Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deighton

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:43

LizMD schreef:
Als je de foto van de onderkant bekijkt, zie je dat de hoefwand gelijk loopt aan de zool. Niet alleen de hoefwand draagt dus. Het is overigens een gat van zo'n 2 cm hoor, lijkt me stug dat die na 1 bekapbeurt (bijna) weg is.

Is er volgens jou een kans dat het door gaat barsten/scheuren? Dat is eigenlijk mijn grootste zorg op dit moment. Lachen

Hoi,

Lijkt me wel mee te vallen hoor, op basis van wat ik zo kan zin. Met een halfronde vijl van de Gamma de zaak goed afronden en dan komt het snel weer goed. Achterkant laten zakken kan alleen als je de wand aan de voorkant ook kan inkorten. Dit ivm de hoefstand.

gr simon

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:43

Steunsel wel laten staan voor extra stevigheid in de hoek.
Simon

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:19

Deighton schreef:
Steunsel wel laten staan voor extra stevigheid in de hoek.
Simon

wat is jouw defenitie van 'laten staan', hoeveel mm laten uitsteken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:09

LizMD schreef:
Als je de foto van de onderkant bekijkt, zie je dat de hoefwand gelijk loopt aan de zool. Niet alleen de hoefwand draagt dus. Het is overigens een gat van zo'n 2 cm hoor, lijkt me stug dat die na 1 bekapbeurt (bijna) weg is.

Is er volgens jou een kans dat het door gaat barsten/scheuren? Dat is eigenlijk mijn grootste zorg op dit moment. Lachen

Mijn dier heeft momenteel een aantal 'gaten' aan de zijkant door de combinatie stenen op een bevroren ondergrond. Ik rond de zijkanten af zodat het niet scherp is en dan blijft het verder eigenlijk vrij netjes.

Wat trouwens grappig is, is dat mijn probleempje met keiharde overontwikkelde steunsels die we bij de vorige bekapbeurt van ellende maar grotendeels hebben laten zitten verdwenen is door de vorst.
Mijn smid en ik vonden beide dat als een paard zulke keiharde steunsels heeft dat je ze enkel zou kunnen wegbikken met een beitel en dat eerder nooit gehad heeft, ze ze op dat moment waarschijnlijk gewoon nodig heeft voor de grip. Nu de grond hard is vallen ze er letterlijk af en komen ook grote stukken van de zool eraf die eigenlijk te dik was maar ook zo vreselijk hard. De voet holt zich nu netjes uit dankzij de hobbels, de bobbels en de stenen.
Ik baal ervan dat ik voor de verandering weer vergeten ben foto's te maken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:01

ik was vandaag op een pensionstal en ik zag daar hoeven die zó in onze vriezer hadden gekund. De paarden waren niet van mijn klant gelukkig. Ééntje leek op die ramphoef die ik laatst had geplaatst met dat ijzer eronder, mega ondergeschoven hielen, dubbellips ijzers voor. Het andere paardje was een hoefbevangen shet met veel te lange hoeven. Zowel de smid als de veearts zeiden dat er niets meer aan te doen was, dus deden ze er ook maar niets meer aan. Staat dat arme beest dus met van die friese doorlopers in de wei pijn te lijden. Terwijl er wel degelijk wat aan te doen is Boos!

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:37

Jeetje wat erg Arabesk...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:30

En daar valt niet te onderhandelen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:57

jodi schreef:
En daar valt niet te onderhandelen?

Nee absoluut niet. De veearts en de hoefsmid zeggen het en dus is het zo en ze gaan niet 'experimenteren'

No Cheer

Ik heb nog wel foto's gemaakt, ik zal ze hier plaatsen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:10

triest hoor Arabesk.
Ik heb vandaag ook weer met pijn gekeken naar een paard met voetjes als een chinees vrouwtje. Ijzer veel te klein, te ver naar achter en ook nog dubbele lippen.
Ik heb heimwee naar mijn oude smid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:13

Ik heb niet zulke goeden ogen en dan zo een klein berichtje... zie dat zo vaak op bokt, waarom nou? Je wilt toch dat mensen het lezen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:45

weer een paar griezelhoeven:

Deze hoef was niet bekapt en veel te lang en er was gewoon een ijzer onder gebrand. De zool lag ergens heel diep, het paard liep alleen maar nog op de veel te lange steunsels en de veel te lange hoefwand.
AfbeeldingAfbeelding

voor en na:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
zou dit een levend paard geweest zijn, dan zou dit paard geleidelijk bekapt zijn, elke week een beetje, met als eindresultaat wat hier ook het eindresultaat is

nog een voor en na:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

voor en na (een iets minder heftige)
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

en weer een ramphoef:
Afbeelding

de takken zijn omgekrul waarschijnlijk omdat het ijzer anders afgetrapt werd, dit duwt de hielen alleen maar nog sneller nog verder vooruit

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:12

Oef...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:13

Die laatste moet echt pijn gehad hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:19

jodi schreef:
Oef...

ja het was echt weer om zeer vrolijk van te worden No Cheer

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 02:06

Bweuh.. dat roept herinneringen op. Als ik tijdens de bekapopleiding (smederijschool) in de diepvriezer ging lag het ook vol met de meest onsmakelijke toestanden. Je houdt het niet voor mogelijk hoe sommige mensen hun paarden laten rondlopen. Eerst dacht ik nog, tja, slachtvee.. die worden gewoon niet gekapt, maar in feite komt het slachtvee nog vrij goed weg, veel afgebroken hoeven, dat is niet mooi om te zien, maar je kan er normaal en pijnloos op lopen.
De paarden met echt waanzinnig slecht beslag, dat zijn de echte stakkers geweest. Sommige eigenaars zijn echt stekeblind No Cheer

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:36

ik heb nog nooit goed beslag aangetroffen in de vriezer, die voldoet aan bijv. 'voldoende garnituur' 'ijzer naar de hoef gevormd en niet andersom' etc etc

Bijna allemaal zijn het ramphoeven in meer of mindere mate. Hoeven naar het ijzer toegevijld.
Zwaar bevangen poot waar niks aan bekapt is, maar ergens aan het eind van de hoefwand die ver uitsteekt is er een ijzer onder getimmerd

Oja ik zal die foto's nog plaatsen van die twee (levende) paarden die ik van de week tegenkwam. Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:04

Al die paarden met ijzers die jij krijgt Arabesk belanden dus bij de slager zou je bijna denken, óf die paarden hebben blessures en staan op rust en de smid wordt dan maar achterwege gelaten, óf de eigenaren verwaarlozen hun paarden zo dat ze niet meer kunnen lopen, óf dit is het bewijs van hoeveel baggerhoefsmeden er rondlopen. Eigenlijk wel triest.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:10

er zitten ook veel paarden zonder ijzers tussen, die zijn vaak 'alleen maar te lang', maar wel schandalig lang.
We zien ook vaak ijzers die er nét onder zijn geslagen, wat zoveel betekent als dat ze 'het nog één keer geprobeerd hebben, maar het hielp echt niet het paard was onomkeerbaar kreupel'

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:31

Plinge paarden die dus goed bekapt en beslagen zijn lopen nog gewoon rond en sterven vast aan ouderdom in de wei waardoor de ze gewoon door de rendac worden opgehaald.

*paarden die bij arabesk in de vriezer liggen zijn van mensen die geen inzicht hebben, slechte smid hebben en er geen geld voor uitgeven maar er uiteindelijk nog 200 euro voor vangen omdat ze dat ding naar de slager brengen.

Om het even zwart/wit te stellen.

( alhowel ik op mijn stal ook genoeg paarden zie die ik graag anders op de voeten zou willen zien staan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:33

Erg triest, maar ik heb ook wel eens voorzichtig opmerkingen gemaakt over hoefjes aan eigenaren, wat kunnen die eigenwijs zijn. Heel de stal heeft er commentaar op en ik zeg het, maar neuh, hij loopt nog zo goed, niets aan het handje, totdat het fout gaat. Meestal mag het nl niets kosten en op is op..., het is maar hobby.

Mijn man riep altijd als hij die vent zag op zondag, de enige dag per week dat die man kwam, "hij haalt zijn brommer weer van stal".

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:34

hier zit nog wél een levend paard aan vast

het paard met ondergeschoven hielen op dubbellips voorijzers
Afbeelding

de hoefbevangen shet ('we doen er niks meer aan want de veearts en hoefsmid zeggen dat er toch niks meer aan te doen is')
Afbeelding

ergens zit ik te twijfelen om die mensen van de shet aan te bieden om te bekappen op no cure no pay basis, maar aan de andere kant mensen die zó kortzichtig zijn... vraag ik me af of ze er wel voor open staan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:04

jakkes...wat een hoevenleed....zo het ook niet zo zijn ingeval van de diepvriesvoeten,dat de eigenaar toch al van plan was z'on dier te laten slachten ,dus die kosten van de hoefsmid ook niet meer wilde maken....triest...zijn ze echt allemaal geslacht wegens kreupelheid?
Het is natuurlijk niet gezegd dat het zo is....
Wat de laatste foto van het chronisch bevangen shetje...bied gewoon aan het gratis te doen...daar zijn nederlanders over het algemeen niet vies van,als het niets kost...hij kan er veel beter bij lopen dan nu het geval is lijkt mij..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:40

tja ik wil ook niet stimuleren dat mensen hun paard gaan verwaarlozen omdat er dan toch wel iemand komt die het paard gratis wil bekappen. Zij zijn groot en ik is klein!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:34

Jeetje, die hoeven van de paarden die nog leven hierboven zien er echt niet uit. Ik ken zelf een shet die er precies zo bij staat. Beestje kan ook haast niet meer lopen. Is ook chronisch hoefbevangen en véél te dik. Staat wel 24/7 op een 2ha grasland. En je kan het 500 keer tegen ze zeggen dat ze eraf moet, gebeurd toch niet. En een hoefsmid? Ho maar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:02

en dan te bedenken dat een chronisch hoefbevangen paard/pony echt iedere 6 a 7 weken bekapt en gevijlt(in normaal model gevijlt...flink wat van de voorkant af..)moet worden anders misvormt de boel al heel snel...