Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:00

darwin schreef:
Hephaistos schreef:
Heb je een smid die natuurlijk bekapt of een NB-er?

Is dat niet hetzelfde ;)

Nee, een smid heeft een hoefsmidopleiding gedaan en dus ook o.a. met ijzers gewerkt. Een NB-er absoluut niet ;) Een smid die natuurlijk bekapt heeft dus eerst de hoefsmedenopleiding gedaan en is daarna 'natuurlijk' gaan bekappen. Ja, tussen haakjes, heb net de site van betreffende smid bekeken. Hij heeft daar o.a. stage gelopen bij een meestersmid die hem een bepaalde manier van bekappen heeft bij gebracht, met een prachtige Engelse/Amerikaanse naam. Tegenwoordig heet dat natuurlijk bekappen, geeft het beestje maar een naampje ;)

Geertsa: maar het is voor een goed doel :D

Zack: ik dacht dat ik het aardig duidelijk uit had gelegd, met behulp van foto's. Wat snap je precies niet?

hutch84

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:03

ja ja de canarische eilanden zeker
had ik het maar bedacht

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:03

Hephaistos schreef:
FS: meestal in ruil voor een bakkie koffie :D En als dat er niet is voor niks. Ook oude raspen (die nog altijd behoorlijk scherp zijn) geef ik weg aan klanten.

Suzan1: vergelijkbaar met de hoeven van de Shet + ijzers? En hoe zien de hoeven er nu uit?

ik zal morgen wel een foto maken. Het is nog iets te zien.

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:07

Graag, altijd interessant hoe een collega zoiets aanpakt!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:11

@Hephaistos
Ik zie het gewoonweg niet.
Ik zie een paar 'scheurtjes' maar dat is alles.
Bij de hoeven van mijn paard (zwart) zal je dat dus nooit zien?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:18

Bij Mara is de hoef ook overwegend zwart. maar asl ik vijl zie ik toch echt wit tevoorschein komen?

@ Zack. ik denk dat je WLD ook wel ziet/waarneemd doordat je je hoefenkrabber tussen de wand en de zool kan steken...

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:30

Als je de hoevenkrabber tussen wand en zool kunt steken ben je al rijkelijk laat ...

Zack: ik zal morgenavond even kijken of ik een foto heb van zwarte hoeven met WLD, volgens mij wel n.l. Ook bij een zwarte hoef is de witte lijn 'wit' en zie je daar zwarte afwijkingen in n.l. ;)

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:33

Je kunt het in zekere zin ook voelen, de structuur is anders. Een hoef behoort één geheel te zijn. Oude zool kun je er af krabben alsof het eelt is, maar verder zou je er niks zomaar af kunnen krabben. Bij WLD is de witte lijn ook wat korrelig en het stinkt echt gigantisch! Heel indringende, scherpe geur, je ogen gaan er bijna van tranen als je er bovenop zit.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:36

Sommige stallen ruiken ook zo.

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:39

Ik vind de lucht van WLD (en rotstraal) nog indringender als van een oude, onuitgemeste stal eigenlijk. Soms ruik ik het uren later nog (ja, ook nadat ik gedouched heb en omgekleed ben) 8-)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:40

hier een fotootje van mijn pony voordat hij op ijzers ging:
Afbeelding

En toen hij laatst een ijzer kwijt was:
Afbeelding

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:42

Hier dan eindelijk foto's van een van de twee paarden die ik jullie wilde laten zien. De hoeven zitten vast aan een Draver die gevoelig liep voor, vermoedelijk door een dunne zool.
Van voor: http://www.mijnalbum.nl/Foto-R3JRXJXE.jpg
Rechtsvoor: Afbeelding

Afbeelding

Linksvoor: Afbeelding

Afbeelding

Dit beslag is dacht ik van eind juli, maar kan ik niet met zekerheid zeggen. Paard is sinds het voorjaar meen ik me te herinneren in bezit van deze eigenaren.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:44

Hangt hij er nou al met zn hielen overheen?????
Brrrrr

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:45

Zack: eerste foto ziet er niet verkeerd uit, van de tweede kan ik weinig maken helaas. Even een rasp er over heen en dan zie je het duidelijker. Wanneer wordt je paard weer bekapt/beslagen?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:46

Ok, dan ben je dus te laat. Weer wat geleerd.

Bij Mara ben ik nu bezig de hoef ook weer helemaal aan te laten sluiten en 'massief' te maken.

Ze heeft te hoog op haar hieren gestaan waardoor er nu een raare knik in haar hoeven zit die er langzaam maar zeker uit groeit. Dus we gaan de goed kant op. Op maar een hoerizontaal hoefbeen. Ook begind de hoefwand nu een beetje aan te sterken. Voornamenlijk bij haar voorhoeven is dat erg duidelijk. Achter blijft nog een beetje steken. Maar die komt ook wel mee..

Vandaag heeft ze moet hoefschoenen aan gedraaft over het harde. Ze loopt dan niet gevoelig! YES, dus weten we dat ook weer. ook haar voorhoeven zijn nog herstellende.

Hihi, soms zou ik willen dat het met een kniop van je vinders perfect zou zijn... Jammergenoeg gaat dat niet op en is het een langduurige kwestie. Maar we komen er wel :D
Hoe kan ik flacky matirial het beste weg halen? met een hoevenkrabber gaat het erg moeilijk en slecht.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:46

Hephaistos schreef:
Ik vind de lucht van WLD (en rotstraal) nog indringender als van een oude, onuitgemeste stal eigenlijk. Soms ruik ik het uren later nog (ja, ook nadat ik gedouched heb en omgekleed ben) 8-)

Ken stallen val je bijna flauw en is geen huilen meer maar janken.
Net als varkenslucht, trekt zo lekker in heerlijk die lijkenlucht. Dat heb je met die stallucht niet, even uitwaaien en het is weg.
Uitmesten is dan wel zo paardvriendelijk natuurlijk, maar dat is niet aan de hoefsmid.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:50

Zack schreef:
Hangt hij er nou al met zn hielen overheen?????
Brrrrr

Ja deels wel. Ik ben gewoon niet zo'n fan van het ijzerwerk van die smid. Hij doet het of heel net of gewoon niet.. goed naar mijn bescheiden mening... hij is verder wel heel kundig en ik vind ook dat hij zeer netjes bekapt.
Maar ik wilde dus wel eens weten of ik de enige ben die dat vind van het ijzerwerk, dus vandaar hier even de meningen gevraagd :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:51

Hephaistos schreef:
Zack: eerste foto ziet er niet verkeerd uit, van de tweede kan ik weinig maken helaas. Even een rasp er over heen en dan zie je het duidelijker. Wanneer wordt je paard weer bekapt/beslagen?

Ijzer is er inmiddels alweer een poos geleden onder geslagen.
Ik heb nog geen afspraak met mn smid, wou hem morgen weer even bellen.
Zit ook weer te twijfelen of ik hem van de ijzers af zal halen. (hij staat nu niet meer dagelijks voor de kar buiten)
Maar dan krijgen we weer de problemen van de flares.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:52

@myour
Ik vind het er niet uitzien :+

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:54

Binnenkort wordt dit paard beslagen door de smid van stal, dus zal ook daar foto's van maken om het verschil te laten zien. Hopelijk met heel veel verschil :Y)

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:54

Fabersmid: Nee, dat zou mooi zijn als we dat er ook nog bij gingen doen :D Mijn klanten houden hun paarden gelukkig voornamelijk in de buitenlucht .... Verschil zie je duidelijk in de hoeven.

Peelie: mooi dat je vooruitgang ziet! En ja, dat kan soms (zeker voor je gevoel) best lang duren. Maar vooruitgang is vooruitgang toch? ;) Los spul kun je met een nijptang of rasp weghalen. In principe kun je alles wat los zit weghalen. Heb je foto's van die rare knik in haar hoef?

Myour: voor zover ik het kan beoordelen zo van de foto's lijkt het dier ondergeschoven verzenen te hebben en is het ijzer te kort voor deze hoeven. Maar het zit er wel netjes onder getimmerd ;)

Zack: zelf leren hoe je regelmatig de hoeven bij kan houden, dan krijg je geen flares.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:55

de hoefen zijn redelijk lang en de steunsels ook. Jammer de de hoef er nu al overheen hangt. De straal had wat minder uitgesneeden gemogen. en het ijzers had wel een tikkie groter gemogen...
@ Hephaistos die heb ik. ik zal eht er even bij pakken :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:56

Dat is het probleem.
Zonder ijzers zijn zijn hoeven zo kort dat er niks bij te houden valt :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:56

@ Hephaistos: te klein ijzer dus? Zou niet voor het eerst zijn. Deze smid had ook mijn bijrijdpony beslagen, en de nieuwe smid heeft daar bij de voorbenen een maat groter ijzer onder geslagen. Best wel... erg.. als je bedenkt dat de vorige smid 20 jaar ervaring heeft... en de nieuwe pas examen heeft afgelegd.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:58

Ik vind de ijzers er onder zitten alsof ze hoognodig weer gedaan moet worden. (Lange teen en krap ijzer) Maar aan de onderkant te zien zit ie er nog niet eens zo lang onder, of wel?