen bellen naar die andere stal voor de wachtlijst maar ja... Tis oudejaarsavond.. Kan ik niet maken. Ik mail ze wel. Kan nl niet meer wachten tot maandag.

Weet eigenlijk nu al waar dat gesprek wrs op uitloopt. Want praten wil ie nooit. En dan zegt ie wrs pak je spullen maar en ik wil dan ook gelijk weg kunnen. Maar heb net n maand betaald.
Hij weet dat ik niet weg wil maar t zal m vies verbazen als ik wegga. Als die stal nu vrij was had ik m nu nog gebracht.
Vannacht. Ben nu in staat al mn spullen in de trailer te pakken..
Wat kun je boos zijn zeg. Heb helemaal hysterisch lopen schreeuwen tegen mn moeders vriend wat die man gedaan had. Hij vond t ook schandalig. Jammer dat ie zelf niet op stal was want morgen ben ik lang zo boos niet meer denk ik. Alhoewel.. Als zijn been dan nog zo is.

Heb al heel lang met de slang gekoeld en nu de koelbandage er weer om. Rascha mag dat ook een nacht blijven zitten of max. 2 Uur? Wilde eigenlijk voor 12u terug omdat ik t eng vind door vuurwerk te rijden

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 00:16

Dat kun je gewoon de hele nacht laten zitten...
Het koelt uit eindelijk niet meer, als het droog is.... Gebruik die koelbandage ff paar x... Grote kans dat het dan wel dunner wordt....
Jouw paard kent het al, dus dan kun je het wel de nacht om laten....

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 00:24

Het is idd beter om ff te kalmeren!! En idd geen ouwe schoenen weggoooien voordat je nieuwe hebt..
Maar het feit dat iemand met zijn botte hersenloze gedrag ongeinteresseerd jouw paard zijn blessure verergerd....
Ja, ik kan daar ook van ontploffen....
Maar doordat je nu kookt van woede doe en zeg je waarschijnlijk verkeerde dingen... En je kunt beter de maand proberen uit te zingen..... En dan maken dat je wegkomt...

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 00:30

Klopt.. Alleen als t gaat vriezen en ik wil dat ie m niet in de ongelijke bak zet maar alleen op stal of in de wei dan gaat dat geheid ook weer mis. Dus hopelijk vriest t dan nog niet... Maar dat zal vast gaan gebeuren.

Had gelukkig nog wat liggen voor dit soort "nood"gevallen.
Haal m er toch maar af. Hij heeft dan ook 2 uur gezeten en is dan idd toch bijna droog.

Wrs is t morgen gewoon weer dunner en zit ik me nu alleen op te winden maar t was vanmorgen zo mooi he. Dan baal je zo.

Ik laat hier alles heel demonstratief liggen. De slang. T zakje vd bandage. En nog wat spul. En een groot plakaat met: binnen laten.

Allemaal vast een goed 2012. Dat onze paardjes allemaal beter worden.