[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:21

Dennis liep slechter zondag dan Whitney vandaag. Mijn ouders (die niets met paarden hebben) zagen er niets aan terwijl ze Dennis echt zielig vonden.
Ze is zelfs nog opgezadelt, los gestapt waarbij er niets te merken was en pas na 5 minuutjes draven zag ik er wat aan. Dus meteen ff voelen, wat warme voetjes, dus even aan de hand uit laten stappen, voetjes af laten spoelen, nog eens been afgevoeld, puslatie en meteen de VA maar gebeld.

Ik moest zelf maar kijken waneer ik de Metacam af ging bouwen, VA die er vandaag was (helaas een ander dan zondag, die van zondag is mijn grote held ;) ) dacht dat ik het met beide pony's wel met 1 flesje moest redden omdat ik er zo snel bij was. Dennis loopt nu 2 dagen goed, ook op het harde dus morgen maar de helft geven. Nieuw flesje is zo gehaald als het nodig is, maar spul kost ook niet niks, dus als ik het met 1 flesje red zal ik dat niet erg vinden ;).

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:25

Dennis schreef:
Het moet wel aan mijn gras liggen, ik zou het anders ook niet weten.

Momenteel een beetje heel druk geweest en heb niet alles bij kunnen lezen. Dennis kun je eens kijken wat er zoals in je wei groeit? Heb je veel paardenbloem ofzo? Of weegbree of cichorei en dat soort plantjes. Ik weet niet of je een camera hebt, maar misschien is het handig dat alle plantjes die je niet herkent even op de foto komen, misschien kunnen we daaraan zien wat er mis is in je wei.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:33

Ik heb erg weinig onkruid in mijn land. Een paar zuringen, paar boterbloempjes, klein beetje klaver (vorig jaar een klaver plaag) en wat paardenbloem. Maar van alles zeker niet veel. Helemaal aan de andere kant van mijn land ook wat kamille en prikdistels (is mijn winter land, word en word dus iedere winter helemaal kaal en kapot gelopen).

Vorig jaar heb ik heel veel klaver gehad. Toen heb ik samen met een profecioneel onkruidbestrijder mijn hele land aan gepakt. Alle zuring helemaal dood gespoten (incl gras wat er omheen stond), de rest met een ander middel aangepakt waardoor het gras wel bleef leven.
Maar dat is al meer dan een jaar terug geweest.

Mijn land een maand terug, voor het idee (dat gelige landnstond heel erg lang door gegroeit dor gras op wat ik toen gelijk gemaait heb).
[AR-ITP] Oma en mama in het 2span

Wel staan er om mijn land aardappels waar redelijk wat bestrijdings middelen overheen gegaan zijn, die zijn een week of 2 á 3 geleden dood gespoten, maar nu daar nog reactie op lijkt mij wat laat (en heb jaren terug met aardappels geen problemen gehad).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:36

@JaBa: misschien een idee om, als het paard weer buiten mag hoefschoenen aan te doen? Easy boot, de gewone, mag en kan ook over een beslagen hoef heen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:37

misschien heb ik er overheen gelezen, maar werken ruime springschoenen niet?
mijn merrie staat nu op advies van de hoefsmid met springschoenen in de paddock...

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:38

heeft iemand hier toevallig een idee of Kamille in een kruiden/onkruid wei goed of juist slecht is voor paarden?

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:40

flavlip schreef:
XxsasxX Ik ben een grote voorstander van het land, maar ik zou er echt nog even mee wachten! Als je er zo snel al mee begint heb je een erg grote kans op een terugval. Eerst zorgen dat je paard in elk geval zonder pijnstillers is. Ook is het meestal zo dat HBers te dik zijn, als dit zo is eerst zorgen dat je paard afvalt en op conditie is, zodat hij het ook echt kan. Dan zou je er over kunnen denken hem weer op het land te zetten en dan ook rustig opbouwen, heel rustig, zodat je meteen kan ingrijpen als je merkt dat het teveel voor hem is en het niet meteen te laat. Flavio is dec./jan. bevangen geworden en nu loopt hij zonder problemen van 8 tot 20 op het land, dus het kan wel. Het is zeker per paard verschillend, dus goed naar jouw paard blijven kijken! Het scheelt ook dat ik weet dat Flavio niet door het gras bevangen is geworden (loopt alleen in de zomer op het land). Nu zo in de zomer is de kans groot dat jouw paard wel door het gras hoefbevangen is geworden, dan is er natuurlijk een groter risico. Ik snap dat je graag wilt dat je paard weer op het land kan, zeker als hij anders de hele dag op stal staat. Misschien is het een idee om een ander paard bij hem in de bak te zetten, dan zal hij minder stennis schoppen. Voor Flavio had ik ook een paddockmaatje, geen enkel probleem, als ik hem alleen zette wel. Wat hooi om af te leiden kan ook werken. In elk geval heel veel sterkte!

Mijn pony is al volledig van de pijnstillers af. Hij is nu absoluut niet te dik en hij is in conditie. Ik hou hem erg goed in de gaten omdat ik niet wil dat hij weer hoefbevangen is. Ik ben nu dus ook heel rustig aan het opbouwen. Maar ik snap wel wat jullie bedoelen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:43

Op google vind ik dat het voor stressgevoelige paarden goed kan zijn.
En dat het ontstekings remmend en pijnstillend kan werken.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:47

ja zover kwam ik ook indd dennis ;) tnx
maar vroeg me meer af hoe het zit qua suikers enzo :)

welke hoefschoenen heb jij voor je pony's als ik vragen mag?

queens29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 03:38

mijn paardje is er helaas niet meer sinds verleden jaar. maar ik weet nog al die ellende die ik met haar gehad heb, da bleef volhouden dat het hoefbevangenheid was. Maar uiteindelijk was ze helemaal kapot in haar schouders en rug..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 07:54

Easyboots.
Ben een beetje zoekende, normaal heb ik ze alleen in het werk aan, maar nu ook in de paddock (op het harde) bij een merrie die haar ijzer er afgetrapt heeft en haar halve wand mee genomen heeft. Hij wat ruim en verliest ze mee genomen heeft is hij wat ruim en verliest ze hem wel eens.

Den en Whit hadden beide koude voeten vanmorgen! Whit loopt wel nog wat gevoelig, maar durfde over het harde te draven toen ik ging voeren. Den loopt gewoon goed.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 08:55

nombrado schreef:
Ik begrijp het eenzijdig voeren van hooi niet..
dus alleen raaigras hooi
kwam ook dit stuk tegen
Het fructaangehalte kan echter ook in andere jaargetijden hoog oplopen, afhankelijk van een aantal factoren. De grassoort zelf is een belangrijke factor: het zo bekende Raaigras is een soort die uitblinkt in zijn hoge fructaangehalte.

je kan toch beter streven naar een diversiteit van grassen in het hooi?
eenzijdig voer kán toch niet goed zijn?

http://www.gddeventer.com/templates/dis ... d=25222685

He kom je er bij dat er eenzijdig hooi gevoerd wordt?
De nederlandse weiden bestaan uit diverse grasmengsels, nooit uit één grassoort. De percentages van de gebruikte grassoorten kan verschillen: koeienboeren hebben graag een hoger percentage engels raai omdat dit goed is voor de koeien en een hogere productie levert. Dat is dan ook meteen het probleem: paarden doen het beter op schraler gras met minder engels raai. Maar aangezien de meeste nederlandse weiden bestemd zijn|waren voor koeien, voeren we dus in principe altijd te 'rijk'.
De enigen die land met één specifieke soort inzaaien, zijn de graszaadkwekers - vandaar dat je dus ook graszaadhooi altijd van één soort koopt.
Er zijn tegenwoordig ook speciale paardenmengsels met grassoorten die minder (of lager) fructaan bevatten maar die desondanks toch smakelijk zijn voor paarden. Dat betekent echter niet dat je een gevoelig paard dan ook maar onbeperkt op dat gras kan laten.

Wat de lolitrem schimmel betreft: daar wordt behoorlijk goed op gecontroleerd: boeren gebruiken voor hun koeien veel gzh als mengvoer (pensprik) en een koe gaat met lolitrem óók over de kop - reken dus maar dat er wel degelijk garanties zijn dat het gzh vrij daarvan is. Uitzonderingen zijn wellicht 'obscure' partijen uit het buitenland - navraag doen waar het gzh vandaan komt is wel verstandig.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:29

Ik denk inderdaad dat easy boots wel een idee zouden kunnen zijn. Zal eens zien waar ik die kan krijgen. Houden ze die goed aan? Ze loopt nu met springschoenen aan, maar ondanks dat trapt ze het ijzer aan haar slechte voet nog steeds af... Gelukkig kan de smid vanavond of morgen komen. Ik hoop dat ze een normaal ijzer op kan... Zou een hele grote stap vooruit zijn...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:36

Een verzakking van 4 mm is dit veel of val dat mee (iemand anders zijn paard).

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:15

Voor degenen die GZH voeren, hoeveel geven jullie en van weidehooi? Vroeg me af of GZH dus als extra voor buikvulling wordt gegeven dat je weidehooi als hoofdvoer geeft of zie ik dat verkeerd? Geef nu nml stro bij en de ene is prima afgevallen, maar de ander (tinker) blijft me wat te vol bij het gewone weidehooi. Kan ik die straks als ik GZH heb dan wat minder weidehooi geven en dan aanvullen met GZH?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:14

nombrado schreef:
Dus als je dat zou vertalen naar menselijke voeding.
alleen bv groente eten, en de rest bijvullen met supplementen?
maar veelal wordt supplementen of "kunstmatige"vitamine al niet herkend door het lichaam, en doet het lichaam er niets mee.
uit elk soort grasje, plantje halen ze toch weer andere voedingstoffen die ze nodig hebben het lichaam functionerende te houden?
Ik denk juist, dat beweging en de juiste gezonde voeding essentieel is voor het functioneren van het lichaam. Een paard op" water en brood" gaan ze uiteindelijk kapot aan.
Vaak hoor je ook mensen met paarden of ponys wel eens roepen, ik voer alleen dat, en toch blijft ie dik....ik krijg er niets af. Maar veroorzaakt eenzijdige voeding juist niet dikke buiken (kijk naar hongerig afrika?) die krijgen een soort oedeem vorming in de buik vanwege gebrek aan bepaalde voedingswaarde.

Nombrado doelt denk ik op het geven van GZH, wat alleen bestaat uit engels raai, veldbeemd of wat ook.
Even nog een late reactie op je reactie, Nombrado, het is lastig om het te vergelijken met mensen. Veulens en babies groeien als kool op eenzijdige voeding: melk. Nutricia is een expert op het gebied van sondevoeding waarmee de mens ook alles krijgt wat het nodig heeft. Het zit 'm niet in de eenzijdigeheid alleen. Het gaat erom wát je voert. Iets eenzijdigs waar álles in zit is niets mis mee denk ik. Wij mensen willen vaak variatie vanwege de smaak. Niet alle dagen hetzelfde op het menu. Maar ik denk dat we voor het functioneren van ons lichaam dat niet perse nodig is. Mijn katten doen het prima op een eenzijdig dieet van brokjes van de AH. Om maar iets te noemen. Ik moet er niet aan denken iedere dag hetzelfde te eten ;-) .

@JaBa, welkom, een uitgebreid verhaal is fijn vind ik, duidelijk ook. Het klinkt alsof je van origine engelstalig bent, klopt dat? Hoefschoenen was ook een idee dat bij me opkwam bij het lezen van je verhaal. Nu weet ik dat er een keer in dit topic is gesproken over hoefschoenen, daar heb ik toen zelf ook naar gekeken (niet gedaan, was niet meer nodig voor ons). Die kon je alleen bestellen via een webshop in de USA. Er waren speciale inlegzolen bij, waar je dus de hiel mee kon verhogen of steun kon geven voor de straal. Ze werden in de USA ook aanbevolen tijdens lange trailerritten, en er waren mooie instructievideo's bij. Ik hoop dat een medelezer zich deze misschien herinnert en weet hoe ze heten?

@Zammie; ik gebruik het GZH als basis buikvulling idd, maar omdat hij er niet voldoende meer aan heeft moet ik weidehooi bijmengen. Nu bestaat zijn rantsoen uit 25% weidehooi (ong 3-4 kg) en 75% is nog steeds graszaadhooi. het graszaadhooi wás tijdens het afvallen eigenlijk alleen buikvulling met z'n klein beetje voedingswaarde. Nu is het dat nog steeds. Sommige paarden hebben er misschien genoeg aan, maar de mijne niet. Die werd op een gegeven moment te dun van alleen GZH. Met bijmengen van dit beetje weidehooi blijft hij mooi op gewicht en kan toch een flink aantal uren van de dag etend doorbrengen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:52

paars, jij geeft dus best veel GZH..Daar zat ik ook al aan te denken, om mijn tinker dan meer GZH te geven en dan minder weidehooi..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:26

Ik ben weer terug van vakantie, zie dat er weer een aantal nieuwe gezichten bij zijn gekomen. Welkom helaas.

Mijn pony's krijgen best wel veel gzh de hele dag, bijna onbeperkt. Met weidehooi werden ze daardoor bevangen, maar met het gzh zijn ze zelfs afgevallen, ik voer nu ongeveer 2-4 plakken weidehooi bij voor 2 shetten en mijn welsh. Die laatste begon namelijk erg in de vallen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 10:30

Ik streef er naar om gzh en weidehooi op 50-50 basis te mengen. Het weidehooi laat ik een uurtje weken in koud water (zolang niet bekend is hoeveel suiker|zetmeel erin zit). Spoelt bovendien een hoop zand en stof uit.
Met het voeren van een combinatie gzh+h, moet wel in de gaten gehouden worden dat er een gebrek aan vit|min kan ontstaan- een supplement bijvoeren is dus noodzakelijk!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:35

Hoe doe je dat dan 's winters met weken JP? Weet van Zam, dat hij niet tegen koud nat hooi kan. En juist hij heeft wel zijn weidehooi nodig..
Het weidehooi wat ik nu heb is nog niet getest, maar is duidelijk van het goede grassoort en volgens grasmonitor in een periode gemaaid, dat er erg weinig fructaan in het gras zat...Moet dus nog laten analyseren, maar doe dat pas, als het minstens de 6 weken heeft gelegen..

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:29

Is hier toevallig iemand bekend met nat stro bij voeren? Mijn paard heeft ook een stof/schimmelallergie en ik wil hem graag wat langer over zijn ruwvoer laten doen wat hij nu krijgt zonder extra voedingsstoffen...
Hij krijgt nu 10 kilo compactgras op een dag maar zou ik daar bijv 2 kilo geweekt stro bij kunnen gaan geven zodat hij wat langer bezig is met eten?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:36

Ik meng ook stro door het compactgras, mijn paard hoest ook snel van droog hooi, vandaar de keuze voor compactgras naast nat hooi.
Volgens mijn veearts kan strostof minder kwaad dan hooistof.
Ik schud het goed uit en dan meng ik het met het compactgras en meestal giet er ik er dan een klein beetje water overheen voor het losse stof...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 11:40

Citaat:
Hoe doe je dat dan 's winters met weken JP?

Tja, dat zal ik nog moeten gaan ervaren..
Het lijkt me vooral een koud en nat klusje.. wat koud en nat hooi betreft: ik denk dat mijn paarden daar geen probleem mee hebben: op de wei eten ze in de winter ook vaak koud en nat gras en daar hebben ze geen probleem mee. Als ik het hooi geweekt heb ziet het er ook weer bijna als gewoon gras uit, en ze vinden dat lekkerder dan hooi.
Maar goed, ik wacht nog op de uitslag van het hooionderzoek, dus wellicht is het niet eens nodig om het te weken als de percentages laag genoeg blijken te zijn.
Stro voeren als bijmengsel ga ik niet doen: ik vind het te grof met een risico op verstopping. GZH is fijner van structuur.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:42

Ik giet meestal een emmer heet water op mijn ton waarin ik het hooi week, zodat het ijs eraf is en het water ietsje minder koud, en dan haal ik het hooi er met plastic handschoenen uit...

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:49

Nouvel schreef:
Ik meng ook stro door het compactgras, mijn paard hoest ook snel van droog hooi, vandaar de keuze voor compactgras naast nat hooi.
Volgens mijn veearts kan strostof minder kwaad dan hooistof.
Ik schud het goed uit en dan meng ik het met het compactgras en meestal giet er ik er dan een klein beetje water overheen voor het losse stof...

Oh oke dank je voor de info Nouvel! Ik dacht zelf aan weken ook om de suikers er uit te halen?
Heb hier ergens gelezen dat stro ook best wat suikers kan bevatten. Maar ik heb geen idee of je de suikers net als bij hooi ook grotendeels kan uitspoelen? De structuur is zo anders dan bij hooi...ik denk er nog even over.

Jannepauli idd moet ik ook om verstopping denken met stro bijvoeren, mijn paard heeft nog nooit op stro gestaan dus geen idee hoe hij daar op gaat reageren. Ik hoop dat dat los loopt met maar 2 kilo gemengd met compact wat toch best fijn spul is.
Er staan bij ons op stal veel stro-eters en die hebben nooit last en kunnen zo snachts ook nog lekker knabbelen maar ja...
Het leek mij ineens wel een makkelijke aanvulling omdat stro gewoon aanwezig is op stal, verder hebben we voordroog maar dat durf ik nog minder aan..

Ik kan vanmiddag een zak subli lucerne ophalen dus ik denk dat ik daar maar mee begin :j