[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:08

Firegurl schreef:
Mijn paard gaat per dag wat beter met zijn bevangenheid. Sinds gister staat ie buiten op t zand ,en hij geniet er echt weer van om buiten te staan... Hij heeft 2 weken binnen gestaan namelijk..Hij ligt lekker in t zonnetje te doezelen!

Hij heeft al veeel minder de typische bevangenheid houding..Hij zit nog wel aan de metacam..En lamicur 3x per dag..Hij ligt nog wel veel.Maar goed het kan natuurlijk nog wel maanden duren voor het echt over is.

Wat fijn voor jouw paard en uiteraard ook voor jou dat het langzamerhand wat beter gaat, het moet ongetwijfeld een goed gevoel geven als je je paard na enkele weken weer wat ziet genieten.

Mag ik vragen wat Lamicur is?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:10

capopjekop schreef:
Dat is goed nieuws, juich alleen niet te snel. Ik dacht pas ook van jeej het gaat goed, Grietje ging uit haar plaat in de wei. Nu loopt ze weer mwah. Kijk het nog even aan en als het niet verbetert toch maar eens overleggen wat mijn smid denkt over een ijzer of niet.

Er is ons door de da en de smid ook verteld dat het verloop en herstel erg grillig kan zijn, de ene dag lijkt ze misschien een hele pief en de dag daarop ligt ze weer veel.
Vanmiddag hebben we gesproken over een ijzertje, maar onze smid stond daar op dit moment negatief tegenover....om verschillende redenen specifiek op haar, dus niet zozeer in zn algemeenheid.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:12

Even een vraag. Jullie roepen allemaal zo over van Naussau. Ik wil eerst met mijn eigen smid bespreken wat hij verstaat onder orthopedisch beslag. Mocht dat niet overeenkomen met wat ik denk dat goed is dan zou ik graag van Naussau eens laten komen. In de trailer is nu geen optie, komen zij ook aan huis en zou het dan een optie zijn om mijn smid erbij te laten zijn zodat hij ze daarna verder kan behandelen? Want het is geen optie om iedere 8 weken naar Roosendaal te rijden en zij zullen ook wel niet voor 2 pony's komen. Iemand die hier ervaring mee heeft?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:16

Ik sta persoonlijk ook niet zo heel erg te springen om een ijzertje en mijn smid ook niet, toch wil ik het minimaal geprobeerd hebben hem hiermee wat verlichting te geven.
Maar je moet er zelf eerst achter staan.
Mijn andere pony is twee keer bevangen geweest en ieder jaar als die net op de wei kwam hikte ze er weer tegenaan.
waardoor ze govoelig op de zool werd, door haar op een gewoon ijzer te zetten liep ze meteen veel beter.
Inmiddels loopt ze weer zonder ijzers.
dat is met mijn shet ook het doel.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:38

Ik heb een vraagje over HB. Ik heb in december een pony voor mijn dochter gekocht. Ze is 20 en was een manege pony. Nu staat ze op een pensionstal en ben ik haar langzaam aan het gras laten wennen. Ben begonnen met 15 min en nu staat ze ong 2 uur pd op een wei met nog niet veel gras. Nu is ze 2 weken voor het eerst bekapt sinds wij haar hebben en liep ze daarna heel stijf. Nu gaat het al wel beter, maar nog steeds zie ik vaag dat ze niet lekker loopt. Ik heb met mijn dochter afgesproken dat ik aankomende week de DA naar haar laat kijken. Want voor spierpijn van het bekappen moet het nu wel is over zijn denk ik. Kan een DA zien dat het HB is of moeter er dan foto's gemaakt worden ?? Zou het HB kunnen zijn of zou het kunnen zijn dat de hoefsmid te veel gecorrigeerd heeft bij haar en misschien iets te kort heeft bekapt ? De dag voor de hoefsmid heeft de DA haar achterstallig gebit ook opgeknapt en is ze geent. Zou dit er misschien ook een oorzaak van kunnen zijn? Sowieso komt maandag de DA, maar misschien dat hier iemand iets herkent?

capopjekop

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:41

Gevoeligheid na het kappen kan wel, maar vaak is dit binnen een week weg. Een dierenarts kan een testje doen met een tang, maar foto's geven natuurlijk een veel betrouwbaarder beeld.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 00:04

Lamicur zijn homeopatische druppels zie:http://www.simicur.nl/index.php/producten/index2/lamicur_aandoeningen_behandelingen_1/
Het werkt ook licht ontstekingsremmend!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 01:09

cissie schreef:
Wie weet er een goed adresje waar ze graaskorfjes verkopen voor een shetje die tegen de minimaat aan zit? De reguliere shetkorfjes zijn namelijk te groot.........voor haar.

Ik heb altijd degene van de paardendrogist - grasmasker XS.
Aurora is 93 cm en heeft een vrij fijn hoofdje.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 07:57

Even leuk nieuws <3
Image is vandaag 20 jaar oud geworden!

In augustus 2007 zwaar hoefbevangen geraakt door een hoefbeen ontsteking/fors gekanteld hoefbeen. Ten dode opgeschreven. In november 2007 geopereerd aan haar 'gouden' voorhoef en weer volledig hersteld.

En vandaag is mevrouw fit en 20 jaar oud geworden met haar 'gouden' voorhoef. Tijd voor een feestje: dus net een grote bak met appels, peren en mandarijnen. :D
Ze leeft in de paddock overdag en mag een uurtje per dag op de wei, maar ze heeft het uitstekend naar haar zin en leeft!!
Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 08:16

Afbeelding voor Image!
Een dubbel kroonjaar! En wat heerlijk dat je deze mijlpaal in goede gezondheid mag beleven! Super!!!!
Heel veel dikke knuffels en braafjes voor Image!!
<3

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:14

*\o/* *\o/* *\o/* gefeliciteerd met Image !!!! en nog vele jaren !!!

Citaat:
Even een vraag. Jullie roepen allemaal zo over van Naussau. Ik wil eerst met mijn eigen smid bespreken wat hij verstaat onder orthopedisch beslag. Mocht dat niet overeenkomen met wat ik denk dat goed is dan zou ik graag van Naussau eens laten komen. In de trailer is nu geen optie, komen zij ook aan huis en zou het dan een optie zijn om mijn smid erbij te laten zijn zodat hij ze daarna verder kan behandelen? Want het is geen optie om iedere 8 weken naar Roosendaal te rijden en zij zullen ook wel niet voor 2 pony's komen. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Helaas kwam bij ons van Nassau niet aan huis, ik moest met mijn pony naar Roosendaal en ja ik weet het het is een zware opgaaf om iedere 2/3 maanden naar Roosendaal te karren, maar helaas was er bij mij geen smid in de buurt die kon wat van Nassau deed

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:24

Inderdaad Rob van Nassau komt niet aan huis. Daar heeft hij het veel te druk voor. Vandaag rijden wij ook weer met Janouk 5 uur heen en weer naar Roosendaal om nieuw beslag te halen. Het is niet anders, telkens gaat het fout met hele goede smeden uit de buurt. De dames lopen nu eenmaal beter op schoenen van Van Nassau.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:26

Doe de groeten aan Van Nassau! Ben benieuwd of hij zijn kilo paaseitjes al op heeft!!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:13

Gefeliciteerd met Image!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:35

Gefeliciteerd met Image :D Ze ziet er goed uit op die foto.

Dan moet ik even nadenken wat ik ga doen. Ik wil niet met een bevangen pony dik een uur of 1,5 op de trailer. Zal ze eens mailen, mss dat een van de door hun opgeleiden smeden dat wel doet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:06

*\o/* +:)+ *\o/*
Image nog vele gezonde jaren!
(en ik zal het vast verklappen..je krijgt nieuwe schoenen voor je verjaardag!...wel een stukje rijden,maar dan heb je ook wat!!!)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:21

Image ... GEFELICITEERD met je 20e verjaardag <3

Vorig jaar heb ik ook echt zitten overwegen om Van Nassau te bellen, maar de afstand was ook voor mij een groot probleem. Ik heb geen eigen trailer, en iedere te huren trailer is te groot voor een dermate kleine pony. Dus moet je echt op zoek naar goed shetlander vervoer. Eenmalig zou nog te doen zijn, maar niet om de zoveel weken weer.
Vond uiteindelijk een hoefsmid in Oss die het breakover beslag, wat van Nassau aanbracht, in kunststof kon aanbrengen. Soort verlijmen. Hij was zelf heel enthousiast over zijn plakkunsten aan het vertellen, dus ik werd ook enthousiast, totdat ik zei dat het om een shetlander ging ... oh nee; shetlanders deed hij niet. Hij was lang en dat kostte hem zijn rug, want die beesten wilden nooit stil blijven staan, enz. Veelvuldig voorkomend probleem ... alle paarden met hoefproblemen kunnen ze helpen, maar bij belgen en shetlanders, is het vaak gelijk einde gesprek.

Heb toen uiteindelijk mijn oude hoefsmid laten komen. Hij wilde niet eens gaan beslaan (hoewel hij bekend staat als een smid die direct overal ijzers onder zet). Dus zat er niets anders op dan ijzerloos en geduld.
Want tijd is echt het allerbelangrijkste ... het moet hoe dan ook toch uitgroeien.

En nu ... nu doe ik het zelf maar.
Kennelijk nog niet zo slecht, want na de winterdip (zal toch de koude wel geweest zijn), gaat het weer lekker en gisteren op blote voeten, door de wijk gestapt; blije alerte pony naast me met duidelijk 4 harde hoefslagen. Ik dus helemaal blij ... maar alles bij elkaar heb ik wel bijna een jaar geduld moeten hebben.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:23

Image, gefeliciteerd *\o/*

Klinkt super, Ingrid!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:09

Nee hoor, Image krijgt geen nieuwe schoenen nog.
Onze haflinger Janouk krijgt nieuwe Van Nassau's vandaag. 8-)

Op een of andere manier heb ik 2 paarden, die niet goed lopen op Gucci of Nike, maar alleen op originele Van Nassau's.
Van mij mogen het best schoenen zijn, die dichter in de buurt verkrijgbaar zijn, want de dames kunnen niet samen 1 de trailer, }> dus rijden wij iedere 5 weken met een van de dames richting Roosendaal.
Image wil namelijk 1 1/2 paards staan en Janouk is een 'gespierde' Maflinger die niet 1/2 paards kan staan, maar toch echt 1 paards wil staan. Het zou al mooi zijn als ze samen konden reizen. Maar nee, ze zijn verwend <3 (ik weet echt niet door wie :D )

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:15

Feli, Image!!

Misschien is een vrachtwaggeltje een idee?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:30

De dames hebben de beschikking over een luxe trailer met koetsenframe. Ze reizen luxer dan wij. Het is goed met ze. Dure schoenen van ver weg en dan ook nog een vrachtwagen. Ze kunnen me wat. :D

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:34

Gefeliciteerd!!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:30

Hallo,

Mijn ponyeen kruising welsh A van 15 jaar is vorig jaar juni heel licht bevangen geweest.
Heel snel weer opgeknapt en loopt weer als een kievit.

Nu viel het mij op dat hij de afgelopen week warmere voeten heeft (ik voel iedere dag dus merk verandering)
Hij heeft het op zich ook warmer dat kan ik aan zijn haren zien omdat het nu toch ineens wel warmer weer is.
Kan het zo zijn dat doordat zijn lichaamstemperatuur zijn voeten ook warmer zijn?
Hij heeft geen verandering van voer gehad afgelopen weken en staat minimaal in een karig weiland en de rest op zandstuk met hooi.

Hij loopt overgens wel vlot.

Ik maak me beetje zorgen want als hij van het minimale rantsoen hooi, vit. supplement en gluco balance bevangen raakt weet ik echt niet wat ik moet veranderen.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:56

hoe is het met jullie paardjes?
Met marco gaat het goed!!! hij is ontzettend vrolijk en heel actief! de zon doet weer wonderen.
Helaas heeft hij nog steeds last van rotstraal, hij komt al niet meer op het zand maar het blijft rotten. we hebben het al behandeld met jodium tinktuur en met equisol maar dit werkt niet goed genoeg. gisteren heb ik hem behandeld met formaline, ben benieuwd hoe dit gaat werken..

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:24

Ook ik heb wat te vragen.... Wij hebben sinds enkele maanden (januari 2010) een fjord die echt mega rond is. Nu ben ik er sinds afgelopen vrijdag achter gekomen dat ze bevangen is geweest. Wanneer weet ik niet precies. Ze staat nu bij een boer die het ´zielig en niet goed` vind om haar van de brokken te halen. Ze is afgelopen vrijdag dan ook niet bekapt door onze eigen hoefsmid, maar door een andere.Deze hoefsmid kent de hoefsmid die normaal bij ons komt zeer goed en heeft ons ten zeerste afgeraden dit paardje te kopen of er ook maar verder nog wat in te investeren. Op het moment loopt ze op de beton platen erg gevoelig. In het weiland is er totaal niet van aan de hand.

Voordat ze bekapt is, was ze ook niet kreupel of gevoelig op de hoeven. Alleen ben ik er heel bang voor dat ze op deze manier zo weer bevangen wordt. De witte lijn van een van de voorhoeven is wel een stukje breder. Verder geen knikken in de hoef zelf.

Onze eigen hoefsmid heeft ons dan ook aangeraden indien we er wel verder mee zouden gaan dat hij er dan ook wel alles aan zou doen om haar lopend te houden, maar garantie daarop geven kan hij natuurlijk niet. Ook raadde hij ons aan om haar daar onmiddellijk weg te halen. Wij hebben zelf hier een stuk weiland wat we in vakken hebben verdeeld voor de shetlanders die er op lopen. Ze moet dus echt direct op rantsoen. Ik ben dan ook van plan om onze eigen hoefsmid er vanavond naar te laten kijken en dan bepalen wat we gaan doen. In hoeverre de vorige eigenaar hiervan op de hoogte was/is weet ik ook niet. Lijkt toch ook dat hij een waarschuwing van de dierenarts en hoefsmid heeft gehad.

Uit de verhalen die van iemand die daar ook een paard heeft staan haalde ik dat ze ergens vorig jaar niet meer heeft willen lopen en dat ze er toen wat aan gedaan hebben , maar wat precies wist zij niet. Ik ben er op het moment heel erg mee bezig en vraag me dan ook af wat we er mee aan moeten. Ze is niet kreupel ofzo, maar de kans dat ze zeer binnenkort weer hoefbevangen wordt is gewoon enorm groot.

Mijn vraag is dan ook of jullie hiermee ervaring hebben en wat jullie aanraden. Wij beraden ons er hier ook op om haar weer terug te doen naar de vorige eigenaar( dit is ons echt aangeraden door de eigen hoefsmid die contact heeft gehad met de hoefsmid die er nu bij is geweest) vanwege een afwijking, weet zo niet hoe ik het anders moet noemen die hij niet verteld heeft bij de verkoop.