[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:34

Ook ben niet in staat om met mijn paard naar van Nassau te gaan (ben er ook nog nooit geweest met dynamiek), Mijn eigen huidige smid heeft mijn Dynamiekje goed geholpen met speciaal beslag!!! (wat ik niet wist dat mijn huidige smid ook werkt op Emmeloord, dus dat gaf me een goed gevoel en ben dus ontzettend blij dat ik niet hoef te reizen met mijn paard om telkens in de 8 weken ijzers te gaan halen bij van Nassau).

Ash_

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:09

Hai,
Weer een berichtje van mij.
Voor mijn paardje is er waarschijnlijk een oplossing in het alleen staan.
Sinds kort staat er een nieuw haflingertje van 2 jaar bij ons op stal. Met alle paarden ligt hij niet zo goed maar wel met die van mij.
Waarschijnlijk wil ze hem ook niet de hele dag op het land en komt hij samen te staan met haf in de ochtend en eind van de middag mag hij dan met de mijne het land op.
Hoop echt dat dit lukt :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:46

Grietje heeft weer een dipje. Het leek goed te gaan, met de schoenen liep ze goed genoeg om de buut weg te laten, vonden de dierenarts en ik. Nu loopt ze echter weer stapje voor stapje en heel stijf. Morgen toch maar weer wat buut halen bij de dierenarts tegen de pijn. Verder laat ik maandag rontgenfoto's maken om te zien hoe ver het hoefbeen gekanteld is. En dan ga ik met mijn smid bekijken wat de beste oplossing is.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:09

hoi, hoe is het hier met de paardjes..? Jammer dat grietje een dipje heeft capopjecop..
Mijn pony heb ik nog steeds op de paddock met hooi, ze gaat tegenwoordig 's middags de wei in met graasmasker. Ze loopt verder eigenlijk prima, op rechts voor na.. Op de volte/longeerlijn loopt ze kreupel rechtsom, rechtuit is er weinig aan te zien, enkel af en toe pasje onregelmatig.. Verder zijn de hoefjes van tijd tot tijd wel nog steeds iets warmer(niet extreem) zou deze kreupelheid nog met de HB te maken hebben..?
Ik zag hier verder terug een vraag over graasmaskers. Ik haal ze bij Divoza, heb voor de kleinste shet toen een xs gehad en voor mijn shet/a welsh heb ik nu zelfs een M! hoezo grote kop haha, de s zat haar echt te strak..
Op hoop van zegen gaan we nu deze periode tegemoet, want gras begint overal weer te groeien en ze eten er meer van dan je denkt!
Iedereen veel succes!
Nog een vraagje: ik overweeg om over te stappen naar Pavo's Nature's best, iemand hier ervaringen mee? Ik zag hier en daar niet al te positieve reacties op dit product, maar het is vernieuwd en bevat minder suikers en zetmeel en meer magnesium. Dus wilde dit maar eens proberen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:44

Had Pavo niet een zetmeelpercentage van 30%? Da's behoorlijk hoog! Zetmeel = suiker!!

Ik blijf het maar zeggen: paarden zijn geen kippen, dus geen graaneters. Goed hooi, gras/lucerne met vitamine/mineralen toevoeging is goed genoeg voor het gemiddelde paard.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:11

Citaat:
Nature’s Best bevat slechts 2% aan natuurlijke suikers. Ook het zetmeelgehalte, dat in het lichaam wordt omgezet in suikers, is naar beneden bijgesteld van 30% naar 24%. Door het lage suiker/zetmeelgehalte is Nature’s Best een varieerde muesli met een lage energiewaarde en daarmee bijzonder geschikt voor paarden die van zichzelf al heet genoeg zijn, te dikke paarden of paarden en pony’s met aanleg voor hoefbevangenheid.

Dit vond ik op de pavo site.. of is een percentage van 24% zetmeel nog steeds aan de hoge kant..?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:36

Ik vind het persoonlijk van wel, mijn voer bevat minder dan 10%. Het wordt ook aangeraden om voer te kiezen met minder dan 10% suiker en zetmeel. Kijk anders eens op de site van isapaardje (link staat in haar onderschrift). Daar staan verschillende soorten voer die geschikt zijn voor hoefbevangen(gevoelige) paarden.

Edit: Link staat niet in onderschrift meer, dus bij deze: http://www.home.versatel.nl/remcodo/bevangen.html

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:51

:o ... Staat tegenwoordig inderdaad niet meer in mijn onderschrift maar in mijn profiel.

Nature's Best van Pavo is leuk gevonden, maar het is alleen laag in suiker, niet in zetmeel (veel granen).
Dan kun je nog beter de Pavo koek geven (is ook wel hoog in suiker/zetmeel, maar je geeft verhoudingsgewijs veel minder).

Zelf ben ik nog altijd erg tevreden met de grasbrok van Agrobs (Pre Alpin Wiesencobs) en daar doe ik dan wat mineralenmix van NAF doorheen (wissel ik regelmatig eens af; D-tox, Laminaze, opkikker, ESL (vitamine E)).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:57

Hoe zit het met fructaan en grasbrok? Is daar iets over bekend?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:07

Ik heb de wiesencobs van Marstall en daar zat volgens mij 2,5% fructaan in.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:40

Welke zit minder suikers in safe and sound ,of de marstall vito?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:40

Volgens mij ontloopt dat elkaar niet zoveel.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:44

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:13

romeorowan schreef:
Ik heb de wiesencobs van Marstall en daar zat volgens mij 2,5% fructaan in.

Die wiesencobs, moeten die geweekt worden?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:58

Wat je zelf wilt, kan geweekt, kan droog.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:13

Ik week ze, hoewel mijn paarden niet schrokken met eten, maar ze wellen enorm dus ik durf het risico niet te nemen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:49

Wiesencobs is niets anders dan fijngesnipperd hooi wat tot brokken is geperst. Het zwelt dus niet op als je het nat maakt (in tegenstelling tot bijv. bietenpulp of de seniores Priors van Subli). Je kunt het dus droog geven.
Alleen bij een schrokkend paard, kun je het beter of in kleine stukjes of toch nat voeren, omdat ze anders te veel droog materiaal in de mond hebben wat toch tot verstopping kan leiden.

Ik voer het om en om; ochtend nat (soms met warme kruidenthee aangelengd), mede vanwege de mineralenpoeder, avond droog (in snippertjes) met wat stukjes groente en fruit er doorheen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:06

Nou het neemt in volume flink toe. Ik geef regelmatig een halve schep wiesencobs met ca. 2 liter water en dan zitten de voerbakken tot de helft vol.

Isapaardje: hoe gaat het bij jou?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:44

romeorowan schreef:
Nou het neemt in volume flink toe. Ik geef regelmatig een halve schep wiesencobs met ca. 2 liter water en dan zitten de voerbakken tot de helft vol.

Isapaardje: hoe gaat het bij jou?

Als je 1 kg biks "oplost" in 2 liter water, zet het ook uit.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:45

Ik was vandaag op de zakken Pavo aan het lijken naar suikers maar dat staat er niet op, balen.
Ik voer wel natures best aan mijn mini shet omdat het maar 2% suikers bevat dacht ik, maar heb idd ook niet stil gestaan bij die zetmelen, belachelijk dat ze dat er niet bij zetten eigenlijk.
Voor mijn ijslander nu isa er bij gehaald omdat ze zo dun blijft maar die is nooit hoefbevangen geweest.
De hoefjes van de shet zijn soms ook wat warmer, maar ja is nog vrij vers allemaal.
Moeilijk hoor, zeker omdat we haar nog maar vrij kort hebben.
Ik voer heel vaak per dag kleine beetjes en zo min mogelijk suikers dus. Maar ja dat voer ga ik nog eens nader onder de loep leggen.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:46

bedankt voor de link capopjekop, het meeste voer kun je alleen via bestelling krijgen denk ik of niet..?

Ik heb momenteel de nature's best van pavo wel in de ton zitten. Ik voer er maar 1/4e schep van per dag door de senioris prioris slobber heen..
Natasja als je op google voervergelijken intikt, kom je een site tegen waar je alle soorten paardenvoer kunt vergelijken, erg handig, weet alleen even niet meer hoe de site heet.. :+ misschien dat iemand anders het hier weet..
De nature's best bevat nu 24% zetmeel(voorheen was dat 30%), dat heb ik via die site.. Het zetmeel/suiker gehalte is in ieder geval lager dan de reform meusli van havens die ik daarvoor had..
Ook mijn shet is op 22 jarige leeftijd aan de dunne kant maar durf haar nog niet heel veel bij te voeren.. ze krijgt nu gewoon heel veel hooi smorgens en gaat 's middags met masker even de wei in..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:15

Even een update van mijn pony die nu iets langer dan een maand bevangen is.
Het ging zo slecht met hem dat ik overwoog hem in te laten slapen, niet van vandaag op morgen en ik wilde nog een dierenarts laten kijken.
Mijn smid heeft nog vanalles geprobeerd, maar het lukte of het werkte niet.
Nigito stond alleen nog maar en poepte en plaste ook op 1 plek.
Afgelopen woensdag stond ik me dit te bekijken met tranen in mijn ogen: en nu!!!
Ik heb een derde dierenarts gebeld en die kon zaterdag (gisteren dus)
Nigito was begonnen met achter zo raar te lopen en dat heb ik nooit begrepen en is ook niet een typisch iets voor HB en de anderen dierenartsen wisten het niet of zeiden dat dat waarschijnlijk kwam door de ontlasting van de voorbenen.
Hij loopt dus met beide achterbenen alsof die aan beide achterbenen hanetred heeft, alsof hij ergens over moet stappen.
De dierenarts zag hem lopen en wist meteen wat het was, het heet Hypermetrie dat is een overprikkeling van de zenuw of zoiets.
Het heeft net als ataxie met zenuwen te maken alleen bij ataxie is er een verlamming en bij hypermetrie een overprikkeling waardoor je teveel beweging krijgt.
Ook zei hij dat hij daardoor bevangen is geraakt, doordat hij achter pijn had.
hypermetrie kan door een virus komen maar dat moest hij ziek zijn geweest in de vorm van koorts, hoesten, snot enz. en dat is niet het geval.
Tweede optie is trauma en dat ligt voor de hand.
Aangezien in die periode dat hij het kreeg in een groep stond waar hij van de ene op de andere dag niet meer in terug wilde, dus daar is waarschijnlijk iets gebeurd.
Een klap of een val, maar goed daar doe je niks aan als paarden in een groep staan.
Het medicijn was cortizone maar dat mag niet ivm met de HB.
Ik mag hooguit over een tijd een osteophaat proberen maar hij was daar wat terughoudend in.
Voorlopig maar eens rond laten lopen.
De toeval wil dat sinds vrijdag hij ontzettend verbeterd is, ik ben woensdag begonnen met de formula4feet, dus of het werkt heel goed of toeval.
Hij loopt weer en hoe en hij is ontzettend vrolijk.
Dat debiele loopje van achter gaat misschien nooit meer weg, maar dat boeit niet.
Hij heeft daar ook geen pijn van.
En de HB was goed aan het komen.
Het hooi wat ik had wat perfect, de dierenarts zei: die komt er wel , lekker lopen laten *\o/*
Het zal nog wel een tijd op en neer gaan maar er is een grote verbetering en dat maakt veel goed.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:31

dat raar lopen aan de achterkant heb ik wel vaker gezien bij HB paarden als ze óók bevangen waren aan de achtervoeten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:49

klopt Ara, dat heeft Kinke ook gedaan en daardoor 2 dierenartsen 3 dagen laten raden wat er aan de hand was. (zwaar hoefbevangen dus)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:17

Isabella werd vorig jaar ook van ataxie verdacht; achterhand volgde voorhand niet en zwabberde ook (uit balans). Onderzoek van dierenarts en fysio sloot ataxie uit. Wel zaten er meerdere spieren vast in rug en lendenen. Toch werd het niet beter ... verre van zelfs.
Ze ging toen heel raar lopen
http://www.youtube.com/watch?v=_pqWZK4of6k
dat ik dierenarts nr. 3 er ook maar eens bij heb gehaald. Deze wist bijna zeker, dat ze iets aan de hersenen had (tumor), waardoor prikkels verkeerd doorkwamen.

Toen ik ze vertelde dat ik aan hoefzweren dacht, lachten ze me uit ... nee een paard met hoefzweren liep niet zo; zelfs een hoefbevangen paard liep niet zo.

Bleken het dus achteraf toch 3 hoefzweren tegelijk te zijn; 2 voor en eentje achter. :o

Paard kan heel raar gaan lopen hoor door aanhoudende pijn.
En ja dan kan een eerder trauma zeker gaan meespelen.

(op edit: bovenstaand filmpje liep ze nog redelijk; later is het erger geworden; kwam er een soort van spaanse pas loop bij)