Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha89

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:42

Oke dan ga ik dat morgen doen!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:20

Doet de smid ook iets aan de steunsels Samantha? Als die overgroeien kunnen ze ook wel is gevoelig raken. Wel raar dat de groei ineens niet meer de slijtage kan bijhouden als dat altijd anders was?
Ben benieuwd :)

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:01

Naar mijn idee zijn de steunsels niet overgroeid, althans ik zie er geen rare dingen aan. Ik maak zo ook wel foto's van zijn achtervoeten, daar staat hij niet op ijzers en dan kan je alles goed zien. Ook achter groeien zijn hoeven heel langzaam, alleen de smid vertelde mij dat achter een ijzer niet zo snel nodig zal zijn omdat ze vaak achter minder snel last hebben van gevoeligheid. En achter heeft mijn paard inderdaad geen last.

Edit: ik heb mijn paard vanaf dat hij 1 jaar is. Dit jaar wordt hij 9. Tot ongeveer zijn 7ende hebben zijn hoeven altijd snel gegroeid, in ieder geval sneller dan dat hij deed slijten. Vooral in de zomer, dan kon er nooit meer dan 7 weken tussen de bekapbeurten zitten. Ik reed altijd veel buiten en dat is nooit veranderd. Alleen de afgelopen 5 maanden niet meer omdat ik zwanger ben(komende 2 maanden ook nog niet). Daarna wil ik het rijden en buitenrijden weer lekker veel oppakken :D.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:50

Bizar. Ben benieuwd. Achtervoeten houden zich idd vaak beter dan de voorvoeten om een of andere reden. Wss omdat er minder gewicht op staat ofzo. Hoorde van de koeienboer in mijn straat dat als hij koeien heeft met klauwproblemen dat het vooral achterklauwen zijn en niet voor (dikke uier aan de achterkant??)
En er is ook niets veranderd in management/voeding/huisvesting? :P

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Sinds december vorig jaar ben ik verhuisd van stal, daar krijgt hij goed voordroog van eigen land voor paarden en ik geef hem extra graszaad hooi bij. Het enige wat dus is veranderd is zijn huis en dat hij er voordroog bij krijgt. Maar dit het "probleem" speelt zich al hiervoor af, dus ik denk dat het daar niet aan ligt.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:16

Thnx dames !!!
Ja hij blijft lekker blootvoets
Hij loopt er niet anders door moet ik heel eerlijk zeggen het is een gewone hoefsmid die we gespecialiceerd is in probleem hoeven etc

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:35

Zijn hielen zijn niet overal gelijk. Voor lijkt hij ondergeschoven te staan.
Achter vind ik dat hij diepe straal groeves heeft.
De achter hoeven lijkt wat vol. Maar hier hoeft hij niet perse last van te hebben.
Ben erg benieuwd naar de voor hoeven zonder ijzers en zooltjes.
Wanneer zou hij bekapt worden ?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:40

Hij wordt 3 maart weer bekapt. Dan zou ik nog een keer foto's kunnen maken.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:46

Samantha89 schreef:
Hij wordt 3 maart weer bekapt. Dan zou ik nog een keer foto's kunnen maken.

Ja super !!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:47

Aan de rand die je in aan de bovenkant van de hoeven ziet, zie je de overgang naar voordroog.
Als hij weer netjes bekapt is, en niet meer zo ondergeschoven staat, dan zou je z'n hoeven kunnen meten en hoefschoenen kunnen proberen. Die van mij loopt op puinpaden ook gevoelig (alleen voor) en met schoenen aan gaat het top. Achter is niet nodig, zijn ze inderdaad vaak minder gevoelig.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:07

Zelf denk ik dat hoefschoenen geen nut hebben, omdat zijn gevoeligheid niet vanuit de zool komt maar vanuit zijn colleterale bandjes op het moment als de binnenkant van zijn hoeven te lang worden. En in de paddock slijt hij natuurlijk ook zijn hoeven in het zand en op de stenen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:42

@Samantha, Ik vind hem er zo op het eerste oog nog niet zo heel gek opstaan! Wel lijk ik wat flare te zien en jammer dat je ziet dat de hielen zich iets samen gaan knijpen, want je hebt verder mooie stralen! Als je met ijzers icm zooltjes werkt kan je het beste met 'frogpads' werken die geven de druk van de straal door waardoor de straal tegendruk krijgt (noodzakelijk voor mechanisme) en de hoef zich minder snel versmalt. Verder inderdaad ongelijk hielen/verzenen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:49

Dankjewel. De zooltjes gaan 3 maart er ook weer onder vandaan :). De zooltjes fungeerde eigenlijk als sneeuwbeslag omdat de smid niet de juiste maat sneeuwbeslag bij zich had. 3 maart maak ik nog een keer foto's :D

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:19

Ik plaats hier ook even wat, ik vind het wel interessant om allemaal te zien :)

Voetje linksvoor, ze heeft wat last van rotstraal waar ze voor behandeld wordt. De smid is net geweest om het wat op te knappen.

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:21

oei...die hielen...lijken zo erg hoog.
vind het er allemaal niet fijn uitzien..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:22

Ik ben benieuwd naar de naam van je smid :)
Wat het lijkt er op of hij haast had :D

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:26

Ik zou wat standfoto's moeten maken. Hielen lijken nu misschien wat hoog omdat de straal is weggehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:28

Vind de zolen ook rommelig, straal idem. Hoefwand erg lang. Zou hier niet blij mee zijn.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:33

Kesje wat heeft de smid gedaan ?
Ik zie vreselijk hoge hielen, stralen die absurd ver zijn weg gesneden.
De straal moet meedragen in het geheel dat kan het nu echt niet, daardoor zal de rotstraal niet goed gaan genezen.
Verder zit er overgroeid steunsels wat echt onprettig is.
Kortom, nog genoeg aan te doen ;)

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:48

Nou, heeft dus nut om foto's te plaatsen, zelf weet ik niet goed hoe ik naar een hoef moet kijken :+

Hij heeft niet veel weggehaald, de flares, de straal en verder de onderkant wat weggeschaafd. De stralen achter heeft hij wel met rust gelaten, daar zat geen rotstraal. Linksachter is haar hoef wat ongelijk, maar daar kon hij nu nog geen correcties aan doen omdat de buitenkant teveel weggesleten is en eerst wat moet groeien.

Hij is geen natuurlijk bekapper, trouwens. Ik had ergens ooit een keer foto's van de hoeven voor de eerste keer dat deze smid kwam, maar ik heb zo het flauwe vermoeden dat die op mijn oude laptop staan.

Editje:
Weet iemand een goede bekapper in mijn omgeving die er eens naar kan kijken? Ik vertrouw tot nu toe op de kennis van de smid, maar een andere blik is weleens gewenst, zeker als jullie alleen slechte dingen zien.
Laatst bijgewerkt door Kesje op 18-02-16 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:05

Hmm, hij had de hoeven prima stukje lager kunnen zetten (de hielen)
Je zou Rianne Dekker eens kunnen vragen zij woont in nijmegen (deels)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:12

Ja daar kan nog veel aan verbeterd worden..Alles is zo'n beetje te lang/veel,behalve de straal :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:39

@ Kesje, de straal is inderdaad veel te veel bijgesneden. De straal is de 'nike air' van het paard. Verder staan de steunsels er nog, die kunnen zorgen voor een knijp/prik effect op de diepe buiger. Verder ziet de zool er rommelig uit en is de hoefwand nogal plat afgekapt. Bij natuurlijk bekappen ronden we die naar buiten toe af, zodat de hoefwand minder snel gaat brokkelen en scheuren.

Hier kun je lezen over de verschillen van inzicht over hoe te bekappen http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/surfacecontact.html

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:39

@Kesje: Lennard Denkhaus komt ook bij jou in de buurt, die zit in Arnhem.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:55

Het is me duidelijk, bedankt voor de info :j Ik wist al wel dat de straal belangrijk is voor het hoefmechanisme en die zie ik dus ook liever contact maken, maar ik maakte me zorgen over de rotstraal. Men is het er wel over eens dat die bacteriën anaeroob zijn, dus vond ik zijn redenering niet vreemd dat er wat straal weggehaald moest zodat er lucht bij kan. Overigens is de hoefwand aan de voorkant wel afgerond, dat doet hij wel altijd. Ik zal binnenkort eens kijken wie ik laat komen.