[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:06

@ Daphne; Sinds 12 januari. Precies 5 weken dus nu.

@Assebassie; houd vast aan die lichtpuntjes. Afgelopen zondag en maandag was ik er bijna zeker van dat ik afscheid moest gaan nemen en kijk nu...
De Abprazole kost $2.10 per zakje (= €1,69), daar komt dan voor het verzenden eventueel nog wat bij per zakje (50 dollarcent per zakje bij spoedzending van 50 zakjes).

Oh, vergat ik nog helemaal te delen, info waar anderen ook wat aan kunnen hebben.
Het foam wat ik in de hoefschoenen gebruik is fijn voor de demping maar minder qua vocht. Voeten en schoenen worden behoorlijk nat (en stinkend) van binnen. Geen rotstraal ofzo maar gewoon te vochtig waardoor de zool ook weker wordt en da's natuurlijk niet wat je wilt.
Op aanraden van een kennis heb ik gisteren vilten ondertapijt bij de kwantum gehaald. Grijs spul wat ze op de rol verkopen en uit en halve meter haal je al heel wat herbruikbare(!) zooltjes! Het vilt absorbeert het vocht waardoor de voeten droger blijven, althans, dat was wat ze zei... Dus toch maar proberen dan (je moet dus wel vilten ondertapijt hebben, geen ander materiaal).
Ik heb gisteren in elke schoen 2 lagen gedaan omdat het maar een halve cm. dun is en ik bang was dat dat te dun was. Ik was ook bang dat het toch te stug zou zijn voor Raya, het vormt niet zo naar de voet als dat foam dat doet en eerder bleek dat EVA foam om die rede ook te stug.
Maar vanmorgen kwam ze niet veel slechter de stal uit dan gisteren en het lopen was ook niet slechter dan gisteren, dus ik kon concluderen dat ze van het vilt in ieder geval niet slechter ging lopen (van dat EVA foam ging ze dat echt duidelijk wel). Bij schoenen uit doen had ik nagenoeg droge voeten! en licht vochtige zooltjes, geen vocht op de bodem van de schoen (anders waren die ook steeds zeiknat). In het zonnetje en de wind waren de zooltjes ook zo droog maar anders kun je dus een tweede setje gebruiken en de gebruikte wat langer laten drogen. Werkt super en deze houden we er dus in, geen weke voeten meer. *\o/*

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:26

Wat lopen jullie paardjes op de filmpjes nog soepel zeg.. durf die van mij niet eens te filmen nu zoals hij loopt tegenover die van jullie!
Hoop toch dat hij morgen weer iets beter loopt, hij staat nu continu heen en weer te wiegen weer :(

Aukelizzy

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:45

Ik vind ze ook helemaal niet zo gek slecht lopen hoor meiden! Hou de moed erin!

Francis, wat een gigantisch verschil zeg! Echt bizar. Ik ben heel benieuwd hoe ze morgen is. Ik ga voor je duimen dat dit door gaat zetten!

Zhuf is van het weekend extreem slecht geweest. Ze was na haar losbreken van vorige week echt heel erg achteruit gegaan, vandaag was ze zo, ze staat sinds 3 dagen op de 450 kg metacam. Ik twijfel om er morgen 50 kg af te halen. Ik wil graag zo snel mogelijk afbouwen ivm d'r maag, maar ben bang dat ze een terugval krijgt als ik te snel ga.

https://youtu.be/rVA9JgoU-xQ

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:48

Jeetje Aukelizzy, die loopt goed zeg!
Als de pony hier zo zou lopen.. ohhh ik ga dan denk ik taart halen! :P

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:53

Yanaa schreef:
Wat lopen jullie paardjes op de filmpjes nog soepel zeg.. durf die van mij niet eens te filmen nu zoals hij loopt tegenover die van jullie!
Hoop toch dat hij morgen weer iets beter loopt, hij staat nu continu heen en weer te wiegen weer :(

Yanaa, de eerste filmpjes zijn ook pas zo sinds het verplicht wandelen na onze 'schop onder de kont' van dinsdag. Daar voor was ze ook heel veel slechter hoor. En het laatste filmpje heb ik nu al 4 keer gekeken en kan er nog niet over uit hoe soepel ze daar loopt... Zal kijken of ik nog een filmpje van voor dinsdag heb... Heb niet elke dag gefilmd omdat het zo dramatisch was. [edit] heb wel filmpjes maar van op de noodschoenen en eerste keer hoefschoenen, toen ze nog niet op haar slechtst was dus slecht vergelijk.

Aukelizzy, ik zou niet te snel afbouwen. Ik vind Zhuf helemaal niet zo slecht lopen op het filmpje, ze loopt beter dan Raya op mijn *\%/* filmpje.
Wat ik zelf wil gaan proberen als Raya deze vooruitgang vast weet te houden is 1 zakje bute vervangen voor duivelsklauw. Eerst voorzichtig proberen, dus 1,5 zakje 's morgens en 1,5 's avonds en per gift een half zakje vervangen voor duivelsklauw en zien wat dat doet. Als dat werkt wil ik proberen om eerst zo van de bute af te komen en dan langzaam pas de duivelsklauw te minderen... Geen idee of het gaat werken maar een klant van mij heeft haar hb-pony heel goed pijnvrij weten te houden op duivelsklauw.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:59

Ze lopen allemaal stukken beter dan mijn paardje, die loopt nl niet!, maar wel fijn voor jullie hoor!

Wat zijn jullie ervaringen met die zakjes omaprezole? ze heeft ze nog, ga ze denk ik 't weekend halen als ze goed helpen tenminste, dus als ik dat van jullie mag weten :o
Hoeveel voor paardje van 400/450 kg?

En die beenbeschermers, die doen ook wat volgens jullie,?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:03

Zakjes omeprazole werken prima! 1 zakje is voor 175 kg.

De beenbeschermers heb ik geen ervaring mee.
Persoonlijk heb ik niet veel vertrouwen in de werking van dit soort dingen, evenals de dekens met recuptex e.d. Heb voor mijzelf ooit eens een "Back on Track" coltrui gekocht ivm mijn 4x geopereerde schouder. Ik heb er werkelijk 0,0 van gemerkt. Gewoon een lekker coltruitje, net als elk ander.

Ook duivelsklauw heeft bij mijn paarden helaas nooit iets uitgehaald.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:04

Aukelizzy ik zou willen dat mistral weer zo zou rondlopen.. ik vind haar echt niet pijnlijk overkomen zo..

Yanaa heb je het dan ook over het filmpje van mistral? Ik wordt er doodziek van als ik haar zo zie lopen, nu vanaf 12 december alweer aan het knokken, lichamelijk en geestelijk begint ze nu ook wel op te knappen. Alleen de pijn aan de hoeven is per dag zo extreem wisselend. En haar achterhand begint zwak te worden dus probeer nu ook iedere dag toch een klein stukje te wandelen met haar.
Hopen dat de kou snel weg is!

Assebassie ik geef aan pony van 400 kilo 1 pil van abler en mijn inziens werkt het super! Hoe de korrels werken geen idee maar zal ong de zelfde samenstelling hebben denk ik

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:10

assebassie schreef:
Ze lopen allemaal stukken beter dan mijn paardje, die loopt nl niet!, maar wel fijn voor jullie hoor!

Wat zijn jullie ervaringen met die zakjes omaprezole? ze heeft ze nog, ga ze denk ik 't weekend halen als ze goed helpen tenminste, dus als ik dat van jullie mag weten :o

Die van mij liep afgelopen weekend en maandag ook niet meer vrijwillig Assebassie, ze lag extreem veel, viel bij opstaan bijna om en kreeg daar maandag nacht ook nog koliekverschijnselen overheen (achteraf zeg ik dat het toch koliek was), ik was echt bezig met afscheid nemen. Het gedwongen wandelen, wat me écht aan het hart ging, heeft wel degelijk verschil gemaakt, ook qua spijsvertering. Ze was dus nu voor het homeopathische middel al vele malen beter dan afgelopen weekend.

Ik heb nog geen ervaring met de abprazole dus kan je daar helaas niet mee helpen. Andere hier dacht ik wel. Lees even terug in berichten van gisteren, daar wordt al wel eea besproken, ook dosering.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:11

@ Francis:
Ik begin haast te twijfelen of ik ook niet elke dag paar enkele minuten aan de wandel ga met de pony.
Zou zo graag willen dat die van mij zo zou lopen nu.

@ Aukelizzy:
Zo heel slecht vind ik Zhuf niet eens eerlijk gezegd, maar dat komt denk ik doordat ik erger hier gewend ben.

@ assebassie:
Op de website van abler kan je bij het desbetreffende medicijn onderaan een tabelletje invullen met gewicht enzo, en dan komt eruit hoeveel je moet geven ervan!
Ik heb niks geen beenscherming meer om, had noodschoenen maar daar werd hij alleen maar slechter van.

@ Daphne1988:
Ja vind Mistral ook nog best redelijk lopen!

Als ik die filmpjes van jullie zie twijfel ik wel of ik niet te ver ga :( De slechte dagen van jullie zijn hier de goede dagen, of nog niet eens de goede dagen.. daar redden we het nog niet eens bij :(

Zal zo eens kijken of ik wat kan filmen..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:13

assebassie schreef:

Voor mijzelf, poes met zware artrose en bevangen paard werkt keramisch textiel het beste. Ik heb van alles getest voor mezelf en bij mn dieren (iets met placebo testen) en het is wisselend wat werkt.
Op stip met nr 1. Fedimax, als je paard ‘s nachts op stal staat (in elk geval niet buiten) zou ik zeker de stalbeschermers proberen. Fedimax werkt bij mijn paard, artrose-poes en mezelf (chronisch pijn) het allerbeste. Op nr 2 de equine magnetic ankle wraps. Waar mijn paard de vorige keer met -1 bevangen was en niet meer wilde lopen ging hij nu met -8 en wraps om wel lopen, over harde en natte ondergrond. Tevens geen stalbenen meer.
Op nr 3 de rambo ionic. Door het stilstaan en het verkrampen ging op de rug alles vast zitten. Na behandeling osteo + ionic blijft het veel langer los en soepel. En op nr 4 de recuptex. Heb er een gemengd gevoel bij of de doorbloeding verbeterde, als ik eerlijk ben denk ik ik dat ik dat zelf hoopte te zien, maar dat het niet echt gebeurde.

Ik heb zelf Bot colletjes, dat werkte tot de eerste keer wassen. Dat zou ik zelf niet zo snel aanbevelen.

Maar hoe het werkt en bij wie, wisselt. Daar kom je eigenlijk maar op een manier achter :j
Gezien jouw paard niet wil bewegen, zou ik geen moment twijfelen en fedimax stalbandages bestellen.

@francis: goeie tip van de viltjes. Ga ik ook aanschaffen. In de sokken kom toch snel gaten zag ik en zijn lastig om doen. Heb nu de cavallo sokken besteld en voor nood alvast de viltjes.
Ik ben trouwens super content met deze zooltjes, welke in twee diktes en drie hardheden te verkrijgen zijn. Tijdens acute hb heb ik de dikste en hardste zooltjes (en dan een maantje eruit thv hoefbeen) en nu heb de hardste maar dunne zooltjes. Werkt als een tierelier.

http://www.equischoen.com/nl/Easycar-Comfort-pad
Laatst bijgewerkt door Marvel op 16-02-18 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:15

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:25

Als ik die filmpjes van jullie zie twijfel ik wel of ik niet te ver ga :( De slechte dagen van jullie zijn hier de goede dagen, of nog niet eens de goede dagen.. daar redden we het nog niet eens bij :(

Hier ook momenteel |( . zelfs Raya s laatste filmpje haalt ze nu niet.

Reuze bedankt voor de antwoorden iedereen, ik wacht even wat ze wil hebben en maak dan verdere afspraken, nu even geen tijd meer om te lezen :o morgen weer verder.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:28

Yanaa schreef:
@ Francis:
Ik begin haast te twijfelen of ik ook niet elke dag paar enkele minuten aan de wandel ga met de pony.
Zou zo graag willen dat die van mij zo zou lopen nu.

Snap je helemaal. Maar zeker geen 'paar minuten' hoor!! Ik ben met 'een paar meter' begonnen! De dag dat de hoefsmid haar opjoeg, dinsdag was dat, hebben we 50 meter heen en 50 meter terug gelopen en met minstens 2 pauzes er in en dat ging echt niet leuk.
's Avonds heb ik een rondje om de 'grote lus' van mijn track gelopen, totale track is zo'n 250 meter en de grote is denk ik 150 meter en de kleine lus 100.. zoiets.
woensdag heb ik 's morgens de totale track, 'smiddags de grote lus en 's avonds de totale track gelopen.
gisteren de totale track en later die ochtend nog een keer de grote lus en 's avonds de grote lus.
's Middags heeft ze even staan zweten op haar boeg, volgens mij toch van de inspanning of pijn van het twee keer korter na elkaar lopen (toen zat er maar een uur of 2 tussen, de dag er voor meer uren omdat ik toen een keer extra naar stal ben gegaan.
Dus echt heel klein beginnen, maar wel net iets meer vragen dan wat hij los en onaangemoedigd doet. En echt positief aanmoeidigen, 'Emiel Ratelband' zei m'n smid :P
Uit zichzelf liep Raya ook niet voor de smid kwam. Hij heeft wel even flink geforceerd omdat hij wilde zien of ze idd zou verbeteren naar mate ze liep, want als ze dat doen is dat een teken dat er van binnen nog geen extreme schade is en het echt een doorbloedings/zwellingsprobleem is wat de pijn veroorzaakt. Hij zegt dat ze ook niet zomaar in eens door de lamellen zakken, dat is bijna altijd een veel trager proces. Als je foto's hebt waar al een duidelijke kanteling te zien is zou ik dit denk niet doen of in ieder geval voorzichtiger, maar beweging is wél goed voor de doorbloeding en dat is wat je nodig hebt. Ik vraag haar ook niet zo hard als de smid deed, maar probeer wel 'de gang er in te houden'. OH, en wel op schoenen dus hé! Niet op blote voeten hoor!!

Je zou natuurlijk altijd es een andere bekapper kunnen informeren voor een second opinion als je twijfelt. Als je wilt geef ik je per PB de info van mijn bekapper, hij heeft een vrij groot werkgebied en heeft al heel wat HB paarden op de rit gekregen. 't Is wel een beetje lompe cowboy die zegt waar 't op staat hoor, moet je tegen kunnen, maar hij is wel fair en hij heeft Raya ook weer goed op de voeten gekregen nadat een ander haar behoorlijk verklooid had en bijna 'mechanisch bevangen' had bekapt. Dat is waarschijnlijk nu ook wel m'n redding, haar hoeven waren in super conditie voor ze hb. werd, zo goed dat de korte hb-episode van juli geen schade had veroorzaakt.

@Assebassie; Of je te ver gaat kunnen alleen jij en je paard bepalen. Als jouw paard mentaal nog ok is en nog wil zit er kennelijk nog rek in. Ook vanuit homeopathisch oogpunt kijk ik altijd heel sterk naar de mentale staat van een dier. Bij herstel zie je ook heel vaak dat een dier eerst mentaal beter wordt en het fysieke daarna pas volgt. Als je foto's hebt en de schade is beperkt en herstelbaar en je paard is mentaal nog ok, dan ga je denk ik niet 'te ver'. Maar zwaar is het zeker en je moet er zelf nog wel vertrouwen in hebben. Heb je dat niet dan wordt het heel moeilijk om je paard nog gemotiveerd te houden. Dat ging hier bij mij dus bijna mis... Ik was het vertrouwen verloren en dat maakte dat mijn paard bijna op gaf. Nu het vertrouwen in een goede afloop terug is (en daar heb je de mening van een vakkundig iemand die je vertrouwt voor nodig) is mijn paard ook weer gemotiveerd en een stuk positiever.

Hang in there... :(:)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:38

assebassie schreef:

Hier ook momenteel |( . zelfs Raya s laatste filmpje haalt ze nu niet.

Reuze bedankt voor de antwoorden iedereen, ik wacht even wat ze wil hebben en maak dan verdere afspraken, nu even geen tijd meer om te lezen :o morgen weer verder.

Ik ken ook veel slechtere momenten als die op dat filmpje hoor, wel meer dan momenten, dagen zo niet weken dat het hier zo is gegaan. Zowel met de huidige pony als met mijn vorige. En altijd komen ze er weer uit. Tot het een keer niet meer goed kan komen, natuurlijk. Maar niet aan denken. De vorige pony was trouwens weer helemaal ok en onder het zadel toen ze aan iets anders overleed. Had wel een kanteling, de ene d.a. noemde het een forse kanteling en de andere een lichte...ook zo fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:45

Wow, ik schrik echt wel van je filmpje Francis. Helemaal omdat ze daarna nog slechter is geweest.
Als ik de berichten lees dat veel mensen hetzelfde, zoniet erger/slechter hebben meegemaakt, besef mij nu heel goed, dat ik echt geluk heb met mijn pony. Hij heeft wel heel slecht gelopen, wilde niet eens meer lopen, maar hij heeft nadat hij opgeknapt is gelukkig geen terugval meer gehad.

Begrijp me niet verkeerd, maar als ik lees dat sommige paarden zo weken hebben gestaan, gelegen, gelopen, dan weet ik niet wat ik gedaan zou hebben.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:58

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:04

Oef dat ziet er ook slecht uit, maar wel fijn dat er verbetering in zit yanaa. Kan hij ook op zachte ondergrond lopen?

Ik heb mijn pony de eerste 6 weken alleen maar op het zand gehad.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:11

@ [***]:
Ja hij kan vanuit het verharde de paddock in, maar deze is nu groot deel van de dag hard door het bevriezen. Naar de paddock toe liggen ook nog wat stukken waar het zand is, maar is hetzelfde nu met bevriezen helaas.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:17

Oef wat een heftige filmpjes allemaal! Doet gewoon pijn om te zien. Heel veel sterkte allemaal!!

@Francis, misschien ken je me nog wel, we hebben eerder contact gehad over de highlandpony's. Ik ben een stille meelezer; Pegasus is chronisch hoefbevangen, hij heeft een sincker.

Wat goed dat Raya vandaag zo'n vooruitgang heeft laten zien!
Waar ik wel van schrok is hoe groen het bij jou op de track is.. na Pegasus zijn hoefbevangenheid zie ik gras echt als vergif.. kan je daar nog iets aan veranderen?
Laatst bijgewerkt door amoebje op 16-02-18 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Oh is het bij jou nog bevroren? Dat is balen.
Bij mij is het gelukkig alweer een dag of 2 zacht.

Hopelijk knapt hij snel verder op!

Daphne1988

Yanaa hij loopt slecht ja maar echt geloof me mistral is slechter geweest die wou NIET lopen echt niet. Hoe lang loopt hij er nu mee?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:24

@[***], er is echt wel getwijfeld hoor, maar bij mijn paarden was het zo, dat ze mentaal sterk bleven. Afgezien van het slechte lopen was er niets te merken. En daarbij kreeg ik van de da ook niet het gevreesde advies. Om mijn huidige paard maak ik me wel erge zorgen. Ze is al zo vaak bevangen geweest, ook voordat je ze bij mij kwam...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:26

Modena stond 10 dagen terug nog ongeveer op 3 benen. Loopt nu vrolijk zonder schoenen rond. Houd moed!

Ik heb er niet eens een DA bij gehad, alleen direct bekapt en hoefschoenen en stalbandages omgedaan.
Yanaa heeft jou smid de toon echt afgerond tot aan de witte lijn? En de hielen gelijk gezet met de zool?
Dat heeft Heidi al 2 keer heel goed geholpen.