Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:15

Het probleem is dat je dan in een negatieve spiraal terecht komt. Rotstraal ontstaat door verminderde doorbloeding van de straal en door hem 'schoon te snijden' krijgt de straal nog minder druk van de grond en dus nog minder doorbloeding en rot ie dus nog harder door......

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:17

Arabesk, rotstraal ontstaat door een bacterie.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:19

Ik snij de straal zelf ook grotendeels schoon. Ook zonder dat de straal de grond raakt komt er namelijk wel pompwerking in de hoef. Daarnaast raakte deze straal sowieso bij lange na de grond niet, waardoor het überhaupt geen issue is. De hielen zijn wel gigantisch lang waardoor de hoef steiler neergezet wordt en vaak de hoefwerking verminderd wordt, dat lijkt me eigenlijk het echte probleem.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:51

Kesje ik had die straal ook zo bijgesneden. Beetje nutteloze flap zo vind ik. Kruipt alleen maar brol onder en kan je niet goed uitkuisen zo.
De rest had ik wss wel anders gedaan.
Denk als de straal terug een stuk kan groeien dat hielhoogte/Straaldikte weer wat meer in verhouding gaat zijn, maar das maar een gedachte he dat is misschien ook niet zo. Zijn hielen zijn toch al niet samengeknepen, mooie hoefballen :P Hebben jullie het dan nog niet gezien dat er 'ineens' een paard zo hele flappen straal gaat afgeven?

Samantha die voorhoeven lijken mij wel lang :p Al gaat er nu mss vooor het zicht niet veel af kunnen. Achteraan is wel wat steunsel waardoor zolen platter lijken. Straal is ook platgelopen dus die zal wss overal de grond raken. Loopt hij achter niet gevoelig dan ? Groeiring in de 4 hoeven op zelfde hoogte..

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:26

Achter loopt hij totaal niet gevoelig. Nu moet ik ook wel zeggen dat er, als de smid komt 3 maart, dan 12 weken tussen zit. Die groeiringen waren mij eerlijk gezegd niet opgevallen, ja nu dat jullie het zeggen zie ik het ook. De overgang op voordroog is dan denk ik inderdaad de verklaring hiervoor. Ik ben zelf ook benieuwd hoeveel hoef er over 2 weken afgehaald kan worden aan de voor hoeven. Ik vind, door de zooltjes die ertussen zitten, de hoef ook wel langer ogen, maar misschien zie ik dat verkeerd B-)

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:51

@Gaelle: vorige winter had ze ook last van rotstraal, toen was de straal vanzelf losgekomen inderdaad. Een hele hap eruit. Was dezelfde hoef zelfs, geloof ik, daar heb ik nog wel foto's van. Is toen mooi terug gegroeid, alleen nu dus weer die verrekte rotstraal waardoor die stralen niet meer zo mooi zijn.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 00:32

Koper schreef:
Arabesk, rotstraal ontstaat door een bacterie.

En schimmel.

Maar het is wel een feit dat voor een gezonde straal het belangrijk is dat deze functioneren kan, zorgt voor een betere doorbloeding en ook voor een betere weerstand tegen schadelijke bacteriën/schimmels van buitenaf.. dus wat dat betreft moet ik Arabesk gelijk geven.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 14:40

Ik heb even betere foto's gemaakt, van dezelfde hoef, maar dan schoon. Ik heb ook even lijntjes gezet van hoe ik heb begrepen dat de hoef verbeterd kan worden, wie kijkt er mee of ik het begrepen heb? Dan heb ik een beter idee van waar ik op moet letten de volgende keer dat de hoeven bekapt worden. Ik heb trouwens ook ergens gelezen dat de zool wat concaaf zou moeten zijn, bij haar zijn ze bij de straal wel concaaf, maar richting de wand gewoon plat of zelfs bol. Dit zou ook door de smid uitgehold moeten worden?

Rood is waar de hielen nu zitten, groen is waar ze ongeveer zouden moeten zitten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze heb ik niks aangepast, die is helaas wat donker uitgevallen.
Afbeelding

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 14:48

Bij de onderste foto lijkt de hoef ook wat scheef, maar het kan zijn dat dat vertekent op de donkere foto. Links lijkt hoger dan rechts, gezien de hielen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 15:02

Ja, qua hielen denk ik dat je aardig goed zit. (zo van een foto gezien.)
Verder vind ik de teen lang en de hoefwand ook.

Nogmaals, ik ben ook lerende hoor. Heb ook jaren een pruts smid gehad, ik wist niet beter.
Daarna al een enorm stuk verbeterd door Natural Balance en nu natuurlijk bekappen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 15:04

De teen is imo ook te lang.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 15:16

Dit is mijn eerste paard, sinds 2 jaar nu. Toen ik een hoefsmid zocht heb ik gekeken naar zijn opleidingen etc. en dat leek allemaal wel goed te zitten, echter is hij dus een traditionele smid. Prima man verder, geeft ook alle info waar ik naar vraag. Toch een beetje jammer dat al die certificaten en opleidingen niet een soort garantie zijn dat het resultaat ook naar je zin is, of beter: die van je paard. Voorheen had ik niet het idee dat er zo ontzettend veel verschil zat tussen traditionele smeden en natuurlijke bekappers, maar ik wil toch die laatste er nu een keertje bij halen. Ze zal nooit op ijzers komen te staan, haar hoeven zijn van zichzelf echt wel prima, dus kan ze beter een natuurlijke hoef hebben.

Nouja, ik ben weer wat wijzer. Misschien wordt ze wat looplustiger als haar voetjes wat beter zijn. Ze heeft niet altijd even veel zin om op tempo te lopen, ik schoof dat altijd af op luiheid (op de terugweg heeft ze turbo), maar wie weet zitten haar hoeven gewoon niet lekker zo -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 15:30

Logisch. Ik ging ook uit van website, advies van anderen, enzo. Ik wist t gewoon niet.
Wel liep pony nooit écht lekker, altijd maar rotstraal, slecht op t harde willen lopen....

Mijn tradi smid was een super vriendelijke kerel, maar als ik nu terug zie hoe de hoeven er toen uitzagen...word ik niet vrolijk van. Maar dat is achteraf.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:12

De hielen zou ik geleidelijk laag zetten niet in 1 x. En de zool niet uithollen, alleen oude zool eraf schrapen dit kan je zelf ook proberen met de krabber.
Dit kunnen in redelijk afzienbare tijd hele mooie hoefjes worden :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:38

Lijkt als je smid een soort van mustangrol heeft proberen te maken?Zo heb ik een keer een smid gehad die ook natuurlijk bekapte zei hij en dus ook die mustangrol maakte en de tenen kort maar niets aan de steunsels en hielen deed..Bij eentje wel omdat ik dat vroeg..Keek ik later had hij er een ontzettend scheve bende van gemaakt ;( Zag bij een ander paard laatst ook zoiets..Torenhoge hielen en steunsels,maar wel een korte teen en mustangrol :?

Heeft iemand trouwens ervaring met volgelopen zolen aan de voorhoeven?Mijn 6 jarige ruin heeft dat en naast de steunsels ter hoogte van de kwartierboog is het iets bol..Hij is nog nooit bevangen geweest,hooguit wat bol in de zomer..Wel behoorlijke platte hoeven die..Op zich zijn zijn hoeven al best vooruit gegaan maar dit blijft nog zo..

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:41

Ik snap dat het niet in 1x moet, maar meer als indicatie van waar ik naartoe zou moeten werken ;) Gaat de zool er zo makkelijk af ja? Het is altijd redelijk hard. Al moet ik zeggen dat ik de zool meestal niet echt 'krab', ik haal alleen het vuil eraf. Zelf denk ik dat als de hielen en hoornrand wat meer afgevijld worden, dat de hoef zelf wel de goede vorm zal aannemen. Maar dan moet de smid dat wel doen natuurlijk.

@pleiada: Ik geloof dat hij meer kijkt naar hoe de vorm van de hoef op het moment is en dan gewoon de hoornrand afvijlt/knipt tot aan de zool, eventueel flares bijvijlen. In dit geval dan ook de straal weggesneden, maar dat is vanwege rotstraal, als de stralen goed zijn doet hij daar niks mee. Als ik dit zo typ, zou ik het net zo goed zelf kunnen doen :+

Ik heb er weleens over nagedacht om een vijl te kopen om zelf af en toe wat bij te werken, maar ik wil geen beunhaas zijn bij mijn eigen paard. Ik heb tijdens mijn studie weleens een minicursus hoefbekappen gehad, maar dat is al zoooo lang geleden... Maar goed, ik heb van verschillende mensen al tips gehad wat betreft goede bekappers in de omgeving, dus bedankt daarvoor :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:44

@ pleiada : Voor niet achter wel. Gewoon regelmatig iets uithollen en hopen dat de steunsels ooit weer recht gaan groeien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:46

@kesje: om te vijlen hoef je echt niet bang te zijn hoor. Je haalt er per streek maar een miniem beetje af en je kunt stoppen wanneer je het genoeg vind.
De zool krabben gaat alleen makkelijk als het echt zool is, die is dan korrelig wit. Is het overgroeid steunsel dan is het keihard en geliger.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:51

DubbelDun schreef:
@ pleiada : Voor niet achter wel. Gewoon regelmatig iets uithollen en hopen dat de steunsels ooit weer recht gaan groeien.

Het bollere stukje is naar mijn idee zool,maar ik twijfel er wel aan omdat die steunsels niet uit boven de zool uitgroeien maar meer wijd uit gaan staan :? Snij jij wel in de zool,of alleen steunsels?Morgen ga ik zijn hoeven doen,dus als ik er aan denk ga ik even foto's maken..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:52

@kesje waarom doe je niet een cursus natuurlijk bekappen?Dan weet je wat meer wat je doet en ook of je het goed doet..

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:42

Ik zou wel een keer zo'n cursus willen doen ja, is er nooit van gekomen. Ooit, aan het begin van mijn studie, hebben we wel een beginnetje hoefbekappen gedaan, maar dat is echt te lang geleden om daar nog op terug te vallen.

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:13

deze week voor het eerst bij mijn 2 shetjes de nb geweest :D
Als dit goed blijft gaan gaat mijn andere merrie ook over naar natuurlijk bekappen begin van het weideseizoen als mijn shetjes daarheen verhuizen :o

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden! In het echt vind ik het allemaal wat anders eruit zien dan gewoon van een foto en geschreven teksten, ik durf er verder op wat uitstekende wand weg vijlen niks aan te doen :')

Ponys waren al tussen half jaar/3 kwart jaar niet bekapt onder het mom van wanneer het niet hartstikke lang is is het niet nodig... :n
(wat heb ik hoog en laag staan springen voor de bekapper bij mijn ouders)

Hoe voor eerst was
hoe achter eerst was
Voor
Afbeelding
Achter
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn andere shetje heeft voor flinke stijle hoeven. Zo heb ik haar gekocht toen ze krap 1 jaar was en heeft ze eigenlijk altijd al gehad. De tradi smid die ze toen deed deed daar niet zoveel aan, dat hoort bij haar vond hij. Ergens kon ik mij daar wel in vinden want ze heeft ook een erge stijle schouder.

De nb heeft haar voetje wat lager gemaakt, maar niet teveel in 1x aangezien er dan teveel druk op de diepe buigpees komt dus we doen het stukje voor stukje en kijken hoe ze blijft lopen. Ze leunde heel erg op haar tenen een paar uur na het bekappen, dat trekt gelukkig een beetje weg nu :o

Voor
Afbeelding
Afbeelding
Achter
Afbeelding

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:21

Mooie verbetering !!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 23:54

Prachtig! Vind die eerste shetlander echt droomhoefjes hebben hoor, als daar zo lang de smid niet bij is geweest :oo

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 00:15

Jaime_ schreef:
Prachtig! Vind die eerste shetlander echt droomhoefjes hebben hoor, als daar zo lang de smid niet bij is geweest :oo

Vind ik stiekem ook een beetje :o In de zomer staan ze in zand/gras en buiten het weide seizoen staan ze bij mij aan huis op de paddock op een groot verhard stuk dus de hoefjes houden zichzelf een beetje bij.
Het grappigste vond ik nog dat er, voor de tijd dat ze niet bekapt waren, weinig steunsel zat dat weggehaald moest. Terwijl ik hier helemaal niet de ondergrond heb om dat zelf te laten slijten. *\o/*