[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:58

colinneke schreef:
Oke ik kom ook effe spammen

Dit is Lucky. Een dame van 12/13 jaar. Een aantal jaar geleden flink hoefbevangen geweest,nu afgelopen februari weer.

Sammy;10 jaar oud. Nog nooit echt hb geweest (nooit iets gemerkt, in de witte lijn waren er wel tekenen van ->februari )

Hou ook even in gedachten dat het nog maar de 3e keer is dat de hoefsmid is geweest, hiervoor werd er door zoonlief zelf aan gehobbied.

Hallo Colinneke,

Moeilijk om de foto's te beoordelen zo, is het misschien mogelijk om laterale foto's te plaatsen ?
het beste kun je de pony's even op beton/straat zetten en het fototoestel ernaast op de grond.
Graag foto's van voren en van opzij genomen ;) .

Kun je ook nog wat meer info geven over :

Wat is het klinische beeld van de pony's ?
lopen ze goed of wellicht stijf en kort. willen ze uit zichzelf draven en spelen
hoe zetten ze de voeten neer (hiellanders, teenlanders of plat )?
Wat gebeurt er als je ze kort wil omdraaien, stappen ze over of gaan ze leunen op de achterbenen ?
Wat voer je de pony's allemaal ?

Wat ik nu zie is een afwijkende afgroei van het hoorn, dat kan komen door de HB maar ook door vitamine tekort/teveel.
het lijkt of onder de haargrens wel weer normale hoorn groeit, klopt dit ?
Linksvoor bij Lucky zit wel een ring, maar deze lijkt geen heel erge bevangenheid in te houden, de lijn loopt redelijk evenwijdig aan de kroonrand en de hoefgroei daarboven is ook tamelijk recht.

Al met al lijkt het niet zo slecht, misschien wil je de vragen even beantwoorden ;)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:58

lolclub schreef:
maar zou je niet heel simpel kunnen stellen dat (vrijwel) ieder paard met een langzaam insluipende hoefbevangenheid een IR klant is, zeker als er ook kenmerken zijn als een dikke harde hals en vreemde vetophopingen elders op het lichaam ?

Toevallig heb ik dat pas geleden eens nagevraagd bij Philip Johnson. Het is dat dikke paarden een groter riscio lopen op HB. Dikke paarden hoeven geen EMS of IR te zijn. Maar voor al die dikke paarden is een dieet en beweging belangrijk.

Citaat:
Interessant blijft natuurlijk om te weten of een lichaam eerst in het (pre) stadium van IR komt en hoelang hij dat dan al is voordat er vervolgens een aanval van HB volgt,
of dat er eerst een aanval van HB komt en dat daardoor vervolgens het metabolisme in de war raakt en het paard in het stadium van IR beland.

Ook een leuke vraag waar ( nog) geen antwoord op is . Beetje nog kip en het ei verhaal. Maar wel kun je altijd terug naar het te dik zijn. Er zijn trouwens ook te dunne paarden met IR. Het is dus eigenlijk erg individueel.

Citaat:
Is het voor jou teveel moeite om voor ons eens kort uit de doeken te doen wat je ondertussen aan onderzoeken gelezen hebt en wat je daaruit opgemaakt hebt ?

Heel veel gelezen en door veel te lezen komen er eigenlijk altijd weer vragen bij. Ik moet vaak ook weer herlezen juist omdat het allemaal ingewikkeld is, maar van ene onderzoek rol je weer in het andere onderzoek. De meest leesbare zet ik hier wel eens neer als een linkje.
Die allernieuwste van dr Frank geeft wel een aardig schemaatje, hij gaat van de theorie uit dat langdurig te dik IR kan veroorzaken, maar HB is niet altijd IR. IR plus HB = EMS. Hij heeft het in een duidelijke tekening zichtbaar gemaakt.
Bij te dikke paarden is afvallen door beweging en dieet zoals bij IR altijd ok.
Heel soms lukt het niet om paard af te laten vallen en voor paarden met een hoog risico wordt dan levothyroxine aangeraden, maar echt alleen als het echt niet lukt door beweging en dieet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:06

geerke schreef:
colinneke...leuke pony!
het zou mij niets verbazen als ze IR heeft...

edit...het is inderdaad vreemd...dat vraag ik mij dus al jaren af...hoe het komt dat als een paard eenmaal bevangen is geweest,ongeacht de oorzaak...ze moeite hebben met fructaan.

Ik ken echt niet een paard die na de hoefbevangenheid een gewoon paardenleven op het land kan hebben.
Ook al zijn ze slank.
Ik blijf bij mijn stelling...1x hoefbevangen=levenslang insuline resistent.(met enkele uitzonderingen misschien)

sorry dat ik mezelf even qoute...ik was aan het editen en jullie waren al op de volgende pagina :o

Ze zouden ook ens levothyroxine moeten voorschrijven aan de gevallen die bijna ingeslapen worden...je hebt best kans dat het paard gewoon opknapt.En niet alleen dikke paarden.(mijn paard is echt nooit dik geweest)
Het versnelt de stofwisseling en de toxinen waar het lichaam het moeilijk mee heeft worden extra snel afgevoert

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:21

geerke schreef:
Ze zouden ook ens levothyroxine moeten voorschrijven aan de gevallen die bijna ingeslapen worden...je hebt best kans dat het paard gewoon opknapt.En niet alleen dikke paarden.(mijn paard is echt nooit dik geweest)

Geertje jouw paard had toch een schildklierprobleem en daarom toch levothyroxine of heb ik dat niet goed onthouden?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:17

Jannepauli schreef:
Y: naar mijn idee gaat het veel te snel om het paard nu al weer te gaan berijden.. afhankelijk van de mate van bevangenheid en eventuele kanteling van het hoefbeen zou ik er voor kiezen voorlopig het paard maar even op rust te zetten. Dwz niet in de stal maar haar gewoon zelf haar eigen gang te laten gaan. Zeker als het paard nog steeds onregelmatig loopt dan lijkt het erop dat de aandoening nog niet genezen is.
"Paars" die ook in dit topic schrijft heeft een handig schema, misschien moet je dat even terugzoeken.

Ik stap niet langer dan 10 minuten met haar hoor. Zelf wil ze ook draven (is nogal temperamentvol...), maar ik laat ze voorlopig niet draven, omdat ze nog zo onregelmatig is ... In vrijheid draaft ze wel soms een stukje.
Weet je ook waar ik dat schema kan terugvinden ? (Heb even met de zoekfunctie gezocht, maar ik kan het niet vinden...)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:42

EstherHegt schreef:
geerke schreef:

Geertje jouw paard had toch een schildklierprobleem en daarom toch levothyroxine of heb ik dat niet goed onthouden?

klopt...het was getest en de schildklier werkte een fractie te langzaam.
De dierenarts die ik toen had die zei dat het daaraan niet kon liggen ...paard kwam niet meer van zijn plek,reageerde niet op buut of fynadine.
Het was inslapen of levothyroxine proberen...tien dagen na begonnen te zijn met de levothyroxine galoppeerde hij weer door de 'wei',soepel en rad.
Dat was 4.5 jaar geleden,hij is nooit meer bevangen geweest.
Wel nog steeds met pillen iedere dag.
Hij heeft heel soms mindere dagen,maar dat komt dan omdat ik te scheutig ben met hooi :o
Het blijft uitkijken met voeren,zelfs hooi.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 22:08

Yoika schreef:
Jannepauli schreef:
Yoika: naar mijn idee gaat het veel te snel om het paard nu al weer te gaan berijden.. afhankelijk van de mate van bevangenheid en eventuele kanteling van het hoefbeen zou ik er voor kiezen voorlopig het paard maar even op rust te zetten. Dwz niet in de stal maar haar gewoon zelf haar eigen gang te laten gaan. Zeker als het paard nog steeds onregelmatig loopt dan lijkt het erop dat de aandoening nog niet genezen is.
"Paars" die ook in dit topic schrijft heeft een handig schema, misschien moet je dat even terugzoeken.

Ik stap niet langer dan 10 minuten met haar hoor. Zelf wil ze ook draven (is nogal temperamentvol...), maar ik laat ze voorlopig niet draven, omdat ze nog zo onregelmatig is ... In vrijheid draaft ze wel soms een stukje.
Weet je ook waar ik dat schema kan terugvinden ? (Heb even met de zoekfunctie gezocht, maar ik kan het niet vinden...)

Hier is het stukje van Paars: Rechtuit lopen is het minst pijnlijk. In de bochten, vooral krappe, komt er veel druk op de wand te staan en omdat de lamina ontstoken zijn en loslaten kan je dat vergelijken met extra druk op je nagel (de pijn die je voelt als je nagel omklapt bijvoorbeeld). In de bochten wordt die druk nog gróter en dus pijnlijker.
Ik heb het zelf opgebouwd met 3 minuten per 2 dagen. Ging het slechter? Dan stopten we met wandelen en gaf ik de dag erna rust. Dan weer verder op het schema -3 minuten. Zo zit je (als het goed gaat) in no-time op een half uur. Blijf voorlopig op het zand wandelen. Zit je eenmaal een half uur op zand, dan ga je in die 30 minuten met 10-20 meter uitbreiden per dag stukjes op de weg lopen. Dus 27 minuten op zand en dan een klein stukje verharde weg. Geen haast maken in die opbouw is erg belangrijk. Niet doorgaan met wandelen als je ziet dat je paard pijn heeft ook! Ieder paard is verschillend. Die van mij herinnert zich nog heel goed dat de harde straat pijn deed. Hij moest eroverheen om van de stal naar de paddock te komen van de winter. Hij heeft bij vlagen nog steeds een paar pijnlijke stappen op de straat. Daarna is het over. Ik heb de indruk dat dat in zijn geheugen staat.
De prijs voor teveel doen betaal je altijd achteraf. Soms de volgende dag. Dus wees streng en hou je aan je schema!
Als dat allemaal goed gaat kun je het proberen met een paar rondjes aan de longe (in stap). Kijken wat er gebeurd met meer druk op de wand. Dan ben je wel wat verder in het proces, de lamina moet dan een flink stuk zijn hersteld vanuit de kroonrand

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:16

@Yoika

wat versta jij onder onregelmatig, probeer het eens te omschrijven hoe je pony nu loopt.

flapt hij bijvoorbeeld nog de neuzen van de voeten omhoog vlak voordat hij ze neerzet ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:22

EstherHegt schreef:
Die allernieuwste van dr Frank geeft wel een aardig schemaatje, hij gaat van de theorie uit dat langdurig te dik IR kan veroorzaken, maar HB is niet altijd IR. IR plus HB = EMS. Hij heeft het in een duidelijke tekening zichtbaar gemaakt.
Bij te dikke paarden is afvallen door beweging en dieet zoals bij IR altijd ok.

Het schema ken ik, heb alleen nog een vraag..

Bij een goed dieet en bewegingsprogramma is IR te genezen,
Theoretisch gezien kan HB ook genezen.

Maar nu heb ik begrepen dat EMS niet te genezen is terwijl dit een optelsom is van HB+IR.

kun jij dit uitleggen ?

geerke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:24

is IR te genezen?
De gevoeligheid voor fructaan blijft toch?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:25

Wendy15 schreef:
:wave:
Ik lees straks even bij, kom net thuis.
Was vandaag eindelijk weer eens goed droog, dus wat geschoven met het werk en naar de vaste wal geweest om het graszaadhooi te halen!! Boot van 3 uur heen en waren om 6 uur weer terug op 't eiland, dus viel nog alles mee! Hebben 16 pakjes, konden er 12 op het aanhangertje en hebben er nog 4 in de auto meegenomen _O-
Het is dus wel van 5 weken terug, maar ouder was er niet meer, maar het zal allicht beter zijn dan gewoon hooi van dit jaar. Is trouwens veel minder grof dan ik had verwacht! Mijn gewone hooi is groffer. Lag ook wel van dat stro achtige hooi, maar volgens die meneer zat daar meer in en was dit wat we nu hebben geschikter. En hij zei dat er laatst ook al iemand was gekomen met een hoefbevangen paard voor dat hooi, dus daar maar op vertrouwen dan :j

Net even gewandeld in het weiland. 2 rondjes is ongeveer 3 minuten, dus kan ik dat mooi aanhouden met het schema (van paars meen ik? :) ). Wat kan ik dan beter doen, om de dag 2 rondjes (dus 3 minuten) erbij, of elke dag 1 rondje erbij doen? En ook 'rustdagen' of dat niet? :)

Ha Wendy,

dus het is gelukt met je graszaadhooi.
Heb je nog gevraagd welke soort dit is ?

Als je de kans hebt laat het dan nog even een paar weekjes liggen, het is nog vrij vers nu.
Is het mooi stofvrij spul ?

geerke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:33

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:06

lolclub schreef:
Wendy15 schreef:
Was vandaag eindelijk weer eens goed droog, dus wat geschoven met het werk en naar de vaste wal geweest om het graszaadhooi te halen!! Boot van 3 uur heen en waren om 6 uur weer terug op 't eiland, dus viel nog alles mee! Hebben 16 pakjes, konden er 12 op het aanhangertje en hebben er nog 4 in de auto meegenomen _O-
Het is dus wel van 5 weken terug, maar ouder was er niet meer, maar het zal allicht beter zijn dan gewoon hooi van dit jaar. Is trouwens veel minder grof dan ik had verwacht! Mijn gewone hooi is groffer. Lag ook wel van dat stro achtige hooi, maar volgens die meneer zat daar meer in en was dit wat we nu hebben geschikter. En hij zei dat er laatst ook al iemand was gekomen met een hoefbevangen paard voor dat hooi, dus daar maar op vertrouwen dan :j

Net even gewandeld in het weiland. 2 rondjes is ongeveer 3 minuten, dus kan ik dat mooi aanhouden met het schema (van paars meen ik? :) ). Wat kan ik dan beter doen, om de dag 2 rondjes (dus 3 minuten) erbij, of elke dag 1 rondje erbij doen? En ook 'rustdagen' of dat niet? :)

Ha Wendy,

dus het is gelukt met je graszaadhooi.
Heb je nog gevraagd welke soort dit is ?

Als je de kans hebt laat het dan nog even een paar weekjes liggen, het is nog vrij vers nu.
Is het mooi stofvrij spul ?

Het is Engels Raaigras :j Had ik over de telefoon al gevraagd. Anders had ie niet. Ik vind het nog vrij 'fijn' had het groffer verwacht. Maar ziet er wel ok uit. Heb nog geen pakje opengemaakt, dus wat betreft stof weet ik niet. Maar hadden 4 pakken in de auto liggen en ben er zelf niet benauwd van geworden oid.

Heb nog denk ik voor 3 weken overjarig gewoon hooi liggen. Zou ik het daarna wel kunnen gaan geven?
Misschien nu al beginnen met een halve kilo per dag verdeeld over de 3 porties erdoor gaan mengen oid?

Verder overjarig hooi of die andere soort graszaadhooi waar nog minder in zit of wat ouder is kan ik nergens vinden :n (als iemand nog wat weet in de kop van noord holland hou ik me aanbevolen O:) :D )

Ik heb al wat zitten bijlezen, maar het blijft niet echt hangen nu :o Was drukke dag, ga lekker naar bed en dan lees ik morgen alles rustig nog even door wat er verder gepost is :j

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:22

geerke schreef:
al die aandoeningen zijn niet te genezen...met goed voerbeleid voorkom je erger staat hier
http://www.holistichorse.com/index.php? ... Itemid=164

Ik meende dat ergens gelezen te hebben maar ze bedoelden blijkbaar het voorstadium van IR

The Importance of Exercise –
Exercise vastly improves insulin sensitivity but, obviously, the acutely laminitic horse cannot tolerate exercise. However, with recovery, exercise is to be encouraged as long as the horse tolerates it. Even hand walking, 30 minutes per day (straight lines, no tight turns) is beneficial. As the horseʼs condition improves, the level of exercise should increase. The importance of exercise in the IR prone horse cannot be understated. IR can be avoided completely with adequate exercise and diet management.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:25

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:47

Het is echt niet meer bij te houden!! Veel info, waardevol hoor, super. Nu nog tijd om het te lezen ;-) . Ga ik wel doen, maar wanneer is nog even de vraag.
Tandarts is vandaag bij ons geweest, Daan Staller, prima vent! Hij was tevreden over hoe zijn gebit eruit zag en heeft de puntjes op de i gezet. Vash is weer winterklaar ;-) .
Even kort door de bocht n.a.v. de foto's van Lucky en Sam: ik vind ze beide vrij stevig?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:57

:wave: Paars

Wil jij even kijken naar de vraag van Wendy ?
ze heeft graszaadhooi van 5 weken oud en wil weten of dat al te voeren is.

daarnaast is d'r pony nu al behoorlijk schraal en de hele winter alleen aan de graszaadhooi lijkt me een beetje te arm, wat denk jij ?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 00:35

Hooi van 5 weken vind ik ook wat te jong om te voeren. Het moet "besterven" zeggen "ze" altijd. Daar staat 6 - 8 weken voor. Voor gewoon gras is dat omdat meegemaaide boterbloemen dan hun giftige werking verloren hebben. Nu zullen die in graszaadhooi niet voorkomen, vanwege de late maaidatum, maar wel is er kans op broei. Als het niet 100% droog in de balen is gegaan, dan kán het in de baal gaan broeien. Ik zou voor de zekerheid nog even wachten tot het echt tot rust is gekomen. Over 3 weken zit je wel safe met het graszaadhooi lijkt mij, "better safe than sorry"!

Een paard dat al wat schraal is zou ik zeker niet alleen op graszaadhooi zetten. Er zitten natuurlijk wel wat voedingsstoffen in, maar ze moeten er wel erg veel van eten wil dat deels voldoende zijn (deels, want je kan dat echt alleen voeren icm een goed supplement zoals bijvoorbeeld F4F), en een paard kan maar een bepaald % droge stof eten per 24 uur. Je kan het graszaadhooi bij schrale paarden m.i. het beste zien als een buikvulling/bezigheidtherapie die de stofwisseling (ook de kachel) aan de gang houdt. Je "moet" dus gaan mengen met bijvoorbeeld weidehooi of mooi droge niet te rijke voordroog om ervoor te zorgen dat je paard niet nóg schraler wordt. Zonder graszaadhooi in de voergift, is je paard dan wel heel snel klaar met zijn paar plakjes weidehooi. Dat is van je hap-slik-weg en sommige verorberen een plak in ee half uurtje. Aan graszaadhooi hebben ze een behoorlijke kauw!

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 02:58

geerke schreef:
colinneke...leuke pony!
het zou mij niets verbazen als ze IR heeft...

edit...het is inderdaad vreemd...dat vraag ik mij dus al jaren af...hoe het komt dat als een paard eenmaal bevangen is geweest,ongeacht de oorzaak...ze moeite hebben met fructaan.

Ik ken echt niet een paard die na de hoefbevangenheid een gewoon paardenleven op het land kan hebben.
Ook al zijn ze slank.

Ik blijf bij mijn stelling...1x hoefbevangen=levenslang insuline resistent.(met enkele uitzonderingen misschien)

Toch wel een interessante om even op in te gaan;

Mijn andere pony is flink HB geweest voordat ie van mij was. Eigenaren stonden toen op het punt hem in te laten slapen als de kanteling te erg bleek..
Hij is er bovenop gekomen en in de 7 jaren erna dat ik hem heb gehad heeft hij geen tekenen van IR getoont.., is ook niet meer dik geweest, moest hem letterlijk volstoppen met eten om op gewicht te blijven. Stond 24/7 in volle wei en heb hem ook weer biks kunnen voeren (wat ik in het begin absoluut niet durfde..) Heeft nooit meer tekenen van HB getoont. Was wel een pony die zichzelf niet snel doodvreet en van beweging hield. Reed er dan ook wel regelmatig mee..
Hoe het kan dat hij niet gevoelig voor suikers is geraakt heb ik ook geen verklaring voor, maar het kan dus wel..
Ik besef wel dat het waarsch een gevalletje uitzondering was..

De pony's die ik verder gezien heb met HB hebben inderdaad wel allen levenslang..
Al heb ik mijn shet ook jarenlang op de wei kunnen houden zonder problemen, reed er dan wel bijna iedere dag mee.. tot december afgelopen jaar helaas.. vanaf nu gaat ze niet meer zonder graaskorf..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 05:24

lolclub schreef:
janouk schreef:
Volgens VA/HS komt het door een blessure van buitenaf; meest waarschijnlijk is dat Image het zelf gedaan heeft. Ze staat namelijk altijd te schrapen met haar rechtervoet tijdens voertijd. Waarschijnlijk te hard het schot geraakt.

Haar linkervoorbeen is een aantal dagen later hoefbevangen geraakt door overbelasting; ze stond helemaal niet meer op rechts.

Ik heb wel vaker gehoord dat paarden lelijke bloeduitstortingen kunnen krijgen door het slaan tegen de deuren, maar dat dat ook kan uitmonden in een hoefbevangenheid... allemachtig.

Je zei dat Image nu wel heel fructaan en zetmeel/suiker gevoelig is geworden, kreeg Image ook een stevige hals, vochtophopingen en vreemde vetopslagen ?
kwam dit pas later of heeft Image niks van deze kenmerken ?

Als Image nu langer dan 2 uur op de wei staat: krijgt ze deze kenmerken binnen een paar dagen: harde manenkam, vetopslag achter de schouder en op het kruis. Ik houd haar nu 1 uur per dag op het land en verder heel schraal in het voer. Ze is nu 20 en loopt 4 x in de week dressuur.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 06:53

Wendy15 schreef:

Net even gewandeld in het weiland. 2 rondjes is ongeveer 3 minuten, dus kan ik dat mooi aanhouden met het schema (van paars meen ik? :) ). Wat kan ik dan beter doen, om de dag 2 rondjes (dus 3 minuten) erbij, of elke dag 1 rondje erbij doen? En ook 'rustdagen' of dat niet?

Het is Engels Raaigras :j Had ik over de telefoon al gevraagd. Anders had ie niet. Ik vind het nog vrij 'fijn' had het groffer verwacht. Maar ziet er wel ok uit. Heb nog geen pakje opengemaakt, dus wat betreft stof weet ik niet. Maar hadden 4 pakken in de auto liggen en ben er zelf niet benauwd van geworden oid.

Heb nog denk ik voor 3 weken overjarig gewoon hooi liggen. Zou ik het daarna wel kunnen gaan geven?
Misschien nu al beginnen met een halve kilo per dag verdeeld over de 3 porties erdoor gaan mengen oid?

Verder overjarig hooi of die andere soort graszaadhooi waar nog minder in zit of wat ouder is kan ik nergens vinden :n (als iemand nog wat weet in de kop van noord holland hou ik me aanbevolen O:) :D )

Ik heb al wat zitten bijlezen, maar het blijft niet echt hangen nu :o Was drukke dag, ga lekker naar bed en dan lees ik morgen alles rustig nog even door wat er verder gepost is :j

Wendy, ik heb denk ik, jouw beschrijving lezend, ook Engels Raai (mijn boertje weet dat soort dingen niet) als mijn normale graszaadhooi. Dit is nu het 3e jaar dat ik het ga voeren en Nado (met EMS en een behoorlijk aantal bevangenheden achter de rug, is nu 18) doet het er super op. Dus ik denk niet dat het te rijk is. Bij mij is het trouwens onbespoten en niet heel dicht gepakt. Ook Durinn kan dit goed hebben. Pas toen ik ander graszaadhooi bij had gekocht omdat de mijne op was, dit was veel geler, grover en heel dicht gepakt, net stro van gras, toen heeft hij die ernstige koliek gehad. Dus ik ben erg blij dat het normale graszaadhooi wat minder grof is, en ook echt hooi-achtig is, ipv stro-achtig. Weidehooi voeren kan ik helemaal niet met Nado, ook niet van mijn eigen land, wat met fructaan-arm paardengras ingezaaid is en pas gemaaid wordt als het tot aan mijn kin staat, en heel mooi grof is. Ze moeten het dus echt doen met dit graszaadhooi. Ik hou Duur in de gaten, maar hij staat er nu al weer 3 weken op en het gaat goed.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:50

janouk schreef:
Als Image nu langer dan 2 uur op de wei staat: krijgt ze deze kenmerken binnen een paar dagen: harde manenkam, vetopslag achter de schouder en op het kruis. Ik houd haar nu 1 uur per dag op het land en verder heel schraal in het voer. Ze is nu 20 en loopt 4 x in de week dressuur.

Heb je ook het idee dat naar mate de tijd verstrijkt Image minder gevoelig wordt voor fructanen of blijft dit niveau echt op maximaal twee uur hangen ?

Ik merk bij Hittie overigens wel dat als ze te lang op het gras gelopen heeft, dat ze opblaast in de kap van d'r hals,
ga ik haar dan dezelfde dag nog rijden dan is deze hardheid s'avonds weer weg, herken jij (of jullie) dit ook ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:00

lolclub schreef:
janouk schreef:

Heb je ook het idee dat naar mate de tijd verstrijkt Image minder gevoelig wordt voor fructanen of blijft dit niveau echt op maximaal twee uur hangen ?

Ik merk bij Hittie overigens wel dat als ze te lang op het gras gelopen heeft, dat ze opblaast in de kap van d'r hals,
ga ik haar dan dezelfde dag nog rijden dan is deze hardheid s'avonds weer weg, herken jij (of jullie) dit ook ?

dat opzetten heeft pablo ook weleens,maar dan rond zijn slokdarm zeg maar...de hele lengte van zijn hals.
Normaal zie je de contouren duidelijk,van de luchtpijp en slokdarm....dan niet meer...dan lijkt hij meer op een stier :D
Ik denk dat het in mijn geval niet van het gras komt :o
Misschien van het toch laaghouden van zijn hoofd...'grazen' of iedergeval een poging tot.
Ik merk dat s'avonds als hij op stal gaat,het is geen oedeem,er blijft geen vinger in staan.
Ben 'blij' dat jij dat ook hebt(niet verkeerd begrijpen!)
Het verdwijnt net zo snel als het komt.

Ik ben door de jaren heen wel iets gewend :o en zolang hij vroijk is en veel praatjes heeft...ach.
Bedenk me steeds dat hij gewoon ziek is,en dat er waarschijnlijk vanalles in zijn lijf niet goed meer werkt.
Hoewel zijn bloedproef ieder jaar goed is...misschien is het wel niet zo heel slecht dan :D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:39

lolclub schreef:
Bij een goed dieet en bewegingsprogramma is IR te genezen,
Theoretisch gezien kan HB ook genezen.

Maar nu heb ik begrepen dat EMS niet te genezen is terwijl dit een optelsom is van HB+IR.

kun jij dit uitleggen ?

Bij mijn weten is het soms wel te genezen, maar ik zal het navragen. Bewezen is in ieder geval dat beweging de gevoeligheid voor insuline verhoogt. Er zijn wel paarden die nooit meer op gras kunnen en mogen. Er zijn ook paarden waar dat wel weer lukt mits ze op gewicht blijven. Er zijn nog heel veel theorieën waaronde dat het juist het hoge insuline is dat de HB veroorzaakt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:50

lolclub schreef:
janouk schreef:

Image haar hals kap doet er ongeveer 4 dagen over om te slinken zonder weidegang. Ik heb niet het idee dat ze minder gevoelig wordt voor harde manenkam. Maar eigenlijk weet ik het niet zeker, want ik zit er bovenop. Dus echt hard wordt het niet meer.