[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:21

Hooiboer heeft niets meer van vorig jaar dacht hij, maar hij zou kijken of er niet per ongeluk nog ergens wat lag.

Is het een idee om er ook wat stro bij te geven als buikvulling en tegen de verveling? Of zeg ik nu hele rare dingen? Niet hele balen stro, maar gewoon een klein beetje door het hooi heen.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:36

Met mijn pony gaat het gelukkig weer helemaal goed! Hij reageerde heel snel op de medicijnen! De dierenarts kwam op dinsdag en vrijdag liep hij al weer helemaal goed! Hij mag ook weer lekker het land op!
Maar nu had ik een vraagje! Klopt het dat er 's nachts minder fructaan in het gras zit als overdag?
Hij mag nu 3 uur het land op, en ik wil hem voorlopig nog even niet dag en nacht op het land hebben, maar als er 'snachts minder fructaan in het gras zit dan zet ik hem 's nachts op het land ipv overdag.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:38

xXxXsasxXxX schreef:
Met mijn pony gaat het gelukkig weer helemaal goed! Hij reageerde heel snel op de medicijnen! De dierenarts kwam op dinsdag en vrijdag liep hij al weer helemaal goed! Hij mag ook weer lekker het land op!
Maar nu had ik een vraagje! Klopt het dat er 's nachts minder fructaan in het gras zit als overdag?
Hij mag nu 3 uur het land op, en ik wil hem voorlopig nog even niet dag en nacht op het land hebben, maar als er 'snachts minder fructaan in het gras zit dan zet ik hem 's nachts op het land ipv overdag.

het lijkt mij absoluut niet verstandig om hem weer op het land te zetten....als je dat doet is hij binnen een mum van tijd weer bevangen.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:46

geerke schreef:
xXxXsasxXxX schreef:

het lijkt mij absoluut niet verstandig om hem weer op het land te zetten....als je dat doet is hij binnen een mum van tijd weer bevangen.

Ik mag hem van de dierenarts weer op het land zetten. Hij mocht binnen nu en een maand weer volledig het land op.
Ik kan hem niet in de bak zetten want die sloopt hij omdat hij zo graag bij de andere paarden wil staan. En dan vliegt hij dus alsnog het land in.
En ik kan hem moeilijk 24-7 op stal zetten.
Dan bouw ik het liever gewoon op dat hij weer lekker het land op kan en hem dan goed in de gaten houden als dat hij straks de bak sloopt en zich helemaal vol vreet.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:10

Gefeliciteerd LC!
Hier een Maagd O:)
Dennis, jeetje wat enorm balen... Je zou bijna denken dat het aan je land ligt momenteel (fructaanrijk?).
Ik zou als ik jou was ook alleen zogende merries erop zetten momenteel en de rest eraf halen. Dat is een goed begin.

xxSasxx ik zou als ik jou was maar even een andere oplossing zoeken want dat hij nu goed loopt wil nog niet zeggen dat hij 'genezen' is, verkijk je daar niet te snel op! Wel fijn dat hij beter loopt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:11

Tjee Dennis :(:) Zit er misschien erg veel fructaan momenteel in het gras? Omdat het ineens zoveel zijn? Het is natuurlijk een raar jaar wat de gehaltes aangaat door het weer...

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:18

Lolclub: gefeliciteerd :)

Dennis: wat ontzettend balen zeg. suc6 met je zoektocht naar hooi, ik kan je daarbij helaas niet helpen.

Hier vandaag ook goed nieuws, de hele dag koude voetjes, en meneer heeft zn eerste gekke 5 minuten gehad sinds zn bevangenheid.
ook mn grasmaskertje is binnen, dus mocht hij dit seizoen nog het land op gaan iig met maskertje

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:39

Xxxsasxxxx: zou er wel mee oppassen, misschien een korfje om?
Mijn veearts zei ook dat mamaloe vier uur buiten mocht, maar ze ging alleen maar slechter.
Sinds ze op zand staat gaat het beter.... wel fijn dat je pony goed gaat

Dennis: dat meen je niet, en uitgerekend whitney,

waarom de een wel en de ander niet is voor mij echt een raadsel.
Mamaloe is zes en nog nooit bevangen geweest tot nu..... minime durf ik niet op het grasland te zetten, die scharrelt nu van elf tot zes in een land met veel kruiden en onkruid, ander land dan waar mamaloe op bevangen is geraakt, durf ze daar niet meer op te zetten, en idd mn hooi gaat hard zo, mag ook wel meer inkopen dan vorig jaar

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:00

@ Dennis Wat ontzettend erg zeg! Even antwoord op je vraagje, er wat stro bijvoeren vind ik een goed idee :) Meestal deed ik het ook een beetje door het hooi husselen, dan zoeken ze vaak eerst de lekkere hooitjes eruit en kunnen daarna nog wat rommelen met het stro. Voor Flavio hoefde ik het niet door elkaar te doen, die vond het stro ook erg lekker.

XxsasxX Ik ben een grote voorstander van het land, maar ik zou er echt nog even mee wachten! Als je er zo snel al mee begint heb je een erg grote kans op een terugval. Eerst zorgen dat je paard in elk geval zonder pijnstillers is. Ook is het meestal zo dat HBers te dik zijn, als dit zo is eerst zorgen dat je paard afvalt en op conditie is, zodat hij het ook echt kan. Dan zou je er over kunnen denken hem weer op het land te zetten en dan ook rustig opbouwen, heel rustig, zodat je meteen kan ingrijpen als je merkt dat het teveel voor hem is en het niet meteen te laat. Flavio is dec./jan. bevangen geworden en nu loopt hij zonder problemen van 8 tot 20 op het land, dus het kan wel. Het is zeker per paard verschillend, dus goed naar jouw paard blijven kijken! Het scheelt ook dat ik weet dat Flavio niet door het gras bevangen is geworden (loopt alleen in de zomer op het land). Nu zo in de zomer is de kans groot dat jouw paard wel door het gras hoefbevangen is geworden, dan is er natuurlijk een groter risico. Ik snap dat je graag wilt dat je paard weer op het land kan, zeker als hij anders de hele dag op stal staat. Misschien is het een idee om een ander paard bij hem in de bak te zetten, dan zal hij minder stennis schoppen. Voor Flavio had ik ook een paddockmaatje, geen enkel probleem, als ik hem alleen zette wel. Wat hooi om af te leiden kan ook werken. In elk geval heel veel sterkte!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:03

Het moet wel aan mijn gras liggen, ik zou het anders ook niet weten.
Maar waarom nu in eens wel? En heb ik afgelopen jaren nooit problemen gehad? Ook niet met pony's die al bevangen geweest zijn.
Whitney is als het goed is dragend, dus de VA vond het heel vreemd, dat moest niet kunnen (maar daar geloof ik zelf niet in).

Ik voer ze af en toe al hooi bij, zeker voordat ik ze om zet naar een nieuw landje zodat ze zich niet meteen vol vreten. Op nieuwe landjes gaan ze (als er aardig gras op staat) eerst maar een paar uur en pas als het meeste er af is de hele dag naar het volgende land.

Alles (op een jaarling en een 3 jarige ruin na) staat nu in de paddock. Als ik die ruin bij Dennis zit vallen er dooie, dat is ook niet de bedoeling ;).
Zogende merries gaan alleen overdag het land op en de rest hou ik helemaal van het land af.

Heb wat hooi kunnen vinden, van 2009 en 2008. Liever dat dan dat van dit jaar. Maar een klein beetje. Dus haal morgen ook hooi van dit jaar. En dan maar wat oud, wat nieuw en wat stro mengen. Kan ze moeilijk alle 8 in eens uithongeren.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:11

Nee, geloof ook niet dat ze niet bevangen kunnen worden als er een beebie inzit. Bij kennissen meegemaakt met een merrie die dragend was en ook bevangen raakte..
Het is jammer, dat je het niet kunt zien aan de buitenkant van het gras hoe het met de fructanen zit..Geil gras (zo noemde we dat vroeger altijd al) si dat plakkerige gras wat je hoort vastplakken aan je schoenen en daar werd vroeger geen paard opgezet..(Boerenwijsheid) Of dat dan toch raaigras was?
Dennis, ook oud hooi wel weken he..Zit nog net zoveel suiker in als in nieuwer hooi en stro kun je prima erdoor mengen..Doe ik ook..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:15

Ik heb een hele rij tonnen staan, ben de halve middag bezig geweest met weken.
Mijn pony's luisteren goed, maar als ik tegen de bevangen pony's zeg dat ze alleen uit bak 1 mogen eten, en de ander alleen uit bak 2 dan komt dat niet goed. Dus ze krijgen allemaal geweekt hooi.

VA dacht dat de baby er vast niet meer in zit. Heb haar niet meer hengstig gezien na ze gescand is. De is nu een goeie 2 maanden dragend. Als ik straks nog eens naar de kliniek moet om te enten neem ik Whit wel mee om haar nog eens te laten scannen. Wil haar nu toch niet nog eens laten dekken zo laat in het seizoen, maar voor een eventuele gust verklaring.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:27

Ik voer in de paddock ook wat stro erdoor hoor, anders gaat het allemaal wel heel hard.
Ze vind het nog lekker ook, beetje afwisseling in dr saaie dieet.

Ik denk ook dat mamaloe het door het gras heeft gehad, ze heeft zes jaar lang geen problemen gehad, staat zes weken bij mij en raakt hb. Geloof wel dat het met het rare weer te maken heeft

Veearts kon ik maandag bellen voor bloedtest afspraak, ben benieuwd.
Woensdag komt de smit weer, ook spannend.

Morgen ochtend krijgt mamaloe dr laatste beetje metacam, dan stop ik en dan ist zien hoe ze het houd....

Ze krijgt al stukken minder hartjes billen maar vind dr wat opgeblazen blijven zoals jullie al zeiden.Zal van het weekend eens fotos maken

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:45

Jeetje Dennis, nog eentje..
Zelfs drachtig kunnen ze helaas bevangen raken.
En twee maanden is ook nog niet lang.
Ik voer altijd wat stro bij zodat ze wat te knabbelen. Zelf meng ik het niet, ze hebben stronetten en in de winter aparte hooinetten of zoals nu eten ze grasstreepjes. Stro is dan als ze nog wat willen knabllen.

Sas, ik zou zeker nog rustig aan doen. Nu al op gras is wel heel veel risico nemen.

Lolclub, gefeliciteerd!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:02

Wat mij verbaast heeft is dat er in allerlei soorten onkruid (bv weegbree/paardenbloem/klaver) erg veel suiker zit; mss nog wel meer dan in gras. Denk je een mooie diverse wei te hebben, geschikt voor paarden, is dat dus ook niet goed.... Ik leer steeds meer maar weet steeds minder....

Iemand iets te roepen over mijn hoevenfoto's??

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:06

Weide waarin mamaloe dat kreeg bevatte idd veel klaver...
Andere weide waarin het goed ging staat ook veel varkenskruid.... vinden ze erg lekker.
Kent iemand dit

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:14

@Dennis: een vriendin van me had er een paar jaar geleden drie of vier tegelijk bevangen. Zij dacht toen dat het aan haar voordroog lag.......maar gras kan natuurlijk ook. Wel gek, daarvoor had ze nooit bevangen paarden, erna ook niet.

Mijn hoefsmeden vertelden trouwens dat ze vorige week ook bij vier of vijf gevallen waren geroepen, kan dus heel goed door de weersomstandigheden komen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:24

Wow, wat een felicitaties, bedankt allemaal <3

Wuswa, ik zie wat aan je foto's, ga er vanavond laat of morgen even op reageren, de visite komt net het erf op rijden...

Dennis, veel sterkte met Whitney, mooi klote joh... loopt ze erg slecht ?
Ik heb wel vaker gehoord dat drachtige merries makkelijk(er) bevangen raken, heeft met de veranderde hormoonbalans te maken.

Verder lees ik morgen bij,
Sterkte met de beestjes en doe voorzichtig met het gras, de natuur staat al in de herfst-stand en dat doet de cortisol waarden stijgen bij gevoelige dieren.
Er zijn veel uitbraken normaal in de herfst, en dit jaar lijkt de natuur geen rekening te worden gehouden met dat het pas net augustus is.
Hier beginnen al bladeren te vallen, de eikels zitten al aan de boom en van de week lagen de eerste kastanjes al op de weg...
Ook staan er overal al zwammen in de weides, oppassen dus :(:)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:27

Lolclub gefeliciteerd. *\o/*

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:31

Veel plezier lc en prosit! Ben benieuwd naar je reactie (komt morgen wel joh nu lekker genieten van de gezelligheid!).

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:50

Fellow heeft vandaag ijzers gekregen. Hij deed het super goed voor zijn eerste keer. Ben echt trots op hem.
Daarvoor heeft hij nog even gespeeld in de bak. Hij mag sinds dat zijn voeten weer koud zijn en hij redelijk loopt, iedere dag even ontladen daarin, vandaag met zijn vriendje die ook HB is.
Hun staan ook samen in de paddock.
Hij bepaald uiteraard zelf zijn tempo en gekke sprongen ;).
Zijn pijnstillers zijn ondertussen ook al een heel stuk afgebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:53

haha je ziet hem wel echt genieten he :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:56

chendo, hij is echt stoer, wat een leuke foto's!

Hier ook nog op zand met nat hooi, heb nu wel om te proberen weer 1x nat hooi vervangen door compactgras, met een beetje lucerne en verder gemend met stro.
Ze kreeg altijd 2x compactgras met lucerne en 1x nat hooi, maar ik ben bang dat dat nog te rijk is, dus nu even dit proberen...

Verder ben ik deze week van de vito over gegaan naar S&S van D&H, krijgt ze 2x een schep van en dat eet ze tot nu toe goed gelukkig.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:58

Ik wil me graag eventjes aanmelden als dat goed is?

Achtergrond:
Onze merrie is in december bevangen geraakt. Ze was voorheen in goede conditie, werkte zeer regelmatig, maar door examens van haar ruiter werd ze plots twee weken niet meer gereden. Terzelfder tijd was er een partij kuil van slechte kwaliteit (erg nat) en plots was ze bevangen. Ze woog op dat moment 595 kg. Aangezien ze niet zo heel erg groot is en eerder fijn gebouwd is, was dat teveel. In combinatie met het stilstaan en de slechte kuil is ze waarschijnlijk bevangen geraakt. In eerste instantie had ze stalrust en een ogenblikkelijk dieet. Ze stond op pijnstillers en kreeg ogenblikkelijk speciaal beslag van een uiterst kundige hoefsmid. Hij is ortopedisch hoefsmid en heeft speciaal beslag ontwikkeld voor hoefbevangen paarden. Het is kort gezegd een omgekeerd ijzer, waarbij de hiel wordt opgehoogd met silicone, de zool wordt achteraan eveneens opgevuld met silicone en de teen wordt sterk uitgedund en ingekort. De wand vooraan wordt dun gehouden. Dit beslag deed echt mirakels voor haar! Na een week of drie liep ze perfect normaal. Sinds mei wordt ze terug gewerkt en dit ging prima. Helaas genoeg heeft dit paard al haar hele leven zwakke en dunnen hoeven, ze kan dan ook niet zonder ijzers. Ze staat slechts drie uur per dag buiten, in een korte weide. Ondertussen weegt ze nog 500 kilo en ze ziet er echt super uit. Nu komt het probleem, ongeveer drie weken geleden had ze het ijzer afgetrapt van haar slechtste voet. Dit was niet ogenblikkelijk een probleem, ze liep correct en had nergens last van. Helaas genoeg heeft ze geen stalrust gekregen, maar ging ze twee dagen de weide op... Daar heeft ze in die twee dagen ook haar andere ijzer afgetrapt en door de slechte kwaliteit van haar hoeven zijn ze compleet afgebrokkeld. Bij haar slechtste been was haar pees enorm opgezet, ze had ook terug erge pulsatie. We hebben geprobeerd een gewoon ijzer op te leggen, zodat ze het niet zo snel meer zou aftrappen, maar ze liep er ogenblikkelijk slecht op. Met veel moeite is er terug beslag op gegaan. Ze heeft een week pijnstillers en stalrust gehad. Pees werd twee maal per dag in de klei gezet. Godzijdank was ze na twee dagen spectaculair beter. Zwelling weg, pees ontzwollen, geen warmte meer en ze steunde perfect. We werden gewaarschuwd dat we heel voorzichtig moesten zijn, zodat ze de ijzers niet meer zou aftrappen want ze had bijna geen hoef meer om nog iets te kunnen doen. We hebben foto's genomen om te zien hoe erg de schade was en of het hoefbeen niet gekanteld was of zelfs in het ergste geval verzakt. Groot was onze opluchting toen bleek dat ze zelfs geen kanteling had! Wel was te zien dat in haar slechtste voet de hoefwand in het onderste deel van de hoef nog los was van het hoefbeen. De bovenkant is mooi opgegroeid en dat zie je ook aan de ringen langs de buitenzijde van haar hoef. Er werd besloten om haar enkel nog buiten te laten in een kleine weide van 10/15m, zodat ze niet kon lopen en haar enkel gecontroleerde beweging te geven onder het zadel en aan de longe en biotine bij te voeren. Dit deed ze super! Ze loopt ook continu met clochen aan om het ijzer te beschermen. Helaas genoeg, na exact drie weken is het ijzer van haar slechte voet terug afgetrapt. Het is ons een raadsel hoe ze het gedaan heeft. Ze heeft gewerkt, ijzer zat na het werk nog netjes en goed vast. Ze werd in haar weitje gezet voor drie uur. Na die drie uur kwam ze uit haar weide zonder ijzer. HEt ding is niet terug te vinden, dus wat er gebeurd is? Gelukkig was haar hoef totaal niet afgebrokkeld. Ze is onmiddellijk op stal gezet om haar voet te beschermen. Vandaag begon er helaas (hoewel ze niet van stal was geweest!) losse hoornwand van het buitenste kwartier van de teen te breken en te splijten. De hoefsmid is helaas niet te bereiken wegens een week vakantie, dus hier was grote paniek. Veearts is gekomen en heeft de losse wand verwijderd en glad geveild. tot onze opluchting ziet de voet er verder niet slecht uit! Ze is niet mank, voet is perfect koud, geen pulsatie en ze mankt absoluut niet! De voet is nu geweekt in water en daarna onmiddellijk sterk ingevet met olie om de hoorn soepel te houden. Daarna is de hoef in verband gezet om te verhinderen dat ze nog verder afbrokkelt. Ze staat nu op stal en mag absoluut niet meer buiten. We hopen zo de hoef niet verder te beschadigen en in goede conditie te houden. Eventueel kan de dierenarts ook nog een gipsverband aanleggen, om alle problemen te vermijden. De veearts heeft er goede hoop op dat er deze keer misschien een normaal licht aluminium ijzer kan opgelegd worden, eventueel met iets verhoogde hiel om de pezen nog te ontlasten. Onze vraag is nu of er iemand een tip heeft om er voor te zorgen dat het ijzer blijft zitten! De oorzaak is natuurlijk de hoefwand waarvan op foto te zien is dat die nog niet tot beneden is gegroeid en die bijgevolg onderaan nog niet vastzit. We zitten te spelen met het idee van een hoefschoen? Dan laten we haar speciaal beslaan en daarover een hoefschoen zodat ze het ijzer zeker niet meer kan aftrappen. Ofwel telkens een verband over zetten als ze op haar weitje mag of werkt. Heeft iemand de gouden tip voor ons?

Sorry voor het extreem lange verhaal, maar ik dacht dat het wel eens interessant kon zijn om onze volledige behandeling te delen met anderen.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:00

_Elaine_ schreef:
haha je ziet hem wel echt genieten he :)

Ja dat doet echt goed hoor, om hem weer een beetje te zien opknappen!