[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:42

Je zou bijna (een variatie op) de befaamde uitspraak van Louis van Gaal gaan gebruiken: "Zijn wij nou zo slim, of zijn zij zo dom..?"
Het is toch nogal logisch dat, als een paard ergens pijn heeft, hij op de een of andere manier gaat compenseren om te voorkomen dat hij (al te veel) pijn heeft? Dat kan in hele rare loopjes resulteren.

Aan de andere kant moet ik toegeven dat ik zelf ook in de valkuil viel toen het bewegen van mijn paard steeds slechter en dramatischer werd, en op een bepaald moment gewoon niet meer kon vaststellen wát die pijn veroorzaakte en waar het zat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:57

Arabesk schreef:
dat raar lopen aan de achterkant heb ik wel vaker gezien bij HB paarden als ze óók bevangen waren aan de achtervoeten.

Is gecontroleerd en hij is absoluut niet bevangen aan de achterhoeven.
En ik heb het nog nooit gezien bij HB paarden, tuurlijk lopen ze anders achter maar niet zo.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:00

Isapaardje schreef:
Isabella werd vorig jaar ook van ataxie verdacht; achterhand volgde voorhand niet en zwabberde ook (uit balans). Onderzoek van dierenarts en fysio sloot ataxie uit. Wel zaten er meerdere spieren vast in rug en lendenen. Toch werd het niet beter ... verre van zelfs.
Ze ging toen heel raar lopen
http://www.youtube.com/watch?v=_pqWZK4of6k
dat ik dierenarts nr. 3 er ook maar eens bij heb gehaald. Deze wist bijna zeker, dat ze iets aan de hersenen had (tumor), waardoor prikkels verkeerd doorkwamen.

Toen ik ze vertelde dat ik aan hoefzweren dacht, lachten ze me uit ... nee een paard met hoefzweren liep niet zo; zelfs een hoefbevangen paard liep niet zo.

Bleken het dus achteraf toch 3 hoefzweren tegelijk te zijn; 2 voor en eentje achter. :o

Paard kan heel raar gaan lopen hoor door aanhoudende pijn.
En ja dan kan een eerder trauma zeker gaan meespelen.

(op edit: bovenstaand filmpje liep ze nog redelijk; later is het erger geworden; kwam er een soort van spaanse pas loop bij)

Mijn pony loopt heel anders dan deze pony, het is net alsof die macheerd van achteren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:03

Jannepauli schreef:
Je zou bijna (een variatie op) de befaamde uitspraak van Louis van Gaal gaan gebruiken: "Zijn wij nou zo slim, of zijn zij zo dom..?"
Het is toch nogal logisch dat, als een paard ergens pijn heeft, hij op de een of andere manier gaat compenseren om te voorkomen dat hij (al te veel) pijn heeft? Dat kan in hele rare loopjes resulteren.

Aan de andere kant moet ik toegeven dat ik zelf ook in de valkuil viel toen het bewegen van mijn paard steeds slechter en dramatischer werd, en op een bepaald moment gewoon niet meer kon vaststellen wát die pijn veroorzaakte en waar het zat.

Dus dan ben ik maar dom.
Maar feit blijft dat hij eerst van achteren zo raar liep en toen pas echt bevangen werd.
En er zijn veel mensen bij mijn pony geweest en die vonden zijn loopje van achteren ook heel raar.
Ik heb eindelijk een kloppend verhaal en of het over gaat, we zien wel.
Punt is dat hij op dit moment sterk aan het verbeteren is.

zwelgje27

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:32

Jesito: wat goed om te horen dat er bij jou zoveel verbetering inzit!
En volgens mij doelt Jannepauli met de uitspraak meer op DA..? of begrijp ik dat verkeerd?
In ieder geval goed dat het de goede kant op gaat!

Isapaardje: wat goed dat je zo op je eigen idee bent afgegaan van de hoefszweren, ookal zeggen verschillende DA iets anders!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:01

Citaat:
En volgens mij doelt Jannepauli met de uitspraak meer op DA..?
Precies Zwelgje!

Wybertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:47

Mijn verzorgpaard is eraan overleden :(

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:04

Wat fijn dat Nigito eindelijk de goed kant op gaat. Houden zo!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:23

wat fijn dat het toch nu weer wat beter lijkt te gaan!!
wat een rot ziekte is het ook he! Marco gaat nu echt weer de goede kant op, maar uit onderzoeken is niets gekomen dus waar hij nu elke keer weer ziek van wordt in oktober? dat blijft de vraag en of we die ooit zullen kunnen beantwoorden weet niemand...

hier het bewijs dat marco op de goede weg is: [ITP] marco in de wei

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:55

Jannepauli schreef:
Citaat:
En volgens mij doelt Jannepauli met de uitspraak meer op DA..?
Precies Zwelgje!

Oeps sorry :o

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:56

romeorowan schreef:
Wat fijn dat Nigito eindelijk de goed kant op gaat. Houden zo!

Misschien mede dankzij jouw tip, want die formula4feet vind ik echt goed, ik zou je kunnen kussen :D

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:42

Misschien wat raar om hier nu nog over te beginnen.

Ik weet niet of jullie je Rietje nog herinneren?
Ze was ook hoefbevangen geweest en haar voeten waren heel slecht en gedurende de dracht is ze ook nog een keer bevangen geraakt. Na het veulenen bewoog ze bijna niet meer en toen zijn er platen genomen van haar hoeven. Bleek een gekanteld en ernstig misvormd hoefbeen te hebben en waarschijnlijk liep ze hier al ongeveer 5 jaar mee rond. 5 jaar zonder echt ( behalve op het laatst) te laten zien dat ze pijn had.
Hier was niks meer aan te doen en toen heeft ze nog pijnstilling gehad zodat het veulen nog wat bij zijn moeder kon blijven. Echter na 3 maanden was ze op en is ze dus ingeslapen. Dit is gebeurd op 5 oktober 2009. Ik mas haar nog steeds maar voor haar was het het beste. Is echt straf hoe ze ondanks alle pijn toch haar veulen niet verworpen heeft en hoe ze zelfs zo zorgzaam was voor haar veulen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:28

Tempus schreef:
Misschien wat raar om hier nu nog over te beginnen.

Ik weet niet of jullie je Rietje nog herinneren?
Ze was ook hoefbevangen geweest en haar voeten waren heel slecht en gedurende de dracht is ze ook nog een keer bevangen geraakt. Na het veulenen bewoog ze bijna niet meer en toen zijn er platen genomen van haar hoeven. Bleek een gekanteld en ernstig misvormd hoefbeen te hebben en waarschijnlijk liep ze hier al ongeveer 5 jaar mee rond. 5 jaar zonder echt ( behalve op het laatst) te laten zien dat ze pijn had.
Hier was niks meer aan te doen en toen heeft ze nog pijnstilling gehad zodat het veulen nog wat bij zijn moeder kon blijven. Echter na 3 maanden was ze op en is ze dus ingeslapen. Dit is gebeurd op 5 oktober 2009. Ik mas haar nog steeds maar voor haar was het het beste. Is echt straf hoe ze ondanks alle pijn toch haar veulen niet verworpen heeft en hoe ze zelfs zo zorgzaam was voor haar veulen.

Jeetje wat een verhaal, erg heftig.
Sterkte.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:11

Fancylover: heerlijke foto's zeg!
Tempus: jeetje verschrikkelijk zeg.. en wat een moederliefde tot de dood.. sterkte nog..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:41

In de vrijruiter staat op dit moment een interessant artikel over hoefbevangenheid, en alles wat er bij komt kijken aan voeding, bekapping en nazorg.

Op de site van de vrijruiter staat ook een heel stuk, met vooral veel interessante links:
http://nvvr.info/pagina/hoefbevangenheid.html

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:55

Super-link Ingrid!
Van de week wordt één van onze weiden al omgeploegd en ingezaaid met speciaal paardengras (Horse Masters, wel duur!!!) met een laag fructaangehalte! Dat wordt de winterweide voor dit jaar. In de herfst gaat de grote weide op de schop en ook die wordt met fructaan-arm gras ingezaaid. Op dit moment doe ik aan strip begrazing en beperk ik de tijd dat de paarden de wei op gaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:32

Ik sta bij een bos op een oud weitje dat al jaren niet bemest is en af en toe komt er een sprietje voorzichtig kijken, verder heb ik heel arm hooi speciaal door een fouragebedrijf laten komen, echt super spul.
Ze hebben het niet zo graag maar dat hoeft ook niet.
Afbeelding
Dit is de wei.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:06

handige link inderdaad! en Jesito: ik lees er oa ook dat wanneer je de wei slecht of niet bemest, je ook 'gestresst' gras krijgt, dus ook met veel fructaan.. bemesten hoeft dus niet altijd slecht te zijn, als het maar juist gebeurd..

Ik heb toevallig vorige week kunstmest speciaal voor de paardenwei gekocht (was hier eerder nooit verkrijgbaar)
Deze link kreeg ik hierover van iemand: http://www.pavo.nl/voeding/graslandbehe ... weide.html

Ook ik doe aan stripbegrazing en ze staan nu bij mij ook maar halve dagen op de wei/half met hooi op paddock, zo ook de nacht op paddock met hooi.
Jannepauli: mag ik vragen wat de prijs ongeveer is van een zak speciaal graszaad..en hoeveel kg je dan hebt..? :=

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:17

Ik denk dat veel voorjaarsgras nu teveel fructaan bevat, dus gewoon oppassen.
Ik heb ook een stuk afgezet dat er niet stiekum toch teveel groene sprietjes worden opgegeten.
Maar zoals jullie zien is het behoorlijk bruin.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:22

Ik heb ook ooit HorseMaster (van ik meen Barenburg?) ingezaaid.
Was toen niet veel duurder dan de BG11 bij de boerenbond.

Nadeel is alleen, dat niet alle graszaden wilden kiemen op onze vrij arme 'bosgrond', dus ik al snel gaten had in de wei, die zich dan weer vulden met niet gewenste soorten gras of kruiden.

Het is dus niet eenvoudig om een goede geschikte grasmat te krijgen. Het vraag ook de juiste verzorging en onderhoud van de onderliggende bodem.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:00

Ik heb voor Horse Master van Barenbrug 83,50 betaald per 15 kg zak. Vanmorgen is de kleine wei ( 3000 m2) al gefreesd - mooie zwarte grond kwam boven! Het moet nu een tijdje rusten en dan wordt er geploegd en daarna gezaaid. Ik hoop dan tegen de herfst een redelijke grasmat te hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:01

Ik heb er ook eens aan zitten denken om ander gras te zaaien. Helaas is die wei niet van ons, dus ik wil niet te veel eraan gaan veranderen. Helemaal nu niet, nu onze stal weg moet. Dus Grietje wordt gewoon beperkt in het gras gezet.

Vandaag kwamen ze foto's maken, heb haar dus een zakje buut gegeven. Het is maar 80 meter naar mijn huis, maar we hebben haar maar even in de trailer gezet. Foto's maken ging goed, ze vond het allemaal prima.

http://img180.imageshack.us/img180/1859/voetjes.jpg

Dat puntje linksvoor is een ontsteking. De arts raad me aan om dagelijks een half zakje buut te voeren tot de ontsteking weg is. De achterbenen zagen er gelukkig goed uit. Ik was bang dat ze achter ook bevangen was.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:30

capopkopje
Wat zei de VA over het haakje aan het hoefbeen? Of lijkt dat zo op deze foto? Is dat de reden van de ontsteking in de hoef?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:52

Dat haakje zou er op wijzen dat het er al langer zit dan 6 weken en dat het chronisch is. Verder kan ik me niet herinneren of ze er nog iets specifieks over gezegd heeft.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:37